Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
    Mitä mahtaa maksaa ysiärrän venojen tarkastus ja tarvittaessa säätö? Olen kuullut että olis kallista puuhaa. Siis ammattilaisen tekemänä. Itsellä ei halu eikä taitokaan moiseen touhuun riitä. Ja laitteen vuosimalli 1996.
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
    Kiinnostais kanssa tuo asia Itellä on vm -98...
    mää ajelen 97 mallilla välissä
    Suzuki rg125R
    Kawasaki gpx600R Ninja
    Kawasaki ZX9R Ninja
    Yamaha YZF1000R Thunderace
    Suzuki 1300R hayabusa
    Ehkä seuraavaksi kawasaki *
    Eiks kukaan tiedä? Ysiärrän omistajat / omistaneet!!!
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
    Viime kesänä kävin säädätyttämässä venttiilit. Samalla kaasuttimet laitettiin synkroon, vaihdettiin tulpat ja ilmanputsari pestiin. Aikaa meni huoltamolta 4,5 tuntia. Venttiilien säätöpaloja tarvittiin 4 kpl, yhden palan hinta on noin 13-14 euroa.

Vaikea arvioida kuinka paljon ajasta käytettiin venttiilien säätämiseen. Jos ovat kohdillaan eikä säätöä tarvita, on aika tietenkin pienempi.

Tänä kesänä on tarkoitus tehdä säätöhommat itse. Kokemusta ei ole tippaakaan, mutta tarkasti Haynesin kirjan mukaan aion tehdä.

Eli homma vienee aikaa huoltamolta noin pari tuntia. Hintaan vielä palat päälle. Muista kuitenkin, että säädön jälkeen on myös hyvä synkronoida kaasuttimet.
    Mopot, musiikki ja lentopallo.
    Kuules Jukke ,

Mää voisin oikeestaan teettää noi samat hommat, mitä sä teetit viimekesänä. Paljonko tuo huolto kokonaisuudessaan kustansi?
    Lainaa (vahvajussi @ Heinä. 08 2004,13:50) kirjoitti
    Kuules Jukke *,

Mää voisin oikeestaan teettää noi samat hommat, mitä sä teetit viimekesänä. Paljonko tuo huolto kokonaisuudessaan kustansi?
    4 kpl NGK:n uudet sytytystulpat tuli vielä pakettiin mukaan, jolloin kokonaishinta kipusi 300 euron paikkeille.
    Kun ne säätöpalat on niin kalliita niin onkos kukaan saanut niitä vanhoja mukaansa Ei ne niitä vanhoja pois heitä... Niille paloille kun voi olla käyttöä sitten kun rupeaa itse venoja säätämään. Tuohon säätöhommaan tarvitaan todennäköisesti joku erikoistyökalu (näin ainakin 80- luvun Kawoissa) jotta mahtuu/pystyy ottamaan palan pois ja vielä uuden tilalle, ilman työkalua voi saada vain vahinkoa aikaan, esim. naarmuttaa nokkia tms. Ja tietty mitat millä voi tarkastaa välykset ja palan paksuuden.
    Tuon erikoistyökalun hinta lienee hintaluokkaa 15 - 50 eur riippuen mistä ostaa.
    Noita säätöpaloja saa merkkiliikettä huomattavasti halvemmalla tilaamalla jostakin, vaikkapa saksasta, tosin kun niitä paloja on lähes miljoona eri paksuutta niin jotta osaa tilata oikeat niin pitää mitata välykset ja sen jälkeen säätötyö odottaa niitä paloja -> merkkihuollosta saa nopeasti
    Kaveri oli viisas, minä ostin saksasta Honda-liikkeestä Kawan ja kaveri sai hakea ilmaiseksi huoltopuolen laatikostosta omaan Hondaansa niin paljon säätöpaloja kuin kehtasi ottaa.
    Tais mennä hieman ohi topicin, mutta menköön
    kyllä ne vanhat saa mukaan jos älyää pyytää. tai sitten säätöpalojen hinta pitää olla pienempi.
    enhän mä nyt ihan varmaksi sano mutta kyllä kait 9si kawassa joutuu ottamaan nokat pois säätöä varten. itse palat ovat kuppien alla joita siis ei saa pois ilman nokkien pois ottoa. pakonokkaakaan saa tuskin yksin irti joten pakopuolen palojen säätöön pitää irroittaa myös imunokka... *ärsyttäviä laitteita nämä 16-20v moottorit.

ja jos tekee säätöä itse niin venttiilinsäätöpaloja myös voipi joissain korjaamoissa vaihdella jollakin 5-6eur korvauksella eri kokoisiin. kannattaa kysyä korpiaholta tms. säätöväli on kuitenkin 20th vähintään joten voipi mennä muuten tallissa palat hukkaan.

liikkeeltä varmasti kuluu pelkkään venttiilien tarkistukseen n tunti ja puoli tuntia kasaamiseen. lisäksi jos niitä pitää säätää niin imupuolelle tunti lisää, sekä pakopuolelle kaksi. ei siinä ensikertalaisellakaan kovin paljoa kauempaa mene mutta hommaa on paljon ja se kestää.

Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
    Tuo 300 ekun hinta tuosta Jukken teettämästä huollosta ei onneksi nyt aivan mahdototon ole. Onhan se paljon, mutta jotenkin kuvittelin, että tuollainen huolto olisi vielä enemmän.

Mää en kyllä ite uskalla viitsi noita säätöjä lähtee tekemään, saan äkkiä enemmän haittaa aikaiseksi kuin hyötyä
    Ei tarvi vanhassa B-mallin 9R:ssä poistaa nokkia kun säätää venttiilivälyksiä. Palat ei oo kupin alla, koska niitä venttiilejä painaa vivut. Vivut vain sivuun ja palan vaihto esim. magneettia hyväksi käyttäen. Ei ole vaikea homma tehdä itse. Säätöväli taisi olla 12tkm, joten kannattaa säätää joka talvi, niin saa kesät ajella rauhassa.
    Mikrometriruuvi, jolla pystyy kätevästi mittaamaan välysmitan liuskojen paksuuden ja palojen paksuuden maksaa 5 euroa ja tarkkuus on 0,01 mm.

Nokkia ei tarvitse B-malleissa (94-97) irrottaa ollenkaan, mutta C/D/E malleissa (98-00) pitää kuten myös ZX-7R ainakin joissain malleissa. Tämän kertoo Haynesin huoltokirja.

Säätöpaloja voi ja kannattaakin vaihtaa, eli jos toisen venttiilin pala sopii johonkin toiseen suoraan, niin tilalle vain. Sitten vasta kun palat loppuu eikä sopivia ole kannattaa tilata. Vanhojen palojen paksuus kannattaa tarkistaa siis mikrometriruuvilla (kuten myös välysmitan paksuudet, eivät aina ole oikeat merkinnät varsinkaan halvoissa mitoissa).

On muuten vaikea löytää sellaista välysmittaa, jossa on ohkasempia liuskoja kuin 0,05 mm, joita kyllä löytää vaikka mistä. Kellään tietoa mistä saisi? Stormilta olen kysellyt eikä sieltä saa ainakaan kuukauteen.

Venttiilien säätöväli 94-95 malleissa (B1/B2) on 10 000 km ja siitä eteenpäin 12 000 km jälleen Haynesin kirjan mukaan. Erään huoltomiehen mukaan palasäätöinen pitäisi pysyä paremmin säädöissä kuin muut, mutta hyvähän se on tuon km-välin mukaan ainakin tarkistaa säädöt.
    Noita rakotulkkeja pienemillä liuskilla saa ainakin saksan putiikeista tilaamalla (esim. www.louis.de), tietty pelkkää rakotulkkia sieltä ei kannata tilata, mutta kun kavereille vihjaa että kohta tilaus lähtee niin aina on kimppatilaukseen halukkaita löytynyt. Ja kai kotimaisista työkaluliikkeistä luulisi myös löytyvän.
    Tää topic onkin siitä hyvä että jos joskus moista Kawaa innostuu ostamaan niin taidan valita mallin jossa noita nokkia ei tarvitse irroittaa
    Ja nuo venttiilinsäätövälit, jos pyörä on itselle uusi niin kannattaa alussa katsella miten ne välykset alkavat kehittymään kilometrien myötä. Siitä sitten tietää mikä on todellinen säätöväli, taisi aiemmin ollakin juttua z750 mallin huollosta jossa huollossa oli tehty reilussa 10tkm:ssä venttiilien säätöjä vaikka säätöväli oli yli 20tkm. Siinä jos ei olisi venttiilejä säädetty niin oliskohan alkanut kantamaan?
    Perskules, kun mulla näyttää olevan toi C-malli. Hommaa näyttää olevan aikas paljon. Pitänee alkaa kyseleen paljokohan maksaa..

SKF:llä löytyy ainakin rakotulkki jossa on liuskat 0.03-0.10 satasen välein, sekä 0.12, 0.14, 0.15, 0.20 ja 0.30. Löytynee työkaluja myyvistä liikkeistä, omani ostin Kotkasta Tarvikeavusta.
    "Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
    Nyt tuli valmiiksi urakka. Venttiilit säädettiin ja kaasuttimet synkronoitiin. Samalla tehtiin pienempiä hommia kuten tulppien tarkistus, jäähdytysnesteen vaihto ja "vent filters":sien puhdistus. Säädöt oli suht hyvin kohdallaan. Pakopuolen yksi venttiili oli yhden satasen suositeltavan välysarvojen alla ja imupuolella samoin yksi oli 10 satasta yli. Muuten oli kohdalla tai vähän yli.

Säätöpaloja tilasin 7 kappaletta. Myöhemmin huomasin, että tarkkaan tutkimalla ja mikrometrillä mittailemalla ei olisi tarvinnut tilata kuin 6. Homma vei aikaa kun piti puljailla säätöpalojen kanssa ja käydä liikkeissä vaihtelemassa niitä eri kokoisiin.

Sen jälkeen kaasuttimet synkronoitiin itsetehdyllä vesivaa'alla, jossa nesteenä oli öljybensa seos. Idea löytyy täältä Orgista, taisi MP-tallin puolella olla oma keskustelunsa laitteen rakentamisesta.

Työn jälkeen tuntui, että käynti hieman tasaantui, tosin ei se paljoa muutenkaan heitellyt.

Ekaa kertaa tein venttiilien säädön sekä muut jutut itse isä apuna, apuna oli myös Haynesin huoltokirja, joka kyllä oli täysin korvaamaton. Nyt tällä hetkellä on ainakin tyytyväinen mieli, kun tuli säästettyä töissä, toisaalta mitä vielä edestään löytää, jos tuli tehtyä jotain väärin... *

Lainaa (jukke @ Elo. 14 2004,17:40) kirjoitti
    Nyt tuli valmiiksi urakka.
    Huh, kylläpä se varmaan aikas urakka on eka kerran tehdä. Mun säkällä menis takuuvarmaan jotain väärin ja sit joutuis kuitenkin viemään liikkeeseen
    Ja niit paloja pysytyy moottorikoneistamolla hiomaan ohuemmiksikin...ainakin omaan zxr:ään hiotutin "halvalla"
    muutaman eken kun heitti niin oli palat oikeen paksusia...
    Lainaa (Myltsi @ Elo. 20 2004,15:57) kirjoitti
    Ja niit paloja pysytyy moottorikoneistamolla hiomaan ohuemmiksikin...ainakin omaan zxr:ään hiotutin "halvalla"
    Juu, ja saa samalla itsesäätyvät venttiilit. Oletko koskaan kuullut sanaa pintakarkaisu?
    1835
    Lainaa (Ghostrider @ Elo. 21 2004,14:19) kirjoitti
    Lainaa (Myltsi @ Elo. 20 2004,15:57) kirjoitti
    Ja niit paloja pysytyy moottorikoneistamolla hiomaan ohuemmiksikin...ainakin omaan zxr:ään hiotutin *"halvalla" *
    Juu, ja saa samalla itsesäätyvät venttiilit. Oletko koskaan kuullut sanaa pintakarkaisu?
    Jou , tästäkin on ollut täällä forumeilla juttua. Kunhan nyt ei millitolkulla hio ( karkasu ei ole mikään pintakarkasu joka katoo pikkasella paperinpyyhkäsyllä) harvemmin kait joutuu enemmän hioa , tuskin kymmenesosamillejä enempää. Palikat maksaa kyllä kohtuuttoman paljon , tarkkuusosia kun ovat. Vaihtelemalla ja valikoimalla kyllä säästää. Paitsi itse en säästäis edes yhdessä palassa. Jos kosketus käy , vena poks mäntään tai nokat kuluu äbnormal , puhutaankin pikkasen isommista ja kalliimmista rempoista silläerää.
    "It's Hard to Soar with Eagles When You Ride With Turkeys"
    Niin, ei ne palat välttämättä ekasta hionnasta kuole, mutta mikäli venojen säätö tapahtuu aina hiomalla, niin jossain vaiheessa loppuu hyvä meininki. Ja mua ainakin vituttaa suunnattomasti mikäli mä saan jonkun autotallien mekaanikkoässän hiomia paloja kun menen omia vanhoja palojani vaihtamaan mopoliikkeeseen.
    1835
  22.  
    Ei se venttiilien säätö ole mikää henkimaailman juttu vaikka joutuiskin poistaan nokat.Ensin tarkistus ja mitat ylös ja eikun purkamaan.Ei pyöritä moottoria välillä niin saa laitettua nokat takaisin täysin ongelmitta kun vain muistaa huomioida nokan asennon ketjuun asennusvaihessa ettei ajoitus mene pieleen.Helppo homma kun sen on kerran tehnyt.