Ajattelin kokeilla, josko saisin VFR:n vaihdelaatikon toimimaan edes suunnilleen viimekesäiseen malliin tulevaa alppireissua varten vaihtamalla toiset öljyt. Nykyisillä Valvolinen Durablend 10W-40 -litkuilla on ajettu vasta about 1500 km, tilalle ajattelin laittaa Delvacit.
Kuinkas nyt on, onko olemassa oikeita perusteluja myös suodattimen vaihdolle? Ei sillä etteikö yhtä 11 euron palikkaa voisi laittaa samaan konkurssiin, mutta kun suodattimen vaihto vaatisi katteiden purkamista ja olisi vielä sittenkin ryhtymistä vaativa toimenpide. Lähinnä kävi mielessä eri öljylaatujen sekoittumisen mahdollisesti aiheuttamat ongelmat, mutta eipä tätä vissiin voine välttää vaikka suodattimen vaihtaisikin. En tiedä, mitä tuo Valvolinen halpa litku on koostumukseltaan, mutta veikkaisin sen olevan jotain puolisynteettistä sairaalajätettä.
1000
mulla nyt ei oo tieteellisiä perusteluja mut aina jos öljyt olen vaihtanut niin samalla olen kyllä suodattimenkin vaihtanut oli se sitten kuinka hankalaa tahansa...
jotenkin ei tee mieli sotkee niitä litkuja keskenään sen enempää kuin on pakko...
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
Kun tuo asia kerta noin paljon vaivaa nii vaihda se suodatin , niin ainakin minä tekisin
"oikeassa momentissa"
Kýllä se suodatin kannattaa vaihtaa vaikka aiheuttais vähän ylimääräistä puuhastelua![]()
Driving Saab turbo may cause serious addiction!
Jäähän sinne suodattimeen ne vanhat öljyt ja sit menee kahdet eri oilit sekaisin sekä uudet on heti "p*skaset"...
Näin on!(Vauhtihiiri @ Kesä. 24 2004,04:11) kirjoitti
Jos uudet öljyt on vielä eri merkkistä ,niin ei hyvä.
Hattussani ei ole kukkia.
Näin on. Molemmat vaan vaihtoon.(ripee @ Kesä. 24 2004,06:42) kirjoitti
Omassa XJ900:ssa kyllä kehotetaan vaihtamaan öljyt 6000 rupeaman jälkeen ja öljyt ja suodatin joka 12000km.
Olen kyllä ajatellut asian niin että vaihdan molemmat tuossa kuudessa tonnissa. Jos se suodattimen hintaan mulla kaatuu niin sitten myyn pyörän poies.
..ööö... Ja siinä katteiden poistamisessa hankalaa on....? Eihän se vie kuin alta minuutin kun sen VFR:n sivun ottaa auki
. Pari vaivaista ruuvia
... Itse vaihdan aina samalla sekä öljyt, että suodattimen.
Edit: Molempia puolia katteista ei siis tarvi purkaa, vaikka ohjeissa niin sanotaan. Suodattimen saa jo ihan kätevästi pois, kun otat vasemman puolen auki. Muistat vain varoa niitä hentoja muovikorvakkeita, ettet murra niitä kun irrotat katteen palat toisistaan.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Minulla on yhdessä koneessa tällä hetkellä Valvolinen synteettiset öljyt, ja muutaman vaihtovälin kahdella eri pyörällä olen jo niillä ajanut. Valvoline on nöyrää tavaraa, mutta voiteluominaisuudet ovat huippuluokkaa, joten alppimatkaa varten jättäisin ne koneeseen, ainakin mikäli kytkin toimii hyvin.
Delvac on niin eri tavaraa, että suodatin on vaihdettava. Olen myös itse siirtymässä Delvaciin, yhteen pyörään jo vaihdoin, mutta vaarana on aina uudella öljyllä, ettei se sovikaan. Vanhoihin koneisiin Delvac sopii paksuna öljynä, mutta kytkimen toiminta voi silti olla millaista vain.
Ilman lapsia ei ole huomista.
Kun ite hain pöntön delvac MX:ää, sanoi öljynvaihtolafkan ammattilainen että kantsii olla varovainen noiden dieselöljyjen kanssa kun ovat kovasti "peseviä" öljyjä... Että jos vanhaan koneeseen laittaa niin saattaa lika irrota???
Noin uutta tekniikkaa olevaan pyörään kuten VTEC VFR en kyllä todellakaan mitään traktoriöljyjä laittaisi. Tämä on vaan toki oma vaatimaton mielipiteeni asiasta.
Suosittelisin kyllä jotain osasynteettistä prätkäöljyä. Raskaaseen ajoon alpeille / baanalle viskositeetiltaan 15W-50 ja täyttö aivan ylärajaan tai jopa vähän päälle ennen reisuun lähtöä.
Itse sekä tuttavapiirissä viimeiset pari vuotta useissa erimerkkisissä ja ja mallisissa sekä ilma- että vesijäähdytteisissä katu- ja kilpapyörissä käytetty Motorexin Formula 4T 15W-50 öljyjä eikä laatikon tai kytkimen toiminnan suhteen ole ollut kellään mitään huomauttamista. Mm. viime syksynä n. 7000km ja tänä keväänä 6600km _todella_ kovavauhtista euroopan läpi kaahaamista baanalla ja alppiserpalla eikä kummallakaan kerralla tarvinnut öljyä lisäillä.
Vastaavat tuotteet Castrolilta ja Motulilta toimivat aiempien kokemusten mukaan myös hyvin. Valvolinen osasynteettistäkin on kerran tullut kokeiltua mutta sen kanssa laatikon toiminta tuntui todellakin olevan vähän kolahtelevaa.
Ja suodatin kannattaa todellakin vaihtaa aina samalla kun öljytkin, poikkeuksena esimerkiksi sellainen tilanne kun tänä keväänä ennen reissuun lähtöä vaihdoin viime syksynä vaihdettujen alle 2tkm ajettujen öljyjen tilalle uudet samaa sorttia olevat.
Ps. Jos arvioit että Valvolinen "halpa litku" on jotain kuraa niin mitäköhän mahtaa olla siitä alle kolmasosan maksava traktoriöljy......
Juu, hieman on koko ajan epäilyttänyt se, että Delvacia suositelleilla on ollut yleensä aika vanha pyörä. Parin muunkin mielipiteen jälkeen olen vaihteeksi enemmän kallellaan tuonne Castrolin 15W-50 -litkujen suuntaan.(visu @ Kesä. 25 2004,14:07) kirjoitti
1000
Tuo Delvacin halpuus johtunee siitä, että se on tarkoitettu isoille dieseleille, joiden öljytilavuus on "hieman" suurempi kuin prätkän 3 litraa. Itse olen ajanut Delvacia vastaavalla Neste Turbo LXE:llä (15W40) tämän vuoden eli 15000 kilsaa ja tyytyväinen olen ollut. Castrolia en pistäisi mihinkään edes säilytysöljyksi - kokemusta on nimittäin siitäkin, öljynpaine miltei hävisi öljyn lämmittyä, vaihteet takkuilivat yms.
Kawasaki GT750 P1 -82
Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
Tuo Delvacin halpuus johtuu suurelta osaltaan pakkauskoosta.
Joskus muutama vuosi sitten vertailin hintoja varaosaliikkeen hyllyllä. Siis Delvac MX 15W-40 oli kyseessä.
1L purkki 40mk (Pennzoil "moottoripyöräöljy" oli samaan aikaan 35mk/1L)
4L kannu 99mk
20L pytty 240mk
200L tynnyri n. 1500mk.
Toisaalta Delvac on mineraaliöljy ja siten halvempi kuin synteettiset. "nimettömiä" maahantuojien pakkaamia täyssynteettisiä saa marketeista 15€/4L. Laadusta en sano mitään. Voivat olla hyviä tai sitten ei.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21