Postilaatikosta löytyi moottori-lehti joka viitsii nähdä sen vaivan että painavat kaikista kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista tutkijalautakunnan raporteista tiivistelmän.
Mielenkiintoisia näistä lähinnä tekee se, mitä asioiden parantamiseksi suosittelevat. Ränkytin nämä ihan siitä huvista, ettei tarttisi enää ihmetellä mistä ne toiseksi kaheleimmat parannusehdotukset sikiää heti eduskunnan jälkeen... Näissäkin ehdotellaan mm. kaiteita kaistojen väliin, tosin se tyypillinen valikoima tuntuu olevan valvonnan ja valistuksen lisääminen ja se että kielletään lisää asioita.
Finlexistä lainaten: "Lautakuntaan kuuluu tavallisesti poliisi-, ajoneuvotekninen, tietekninen ja lääkärijäsen. Lisäksi voidaan käyttää raideliikenteen asiantuntijoita ja psykologeja sekä tarvittaessa myös muita asiantuntijoita. Poliisijäsen toimii yleensä lautakunnan puheenjohtajana." Voisi olla motoristien etujen mukaista että noihin lautakuntiin kuuluisi aina moottoripyörän ollessa onnettomuudessa osallisena joku, joka oikeasti myös ajaa moottoripyörillä... ja nykyisellään tämä ei taida olla mitenkään selvää joistain raporteista päätellen. Osaisikohan SMOTOn edustus sanoa tästä jotain?
Noh, tässä olisi joka tapauksessa vuodelta 2003 heinä-elokuun annos. Kirjoitusvirheet on suoraan kuten alkuperäisessä.
Helle vei tajun
Nainen, 38, ajoi raitiovaunua pääkadulla muusta liikenteestä erotettulla raitiotiellä. Mies, 26, ajoi vastakkaisesta suunnasta Kawasaki GPZ 600 R -moottoripyörällä. Hän oli ryhmittyneenä liikennevaloissa kahden auton rinnalle, vaikka risteyksen jälkeen ajoradalla on selkeästi vain kaksi kaistaa. Valojen vaihduttua vihreäksi hän lähti liikkeelle voimakkaasti kiihdyttäen. Samanaikaisesti vastakkaisesta suunnasta lähestyvä raitiovaunu jatkoi pysähtymistä edellyttävän valo-opasteen ohi ja ajautui kiskoilta. Moottoripyöräilijä havaitsi eteensä ajautuvan raitiovaunun liian myöhään eikä kyennyt välttämään törmäystä. Raitiovaunu törmäsi moottoripyöräilijään 25 km/h -nopeudella. Moottoripyöräilijä kuoli. Kaksi raitiovaunun matkustajista loukkaantui lievästi.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Lämpötila oli +24. Nopeusrajoitus oli 40km/h.
Tutkijalautakunta:
Raitiovaunun kuljettaja sai helteen ja kuumien työskentelyolosuhteiden laukaiseman sairauskohtauksen ja menetti vaunun hallinnan. Hän ajoi liian suurella nopeudella kohti pysähtymään velvoittavaa opastinta. Raitiotie on rakennettu erilleen ajoradasta. Moottoripyöräilijän päähuomio kiinnittyi lähempänä olevan liikenneympäristön seuraamiseen. Muusta liikenteestä poikkeavan ajolinjan valinneen moottoripyöräilijän ajotapa oli vauhdikas.
Suositukset: Raitiovaunun kuljettajien työskentelyolosuhteiden parantaminen, raitiovaunujen turvajärjestelmien parantaminen. Enemmän huomiota tilapäisesti alentuneeseen ajokykyyn, ammattiliikenteelle aiheestas tiedotusta ja selkeät ohjeet. Raitiotien risteykseen varoittava vilkkuvalojärjestelmä. Risteyksen tulohaaran kaventaminen.
Iäkäs kääntyi motoristin eteen
Mies, 76, ajoi aamupäivällä Saab 900 -henkilöautolla yhdystietä noin 70 km/h -nopeudella kyydissään edessä nainen, 74. Loivasti kaartuvassa ylämäessä Saab aloitti kääntymisen vasemmalla olevaan yksityistien liittymään. Samanaikaisesti vastakkaisesta suunnasta yhdystietä lähestyi miehen, 42. ajama BMW R 1200 -moottoripyörä noin 85 km/h -nopeudella. Huomatessaan Saabin kääntyvän eteensä moottoripyöräilijä jarrutti, muttei pystynyt välttämään törmäystä. Moottoripyöräilijä kuoli. Saabin kuljettaja ja matkustaja loukkaantuivat lievästi.
Tapahtumahetkellä sää oli kirkas ja aurinkoinen. Lämpötila oli +22. Tien pinta oli paljas ja kuiva. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Tutkijalautakunta:
Saabin iäkäs ja sairastellut kuljettaja ei havainnut lainkaan lähestyvää moottoripyörää. Saabin vähänajava kuljettaja ei väistämisvelvollisuudesta huolimatta noudattanut riittävää varovaisuutta tutussa liittymässä. Mäenharjanne ja kaarre heikensivät molempien näkymää.
Kypärä ei riittänyt suojaamaan moottoripyöräilijää. Turvavyön käyttö pelasti Saabin kuljettajan ja matkustajan pahemmalta loukkaantumiselta.
Suositukset: Erityisen varvovaisuuden noudattaminen liittymissä, ennakoiva ajotapa. Tiedotusta moottoripyöräilyn riskeistä, moottoripyöräilijöille hyvin ympäristöstä erottuvat asut. Iäkkäiden autoilijoiden ajokyvyn arvioinnin tehostaminen, lääkärin ja poliisin yhteistyön kehittäminen.
Kokematon motoristi kiihdytti ulos
Mies, 22, oli aamupäivällä koeajolla Suzuki SV 650 S -moottoripyörällä. Hän ajoi yhdesßä toisen moottoripyöräilijän, 23, kanssa. Motoristit ryhmittyivät rinnakkain liikennevaloihin. He lähtivät valoista liikkeelle voimakkaalla kiihdytyksellä. Noin 350 metrin ajon jälkeen 23-vuotias motoristi hiljensi voimakkaasti ennen eritasoliittymän ramppia. Suzukin kuljettaja ryhtyi hiljentämään nopeuttaa myöhemmin voimakkaalla jarrutuksella käyttäen takajarrua. Takapyörä lukkiutui, kuljettaja menetti Suzukin hallinnan ja moottoripyörä luisui kaartuvan ajoradan suojakaiteeseen noin 70 km/h -nopeudella. Suzukin kuljettaja kuoli. Toinen moottoripyöräilijä hallitsi pyöränsä kaarteessa eikä loukkaantunut.
Tapahtumahetkellä oli kirkas päivänvalo. Lämpötila oli +25. Nopeusrajoitus oli 50 km/h.
Tutkijalautakunta:
Tehokkaan Suzukin kokematon kuljettaja arvioi väärin liikenneympäristöön sopivan tilannenopeuden. Hän jarrutti väärin vain takapyörällä, mikä aiheutti ajohallinan menetyksen. Oikealla jarrutuksella hän olisi todennäköisesti kyennyt välttämään törmäyksen. Kokeneempi kuljettaja provosoi ajotavallaan Suzukin kuljettajaa, eikä ottanut huomioon että Suzukin kuljettaja oli kokematon.
Suositukset: Nopeus- ja ajotapavalvonnan tehostaminen, automaattisen kameravalvonnan lisääminen. Tiedotusta motoristien riskikäyttäytymisen vähentämiseksi, moottoripyörien ajo-oikeuden porrastaminen. Liikenneympäristön pehmentäminen joustavilla kaiteilla ja pylväillä sekä hidastavilla penkereillä.
Kiihdytys vei hallinnan
Mies, 26, ajoi Honda CBR600RR -moottoripyörällä iltapäivällä kokoojakatua. Hän lähti liikennevaloista voimakkaasti kiihdyttäen ja valitsi ajolinjansa siten, että jatkoi risteyksen jälkeen joukkoliikenteelle tarkoitetulla ajoradanosalla. Noin 100 metrin kiihdytyksen jälkeen motoristi menetti pyöränsä hallinnan noin 115 km/h -nopeudessa ja ajautui ajoradan oikeaan laitaan. Motoristi paiskautui pysäköidyn henkilöauton perään ja kuoli välittömästi.
Tapahtumahetkellä sää oli pilvipoutainen. Lämpötila oli +22. Nopeusrajoitus oli 40km/h.
Tutkijalautakunta:
Vauhdikkaisiin elämyksiin mieltynyt, piittaamaton ja kokematon kuljettaja teki virhearvion liikenneympäristöön sopivasta tilannenopeudesta ja ajotavasta. Moottoripyörän suorituskyky oli korkea.
Suositukset: Nopeus- ja ajotapavalvonnan tehostaminen, automaattisen kameravalvonnan lisääminen. Tiedotusta motoristien riskikäyttäytymisen vähentämiseksi, moottoripyörien ajo-oikeuden porrastaminen. Turvallisen ajoasun käyttö pakolliseksi.
Hirvi moottoripyörän eteen
Mies, 27, ajoi Honda CBR 1100 -moottoripyörällä yhdystien metsäosuudella noin 80km/h -nopeudella kyydissään nainen, 25. Loivassa alamäessä tielle ryntäsi hirvi. Moottoripyörä törmäsi hirveen jarruttamatta. Moottoripyö®än kuljettaja ja matkustaja saivat surmansa.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Lämpötila oli +21. Tien pinta oli kuiva. Nopeusrajoitus oli 80 km/h. Vahinkopaikalla oli hirvieläimistä varoittava liikennemerkki.
Tutkijalautakunta:
Moottoripyöräilijällä ei ollut mahdollisuutta väistää yllättäen tielle tullutta hirveä. Kypärä ei riittänyt pelastamaan kuolemalta.
Suositukset: Hirvikannan vähentäminen, riistatien ja riista-aidan rakentaminen, hirvien elektronisten ilmaisimien ja karkottimen kehittäminen. Liikennevalistusta ajonopeuden laskemisesta hirvimerkin alueella.
Kokematon motoristi hurjasteli kaarteeseen
Moottoripyöräilijä, 16, ajoi aamulla paikallistietä Aprilia -kevyt moottoripyörällä 70-80 km/h -nopeudella. Hän ajoi pitkän suoran jälkeiseen kaarteeseen vastaantulevien kaistalla. Ennen kaarretta moottoripyöräilijä teki lukkojarrutuksen, jonka seurauksena hän ajautui ulos ja törmäsi kaarretta osoittavaan liikennemerkkiin. Kypärää käyttänyt moottoripyöräilijä kuoli.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Ilmassa oli vähän sumua. Lämpötila oli +14. Sorapintaisen tien reunassa oli irtosoraa. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Tutkijalautakunta:
Kokematon kuljettaja lähestyi kaarretta niin suurella nopeudella, ettei tämän tyyppinen kevyt moottoripyörä olisi pysynyt kaarteessa tiellä. Lukkojarrutus ja irtosora vaikeuttivat pyörän hallintaa.
Suositukset: Liikennevalistuksen lisääminen juuri ajo-oikeuden saaneille. Nopeus- ja ajotapavalvontaa myös vähempi liikenteisille teille. Jäykkien törmäysesteiden muuttaminen myötääviksi.
Motoristin varomaton ohitus
Mies, 23, ajoi illalla Honda CB 1100 SF -moottoripyörällä seututietä 120-133 km/h -nopeudella. Hän lähti ohittamaan edellään kulkenutta autojonoa. Jonossa kulki miehen, 42, ajama Pontiac-pakettiauton ja venetrailerin yhdistelmä. Autossa oli etumatkustajana nainen, 50. Kuljettaja aloitti kääntymisen tien yli vasemmalle. Samanaikaisesti takaatullut moottoripyörä törmäsi perävaunun vetoaisaan. Moottoripyöräilijä kuoli.
Tapahtumahetkellä sää oli kirkas. Lämpötila oli +21. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Tutkijalautakunta:
Liian suurella nopeudella ajanut motoristi ei autojonoa ohittamaan lähtiessään havainnut edellä ajavan aikomusta kääntyä vasemmalle. Pakettiauton kuljettaja ei havainnut takaatulevaa moottoripyörää. Liittymä oli huonosti havaittavissa, eikä sen kohdalla ole sulkuviivaa tai ohituskieltoa.
Suositukset: Yksityisteiden liittymien merkintätavan kehittäminen. Näkyvämmät vilkut. Liittymäratkaisut, jotka eivät edellytä päätieltä vasemmalle kääntymistä. Peräkärryissä sivutörmäyksessä myötäävät aisat.
Mopo stop-merkin takaan alle
Poika, 13, ajoi illalla Suzuki PV 50 -mopolla yhdystien ja seututien risteykseen tarkoituksenaan ylittää tie suoraan. Poika ajoi stop-merkin takaa pysähtymättä risteykseen. Samanaikaisesti risteävästä suunnasta tuli 60 km/h -nopeudella risteykseen naisen, 22, ajama Volkswagen Golf, jossa oli matkustajana nainen, 22. Volkswagen törmäsi mopoilijaan. Mopoilija kuoli.
Tapahtumahetkellä oli valoisaa. Sää oli puolipilvinen ja lämpötila +15. Tien pinta oli paljas ja kuiva.
Tutkijalautakunta:
Vanhempien suostumuksella mopolla liikkunut, ajoluvaton mopoilija ajoi pysähtymättä risteykseen. Hän ei havainnut lähestyvää autoa. Havainnointia vaikeuttivat naarmuinen visiiri, näkemäalueella olevat puut sekä kuljettajan heikentynyt näkökyky.
Suositukset: Pysäytysviivan merkitseminen ajorataan. Vanhempien vastuun korostaminen.
Selvittämätön syy
Mies, 16, ajoi aamulla Honda NSR 125 -moottoripyörällä valtatietä noin 100 km/h -nopeudella. Vastakkaisesta suunnasta lähestyi miehen, 45, ajama Scania kuorma-auto 85 km/h -nopeudella. Vähän ennen kohtaamista moottoripyörä ajautui loivasti vastaantulevien kaistalle. Kuorma-auton kuljettaja yritti väistää, muttei pystynyt välttämään törmäystä. Moottoripyöräilijä kuoli.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Lämpötila oli +14. Asfalttipäällysteisen tien pinta oli paljas ja kuiva. Nopeusrajoitus oli 100 km/h.
Tutkijalautakunta:
Onnettomuuden syytä ei ole saatu selville.
Suositukset: Vastakkaisten ajosuuntien erottaminen rakenteellisesti, heräteraidat tien keskiviivalle.
Motoristi vastaantulevan eteen
Mies, 44, ajoi aamulla moottoripyörällä valtatiellä noin 80 km/h -nopeudella. Yllättäen moottoripyörä siirtyi vastaantulevien kaistalle ja törmäsi miehen, 54, 85 km/h -nopeudella ajamaan kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmään. Motoristi kuoli. Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Sää oli kirkas ja lämpötila +16. Asfalttipäällysteisen tien pinta oli kuiva. Nopeusrajoitus oli 80km/h.
Tutkijalautakunta:
Motoristi ohjasi tahallaan vastaantulevien kaistalle.
Tutkinta on kesken.
Motoristi osui työkoneeseen
Mies, 31, ajoi illansuussa moottoripyörällä noin 70 km/h -nopeudella. Hän lähti ohittamaan edellään kulkenutta miehen, 33, ajamaa pakettiautoa, joka hinasi työkonetta. Mies törmäsi työkoneeseen ja kuoli.
Tapahtumahetkellä sää oli kirkas. Nopeusrajoitus oli 50 km/h.
Tutkijalautakunta:
Motoristi ajoi ylinopeutta. Tutkinta on kesken.
Niinpä. Jos tutkintalautakunta antaisi vain realistisia, ts nykyisillä resursseilla toteutettavissa olevia ehdotuksia, se sanoisi joka kohtaan "Ei voida tehdä asialle mitään. Onnettomuuksia sattuu aina." Mutta silloin taas olisi tarpeeton koko lautakunta, ja siitä se myös kuulisi. Esim tuo valistus (lähes joka kohdassa mainittu) on kyllä hyvä ajatus, mutta ei toimi. Jos päässä on reikä niin se pysyy siellä, oli valistus miten hyvää tahansa. Samoin jos joku puusilmä vanhus on puolisokea niin puolisokeana se pysyy vaikka miten valistaisi.
Nuo myötäävät kaiteet ja tolpat ovat hyvä ajatus. Mutta havaitseeko lautakunta ristiriitaa kaistojen välisten kaiteiden ja "liikenneympäristön pehmentämisen" välillä *
Ehkä tehokkain tapa laskea motoristikuolemia olisi tehdä ajotaitotesti pakolliseksi kaikille A-kortin lahjaksi saaneille. Ajokokeeseen kuuluisi osuudet jotka vaatisivat moottoripyörän todellista hallintaa, esim riittävän tiukat testit jarruttamiselle, väistämiselle ja kaarreajolle. Sama koe tulisi myös osaksi inssiä, tai ainakin suoritettavaksi jossain vaiheessa inssin jälkeen, nykyisen kakkosvaiheen tapaan. Tuolla voisi välttää ehkä kymmenen kynttilää vuosittain, mikä on tässä yhteydessä paljon.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Taas tätä samaa roskaa(Make80 @ Heinä. 01 2004,06:03) kirjoitti
Se nyt vaan kumminkin on ihan selvä asia, että motoristien omasta asenteesta aiheutuu suurin osa vahingoista. Ja vielä varmempaa on, että nuorista löytyy pääosa asennevammaisista reikäpäistä. Poikkeavia yksilöitä tietenkin löytyy kaikista ikäryhmistä.
Lahjakortin saaneet kumminkin pääosin ymmärtävät ajotaitonsa puutteet ja hankkivat asiallista opetusta toisin kuin ajokortin ajaneet. *Nykyinen pakollinen ajokoulutus lähinnä antaa vain väärän kuvan omista ajotaidoista. Niillä opeilla ei juuri liikenteeseen kannata lähteä, niin alkeellista ja naurettavaa se useinmiten on.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=20289;
Tähän olisi kiva kuulla perustelut. Aloitusviestin listalla oli tasan kaksi senikäistä ihmistä jotka ovat saaneet kortin "lahjaksi" - se hirvikolarissa kuollut, sekä päin rekkaa (tahallaan?) törmännyt mies.(Make80 @ Heinä. 01 2004,06:03) kirjoitti
Kaikki muut kuskit näytti olevan järjestään alle 30 (no oli siellä yks 31v) -vuotiaita = kynttilät vähenisi oleellisesti jos mp:llä ajon ikäraja nostettaisiin kolmeenkymmeneen!
No haloo. Tarkotus ei ollut osoittaa sormella ketään, tosin ilmaisin itseni aika huonosti, mikä ei kuitenkaan valvotun yön jälkeen ole yllätys. Lahjakortin saanet tuli mieleen siitä, että noin yleisesti ottaen mitä olen niitä nähnyt(otanta on pieni, tiedän) niin mopon käsittely on kankeampaa ja epävarmempaa kuin niillä, jotka ovat joutuneet kortin ja käsittelykokeet ajamaan. Toki poikkeuksiakin on.
Ajatuksena oli ja on, että onnettomuudet vähenisivät selkeästi, jos saataisiin karsittua pois "turhat" kuolemat, eli juuri nämä "ajautui ulos tieltä" (vaikka mutka olisi ollut selvitettävissä jos olisi ollut tarpeeksi esmes ratakokemusta takana) tai "ei saanut väistettyä" (vaikka este olisi ollut väistettävissä jos olisi vaan ollut mopo hanskassa). Eli tarkoitin ja ylempänä myös kirjoitin, että vaatimuksia tulisi tiukentaa KAIKKIEN kohdalla. Toki kaiken voi ymmärtää väärin ja lainata leimaavasti jos haluaa. Sitähän mediakin tekee jatkuvasti, ja kansa nauttii.
Jos tästä tämmönen möly nousi, niin unohdetaan koko juttu, mua ei kiinnnosta väitellä ja jossitteluahan nämä asiat on aina.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Juuri se oli mun pointti, että koska asenteisin ei voida vaikuttaa, niin saatetaan edes taidot lähemmäksi Rossia niin saattaa jäädä eloon. Tai sitten ei.(MagnaMan @ Heinä. 01 2004,09:04) kirjoitti
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
En tajua mistä immeiset vaahtoaa. Minusta tämä olisi hyvä ajatus! Ei Make80 missään vaiheessa sanonut, että kaikki vanhemman vuosimallin kuljettajat olisivat, kädettömiä seniilejä jotka ostavat heti 1100 kuutioisen matkapyörän. Valitettavasti näitäkin on. Mielestäni tuo on taas yksi euroopan tyhmimpiä lakikohtia, jotta moinen "kortitta ajo" edes sallitaan. Toisilla on ajoneuvoon vaadittava koulutus, toiset ovat itse oppineita.......joo minäkin olen ammatti nimikkeeltäni putkimies koska osaan avata viemärin......ja yhtään kurssia siihen ei käyty.(Make80 @ Heinä. 01 2004,06:03) kirjoitti
Kyllä tiedän magna/durapuppeli.....varmasti osaatte kaiken hyvin jne, mutta kaikki ei välttämättä osaakkaan. Itse kävin ensimmäisen kerran EAK:in tänä keväänä kaverin kehotuksesta, ja arvaappa mitä.....en ollutkaan ihan niin hyvä kun olin ajatellut!
Toinen hyvä tehokas tapa laskea motoristi kuolemia olisi kattavampi ajokoulutus blaa blaa blaa jeesus sitä ja tätä.
Ex hippi!
(duracl @ Heinä. 01 2004,09:17) kirjoitti
![]()
![]()
Jep, laitetaan nyt vastinetta vaikkei se taaskaan aiheuta kuin vääntöä.
"40-v-motoristi" on kehittänyt liikennesilmäänsä ja ennakointitaitoa kotilolla vuosikaudet joten osaa välttää pahoja tilanteita.
"40-v-motoristi" on jo alistunut "munansa" pienuuteen joten ei tarvi kaahia riskipaikoissa.
Terveisin lahjakorttipuusilmävanhus *![]()
Jos moottoripyörä kuolemat halutaan nollaan, niin kielletään moottoripyöräily tai koko liikenne samantien, niin ei tule liikennekuolemiakaan. Kielloilla kaikki ratkeaa, mitä jos kielletään kuoleminen? *
![]()
Hei haloo, lue oma tekstisi uudestaan ja koeta ymmärtää mitä kirjoitat:(Make80 @ Heinä. 01 2004,09:27) kirjoitti
"Ehkä tehokkain tapa laskea motoristikuolemia olisi tehdä ajotaitotesti pakolliseksi kaikille A-kortin lahjaksi saaneille"
Voiko tuon enempi osoittaa sormella?
Ps. Lue saamasi palaute kirjoitukseesi ja harrasta luetun ymmärtämistä. Yritä edes...
Aha... justiinsa...(hooaa @ Heinä. 01 2004,09:51) kirjoitti
Ps. Jostain juolahti mieleeni erään nakkikioskin kalleimman annoksen nimi "Hoojii". Kysäisin myyjältä, että mistä tällainen nimi moiselle mössölle on kehitetty? Ja selityshän oli liiketaloudellisesti nerokas. Siinä vaiheessa kun asiakkaalla ei enää oikein kieli taivu, mutta nakkarille jalat automaattisesti vievä, niin jotain älinää ja huokauksia kumminkin suusta pääsee. Siis tyyliin: oiii... hooiii... joiii... hooo...
Ja aina saa kynsiinsä Hoojiin![]()
Jos kuitenkin lainattais kokonaisuuksia sillon kun lainataan, eikä vääristeltäisi asioita mielivaltaisesti että sais syyn vedellä hernetiä nenään.(MagnaMan @ Heinä. 01 2004,10:00) kirjoitti
Mielestäni ihan sama asia jos mä sanon jollekkin miehelle että 2% suomalaisista miehistä on homoja niin se alkaa syyttää mua siitä että nimittelen sitä homoksi. Mutta se on sitä suomalaisen miehen huonoa itsetuntoa. Ja nyt en siis nimitellyt sua homoksi.kirjoitti
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
[quote=Make80,Heinä. 01 2004,10:12]kirjoitti
Jos tarkoituksesi oli ilmaista, että kaikille motoristeille tulisi saada tiukempi ajokoe (sinänsä kannatettava ajatus) niin asian esitystapa on enemmän kuin asenteellinen ja virheellinen.
Edit: Itsesensuuri iski...
Vanha suomalainen sananlasku väittää, että älykäs selviää tilanteesta johon viisas ei koskaan joudu.
Moottoripyöräilyyn tuon voisi muuntaa vaikka näin:
- taitava kuljettaja saattaa selvitä tilanteesta, jonka varovainen ja harkitseva osaa välttää jo ennalta.
Oikea tilannenopeus, ennakkoharkinta ja toisten tielläliikkujien mahdollisten aikomusten ennakointi ovat ainakin minulle olleet tärkeämpi taito kuin tehokkaiden lukkojarrutusten harjoittelu. En väheksy toki taitojen kehittämistä, mutta kyllä turvallisuus on korvien välissä.
Nämä onnettomuusselostukset ovat omalla tavallaan mielenkiintoista luettavaa, taustatieto nopeuksista ja olosuhteista auttaa hahmottamaan tapahtunutta. Alkoholi, väsymys, mielenterveyshäiriöt, sairaskohtaus, voimakkaat tunnetilat; ns. tavallisia ihmisiä ei hirvikolareita lukuunottamatta juuri ole menehtynyt... Suositukset sensijaan ovat pääosaltaan sitä liirum laarumia, jossa ei järki aina päätä pakota tai toimenpide näyttää hyvältä vain kirjoituspöydän takana papereissa *
Motoristien onnettomuuksissa on usein pari merkittävää seikkaa toistuvastisuoria lainauksia )
- Vauhdikkaisiin elämyksiin mieltynyt, piittaamaton ja kokematon kuljettaja teki virhearvion liikenneympäristöön sopivasta tilannenopeudesta ja ajotavasta. Moottoripyörän suorituskyky oli korkea.
- ... ajoi moottoripyörällä seututietä 120-133 km/h -nopeudella. Hän lähti ohittamaan edellään kulkenutta autojonoa. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Eli asenne ja nopeus. Monissa viestiketjuissa on väännetty kättä lievien ( 10-30 km/h ) ylinopeuksien rangaistuksista ja niiden kohtuuttomuuksista. Tai kiihdyttelystä liikennevaloista tms. "moottoripyörälle ominaisista" ajotavoista. Jos jätetään reikäpäät nyt homman ulkopuolelle ( eihän niihin mikään tehoa ) niin toimenpiteet pitäisi siis kohdistaa meille "tavallisille" motoristeille. Valistuksen ja koulutuksen pitäisi mennä perille ihan mukavasti, olemmehan vastuumme tuntevia tiellä liikkujia *
EAK -kurssit ovat hyvä oppi oman turvallisuuden takaamiseksi; kuten Legolas mainitsi, pitää huomata omat taitonsa ja puutteensa. Monelle vuosikausia ajaneelle motoristille voi olla ylipääsemätön paikka huomata, ettei osaakaan oikeastaan jarruttaa tai väistää. Pyöränkäsittelytaidon lisäksi mietitään mahdollisuuksia huomata/ennakoida vaaranpaikat. Miksi siis vain murto-osa osallistuu näille kursseille? Onko se hinta- vai imagokysymys? Itse olen osallistunut "vaarallisena uusiomotoristina" kolmelle kurssille; jokaisessa tilaisuudessa on ollut joku todella kokenut kaveri. Kokemuksensa perusteella olisi voinut vaikka neuvoa muita, mutta he halusivat oppia, kerrata ja miettiä asioita yhä uudelleen. Harjoitus tekee mestarin ja mestari harjoittelee aina, kommentoi moni heistä asiaa. Tätä asennetta ei voi kuin *
Aina "typeriä" liikennesääntöjä "soveltaessamme" otamme riskin ja tiettyjen pikkuseikkojen naksahtaessa kohdalleen saatamme olla tuon onnettomuusselosteen materiaalia. Autolla liikkuessamme saatamme selvitä, prätkällä vain tosi hyvällä tuurilla... *![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Hienoa Legolas(Legolas @ Heinä. 01 2004,09:34) kirjoitti
Itse kävin EAK:N viime vuonna ja tänä keväänä uudestaan, eli lienen myöntänyt itselleni että olen yhä opin tarpeessa. Kurssien suurin anti on siinä, että huomaa kuinka kädetön voi olla ja sen vuoksi on syytä yrittää ENNAKOIDA liikennettä ja tottakai myös parantaa ajotaitoa harjoittelulla.
Olen aika lailla samaa mieltä asiasta... Suuri osa tilanteista on vältettävissä ennen kuin ne edes tapahtuvat. Iso osa noista "turhista" kuolemista (kaikkihan ne on turhia) olisi ollut vältettävissä terveemmällä asenteella ajamiseen. Tämän jälkeen heti seuraavana olisi pyörän hallinnan osaaminen pelastanut muutaman.(matkailija @ Heinä. 01 2004,10:42) kirjoitti
mielestäni pyörän hallintaan liittyvää koulutusta tulisi esim. vakuutusyhtiöiden (tai joku muu, ketä?) avittaa jollain tavalla, esim. alennusta vakuutuksista jos kursseja käyty jne.
Ajoharjoittelun lisäksi voisi näillä kursseilla yrittää vaikuttaa myös siihen asenteeseen jonka kanssa liikenteeseen lähdetään. Voipi olla että näin jo tehdäänkin jossain?
Itse ajan sillä asenteella että ketään tiellä liikkuja ei näe minua, enkä myöskään luota liikennemerkkien/valojen muille antamaan opastukseen.. tai että se huomattaisiin.
Maltti on valttia.
EDIT: pitäisi varmaan mennä tuollaiselle kurssille, kertokaas tyhmälle mitä tuo EAK:n kurssi pitää sisällään?
Jossain briteissä vai missä lie oli ehdotettu että prätkäkortin saaminen vaatii myös enduro/krossi-osion suorittamista. Lähinnä ideana on että siellä jos jossain tulee äkkinäisiä tilanteita ja pyörän hallintaan joutuu oikeasti keskittymään. Hallintalaitteet, jarrutukset, painon käyttö jne jne. Sopisi Suomeen paremmin kuin hyvin.
Oikein sanoit Dura.(duracl @ Heinä. 01 2004,09:17) kirjoitti
Vahvistusta asiaan ...TÄSTÄ...
Ihmetelkääpä noita ikäjakaantumaonnettomuustilastoja (33 kirjainta).
Ikäryhmät 35-54 ja yli 54.
(...nyt sitten alkaa se iänikuinen rupattelu, että mihinkä tilastoon nyt ei ainakaan voi luottaa...)
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Joo. ja minun mielestä pyöräkortti tulisi antaa vain henkilöille, jotka ajavat trialia ja silloinkin vain radalla-ajoon. Ne kun osaavat hallita pyöränsä hyvin, eivätkä kiihdyttele liikoja...
Totta puhuen on aivan sama, mitkä ovat korttivaatimukset. Kortittomat, rattijuopot, ym. "osaavat" ajaa ilmankin korttia.
Turvallista![]()
matkailija kirjoitti:
"Moottoripyöräilyyn tuon voisi muuntaa vaikka näin:
- taitava kuljettaja saattaa selvitä tilanteesta, jonka varovainen ja harkitseva osaa välttää jo ennalta."
Näin on.
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Iäkäs kääntyi motoristin eteen
28.7 tulee vuosi täyteen.
Timon muistolle.
VI TRIMMAR INTE
Voi jumal..ta
Ja tätä teatteriako vielä ylläpidetään verovaroin?
Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
Voisin sen verran nusaista pilkkua että kaikki ihmiset on oikeastaan tavallisia... Mutta joo, ns. "normaalissa liikennetilanteessa" ei henki ole oikein herkässä muuten kuin vasemmalle kääntyjien ja hirvien kanssa. Oma asenne ratkaisee paljon.(kap57 @ Heinä. 01 2004,10:55) kirjoitti
Ongelma on siinä, että valistuneet tavalliset motoristit tiedostavat sen varsin hyvin että ovat vastuussa tekemisistään ja että sen vaakakupin viimeinen ja isoin paino on oma henki. Tätä ei oikeastaan tarvitse sen enempää kerrata - kysymys kuuluu lähinnä että miten motoristien ajotaitoja ja liikennerutiinia voidaan parantaa. Tältä pohjalta esim monet vakuutusyhtiöt esittävät aika kyseenalaista toimintaa kiistämällä kaskojen korvausvastuut rataharjoittelusta.(kap57 @ Heinä. 01 2004,10:55) kirjoitti
Mitä niihin reikäpäihin tulee, niin niitä tulee aina olemaan ja aina joskus muidenkin jousi venyy sen verran että vedetään vähän matkaa tuppi nurin, keulitaan tai jotain. Mielestäni "reikäpään" ja "tavallisen motoristin" ero on vain siitä miten isolla riskillä, miten älyttömissä paikoissa ja miten usein sitä tehdään - ja tämä on täysin veteen piirretty viiva. Siksi se olisikin tärkeää että turhan sormenosoittelun ja jeesustelun sijasta keskityttäisiin niiden riskien minimointiin.
Toinen mielestäni aika olennainen pointti oli toisessa noista Lauttasaaren kolareista, missä meni Länsiväylän ramppi Suzukilla kaiteisiin. Siinä on aika selvällä tavalla näkyvissä se että kokeneempien esimerkki ja oma toiminta vaikuttaa paljon siihen millaisia motoristeja niistä kokemattomammista pidemmän päälle kasvaa.
Itse asiassa tuo teatteri sisältyy vakuutusmaksuihin, tuohon menee vuodessa vajaa miljoona euroa kaikenkaikkiaan eli ei tuo nyt ihan oopperan tukimäärin pääse. Mutta joo, näin.(R1100RS @ Heinä. 01 2004,13:34) kirjoitti
Tuo on aivan totta. Samoin asenteisiinkin vaikuttaa muiden suhtautuminen monenlaisiin liikennekäyttäytymisiin. Sanansa on siis sanottavana myös täällä virtuaalimaailmassa. Omalla pienellä osallaan...(ajf @ Heinä. 01 2004,13:47) kirjoitti
Kimppa-ajoissakin on sama tilanne. Kokeneemmat näyttävät esimerkkiä ja jos kärkijoukko ajaa reikäpäänä mistään välittämättä niin varmasti osa kokemattomista yrittää noudattaa esimerkkiä. Moraalista vastuuta ei poista "sopimus", että jokainen ajaa omaan tahtiin.
Kannattaisi joskus hieman miettiä...
koko tämä hulabaloo lähti liikkeelle asiasta,kaasua osaa kääntää jokainen sisäsyntyisesti mutta kaikki muu vaatii oppimista.Itse ainakin tiedän heti että autolla ajaessa jalat ja kädet toimii yllättävissä tilanteissa jo ennenkuin pää ehtii mukaan MUTTA mopolla ajessa ei moista refleksiä minulle ole kehittynyt eli omalla kohdallani olen aivan varma että esim jarruttamisen vieminen "selkäytimeen" mopolla ajessa olis todella kannattava työmaa...samoin väistöt.
Lause ON kokonaisuus, ja se että ihmiset kritisoivat esilletuomaasi kokonaisuutta EI vielä tarkoita sitä että nenässä olisi herneitä. Vai pitäiskö mun vaan myötäillä sua ja hymistellä joojoota?(Make80 @ Heinä. 01 2004,10:12) kirjoitti
Itse kritisoin tuota lausettasi siksi, että olen todennut "lahja -Akorttilaisten vaarallisuutta liikenteessä" rankasti liioitellun. Tuosta käsityksestähän on muodostunut jo kaupunkilegenda -mp-onnettomuustietojen puhuessa jatkuvasti muuta. Tapa jolla "ei lahja -Akorttilaiset" käsittelevät "lahja-Akorttilaisia" ryhmänä yleisesti antaa vahvan vaikutelman siitä, että em. ryhmä ei perusta käsitystään faktatietoon vaan mutuun (MUTU:n yksi ominaispiirre on se, että se kohdistetaan aina johonkin ihmisryhmään mihin ei itseään laske kuuluvaksi). Ja niin kauan kun mielipiteitä ja korjausehdotuksia nojataan pehmoiseen mutuun edes välttävän faktapohjan sijaan, ei kunnollista keskustelua ja sitä kautta kunnollista muutostakaan esim. liikenneasenteissa -joissa näyttää tilastotietojen perusteella eniten korjaamisen varaa olevan ihan muulla ryhmällä kuin "lahja-Akorttilaisilla"- saada aikaiseksi.
Noniin. Olinkohan tarpeeksi epäselvä.
Tiedoksi (myös Legolas): minä en ole saanut A-korttia "lahjaksi". Motiivini ärähtää tuon kaupunkilegendan "lahja-Akorttilaiset on vaarallisimpia liikenteessä" vaalimisesta on yksinkertaisesti se, että mua tympii toi mutun viljely... ja sit se miten toisella kädellä arvostellaan kovaan ääneen tutkijoita jotka sentään tutustuu siihen faktaan ja tekee ehdotuksensa sen perusteella.
Ja vielä sinulle Make80: en siis kritisoi tässä sinun ehdottamaasi ratkaisua käsittelykokeesta pakolliseksi, sinällään ihan ookoo ehdotus, mutta en kannatakaan sitä. Minä en kannata mitään pakkoja, sillä niillä ei saada aikaiseksi mitään kunnollista.
Samaa mieltä! Joka kohdiltaan. En väheksy mp:n käsittelytaitojen hyödyllisyyttä, mutta mielestäni ne yksinään eivät ole mikään autuaaksitekevä asia niinkuin joidenkin kirjoittajien kommenteista olisi helppo ymmärtää.(matkailija @ Heinä. 01 2004,10:42) kirjoitti
..kylläpä noita lahjakorttilaisia aikas paljon tuolla liikenteessä näkee. Usein vielä aika nuorella naamalla varustettuina...
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !