Minkälaisia kilometrimääriä matkasporteilla, lähinnä XX ja VFR, ajellaan miellyttävästi ilman suurempia remontteja? Olen haeskellut kohtuuhintaista XX:ää mutta noissa tahtoo kilometrit useassa tapauksessa nousta 50tkm tienoille ja pahimmissa lähelle 100tkm. Tekniikan kestävyyden lisäksi minua kiinnostaa kokemukset reilusti ajettujen pyörien ajo-ominaisuuksista ja siitä miten esimerkiksi jousitus ja moottorin tärinä alkavat vaivaamaan.
Vähän ajetut pari-kolme vuotta vanhat pyörät taasen maksavat lähes uuden hinnan, joten uuden osto ei ole paljon kovempi investointi tuollaiseen verrattuna. Mielestäni reilun tuhannen euron pudotus ohjehintaan nähden neljä vuotta vanhaan 20tkm ajettuun Blackbirdiin ei ole kohdallaan vaikka nyt onkin aika lailla myyjän markkinat pyöräpuolella.
Blackbird 1998 (2004-2008)
Fireblade 2006 (2008-2011)
KX450F 2011 (2011-2012)
RC8 2008 (2012-2013)
Adventure R 2011 (2013-2015)
R1 2012 (2016-2017)
EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
MG1000 Cafe racer
Oheisesta linkistä löytyy jotain osviittaa mitä XX:n kestävyydeltä voi odottaa.100000 miles
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Hyvin ne kai kestää, mutta kannattaa muistaa, että 100 000 ajetusta taitaa olla aika vaikea päästä eroon, ainakaan itseä tyydyttävään hintaan.
Alkaa olla allekirjoittaneen VFr:ssä yli 90 000 mittarissa (57000 mailia). Hyvin pelittää. Talvella jos jaksaisi ihan kiinnostuksesta avata koneen. On se niin mielenkiintoinen peli. V4 ja hammasratastoimiset nokka-akselit. Tämä siis kaasarimallin koneessa. Uusin 800 VFR näyttää olevan nokkahihnalla...
VFR:ssä on ainakin legendaarisen kestävä kone. Joillakin on kuulemma ajettu lähemmäs parisataatuhatta pelkillä rutiinihuolloilla...
Osaan suositella. Tehoa on normaalikäyttöön riittävästi, ja ajoasento on pystympi ja rennompi kuin tuplaäksässä. XX tuntuu sitä paitsi olevan hieman liian yleinen nykyään *
EDIT: Pitää korjata käsitys, että tämä olisi provo. XX on ihan hyvä pyörä, ei siinä mitään. Mutta kuten alla on todettu, kukin taaplaa tyylillään. Pääasia että hommasta nauttii... Ajoasennon vuoksi itse valitsisin ehkä sen VFR:n (ja ulkonäön myös), mutta se onkin vain minun ongelmani *
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
On yleinen joo, mistähän johtuu? Toiset ajelee sillä mikä pelittää, toiset kerää harvinaisuuspisteitä, mikäs siinä, kukin tulee autuaaksi "tyylillään".
Do you have premonitions of déjà vu?
Joo ei näin monta voi olla väärässä.(motometu @ Kesä. 30 2004,03:01) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Oma seiskapuolikas VFR on nyt vajaa 50 000 km mittarissa. Ei mitään moitteen sijaa tähän mennessä (pyörä ostettu keväällä). Kone ei vuoda öljyä mistään, eipä edes syö öljyä. Itse ajettu noista kilsoista 10 000 km. Käynnistyy heti, käy hienosti, kulkee sopivasti ja on hyvä ajaa. Vie vähän bensaa; matka-ajossa on päästy 4,4 litraan satasella, normaalisti n. 5 litran kulutus seka-ajossa.
Suosittelen!
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Mulla on vanhassa 600 CeeBRassa 54 tkm mittarissa, ja epäilen vahvasti, ettei siinä ole edes kaikki, mutta silti pelittää ja kulkeekin vielä ihan mukavasti. Nokkaketjun oon vaihtanu mutta mitään suurempaa ei ole tehty, eikä toivottavasti ole tarvettakaan![]()
Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.
"Ei sun kannata
ei kai kannata
pitää päällä vilkkua
jos oot jo ojassa"
80 tuhatta on VFR:ssä mittarissa ja on ku uus *
nätisti kulkee ja paukkaa, ratsuni laukkaa *
ei vikoja..... *nyt ku tein viel regulaattorii modifikaation, sen vaikeemman, eli sijoitin sen takalokarin päälle, siilin, joka menee lokarin läpi, kera...ei kuumene ennää prkl
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Mites se vertaus kärpäsistä ja paskasta menikään... *kirjoitti
![]()
![]()
Vitsi vitsi *
BMW F800GS -11
....tai kateellisten panettelusta.(Ilikka @ Heinä. 01 2004,06:58) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Tämä on täysin mutua mutta luulen kyllä että kun puhutaan yli 1000cc pyöristä ja vieläpä hondasta niin uskosin että kestää hyvinkin tuo bälkkäri sen 100tkm rutiinihuolloilla. esim. 600 on jo ihan eri asia, pienempi kone kuluu eri malliin. tietenkin sekin on on varmasti kuskista kiinni![]()
On ajettu 105000 VFR:llä joista ite 65000 km.
Jännitteensäätäjä mennyt 2X , ei mee enää....
ohjauslaakeri 85 tkm
takaiskari 80 tkm
Koneeseen vaihdan keväisin öljyt ja syksyllä kun oon ajanu n.15 tkm tarkastan ja huomaan että sitä ei vaan kulu.
Ranskaan elokuussa....
Bläkkäri olis kiva, mutta ulkonäkö ei miellytä, liian iso ja kallis. Niin ja se nokkaketju...
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Tuli omistettua aikaisemmin CBR 1000 F 69tkm ja eipä muuta kun kiristin joka piti vaihtaa + öljyt + renkaat ja etupään laakerit![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
..Siis vaihdat öljyt vain 2x vuodessa(-O- @ Heinä. 07 2004,22:38) kirjoitti
(15000 km välein?)? *Vai kerran vuodessa keväisin
![]()
. Eikös se vaihtoväli ole 6000 km...
Mitenkä tuo takaiskarin rikkoutuminen tuntui pyörässä?
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Noin 9 - 12 tkm. välein oon öljyt vaihtanu.
Takaiskari menee pikkuhiljaa pehmeeksi, kakspäällä ajettaessa mutkatietä lähtee takapää alta, kun ei ehdi palauttamaan enää takaisin. Sen kyllä huomaa töyssyissä yms.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
ettei miljoona kärpiötä voi olla väärässä, paska on hyvää, kokemuksella 152.000km zzr1100 kawiolla konetta avaamatta.(JPNIEMI @ Heinä. 01 2004,07:08) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
cbr 1000F sc24 -89 126000km joista itse 55000km. periaatteessa pelkkää kuluvaa osaa mennyt. kerran rekku samalla laturin käämitykset.(olivat oikarissa). starttikytkin moottorista (kalliimpi juttu). Hieman resonointi lisääntynyt ja taka pamppu on ihan valmis. Öljy kyllä kelpaa kun pitää kaasuvaijerin kireellä, mutta sehän on normaalia sekin jo noilla ajokilometreillä. muuten visu kone ei tee läikkiä alle. ai niin etupään stefat piti vaihtaa keväällä kun olivat päässeet kuivumaan. ja tietysti nokkaketjun kiristin vaihdettu. kuluvaa osaa menee, mutta perustekniikka on terästä!
ei edes nokkaketjua ole vaihdettu kertaakaan, ei starttiketjua, ei venen venaa. muutamat säätöpalat venttiileihin pitänyt vaihtaa ja tulpat noin 30.000km välein, tosin nyt menossa kokeilu kauanko tulpat kestävät, tällä hetkellä 45.000km ajettu tavalliset nippondensot eli juopot japanilaiset.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
CBR1000F -97 ja ajettu 82000km eikä ole tarvinnut tehdä muuta kuin perushuollot 6000km välein. Nyt on tosin alkanut naputtamaan aika ajoin melko kovallakin äänellä ja huollossa epäilivät nokkaketjun kiristäjän pitävän sen äänen.
Honda CBR1100XX
Joo ihan hyvä pyörähän bläkkäri on mutta kerran Helsingistä Kuopioon tullessa laskin XX:iä tulevan vastaan 13.... oiskohan ollunna joku bläkkäreiden kokkarit.(Säätömies @ Kesä. 29 2004,22:50) kirjoitti
![]()
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
VTR1000 33500 km -98![]()