Kurviteillä ei pääse ajamaan niin paljon kuin toivoisi, mutta se ei selitä miksi takarenkaani kuluu keskeltä tasaiseksi ja aikaa myöten renkaassa on kaksi selvää kulmaa. Kavereiden kaa keskustellessa ja rengasliikkeen asiantuntijoita kuullessa on tullut kahta vastausta; 1. Rengaspaineet liian kovat, 2. Rengas liian löysä.
Mitäs sanoo muut asiantuntijat![]()
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
onko renkaasi kantavuus luokka mikä? ja paljon on painoa pyörässä ajokuntoisena eli niinkuin enimmät kilometrit ajelet??
Eipä siinä auta muu kuin ajaa enemmän rataa tai mutkapätkää jos haluaa renkaan kuluvan tasaisesti.
Rengaspaineilla kikkailu mahdollisimman suuren kilometrimäärän saavuttamiseksi ei minusta ole sen arvoista että konttaa pyöränsä.
Mitä?
Niinpä. Rengas kuluu yksinkertaisesti siitäkohtaa, joka on maata vasten. Ts. mopon rengas kuluu keskeltä sen takia, että se on paljon enemmän pystyssä kuin vinossa.(Ilkka @ Heinä. 02 2004,12:35) kirjoitti
Rengaspainejutut kuuluu tonne kotilopuolelle. Siellä renkaan kulumiseen voidaan vaikuttaa rengaspaineita muuttamalla. Mopon renkaan kulutuspinta on pyöreä, kun taas kotilon rengas on tasainen.![]()
ajelet liian suorassa. jotenka....(hlpvu8 @ Heinä. 02 2004,11:27) kirjoitti
suosittelen lämpimästi vaihtamaan mopon rengastuksen. ei voi saada molempia yhtäaikaa, siis kumia joka on tehty pitäväksi ja kumia joka kestää suora-ajoa. kun nyt olet huomannut että kumi kuluu selkeästi pykälälle niin voit suosiolla tunnustaa että pärjäät hyvin kovemmalla renkaalla.
sitten näistä asiantuntijoista...
1. jos kumi kuluu, ovat rengaspaineet liian _alhaiset_. mitä enemmän painetta, sen vähemmän pintalämpötilaa=vähemmän kulumista. esmes radalla takana 2-2,2 ja kadulla 3.
sillä ei sitten todellakaan mennä vielä nurin. eikai kukaan tosiaan kanttaile kadunkulmissa polvipaloja ruvelle... tai siis kukaan mutta ne eivät ainakaan valittele kumin kulumista
2. rengas liian löysä tarkoittaa varmaan että sulla on liian pehmeät=pitävät kumit mopossa. osta joku enemmän matkaa kestävä gummi niin saat kustannukset kuriin.
ja vaikka uusia entistä pitävämpiä renkaita tulee koko ajan, niin kannattaa kuitenkin muistaa että ihan "tavalliset" sportti matkarenkaat (michelin road jne jne) kestävät matkapyörällä tapin maahansaattamisen. että turha niitä rennsportteja on matkakikottimeen ottaa. joku muu loppuu ennen kuin renkaat.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Tietysti se on se maahan osuva kohta joka kuluu, mutta myös kulumisen nopeuteen voi vaikuttaa paineilla(Matias @ Heinä. 02 2004,15:29) kirjoitti
Liian kova rengas osuu tiehen vain siitä keskeltään ja kun sama voimamäärä sillä kuitenkin tiehen välitetään => nopea kuluminen kunnes kosketuspinta on riittävän leveä kulumisen hidastamiseksi
Liian pehmeä rengas taasen sortaa alta ja usein jopa kuumenee ja kuluu lämpötilan vuoksi normaalia nopeammin vaikka nyt kosketuspintaa onkin ihan juhlavasti
Eli tuolta välistä löytyy tässäkin tapauksessa se paras vaihtoehto
Itse olen käyttänyt esim. Metukan sivulta löytyvää, merkkikohtaista rengastaulukkoa niin renkaan profiilin kuin paineiden suhteen
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Esim Metzelerin Z6, Bridgen 020 ja Pirellin Diablo ovat sporttikumeja joissa keskellä on kovempaa seosta kuin laidoilla - kestää siis suoraankin ajelua paremmin.
Itse laitatin reilu kk sitten alle Diablon kun entinen kumi (metzeler sportec m-1) katosi keskeltä tosi nopeasti.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat