Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    ollaan menossa ensiviikon loppuna Turkuun pyörällä,ja olen kuulut paljon juttua siitä rengastiestä,mutta kun ollaan täältä itä-suomesta niin hyvät neuvot olisi tarpeen miten se ajetaan ja eli mistä lähdetään ja mihin tullaan ja mistä saa lautta aika tauluja
  2. #2
    käy kattomas www.saaristo.org
    vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
  3. #3
    hyvä sivu

    josta saa infoa mut kannattaa olla *pauttiarallaa 9 aikoihin menossa iniön lossille jotta kerkiää ajelee rauhassa ja aikataulut osuu kohdalleen jatkoaluksissa ... paljon pyöriä yleensä viikonloppuisin ja *lauttamatka maksaa muutama erkin * loistava reissu tiedossa jos kelit on vaan hyvät * pitänee oikein harkita samaa matkaa
    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
  4. #4
    Ajeltiin just viikko sitten reitti läpi ja oli aivan mahtavat mutkat ja näkymät. Nyt sai kunnon tuntumat mutakteihin... vauhtia ei paljoo tarvinnu kun jo tuntu hyvälle!

    Suosittelen kovasti. Ja kun aikaa kuitenki jää lauttojen välille sopivasti, niin käykää kiertelemässä saaria ristiin rastiin.
  5. #5
    Moro!
    Tarkoitus olisi lähteä loppukesästä saaristoon. kahdella pyörällä ja neljällä henkilöllä. Kauanko aikaa kannattaa varata ko lenkille, jos tarkoitus on lomailla eikä tehdä mitään nopeus ennätyksiä. Ajateltiin ehkä keskiviikosta tai torstaista sunnuntaihin. Lienee aikataulu joka riittää? Missä ajassa tuon reitin minimissään ajaa? Päivä vai kaksi? Kokemukset reitiltä ovat näyttäneet ainakin hyviltä. Hauskaa ajelukesää kakille!!
  6. #6
    Viime kesänä käytiin jätkien kanssa kiertään toi reitti. Kannattaa tosiaan olla ajoissa liikkeellä, sillä ne pohjoisenpään pidemmät lautat ei kulje montaa kertaa eikä kovin myöhään päivän aikana
    Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.


    "Ei sun kannata
    ei kai kannata
    pitää päällä vilkkua
    jos oot jo ojassa"
  7. #7
    minimissään sen kiertää niinku päivässä, aamulla kun lähtee niin iltasella on paraisten kautta jo kotosalla jos sattuupi asumaan lähellä Turgusta ... maksimissaan ...hmmm jotkut on tainnu jäädä sille tielleen ja kaikkee siltä väliltä *
    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
  8. #8
    Lainaa (lanat @ Kesä. 17 2004,16:40) kirjoitti
    minimissään sen kiertää niinku päivässä, aamulla kun lähtee niin iltasella on paraisten kautta jo kotosalla jos sattuupi asumaan lähellä Turgusta ... maksimissaan ...hmmm jotkut on tainnu jäädä sille tielleen ja kaikkee siltä väliltä *
    Juu, päivässä kiertää komeesti. Komeiden maisemien lisäks saaristossa odottaa törkeen makeet mutkatiet
    Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.


    "Ei sun kannata
    ei kai kannata
    pitää päällä vilkkua
    jos oot jo ojassa"
  9. #9
    Ajoin iltapäivällä sangen hauskan lenkin:
    Jokaisen kestopäällystetyn tien Korppoon ja Nauvon pääsaarilla!
    No ehkä en aivan jokaista asuntoalueen katua ja kujaa kurvannut,
    mutta kaikki ketunlenkit kävin, monen monta u-käännöstä rannassa.
    Kyllä siinä taisi jokunen kilometri soratietäkin mennä. En todellakaan
    soraa arkaile, mutta asvaltti oli tänään hauskempaa.

    Nelisen tuntia lauttoineen ja taukoineen siinä meni ja mittariin tuli hivenen
    päälle sataviisikymmentä kilometriä.

    Lenkki sisälsi mm. nautinnollisia mutkia aurinkoisessa mutta tuulisessa säässä,
    poseerauskruisailua kylillä ja sikari/jäätelötaukoja, mutta myös hurjia ylinopeuksia,
    tarpeettomia riskejä ja kauhunhetkiä surkean päällysteen muuttuessa
    soraksi kesken varjoisen mutkan. Moottoripyöräilyä!

    Nyt maittavan spagetti carbonaran päälle punaviiniä siemaillessani
    en voi muuta kuin todeta, että asiat ovat pitkälti likipitäen kohdallaan.

    Skärgårdens Ringmuskel MC
    ZZR 1200
  10. #10
    Lainaa (hake @ Kesä. 17 2004,16:36) kirjoitti
    Moro!
    Tarkoitus olisi lähteä loppukesästä saaristoon. kahdella pyörällä ja neljällä henkilöllä. Kauanko aikaa kannattaa varata ko lenkille, jos tarkoitus on lomailla eikä tehdä mitään nopeus ennätyksiä. Ajateltiin ehkä keskiviikosta tai torstaista sunnuntaihin. Lienee aikataulu joka riittää? Missä ajassa tuon reitin minimissään ajaa? Päivä vai kaksi? Kokemukset reitiltä ovat näyttäneet ainakin hyviltä. Hauskaa ajelukesää kakille!!
    Perjantai-aamusta sunnuntai-iltapäivään tein renkulan Raisiosta Raisioon polkupyörällä(!) eikä edes isompaa kiirettä tarvinnut pitää (reilut 200km). Mutta kannattaa tosiaan katsoa lautta-aikataulut ennakkoon, Saarille saattaa jäädä mottiin tahtomattaan... Mopolla kerkiää kyllä kepeästi päivässä. Nii ja polkupyöräillessä havaitsin saarissa jossain paikkaa soraa asfaltilla, kannattaa hiukan varoa, kapoisia ja mutkaisia teitä ovat muutenkin. Ja jotkut mopot tulivat sokeasta mutkasta niin prkleesti vastaan väärää puolta. Hullun hommaa...

    Niijuu ja Nauvon leirintäalue on sitten ihan syvältä (teltta pystyyn umpimettään hyttysten kynsiin). Taivassalosta sen sijaan löytyy Mussalosta oivallinen kallioinen alue meren rannalta ja sauna iltaisin kuumana.
    // Honda Blackbird 1100 XX
  11. #11
  12. #12
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Meinattiin ensi tiistaina lähteä tämä kiertämään ja käyttää aikaa reittiin 2 päivää. Taitaa tulla luppoaikaa paljonkin tuolla aikataululla
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  13. #13
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ainiin, tuollahan on noita lautta/lossimatkoja aika paljon jotka kestävät hyvän tovin (osa kai yli tunninkin). Niin kannattaako pyörä sitoa noilla matkoilla vai miten toimia?

    Tuskin koko matkaa haluaa makoilla siinä fillarin satulassa?
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  14. #14
    Lainaa (Jassu @ Heinä. 09 2004,20:22) kirjoitti
    Ainiin, tuollahan on noita lautta/lossimatkoja aika paljon jotka kestävät hyvän tovin (osa kai yli tunninkin). Niin kannattaako pyörä sitoa noilla matkoilla vai miten toimia?

    Tuskin koko matkaa haluaa makoilla siinä fillarin satulassa?
    Me ollan kierretty kahdesti, toinen Paraisten suunnasta ja toinen Kustavista. Ei niissä lautoissa taida sitomisrakseja ollakaan. Iniön isompi selkä voi heilutella, jos sattuu paha myräkkä. En usko sen kuitenkaan olevan ongelma. Me jätettiin pyörät sivutuen varaan. Jotkut näyttivät nostavan keskituelle lähinnä kai mahtumisen vuoksi.

    Jos nauttii saariston luonnosta, kannattaa yöpyä jossakin ja istua iltaa rantamaisemissa yms. Kyllä sen lenkin päivässä ajaa hyvinkin kun vaan ei myöhästy isomman välin lautasta. Me ei Turustakaan käsin löydetty varmoja aikatauluja. Ehkä joku löytää paremmin.

    Reissu on upea ja ollaan valmiit mammelin kanssa ajamaan uudestaan muunnellen. Säät vaikuttavat fiilikseen merkittävästi.
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
  15. #15
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (FJ20 @ Heinä. 10 2004,10:01) kirjoitti
    Me ollan kierretty kahdesti, toinen Paraisten suunnasta ja toinen Kustavista.
    Kustavista ajateltiin tiistai-aamuna startata...

    Lainaa kirjoitti
    Iniön isompi selkä voi heilutella, jos sattuu paha myräkkä. En usko sen kuitenkaan olevan ongelma.
    Tämä on hyvä vinkki, pistetään muistiin

    Lainaa kirjoitti
    Me jätettiin pyörät sivutuen varaan. Jotkut näyttivät nostavan keskituelle lähinnä kai mahtumisen vuoksi.
    Tossa Yamahassa ei ole kuin sivutuki joten sillä pitää pärjätä...

    Lainaa kirjoitti
    Jos nauttii saariston luonnosta, kannattaa yöpyä jossakin ja istua iltaa rantamaisemissa yms. Kyllä sen lenkin päivässä ajaa hyvinkin kun vaan ei myöhästy isomman välin lautasta. Me ei Turustakaan käsin löydetty varmoja aikatauluja. Ehkä joku löytää paremmin.
    Tarkoitus olisi yöpyä jossain Bead&Breakfast paikassa joko korppoossa tai nauvossa - yhdessä päivässä emme ole missään tapauksessa tuota taittamassa.

    Lauttoja saarten välillä ei hirveän usein näytä menevän, mietinkin että ehtiikö saarista nauttia jos aina on kiire seuraavaan lauttaan?
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  16. #16
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Korppoossa asuva Ripley vastaili privaviestillä mulle aivan loistavia ohjeita. Laitanpa ne tännekin niin voi olla muillekin hyötyä

    Lainaa (Ripley @ Heinä. 11 2004,13:18) kirjoitti
    1) Onko rengasreitin lautat/lossit maksullisia?
    Reittivaihtoehtoja on monta. Keltaiset lautat eivät maksa veroilmoituksessa veloitetun lisäksi mitään, sinivalkoiset maksavat. Älä stressaa: aja kyytiin ja mene kahville, kyllä se rahastaja sieltä tulee jos on tullakseen. Eikä maksa paljon...

    2) Kannattaako lauttarannassa jonotella autojonossa vai ajella sinne eteenpäin jonnekin reunaan odottelemaan jos vaikka lautalla olisi tilaa yhdelle pyörälle?
    Jos lauttarannassa pääset niin lähelle, että lautta näkyy/olet varma että mahdut mukaan niin ei tietenkään kannata ärsyttää kotilokuskeja etuilemalla. Jos taas jono on kilometriluokkaa niin rullaa varovasti jonon kärjen tasalle. Jos jono liikkuu, näet lautan mutta epäilys kalvaa mahdutko sittenkään SUOSITTELEN ajamaan jonon kärjen tasalle, jolloin viimeisen mahtuvan auton jälkeen lautan kansimies ottaa pyörät kyytiin. Jos ei ota niin jää jonon kärkeen. Jos joku avautuu siitä niin kehota heitä pitämään suunsa kiinni ja ostamaan moottoripyörä. Niin minä teen.

    3) Onko noilla lautoilla suurikin vaara että pyörä kaatuu sivutuen päältä johtuen merenkäynnistä tmv?
    Ei sitten niin minkäänlaista vaaraa. Pyörä sivutuelle kunnolla, etupyörä tuen suuntaan. Jos olet aivan keularampin takana voi murtovettä roiskua enemmänkin (kurjaa kuivuessaan kypärän visiiriin joten ota kypärä sivuun). Lautan tullessa laituriin purista etujarrua, joskus kippari kolauttaa ramppia päin aika reippaasti jolloin vapaavaihteella olevat ajoneuvot rullaavat vähän...

    4) Mitenkä saaristolaiset yleensä suhtautuvat motoristeihin? Lynkataanko tällainen muoviluodilla ja suoralla putkella sinne tuleva kaljupää ?-)
    Seuraavia ohjeita noudattaen ketään ei lynkata eikä kukaan kaadu tai kadu:
    Älä kaahaa taajamissa, varo hämärällä ja pimeällä ERITTÄIN runsaslukuista riistaa sekä ajoittain huonoja (soraisia/savisia) teitä + polkupyöräilijöitä ja lapsia.
    Poliiseja ei ole, tutka/ratsia vain muutaman kerran vuodessa (kylläkin juuri turistiviikonloppuna) ja nekin puskaradio ilmoittaa. (Silloin kun tutka on kortteja kyllä lähtee kymmenittäin... juuri kukaan ei noudata rajoituksia kylien ulkopuolella.)
    Motoristeja on todella paljon ja kaikki ovat saaristolaisille kotiinpäin. Koko vuoden tienestit tehdään kahdessa kuukaudessa juhannuksen jälkeen. Suomeakin osataan.

    Vielä jotain?
    Lautan ja lossin ero: kulkua ohjaavat vaijerit. Lautalla ei, lossilla on. Ai niin, kotilot tiputtavat lautan teräskannelle öljyä, joten se voi olla liukas. Märkänä se ON liukas. Siis se kansi, ei SE...
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  17. #17
    Lainaa (Jassu @ Heinä. 10 2004,10:20) kirjoitti
    Kustavista ajateltiin tiistai-aamuna startata...
    Samma här!
    10:10 Heponiemen lauttaan tähtäillään
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  18. #18
    komee oli saaristo..mutta jos teet niinku allekirjottanu että tuon taivaallista välittää lauttojen aikatauluista niin kannattaa ainakin varautua eväillä ja suihkusta on turha haaveilla..ainakaan iniön saaressa.Mutta kaiken kaikkiaan komeeeeta kurvibaanaa
    --WROOM--
  19. #19
    Jumaleisson. 567 km takana ja aika rennosti päivän aikana.
    itäVantaa-Kustavi-rengastie...sit vähän Turun moottoritietä väistellen kotiin mm Salon, Kiskon ja kuninkaantien kautta.
    Olipas mukavaa.
    Kiitos vain kaikille vikkejä antaneille. Todellakin kannattaa.
    Vähän tuulista mut siitä 5.Saaristossa on sellaista.

    Pari juttuu:
    Kustavista lähtee sunnuntaisin lautta klo 12 reitille et siihen hitaammatkin ehtivät ainakin pääkaupunkiseudulta...Eli päiväretkikin toimii.Jotkut ruokapaikat Korppoossa ovat laittaneet jo lapun luukulle talvea silmällä pitäen. Asvaltti on uutta ja mukavaa ajella, joskin muutamia "sokeita" äkkimutkia on.

    Ens kaudella uudestaan.
    -These are my principles,
    if you don´t like them I have others-
    G.Marx

    -Älä spekuloi-AJA!-
    Koneinsinööri A

    -Canis culum in tua naso-
    17th century proverb
  20.  
  21. #20
    Kiitos myös mun puolestani täältä saaduista neuvoista *
    Niiden avulla selvisin hienosti saaristo retkestäni.

    Lähdin perjantaina aamupäivällä liikenteeseen ja omista mokistani johtuen en ehtinyt klo. 12 Kustavista lähtevään lauttaan joten jouduin käkkimään kolmeen asti lähestulkoon "kuolleessa" kustavissa, onneks löysin yhden kahvilan josta sai kahvia.

    Seuraavalla lautalla sitte pääsin yli ja aika mukavaa oli ajella, kun ei ollu liikennettä juuri nimeksikään.
    Iniö- Houtskär väli oli todella vip-matkustamista sillä olin lautan ainoa matkustaja ja tunti kuluikin mukavasti kahvilassa maisemia katsellessa.

    Illalla puoli yhdeksän pintaan saavuin Korppooseen ja vietin siellä aikaa sunnuntaihin asti jolloin aloitin paluumatkan Nauvon ja Paraisten kautta kotiin.

    Kertakaikkisen onnistunut matka ja varmasti uudestaan ensi kesänä.
    Tuskimpa silloinkaan ajan sitä yhdessä päivässä, on mukavaa kun on aikaa pysähdellä ja katsella maisemia.
    Lauttojen aikatauluja kyllä kannattaa katsella etukäteen, ettei tule ikäviä yllätyksiä ja turhan pitkiä odotteluja.

    Suosittelen *
    On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
    Pauline 8v.