mistä saisi ostettua roiskepitävän/koteloidun sähköisen MP-öljynpainemittarin vai pitääkö itte tilkitä auton vastaava sikaflexillä säidenkestäväks?..kysympähän vaan
Kuljettajalta vaadittiin huippumekaanikon taitoja, mielikuvitusta, kovaa henkistä ja fyysistä kuntoa, eskimon kylmänkestävyyttä, tappajan luontoa ja teräksisiä hermoja. Lisäksi hänen tuli olla järjiltään ja hyvän itsetuhovietin omaava.
Ainakin itse olen käyttänyt VDOn sähköisiä mittareita tilkitsemättä niitä mitenkään ja hyvin on toimineet. VDOn ainoa vika on korkeahko hinta, mutta niinhän se on, että laadusta pitää maksaa!
Kawasaki GT750 P1 -82
Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
kiitos tiedosta..hankintaan yks sellanen VDO
(klassikko kawaan tulee tuo..on vaan pirulliset kierteet vakiona mittarin anturille..taisit pyöritellä itsekkin uudet jengat kun sama E mallin kone)
Kuljettajalta vaadittiin huippumekaanikon taitoja, mielikuvitusta, kovaa henkistä ja fyysistä kuntoa, eskimon kylmänkestävyyttä, tappajan luontoa ja teräksisiä hermoja. Lisäksi hänen tuli olla järjiltään ja hyvän itsetuhovietin omaava.
Ensinnäkin älä laita mitään sähköistä. Ne näyttää mitä sattuu, ja pyörän sähköjärjestelmässä heittää jännitteet vielä enemmän mitä autossa. Osta mekaaninen mittari, niin tiedät mitä niitä öljynpaineita oikeasti on. Hydrauliikkaliikkeestä, jos halvalla haluat, mutta aina voit ostaa esim. Autometer mittarin, mikä on hieno, mutta kallis.(kössi @ Kesä. 27 2004,12:49) kirjoitti
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Pikkaisen olen Hukan kanssa eri mieltä - kerrankin! Eli kyllä noissa nelikoissa jännitteet ovat suht' vakaat kunhan vain akku ja laturi on kunnossa. Itse en kyllä laittaisi mekaanista mittaria pyörään, koska riski öljyputken katkeamiseen on liian suuri. Helpoiten tuon anturin saa kiinni siihen "kärki"kopan alapuolella olevaan tulppaan eli siihen vain reikä ja sopivat kierteet. Toinen asia sitten on onko painemittari tarpeellinen - itse koen öljynlämpömittarin hyödyllisemmäksi.
Kawasaki GT750 P1 -82
kyllä se hyvä on olla niin saa tarkkailla viritetyn moottorin paineita eri öljyillä kun en ole vielä lauharia saanut aikaiseksi laittaa...mutta joo voishan sen siihen "oljytulppaankin" laittaa niin voi säilyttää alkuperäisenkin anturin..kiits
ai niin muuten asiasta toiseen GT...kun laitoin gpz R2 kannen ja nokat..810cc wisecot, niin vaikka nokat ja ketju merkeissä ja kohdallaan sekä kunnossa..täytyi ehjää ja vähän ajettua sytkää edistää sytkälevyn ruuvin kannan verran..kui näin vaikka kaiken järjen mukaan sytkään ei tarvis koskea koska asteet ja puolat pitäis olla samat?
Öljynpaineet eivät ole oikeastaan ongelma, kunhan koneeseen ei erehdy kaatamaan jotain Castrolin litkua tai muuta nykyaikaista hyper-super-sporttiöljyä. Itse käytän 15W40 Neste Turbo LXE:tä (Delvacia vastaava) ja hyvin toimii! VDOn paineanturi on muuten sellainen mölkerö, että se ei edes mahdu sinne alkuperäisen paineanturin paikalle - tuohon öljytulppaankin laittaminen edellyttää 45 asteen välikappletta. Itse kyllä laittaisin todellakin sen lämpömittarin, varsinkin jos ei ole lauharia. By the way, minulla olisi muuten yksi ylimääräinen Kawan alkuperäinen (hieman kärsinyt, mutta toimiva) lauhari...(kössi @ Heinä. 03 2004,14:04) kirjoitti
Annas kun arvaan: muuten nakutti siinä 3000 rpm tienoilla? Tuo taas johtuu siitä, että puristussuhde on Wisecoinnin yhteydessä noussut 9.5:sta 10.25:een ja Kawan alkuperäinen mekaaninen ennakonsäädin antaa täydet ennakot hieman liian aikaisin. Itse ratkaisin tuon ongelman hankkimalla Dyna2000-sytkän, joka on täysin elektroninen ja joka antaa täydet ennakot vasta 5500 rpm. Tuo oli tietysti hieman hinnakas ratkaisu (~500 eur), mutta samalla saa myös säädettävän kierrosrajoittajan, joka viritetyssä pelissä on enemmän kuin tarpeen - säästää turhalta *kirjoitti
, kun estää kierrosten karkaamisen ylikierrosten puolelle.
Kawasaki GT750 P1 -82
kiits..puristussuhdetta itsekkin epäilin,mutta mulla ei tuota nakutusta vaan kävi epätasaisesti laajemmalla kierrosalueella 1000-5000, mutta sytkää säätämällä käy nyt paremmin kuin koskaan...tyhjäkäynti nousi epätasaisesta 1500 todella tasaiseen 2000 jonka jälkeen pystyi huoletta säätämään tyhjäkäynnin 1000/1500 pelkäämättä että kone sammuisi valoihin...tämä täydellisyyden saattaminen huippuunsa oli tosin mahdolista vain laittamalla nopeammat puolat kuin alkuperäiset..kyseinen säätö onnistunee ainakin Rotax 503:sen moottorikelkan moottorin nippon denso varaosapuolilla...ohmeja ei paljoa ole mutta kipinä on voimakas ja hyvä..maksaa 35erkkiä kappale kyseiset puolat
Jos lähdetään vielä enemmän asiaa vääntämään, niin itseasiassa painemittari vakiomoottorissa ei ole välttämättä mitenkään tarpeellinen. Killeri idea voisi olla ostaa Moposportista säädettävä öljynpainevalon anturi, ja säätää se siten että valo vähän vilkkuu tyhjäkäynnillä lämpimänä. Sitten IISO, joku Bilteman yleismallinen takavalo tms. punainen lamppu tuonne mittaristoon, jonka varmasti huomaa, vaikkei sinnepäin edes tuijotakaan.(KawaGT @ Heinä. 01 2004,00:57) kirjoitti
En tietty yritä sponssata mitään noista liikkeistä, mutta noista taisin itse ostaa.
Ilmajäähdytteisessä koneessa se öljynlämpömittari muuten todellakin kertoo mielenkiintoista tietoa moottorin sielunelämästä. Lämmöt pysyy normaalisti kurissa, mutta kun vaikkapa Tampereen helvetin tukkoisessa keskustassa (kiitos tampereen päättäjille *) pyörii puoli tuntia liikennevaloissa, niin lämmöt kipuaa johonkin 120 asteeseen hyvin äkkiä.
Siinä vaiheessa mielessä käy PC-tuulettimien virittely öljynlauhduttimen eteen...
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Samaa mieltä.(KawaGT @ Heinä. 04 2004,12:08) kirjoitti
Niinkuin tuo taannoinen öljykeskustelukin osoittaa, niin ei mitään autosynteettisiä ainakaan kannata pyörään kaataa. Osasynteettinen 20w50 on sitä mitä itse laittaisin. Nykyaikaisissa pyörissä varmaan 10w40 öljykin toimii, mutta mitä kovempaa ajoa, niin sitä paksumpaa öljyä. 10W60 öljykään ei ole vielä liioittelua. Kokemusta on.
Synteettiset autoöljyt on tehty pelkästään helpottamaan kylmäkäynnistystä ja vähentämään päästöjä kylmänä. Voiteluteho niissä on käyttölämpötilassa aina huonompi mitä niissä öljyissä, joissa nämä kylmäviskositeettia alentavat aineet eivät vie tilaa varsinaiselta öljyltä.
((Neste)Hukka @ Heinä. 04 2004,16:42) kirjoitti
juu no ei ihan vakiomoottori ole, kaikkea muuta on paitsi ei turboa..vielä..enkä mie halunnu tietää onko se painemittari tarpeellinen vai ei..tungen sellasen vaikka korvaan jos haluan, kaupungissakaan en ajele vaan pitkiä taipaleita pohjoisen routaisilla teillä..öljynlämpömittari löytyy jo pyörästä
Näköjään, sori... Olisi pitänyt taas lukea koko ketju läpi, ennenkuin alkaa esittämään mitään lausuntoja...(kössi @ Heinä. 05 2004,15:33) kirjoitti
![]()
No, tuohan muuttaa asian - siis painemittarikauppaan(kössi @ Heinä. 05 2004,15:33) kirjoitti
Sisälukutaito on päässyt rapistumaan itse kullakin...
Kawasaki GT750 P1 -82