Etymotic nappikuulokkeet
Tuommoisia olen haaveillut MP3-soittimen jatkeeksi jo jonkin aikaa. Ajometeli maantienopeuksissa on kuitenkin semmoinen ettei normaaleilla nappikuulokkeilla pääse melun yli, ainakaan terveellisillä äänenvoimakkuuksilla.
Kellään kokemusta moisista? Ääni lienee hyvä, mutta miten äänieristys? Jääkö normi-EAReille? Mahtuuko kypärän sisään kivutta? Kimppatilaus joskus?
edit. linkittäminen
Suosittelen, ovat hyvät. Tosin omat olen saanut muuta kautta (täytyykin pitää niistä parempaa huolta, jos ovat noin kalliitluulin niitä halvoiksi).
Hinta ainakin on kohdillaan, tohon hintaan sopis olla ihan helkutin hyvät...![]()
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
Älkää lynkatko vaikka meneekin ehkä hieman offtopic.
Itse olen musankuuntelut hoitanut ostamalla 5 e:n silikonitulpat apteekista ja popittamisesta huolehtii autocomin kypäräpuhelimet. Tuossa se bonus että tarvittaessa settiin voi lyödä kiinni matkustajan setin ja vaikkapa gsm-puhelimen sekä PMR:n.
Autocomin tehot ovat riittäneet mainiosti kovissakin nopeuksissa hoitamaan musanautinnon - eikä tuokaan nyt mahdottaman kallis systeemi ole.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
eh...tuohon hintaan varmaan kuuluu joko mp3 -soitin tai sitten ruotsinristeily täysihoidolla(Fazuttaja @ Heinä. 07 2004,13:57) kirjoitti
Olin itsekin ajatellut musan kuuntelua ajaessa, mutta en ole saanut aikaiseksi kokeilla. Joten äskön vedin kuulokkeet korville ja kypärän päähän: kyllähän kuulokkeet mahtu hyvin Z-one:n sisään. ja tämä siis kuivaharjoitteluna, huomenna jatketaan sillä, että hypätään jo pyörän selkään. Jos ylihuomenna sitten laittaisi jo mopon käyntiinjne.....
ER-6:sista ei juurikaan ole kokemusta, mutta saman firman ER-4:sista sen sijaan on. Olivat aivan ruokottoman hyvät. Piste.
Eipä noista kutosistakaan ole paljon pahaa sanaa kuulunut, joten voinee huoletta ostaa nuokin. Joskin joissain tapauksissa korvan muoto saattaa aiheuttaa sen että napit lipsahtavat kroonisesti pois pottaa päähän laitettaessa (koskee siis molempia malleja, sekä kutosta että nelosta). Esitestaus kypärän kera on siis suositeltava.
Jos MP3-soitin on vielä ostamatta, kannattaa siihenkin panostaa myös se muutama euro enemmän. Ovat sen verran hifiä nuo etymoticin tuotteet, että ovat armottomia heikkolaatuisille DACeille, MP3:sista puhumattakaan. Joskaan kuorman suhteen eivät käsittääkseni ole kovin ongelmallisia.
[provo] Nuo ruotsinlaivaristeilykommentit kannattaa sitten jättää ihan omaan arvoonsa. Nämä puurokorvat kun ovat täysin onnellisia popittaessaan anttilan viidensadan pingpongwatin megahifistereoidensa kanssa. [/provo]![]()
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Ei perkele mitään musaa ajelusessioon.
Korkeintaan omaa hyräilyä, jota kukaan muu armahdettu ei kuule.
Itse olen sen verran paljon kovaäänisen musan kanssa tekemisessä, että yöllä kotia ajettaessa hiljaisuus tai korkeintaan puheohjelmat sopii ajofiiliksiin.
Sama mopottimella ajossa.
Mulle riittää tuulen kohina ja omat ajatukset, joita et jotkut musajutut sotke. Pitää nimittäin keskittyä siihen ajamiseen, eikä mihinkään huippuhyvään(omasta mielestä)biisiin.
Niitä kuunnellaan sitten kotona.
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Ite olen aika pitkälti samoilla linjoilla, ja moottorin laulu on paras laulu mopoillessa!(Jutajammu @ Heinä. 08 2004,00:19) kirjoitti
Olen tosin joskus ollut aurinkoisena päivänä ajellessa kuulevinani häivähdyksen musiikkia. Sanotaan että hymy kuuluu puhelimessa, mutta voisiko se kuulua myös kypärän sisällä? Sitä epäilen tuossa aiheuttajaksi![]()
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Minusta Autocom on hyvä keksintö. Voi jutella kyytiläisen kanssa, kuunnella musiikkia ja radiota sekä puhua työpuheluita - niin ja sitten sen saa pois päältä, ihan niinkuin TV:n kotona.
Jonkun mielestä työpuheluiden puhuminen pyöräillessä on varmaan pahinta mitä voi kuvitella. Yrittäjänä se antaa kuitenkin mahdollisuuden ajaa enemmän pyörällä, joten kahdesta pahasta (palkaton loma / GSM pyörässä) valittaessa valitsen Autocomin.
Ja taas joutaa![]()
Katselin vaihtoehtoja sitten tuossa...
Täältä löytyi vanhaa juttua googlella, ja sieltä sitten vaihtoehdot riviin sty!
Koss The Plug, mahdollisuus modata, olivat loppuneet paikallisesta, lisää ensi viikolla ehkä, hinta tippunut nyt 40e.
Sony MDREX71SLB.CE7 sen sijaan löytyi, ja ostin parin hintaan 50e. Sika säkissä menetelmällä. No pikatestin perusteella ääni on MP3-soittimeltani yllättävän hyvä, ei ainakaan ole laatu enää kuulokkeista kiinni. Motarilla vanha HJC-lasipotta + gorehuppu päässä ei tuo humina kuulunut kuin vaimeasti taustalla. Hieman joutui lisätä äänenvoimakkuutta motarilla, että musiikki olisi helposti kuunneltavaa, kaupungissa riittää vähempikin. Musiikin kuuntelun tehokkain tappaja kypärän sisällä on kokemukseni perusteella ajoviiman aiheuttama humina, tosin ajan vakiosingerillä. Kunnon kypärä ja hiilaripönttö, ja voisi olla tilanne toinen.
Ja yksi asia näissä Sonyissa lienee parempi kun KOSS tai Etymoticin malleissa, ja se on koko. Kuuloke on eniten lyhyt näistä kolmesta, ainakin Etymotic näytti siltä että nappi tulee korvasta sentin ulos, ja silloinhan niitä ei kypärän sisään saa (semmoisen mikä pysyy päässäkin *). Sonyt menee syvälle korvaan, ja kypärään helpommin kuin vanhat, standardi-5-euron-vaahtomuovipäällysteiset-nappikuulokkeet.
Mutta nyt ainakin vielä olen tyytyväinen. Kiva kuunnella musaa aamulla töihin ajellessa. Ja tarvittaessa vaikka aamutiimiä jos joku semmoista myöntää tällä voorumilla. Tuning-miehille tiedoksi että näistä tulee basson tuntu korvakäytävään, muttei muualle vartaloon kuitenkaan. Hyvä kompromissi 18" sijaan, sanoisin silti.
Harkinnassa nyysiä töistä EAReja, ja kokeilla tuota KOSS modauskikkaa näihin Sonyihin, kun näissäkin on samanlainen putkipää, ainostaan lyhyempi, ja siihen voi sitten kiinnittää periaatteessa kai muutakin kuin mukana tulleita kumiläpsyjä. Tosin nekin toimii ihan hyvin. Musiikki päällä ei ympäriltä kuule juuri mitään, mutta mykkinä korvatulppina nämä eivät toimi.
Päätän raporttini tältä osaa, lisää myöhemmin.
![]()
Tuossa piilee myös riski. Omista laajoista kokemuksistani olen huomannut että normaaleilla nappikuulokkeilla kuuntelu vaatii ajometelin yli päästäkseen aika lailla voluumia soittimeen. Ongelma on vaan se, että kovaa (moottoritie) ajettaessa ei asiaa huomaa, koska musiikki tuntuu kuuluvan suhteellisen normaalisti vallitsevaan taustameluun nähden.(Sartre @ Heinä. 08 2004,00:01) kirjoitti
Kun vauhdin pudottaa pois, huomaakin että korvissa käy sellainen meteli, joka on jo kipurajoilla. Tämä ei pidemmän päälle ole millään tavalla kuulolle hyväksi, ja normaali itsesuojeluvaisto (korviin sattuu) ei toimi kovassa vauhdissa taustahuminan vuoksi.
Enhän itsekään mitään Etymotic ER4S:iä tarvitse, mutta mielellään kuuntelisin musiikkia kypärän sisällä _hiljaa_ enkä yrittäisi voittaa taustameteliä musiikilla. Ihan juu terveellisistä syistäkin.![]()
Ostin pari päivää sitten Shuren E-1 eristetyt korvanapit ja hyvin toimivat. Musaa ei edes tarvitse luukuttaa kovalla koska napit eristää ajomelun ynnä muun loistavasti. Korvan ulkopuolelle jäävä osa tosin on laatikkomainen kotelo terävillä kulmilla ja ne alkavat ikävästi painaa jos nappeja ei ole viitsinyt asetella omaan korvaan sopivasti. Ajattelin viilalla ottaa vähän kulmista pois, saas nähdä toimiiko.
Muuten olen erittäin tyytyväinen ostokseen.
P.S. Pidemmille ajolenkeille otan musavehkeet aina mukaan koska jostain syystä alan hyräilemään aina jotain alitajunnasta hyökkäävää radio-listahitti-bullshit kappaletta. Siinä menee pidemmän päälle järki.![]()
Nuo näyttää erittäin päteviltä mutta myös kalliilta itse käytän minidisciä ja ihan tavallisia 15e nappikuulokkeita ei välttämättä parasratkaisu. Mutta en tarvitsekkaan parempia koska niistä kuuluu ihan tarpeeksi hyvin ja poistaa sitä pyörä melua ei kokonaan mutta ei sitä huomaa ellei ala tarkemmin kuuntelee...
Mutta jos itsellä olis varaa niin varmaan ostaisin tuommoiset
![]()
"se ei pelaa joka pelkää"
Hankin ER6 pari kuukautta sitten ja olen ollut niihin erittäin tyytyväinen. Äänenlaatu on hifi luokkaa, joskin basson toisto on melko vaatimatonta ilman lisävahvistinta.
Äänieristys on juuri sopiva ja ne toimivat loistavasti muuallakin kuin pyöran kanssa, esim. lentokoneessa tai kuntosalilla. *
Kooltaan ne ovat todella pienet ja mahtuvat hyvin minkä tahansa kypärän sisään.
Jyrki
Tähän voisi lisätä vielä nämä: Elacin UniCom. Näyttäisi aika pätevältä. Onko kellään tietoa hinnasta?
Muistaakseni Mustassa Pörssissä (tai joku vastaa se oli) Jumbossa osui silmään nuo Koss The Plug'it. Ostin pois ja maksoi 49€ (seinässä oli hinta 52 ja jotain pennejä?). Oli kyllä ihan p*skat kumitutit niissä, eihän niitä saanut korvaan kenkälusikallakaan, eikä pysyneet millään päässä. Sattumalta rojukopassa oli pakkaus silikonisia tommoisia ihmehetulasienitatteja, joissa oli reikä keskellä. Ovat varmaan joltain muusikolta joskus jääneet jostain korvanapeista. Sopi suoraan heittämällä Kossin tappiin, kun ensin otti sen pehmeän putken pois. Saisikohan jotkut apteekin tms. korvatulpatkin vähän sovittamalla tuohon putkeen - eikös joissain niissäkin ole reikä?(Fazuttaja @ Heinä. 08 2004,17:40) kirjoitti
Hyvin meni korvaan ja pysyi hienosti päässä myös kypärää pukiessa. Pystyy irroittamaan ja pesemään tarvittaessa. Minulla on Nokian 6230 puhelin, jossa on radio samassa. Purin sen mukana tulleen Hands Free -keskusmutikan ja katkoin ja tinailin Kossin piuhat siihen (piuhat on nippu jotain ihmemikrokäämejä, joissa on joku lakka päällä, mikä pitää ensin polttaa pois). Ostin uuden kypärän Schuberth S1, mikä on tosi hiljainen ja hyvät tilat korville. Korvanapit sopii hyvin eikä paina mistään. Mikrofonin saa nostettua naaman eteen pehmusteen hyllylle; vanhassa kypärässä on tarranauha.
Joudun päivystämään jatkuvasti puhelinta ja poppia en juuri kerkee millekään soittimelle nauhoitteleen, joten on passeli systeemi minulle. Lisäksi siinä on ääniohjaus, joten ei tarvitse välttämättä räpeltää vauhdissa numeroita. Tuo kännykän radio on ihan ok mopossa, kävellessä se tahtoo kohista enemmän - ehkä mopon metallit toimii antennin maana paremmin. Edellisessä puhelimessa 7210 oli kanssa radio ja laitoin sen takakanteen magneetin, jolla se pysyi hyvin tankissa. Pystyi vaihtelemaan ja virittelemään kanavia tarvittaessa. Ei vissiin kestänyt tärinää, kun alkoi pätkiä. Tosin tuli sitä tiputeltuakin turhan usein.
Oli hieno pörrätä myös moottoritiellä, kun on hiljainen kypärä ja melua eristävät korvanapit. Volumet voi pitää kohtuullisina. Radiota ei ole pakko kuunnella, jolloin toimii kohtuullisesti kuulosuojaimina ja puhelin vastaa automaattisesti soiton tullessa, joten mitään nappuloitakaan ei tarvitse hakea.
Dixi et animam levavi
Mulla musiikin tarjonnasta vastaa Micron. Tosin äänitaso maantienopeuksissa nousee automaattisesti niin, että hieman täytyy vaimentaa Eareilla. Näin myöskään tuulenhumina ei häiritse nautintoa kohtuuttomasti.
Muunlaista musiikkia tahtoessani pysyn pois pyörän päältä mutta se taas on jo OT juttu....
Ja olen ihan tosissani, että en voisi kuvitellakaan pilaavani ajonautintoa ns. oikealla musiikilla. Mulla fiilis syntyy pyörän äänistä. Mutta tämäkin on niitä asioita, että toinen tykkää äidistä ja toinen...
- vesku -
"viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"