Hain eilen mopott'shown kotio tuolta maalta. Oli akku ehtinyt niin huonosti latautua, että piti tuupata tulille, ja ajoin sitten vanhoilla pensoilla perille asti, kun en viitsinyt etsiä huoltamoa, jossa on sopivasti viettävää maata
Tuli vaan huomattua, että seosmittari näytti koko matkan hieman laihaa seosta, ja konekin aivasteli muutamaan otteeseen sen vahvistaakseen.
Aikaisemmin ei ruiskuvehkeessä ole seisonnan jälkeen ollut tällaisia oireita, niin aloin epäillä, että muuttaako se bensa vanhetessaan ominaisuuksiaan todellakin niin paljon, että jopa seoskin menee laihalle? Tuohan voisi olla mahdollista siten, että palamiskelpoisen nesteen määrä vähenee, suhteessa johonkin mikä ei oikein pala. Vanhan bensanhan tiedetään olevan erittäin huonosti syttyvää.
Onko joku muu päässyt vanhaa bensaa katsomaan seosmittarin kanssa?
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Seoksista en tiedä, mutta eräs huoltoasemayrittäjä kerran jutteli että tuollainen 95E menee kulkupelin tankissa vanhaksi jo parissa kuukaudessa. Etenkin jos tankki on vajaa ja lämmönvaihtelut on suuria.
En tiedä, mutta eikös se sinne kondensiokosteuttakin kerää![]()
Linja-auton kuljettaja
SeosmittariVanha bensa
![]()
Ei sytytä
![]()
![]()
Voi jessus sentään, minä onneton tohelo keväällä vaan hyppäsin intoa täynnä tietämättömyyttäni mopottimen selkään ja lähdin vaan ajelemaan. Onkohan Magna saanut nyt jonkinlaisia henkisiä traumoja ja kostaa jotenkin sen jälkikäteen
![]()
Kokemuksia
Kolmesta Polle-mkelkasta paloi mäntä puhki n. 12 km:n jälkeen heti ensi kertaa uusille lumille päästäessä. Laiha seos??Tankissa bensat, jotka oli seisonut vajaassa tankissa kevään kesän ja syksyn. Paljon lämpötilan vaihteluita. Asiantuntija kertoi jälkikäteen, että ulkosäilytyksessä (lämpötilan suuresti vaihdellessa) bensa muuttuu. Joko tankki niin tyhjäksi kuin saa ja uutta bensaa tilalle, tai oli Polariksella jotain vanhan bensan piristystä. Itse säilytin mopon melken tankki tyhjänä tasaisessa lämpötilassa. Eka ajo lähimmälle huoltamolle ja 15l tankkiin uutta 98:ia.
Keväällä kuuntelin paikallista Ylen kanavaa, jossa haastattelussa eräänä päivän kertoi pienkonehuoltaja, että 95-bensaa saa laittaa vain sitä vareten suunniteltuihin autoihin. Muut moottorit ruokittakoon 98:lla. Itse käytän 98:ia.
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Jaaha, onkos Hukka löytänyt inspiksen?
Mie vaihdan aina talvipensat uusiin keväällä; vanhat joutaa ruohonleikkuriin tai vanhaan autonromuuni...![]()
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
Kokeilin bensan vanhettamista viime talvena. Ajoin ruisku-VFR:n tankin melko tyhjiin, ehkä pari litraa pohjalla, ja seisotin pyörää tasaisessa huoneenlämpöisessä paikassa noin 7 kuukautta ilman lisäaineita. Keväällä pyörä lähti käyntiin noin puolen sekunnin starttauksella ja kävi kuin mitään talviseisokkia ei olisi ollutkaan.
Eli jos jotain vanhenemista tapahtui, ei asialla ollut mitään käytännön merkitystä.
1000
Kaasarivehkeissä tuon huomaa herkemmin, jos on huomatakseen. Kyllä tuo ruiskukawakin on lähtenyt yleensä aina heti, mutta nyt oli akku niin tyhjä, ettei kone mennyt edes yhden puristuksen yli startilla(thannula @ Kesä. 24 2004,12:00) kirjoitti
Ihmettelin että edes boksi toimi 8,5 voltin jännitteellä, mitä akku tarjosi virrat päällä.
Kävin jo tankkaamassa, ja kyllä vaikutuksen huomasi heti. Vastaa kaasuun niinkuin pitäisi, eikä kuminauhamaisesti, mitä tuolla vanhalla bensalla.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Olisin hieman samalla kannalla kuin Hukkakin.Tämä tieto ei perustu mihinkään tieteelliseen tutkimukseen, vaan aivan omiin kokemuksiin.
Pojan Suska tuli toissatalvena laivalla, mopo kait seisoi kannella -30 pakkasilla ja haettiin sitten avokatoksesta.Ei lähtenyt käyntiin ennen bensan vaihtoa.Sen jälkeen ei ongelmia.
Samoin oma pyörä seisottuaan talven autotallissa halusi uudet bensat ja tulppien tarkistuksen..Autotalli kylläkin puolilämmin...mutta, mutta...
varsinkin jos akun lataustaso ei ole oikein hyvä, voi käyntiinlähtö tyssätä...
ja kuten sanottu, mututuntumaa...mut käyntiin vain ei lähde..
Omakohtainen "tulos". Wanhalla bensalla wanha ruiskukava tarvii keskimäärin neljä puristusta, ennenkun lähtee käyntiin. Uudella bensalla lähtee ekasta puristuksesta.(Kawasaki ZL @ Kesä. 24 2004,21:03) kirjoitti
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Saattaapa tuossa jotain perää olla. Ainakin sikäli että huomasin viime keväänä imukurkut ja pääsuuttimet vaihtaessani että bensat on aika tumman väriset mitä tankissa oli jäljellä. Eikä sitten vanhalla akulla hörähtänytkään käyntiin vaan yski ja köhi vaan. No, autotallista hain sitten lisäbensaa, sattui olemaan melkein täysi kympin kanisteri ainakin kaksi talvea seissyttä bensaa siellä, joka oli kumma kyllä aivan normaalin väristä. Ja kaadoin ne tankkiin, emännän pyörän akulla hörähti heti.
Mitähän tuosta vois päätellä, ei sitte mitään. Ehkä, että bensan väri voi muuttua jos säilytys lämpimässä ja vajaa tankki...ja että kenties käynnistyvyys vanhalla, ilmastoituneella bensalla saattaa kärsiä, jos akku huono. Täydessä kanisterissa säilytetty bensa taas näyttää olevan melko hyvin säilyvää, ainakin mitä väriin katsoo.
Noilla mietteillähän joutuu jo akateemisten pohdiskelijoitten porukkaan!
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Vai jos se bensa olikin niin vanhaa, että siinä oli vielä wanhat lisäaineet mukana (lyijy).(xjrrrrräyh @ Kesä. 25 2004,09:59) kirjoitti
Se bensa nimittäin säilyi ihan toisella tapaa.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Jos se oli tavallista mittarikammaa, sen olisi pitänyt olla liki rippikoulu iässä sisältääkseen lyijyä, millä ei ollut sinänsä vaikutusta säilyvyyteen.((Neste)Hukka @ Kesä. 25 2004,11:20) kirjoitti
Hyvää Juhannusta Kaikille !
![]()
Kyllä. Sensijaan kukaan maallikko ei voi tietää, että mitä muutoksia bensan lisäaineisiin on tehty vuosien varrella tuon lyijyn jälkeen, ja ainoa tunnettu totuus on, että nykybensa ainakin vanhenee, ja vanhettuaan syttyy huonosti. En tiedä miten pitkään niin on ollut, mutta ainakin muutama vuosi sitten toimiessani moottoripyörämekaanikkona näitä vanhan bensan ongelmia tuli eteen muutamia, esmes asiakas haki pyörän talvisäilöstä, ja soitti muutaman minuutin päästä, että pyörä sammui eikä lähde käyntiin... Jossakin vaiheessa alettiin laittamaan uutta bensaa vanhan joukkoon kun asiakas tuli pyörää säilöstä noutamaan.(jjn XX @ Kesä. 25 2004,17:59) kirjoitti
Kakstahtivehkeet oli jostakin syystä aivan erityisen herkkiä tuolle vanhalle bensalle.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.