Niinhän siinä sitten on käymässä, että turvallisuuden nimissä ollaan muuttamassa talvinopeusrajoituksia ympärivuotiseksi
Pohjois-Savossa ollaan jo päätös tehty ja muualla aiotaan siirtyä samaan käytäntöön.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vain moottoriteillä saa ajaa 100 km/h.
Kun päätökset tehdään virkamies tasolla, eikä kierrätetä "julkisesti" hallituksen kautta, niin kansakaan ei protestoi
![]()
Niinhan kuopion moottoritiet tehtiin jo aikanaan niin mutkikkaiksi, et silla perusteella ei saanut laittaa 120 merkkia tienvarteen. Jos se pohjoiseen meneva osuuskin tippuu nyt 100:een, niin akkiahan siita ajaa ohi.
-verenperintona savolaisuus-
Kun ns. talvinopeuksista tehdään vakio-/perusnopeus, niin sittenpä(MotorArse @ Maalis. 08 2005,10:48) kirjoitti
onkin erinomainen mahdollisuus luoda uudet talvinopeudet, jotka
ovat taasen ainakin sen 20km/h hiljaisemmat kuin nämä uudet
perusnopeudet.
Sitä rataa kun jatketaan, niin jonain päivänä normaalinopeus on
nolla ja talvinopeus -20km/h eli peruuttamalla olisit jo perillä.
Rock'n'Roll
ja hyvä
perusmeininki
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Eikö siä Savos saa eres tiätä verettyä suoraa?(kokki @ Maalis. 08 2005,10:53) kirjoitti
Desmo Jugend
Tämä on juuri se kauhuskenaario, mitä poikien kanssa mietittiin jo silloin, kun talvinopeusrajoituksia laajemmin ruvettin käyttämään. Ja kun tiemäärärahat on mitä on, niin jatkossa noita nopeusrajoituksia tullaan jättämään talvinumeroihin enemmän ja enemmän, sillä eihän kasikympintie tarvitse yhtähyvää pintaa kuin satasentie = säästöä.(MattiR @ Maalis. 08 2005,11:13) kirjoitti
Uskokaa vaan, Tuusulan motarin malli, eli 120 kesällä onkin yhtäkkiä 100 läpi vuoden, on faktaa tulevaisuudessa muuallakin...
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
No mut onhan se ihan selvää, että kun nopeus on nolla, niin(mikko2 @ Maalis. 08 2005,11:33) kirjoitti
eihän siinä tiet kulu paljon yhtään ja kansantaloudellisesti se on
niin tuiki edullista. Säästyypähän sievoinen summa.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Radiosta kuulin tämän uutisen aamulla. Ei kauheasti mieltä lämmittänyt. Yhteensä n. 200km tietä jää talvirajoitukset voimaan. Kiva. Ei tule juuri sielläpäin ajeltua, mutta tuskin kauaakaan niin keksivät vastaavaa tänne eteläänkin.
Omalla asialla jo vuodesta 1978
Savolaiset on niin kieroa sakkia, että suorasta tiestäkin tule kiero.(kokki @ Maalis. 08 2005,10:53) kirjoitti
![]()
Tosin sama hommahan on Hki-T*rku motarilla Helsingin päässä kun moottoritie tehtiin aikanaan tarpeeksi mutkille, että pysyisi hereillä.Nykyisin kun sitä posottaa 120 km/h, alkaa g- voimat tuntua.
![]()
![]()
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
Ei käsitä... Suomessa on paljon motaria missä 140km/h ei olis ollenkaan huono rajoitus. Tällä vaan lisätään ylinopeuksia ja samalla tulee samalla tiellä paljon eri vauhdilla liikkuvia autoja/pyöriä ---> lisää vaaratilanteita, koska ohitukset lisääntyy.
Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.
*Aprilia RSV Mille ´01*
No prkle, pitääkös tässä hommata vieläkin wanhempia prätkiä että saa adrenaliinin virtaamaan alemmillakin vauhdeilla?
Kooprätkällä jo 80km/h on kuoleman halveksuntaa.
![]()
P.S. Son savolaisille ihan oikein!
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Ei, sillä savolaiset ovat niin hyviä lobbareita, että kaikkia tierahoja ei saa tuhlattua suoraan tiehen, vaan kahden pisteen välistä etäisyyttä on lisättävä mutkilla.(verner @ Maalis. 08 2005,11:22) kirjoitti
![]()
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Välillä kyllä tuntuu, että täällä Savossa on vähän liiankin suoria nuo tiet.
ja syksyllä julkaistaan varmaan joku tutkimus missä "85 % tiellä liikkujista haluaa talvirajoitukset ympärivuotisiksi", samaan tapaan kuin tutkimus kameravalvonnan lisääntymisen kannatuksesta (jota minä uskallan väittää liioitelluksi propagandaksi)
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Laittais nyt kaikki rajoitukset teistä riippumatta 10km/h, mihis meillä niin kiire muka on. (Tämä lause toisesesta aiheesta joka koski ylinopeuksia) ja nyt onkin ääni muuttunut kellossa.
Ei juma ...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
..tämä on naurettavaa ..
![]()
Kerran olen erehtynyt...silloin kun luulin olleeni väärässä ..
Pakko tehdä nopeusrajoitukset äkkiä ympärivuotisiksi koska kasvihuoneilmiön aiheuttama ilmastonlämpeneminen muuten vesittäisi jääkylmän logiikan siitä että talvella kovaa ajaminen on vaarallisempaa kuin kesällä.![]()
Nonni ... nyt on siis laajemminkin herätty ko. aiheeseen ...
----- HS 9.3.2005 ----------
Körötelläänkö talvinopeuksilla kesät ja talvet?
Tiehallinto aikoo jättää talvinopeuksia voimaan yhteensä noin tuhannella tiekilometriltä eri puolilla Suomea.
Talvinopeuksilla körötellään jatkossa erityisesti Savo-Karjalan ja Oulun tiepiireissä, joissa talvirajoitukset jäävät paikoilleen 800 kilometrillä.
Tiepiirien on määrä päättää tällä viikolla, mille teille talvirajoitukset jäävät.
- Tällainen kehitys on vääjäämättä edessä, kun päätiestöä ei voida parantaa. Samaan aikaan kun liikenne kasvaa, joudutaan entistä tarkemmin miettimään, pitääkö nopeusrajoituksia tarkistaa, jotta liikenneturvallisuustaso voidaan säilyttää. Meillä on valtakunnassa kova liikenneturvallisuustavoite, ja tiehallinnon pitää osaltaan tukea sen toteuttamista, muistuttaa johtaja Aulis Nironen tiehallinnosta.
------------------
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Tässäpä ote Savon Sanomista:
Joo-o. 5 vuoden tähtäimellä voitaisiin laskea liikennekuolemien määrää esim. repimällä huitsin vitulukseen kaikki maantiet ja siirtämällä kaikki liikenne rautateille. Teiden tilalle istutetaan perunaa. Pysykööt kädettömät tielläliikkujat kotonaan jos eivät osaa muuta tehdä kuin kolaroida.kirjoitti
![]()
Mahtaako toteutua ja jos toteutuu, niin kuinka laajasti... Taitaa olla Tiehallinnon konsti painostaa seuraavaa budjettia.
Desmo Jugend
lainaus, www.tiehallinto.fi hakukoneelta:(MattiR @ Maalis. 09 2005,10:12) kirjoitti
"Koko tieverkon pituus on noin 386 000 kilometriä. Tästä yksityis- ja metsäautoteiden osuus on noin 280 000 kilometriä ja kuntien katuverkkojen 26 000 kilometriä. Tiehallinnon vastuulla olevien yleisten teiden yhteispituus oli vuoden 2003 lopussa 78 197 kilometriä."
Voisihan tuota asiaa ajatella suhteellisena: 800km / 78197km on vain 1,02% tiehallinnon ylläpitämästä tiestöstä. Noi 800km on tod. näk. huonokuntoista, vähän liikennöityä pätkää minkä ylläpidosta on määrärahat finaalissa. Parempi ajaa 80kmh välttävällä tiellä rekkoja ohitellen, kun 100kmh kelvottomalla reikäsellä tiellä, rekkojen seassa??
Toi raskas kalusto taitaa määrätä tienpitäjän silmissä tahdin millä mennään. Sopivan mutkasella ja mäkisellä tiellä autojen ohituspaikat on vähissä. Kai noilla 80kmh rajoituksilla pyritään myös vähentämään psykopaattisia rekkojen ohituksia. Sitten tosin mennään ylämäet 50kmh rekan perässä... mutta se ei autoilijoille varmaan uutta olekaan. Että tämmönen porukan petturin mielipide tällä kertaa..
No voi perc, sekös siihen olikin syynä(kokki @ Maalis. 08 2005,10:53) kirjoitti
Nimim. asuin Siilinjärvellä 21-vuotiaaksi ja sen jälkeen Kuopiossa tuli vietettyä pari vuotta ja monesti tuli ihmeteltyä miks puolivälistä pohjoiseen sai päästellä 120km/h ja eteläpuolella piti körötellä...noh, onneks tuli karattua sieltä savosta tänne Tampereelle ennenku kieltävät siellä ajamisen kokonaan.
---------------------------------------
-Pärrä meni mutta ajokamat jäi...-
-...ja kohta ei ole niitäkään :-) -
---------------------------------------
Joopa joo, menee ihan käsikirjoituksen mukaan. Sen siitä saa kun on liian monta joutilasta virkamiestä pätemisen tarpeesta ja järkevän työn puutteesta kärsimässä...(MattiR @ Maalis. 09 2005,10:12) kirjoitti
Verovarat vaan menee tyhjänpäiväisyyksiin. Liikenne kuulemma vaan lisääntyy, joten näillä polttoaine- ja ajoneuvoveroilla silloin valtion tulotkin lisääntyy, mutta se vaan ei koskaan näy muuten kuin rajoituksia keksivien virkamiesten lisääntymisenä. Sanoisivat noikin kaikki itsenstä irti ja perustaisivan omay asfalttikone- ja kunnossapitofirmat.
Voishan ne tiet vaikka käydä tarkistamassa ja pistää varoitusmerkit niihin pahimpiin routapaikkoihin, muttakun ei... Peltipoliisit sinne korkeintaan ilmaantuu. Ja virkamies on aina oikeassa. Kele.
Pistipä tuossa silmääni mielestäni vaihteeksi hyvä juttu tästä aiheesta 11.3 Iltalehdestä. Siellä kansanedustaja Pertti Salovaara (Liikenne- ja viestintävalikunnan jäsen) on kirjoittanut aiheesta: "Nopeusrajoituksia ei tule alentaa".
Mukava huomata, että kansanedustajien joukosta löytyy edustajia jotka oikeasti ymmärtävät näitä ongelmia ja pyrkivät ilmaisemaan ja vaikuttamaan niihin, eivätkä vain keksimään mitä päättömämpiä ehdotuksia kiusaamaan tavallisia tien käyttäjiä.
Jutussa kerrotaan aluksi tästä talvinopeuksien voimaan jättämisestä ja huolesta tiestön kuntoa kohtaan.
Tässä osa jutun jälkimmäisestä osasta *Klip*
"Tienkäyttäjien ei tule joutua liian hitaan päätöksenteon sijaiskärsijöiksi. Perustieverkon kunto on yritysten kilpailukyvyn ja tienkäyttäjien sujuvan liikkumisen kannalta tärkeä asia, mutta nopeuksien alentaminen toisi mukanaan uusia ongelmia.
Nopeusrajoituksia rikkoo merkittävällä tavalla vain pieni joukko autoilijoita. Tämän joukon ulkopuolelle jää suuri joukko perusautoilijoita, jotka ajavat sääntöjen puitteissa suurinta sallittua nopeutta kelin niin salliessa. Mikäli poliisin liikennevalvonta ei lisäänny, liian alhaiset nopeudet aiheuttaisivat vain yleistä piittaamattomuutta säännöistä ja lisääntynyttä ohitustarvetta.
Ongelma kuuluukin, kuinka lisätä liikenneturvallisuutta rajoittamatta liikaa jo turvallisesti käyttäytyvien liikkumista. Nopeusrajoituksia alentamalla tämä ei onnistu." *Klip*
Tämä lyhyt juttu on lainattu Iltalehdestä 11.3 suorat sanat osiosta. Kirjoittajana siis Pertti Salovaara.
Kawasaki ZX-9R Ninja -04
Ihan hyvä mielipide. Kaikki on niin suhteellista.. Toisaalta noiden joukkoon voi sitten osua moottoripyöräilyyn nautittavia "mutkapätkiä" joilta nopeuden alentaminen tietysti moottoripyöräilijöitä kismittää..(nickle @ Maalis. 09 2005,12:02) kirjoitti
Salovaaralla hyvä asenne, toivottavasti ei ala yleistyä tämä talvirajoitusten voimaan jättö. *
-01 Ducati monster 620 Dark -> -97 Suzuki GSF 1200 S Bandit -> -04 Suzuki GSX 1400
Still going strong!
"There are 10 types of people. Those who know binary and those who don't."
Kieltämällä ja rajoittamallahan ne asiat aina paranee! Harmittaa tuommonen meininki. Sen sijaan, että pohditaan todellisia ratkaisuja ongelmiin mennään aidan yli matalimmasta kohdasta.
Paheksun syvästi kaahareita ja muita jotka omalla liikennekäyttäytymisellään vaarantavat muiden terveyden ja hyvinvoinnin, mutta eipä ne nuo nopeusrajoitukset ole tuntuneet sellaisiin vaikuttavan ennenkään, tuskin jatkossakaan.
Ymmärrän kyllä sen, että jos teiden ylläpitoon ei rahaa anneta niin jotenkin niillä liikkumisen turvallisuus pitää silti siitä vastaavan tahon järjestää. Nopeuden alentaminen lienee ainoa keino.
Onneksi ostin enduron. Soratiellä pienempikin vauhti tuntuu huimalle eikä ole (pelti)poliisiakaan joka mutkassa kyttäämässä![]()
No niin, monihan täällä näyttäisi olevan tuota nopeuden alentamista vastaan, mutta en tiedä sitten onko osalla mukana myös ihan normaalia virkakoneiston vastustamista.
Jos minulla olisi auto, olisin tietysti asiaa vastaan. Normaaliteiden nopeuksien alentamista olenkin kovasti vastaan, etenkin 80->60 rajoitusten muuttamista, turhan monta kunnon pätkää on pilattu tuolla ja vain pelkästään joidenkin kukkahattutätien mielipiteiden vuoksi.
Silti oma mielipiteeni kuitenkin on, että motarit ja pikatiet eivät ole motoristin paikkoja, vaan ne pienemmät kivat mutkapätkät, joten kunhan ei mennä 80 alueiden rajoituksia tiputteleen, niin ei paina minua![]()
You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---
Honda Transalp XL 700V
Hei mitä te höpisette ?
Eihän liikennesäännöt koske moottoripyöriä *
ainakaan meilläpäin *
Sakot tulee jokatapauksessa ! oli rajoitus mikä tahansa,
suuruus vaan vaihtelee. *
Terveisin Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -