Eli pyörä Yamaha TZR 250, 2T 2syl. Tehot ja vääntö kateissa. Epäilen, että pakoaukonsäätimen säädöt on hukassa, koska tehot on melko epätasaisesti hukassa koko kierrosauleen läpi. Alhaalla ei ole vääntöä, joka nyt on 2T koneessa tyypillistä, mutta tehoalueellakin nykii teho. Pyörä kulkee kunnossa ollessaan 200km/h, mutta nyt saa hampaat irvessä 150km/h tauluun, eli joku mättää pahasti. Varmasti yli 10hp(50:stä) hukassa.
Osaisiko joku viisas kertoa miten voin säätää pakoaukonsäätimen toimimaan varmasti oikein?
CBR1000RR
ex
Suzuki SV 1000S
Yamaha TZR 250
Taitaa olla sähköiseti ohjattu? Muistaakseni ainakin DT:ssä sai YPVS mekanismin luukun auki. Näi voi tarkkailla, miten mekanismi liikkuu kierrosten mukaan (liikkuuko yleensä ollenkaan). Täysillä kierroksilla YPVS pitäisi aueta ja toisinpäin. mulla on joku harmaa muistikuva, että liikerata olisi noin varttikierroksen. Korjatkaa, jos joku muistaa paremmin.
@, AT, RD07A
Joo servohan sitä ohjailee, mutta en tiedä miten sitä pääsis seurailemaan.. ilman putkia on vähän ikävä vetää kierroksia tappiin ja tutkiskella siitä 20cm päästäJos jollain olis, joku hyvä nyrkkisääntö miten aukeaa varmasti täysillä kiekoilla kokonaan ja käy vielä pintakaasullakin...
CBR1000RR
ex
Suzuki SV 1000S
Yamaha TZR 250
Tekeekös tuo saman minkä DT:n servo, eli kun lyöt virrat päälle, servo pyöräyttää säätimen (surisee siis) laidasta laitaan? Jos tekee noin, siitä pystyis mahdollisesti kattomaan aukeeko pakorööri kokonaan.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Ainakin DT:ssä kun ypvs oli pois pelistä (johto poikki) *pyörä toimi yläkiekoilla ihan oikein, mutta alavääntöä ei ollut ollenkaan.(spaideri @ Kesä. 21 2004,16:06) kirjoitti
Siinä säätäminenkin oli lasten leikkiä. Pytyn kyljessä oleva lätkä vaan auki (se minne vaijerit menee) ja merkkien mukaan säätö. DT:ssä ainakin oli selvät merkit.
EDIT: pakoputkeen ei tarvinut koskea...
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Jeps se servo vetää rundin siinä, ku laittaa virrat päälle.. pitää kattella onks siellä niitä merkkejä. Kiitos näistä!
CBR1000RR
ex
Suzuki SV 1000S
Yamaha TZR 250
Piikki-ikäisenä kaverilla ja minulla oli samanlaiset -84 DT:t. Kokeiltiin kiihdytellä YPVS vs. käytöstä poistettu YPVS (pakoaukko täysin auki). Ilman YPVS kiihtyi nopeammin, kun piti vaan rajusti kierroksia. Alavääntö oli totaalisen kadoksissa.(Transalp @ Kesä. 21 2004,22:26) kirjoitti
Juuri tätä tarkoitin tuolla aiemmin. Pyörivän epäkeskoakselin päätä voi tarkastella luukun alta.(Transalp @ Kesä. 21 2004,22:26) kirjoitti
Vanhemmissa crossi Yamahoissa tuo YPVS -järjestelmä oli mekaaninen (mitähän nykyään?) ja se oli myös erittäin herkkä karstoittumaan. Sen sai putsata ainakin kerran viikossa ja silti se meinasi takerrella. Ettei vain olisi kyseessä sama ongelma.
Edit:tarkennusta
@, AT, RD07A
Epäkeskoakselin päässä olevassa muovikappaleessa on *U:n mallinen hahlo, jonka tulee olla sylinterissä olevan noin 5mm kokoisen reiän kohdalla, kun virta on käännetty päälle.
Tällöin pakoaukon pitäisi olla täysin auki.
Sen muovipalasen saa asennettua akselille 4:n eri asentoon ( akselin pää on salmiakin mallinen), eli kannattaisi tarkistaa, onko se oikeassa asennoissa. Onnistuu ainoastaan pakoputken irroittamalla.
Taannoin ihmettelin piikkisen tzr:n kanssa mikä on vikana, kun ei kulje, oli tuo muovikappale väärässä kohtaa, ja pakoaukko aukesi vain puoliksi.