Juu, asvaltti kulutti yllättäen vasenta moottorinposkea, hieman halkeamia tuli.
Tars saada väliaikaisesti hitsattua. Näyttää olevan magnesiumia, onko jollain kokemusta osan hitsauksesta? Onnistuuko kuten alumiinin hitsaus esim. tigillä, lisäaineena alumiini vai pitääkö ollu Mg:tä tms.?
*Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
*Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
Eikös siihen voisi pistää kemiallista metallia? Viisaammat kertokoon enemmän.
Ja hitsauksista kun puhutaan, niin esim. ESAB:in nettisivut on poikaa.
Kertoo kerralla lisäaineet ja menetelmät.![]()
Hitsauksesta en mitään tiedä saati materiaaliesta..onkos korjaushitsattava osa valua? jos joudut hitsaamaan valettua alumiinia niin lopputulos on niin ja näin...joku viisas sanoi mulle aikanaan että 50 % mahdollisuudet että homma onnistuu, huonolla tuurilla sitten koko lohko on pilalla (jso vika on moottorilohkossa).
valetun alumiinin hitsauksessa ongelmiksi voi tulla (lainattu erään hitausinsinöörin lausunnosta koskien valu-alumiinin korjaushitsausta ja siihen liittyvistä ongelmista):
- mittatarkan osan hitsaus aiheuttaa mittamuutoksia ja mittamuutoksista saattaa koitua epäedullisia jännityksiä moottoriin
- hitsaus aiheuttaa materiaaliin jäännösjännityksiä
- moottorin lämpötilasyklit aiheutuvat väsytysrasituksen joka saattaa johtaa korjatun osan uudelleen vaurioitumiseen
- hitsisauma muodostaa epäjatkuvuuskohdan perusmateriaaliin
Vaikea ottaa kantaa tarkemmin kun ei tiedä . Väliaikaisena korjauksena tuo voi onnistua ja olla ok, mutta siihen liittyy ongelmia ja riskejä.
Kemiallinen metalli.... mitä se kemiallinen metalli oikeastaan on? jotain muovimssaa yms tavaraa jossa on seassa metalli hippuja... Moisella korjauksen onnistuminen on myös enemmän tai vahemmän kiinni tuurista kuin taidosta. Ns "kemiallisella" metalilla korjaus voi onnistua jos osaan ei kohdistu jännityksiä esim (lämpölaajenemisesta, tai jännityskenttä on edullinen=ei jännitysrasituksia) ja jos korjattava kohta on muodoltaan pyöreä, ympyrämäinen eikä pitkulainen särö. tietämättä sen enempää korjauskohdasta, niin noita "muovimassoja" voidaan käyttää lämpötilarajoitukset huomioiden huokosten pintojen ja kolojen täyttöön, mutta ei rakenteiden säröjen korjaukseen
no tällaista.
Tietty jos omasta pussista noita korjauksia joutuu maksamaan niin vaikka puutappi on käyttökelpoinen korjaustapa jos se toimii.
...Er..Houston we have a problem here...
Honda CBR 954RR -02
Suzuki S1 -91, SuperMoPo
KTM 525 exc -03, SuperMoTo
Suzuki RM50 -80, kisacrossi
Pappa Tunturi -71,
Tunturi Sport ( käsivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
On kyllä valua muttei moottorinlohko vaan magneeton (tai mikä se on?) poski. Sisällä kopassa kirjaimet Mg, siitä päättelin sen oleven magnesiumia tms. Kyllä tavallisen valetun alumiinin(seos) hitsaus onnistuu (ammattimieheltä) vaivatta mutta tästä materiaalista ei oo tietoa?
Sen verran kului että tuli hiushalkeamia, jotka nyt tars väliaikaisesti saada umpeen, koska uuden tilaus vie kuitenkin ainakin viikon.
Tarkoitus vaan saada pysymään tihkuva öljy sisällä. Hyvin pysyi jo pelkällä ilmastointiteipillä, mut sillä ei viitsi pidempään ajella....
Tarkoitus oli hitsauttaa se töissä, mut toi Mg merkintä pisti jarruja päälle. Ja aikaa ei oo viedä erikoishitsarille.
Taidan kokeilla sitä "kem. metallia" ja teippiä vielä päälle, parempi vaihtoehto sekin kun mopoa seisottaa näin aurinkoisena päivänä *![]()
Itse kokeilisin tuohon kaasuhitsausta. Jos on halkeama niin hommaat hopealangan ja sillä juotat sen kiinni. Hopea on juuri paras tuollaiseen tyohön.
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Joo ei se hitsaus mahdotonta ole, riippuu niin paljon mitä pitää hitsata ja millainen pitää työnlaatu olla jne. Valualumiinin hitsaus kyllä onnistuu jos vaan on tietoa miten on valettu ja mitä lisäaineita pitää käyttää. Hitsaukseen liittyy kuitenkin aina ongelmia joiden seuraukset VOI olla yllättäviä, vaikka kuinka olisi kokenut ammattimies. Voi tosin olla että homma menee kohdalleen ja homma rockkaa.
Jos absolute tiiveyttä ei tarvitse niin väliaikaiskorjaukseen tuo ns "kemiallinen metalli" on ihan käypää tavaraa. Tiiveyden kannalta parhaaseen tulokseen pääset jos saat pinnat puhdistettua öljystä ja vaikka avattua säröt johon saat tuota muovitahnaa pistettyä.
Mulla tuo elasticpuddingin käyttö vaan aiheuttaa mulla henk. kohtaisesti hiukka sylkyreaktioita...mut siitä sitten joskus toiste.
Honda CBR 954RR -02
Suzuki S1 -91, SuperMoPo
Pappa Tunturi -71,
Kaasulla kannattaa kokeilla juottaa kunhan olet varma että onko se magnessiumia.
itse en näkisi hitsauksessa mitään ongelmaa,toi kertomus varmaankin tarkoittaa lähinnä moottorin tärkeempien osien hitsausta ei sentään jotain moottorinposkea(Zam64 @ Heinä. 06 2004,12:16) kirjoitti
Onhan siinä hitsauksessa se vaara että se lämpovaihtelun takia se moottorinposken koneistettu tiivistepinta vetäisee kieroon. Tai siis varmasti vetäisee jos väärin tekee. Ammattimies kuitenkin voi saada hyvän jäljen kunnon esilämmityksillä jne. En sulkis pois tota kemiallisen metallin käyttöä. Nykyaineet on jopa koneistettavia ja niitä käytetään mm. vesivoimaturbiinien juoksupyörien paikkailussa. Pinnat on vaan puhdistettava. Alan liikkeistä kannattaa kysellä sopivat mömmöt. Itse todennäköisesti käyttäisin kem. metallia. Sillä olen joskus paikannut bensatankin jonka hitsauskorjaus on todella vaikeaa ellei tankki ole varmasti 100% tyhjä bensahöyryistä joka on melko mahdoton tilanne ja lisäksi hitsauskorjaus ei ole pitkäikäinen.
juu ei tuossa kohtaa. antaa mennä vain. aluksi luulin että kyse on lohkosta. Ja vaikka kyse olisikin lohkosta niin hitsaus SAATTAISI silti onnistua.(skeibe @ Heinä. 06 2004,21:52) kirjoitti
Honda CBR 954RR -02
Suzuki S1 -91, SuperMoPo
Pappa Tunturi -71,
No niin, nyt on koppa korjattu elasticpuddingilla ja tuli parempi ainakin vahvempi kuin uus![]()
Öljykin näyttää pysyvän toistaiseksi sisällä!
Vielä kun olis enempi viitsinyt hioskella niin eipä kolhuja kukaan huomais?
Melkein vois peruuttaa uuden kopan tilauksen....
Ei muuta kun ens viikolla Motoparkkiin testaamaan![]()
toivottavasti et lurauta öljyjä motoparkissa radalle...
Honda CBR 954RR -02
Suzuki S1 -91, SuperMoPo
Pappa Tunturi -71,