Taa on enempi vakutuisesti ulkomailla asuville Suomalaisille, joita kiinnostaa ajella kesat omalla pyoralla Suomen ihania mutkapatkia....long stoory mutta eikohan tasta harjotuksesta jotain jaanyt hihaan.
Turistiajoneuvona Suomeen tuotavasta ajoneuvosta loytyy hienosti infoa tullin sivuilta: http://www.tulli.fi/fi....dex.jsp
Sinansa homma on melkoisen yksinkertainen. Tulkintaa laille sain Tampereen Sarankulmasta. Eli nuo kayttorajoitukset omalla kohdallani saan vesitettya kun vien pyorani kilvet Tulliin aina silloin talloin (lue: ajokauden loputtua). Nain asia tulkitaan tullin ohjeiden mukaan, eli kun kilvet on tullin hallussa tulkitsee tulli etta ajoneuvo on Suomen rajojen ulkopuolella ja vot, kayttoajan "mittaus" katkeaa.
Vaikeaksi homma muuttuu siina vaiheessa, jos olet tuomassa pyoraa EU:n ulkopuolelta, esim USA:sta. Talloin hienossa systeemissa onkin kaksi lainsaadantoa kertomassa mita voi ja mita ei voi tehda. EU lainsaadanto maarittelee kauanko ajoneuvo voi olla EU:n alueella tullitta...6kk. Sen jalkeen tuohon aikaan pitaa hakea erityisanomuksella jatkoaikaa. Suomen kansallinen lainsaadanto maaraa taas kauanko ajoneuvo saa olla autoverotta maassa...(kts linkki). Tahan pykalaanhan tuo kilpien palauttaminen auttaa kummasti.
Itse pallistelin asiaa aikani ja totesin etta koskapa en jaksa mitaan anomuksia tullittomuuden jatkolle tekemaan, haluan maksaa tullin (ja ALV:n) pois kuleksimasta saman tien. Paatokseen vaikutti tietysti taalan surkea kurssi...22% ALV ja 6%:n tulli maksetaan kaytetysta ajoneuvosta ostomassa maksetusta hinnasta :-) Jos ja kun pyoran joskus Suomen kilpiin laitan, hoitelen autoveropuolen ja katsastukset pois...hintahan pyoralla tippuu koko ajan, samoin autovero ;-) kun taas tullit ja alv:t nyt tuskin tippuu.
Tuumasta siis toimeen. Pyora tupsahti huolitsijalle Hameenlinnaan. Huolitsijan piti hoidella tullaus antamieni ohjeiden mukaan..tupsahti pienta ongelmaa. Hml kuuluu etelaiseen tullipiiriin ja Tampere taas lantiseen. Saamani ohjeet ja tulkinnat olin saanut Tampereelta ja Hml tullin poikien piti kysella asiaa Lahdesta...ja sitten Hesasta. Koska mulla oli pirunmoinen kiire, soittelin itse lapi tullin ihmisia jotka kaiken kaikkiaan olivat aarimmaisen avuliaita. Viimein sain Helsingista kiinni lakinaisen joka ohjeisti Hml tullin miehia. Eli tullin ja ALV:n voi maksaa pois vaikka kansallisen lainsaadannon mukaan avoneuvo jaa turistiajoneuvona Suomeen. Hianoo :-)
Seuraava rasti...vakuutukset. Koska pyora on Texasin kilvissa, ei yksikaan Suomalainen vakuutusyhtio anna siihen liikennevakuutusta. Prkle ;-) Pelastajaksi rientsi Suomen tulli taikka tullista myytava ns. rajavakuutus. 70 egee eka kk ja sen jalkeen 30 egee lisakuukaudet. Jatkaa voi niin kauan kunhan vakuutus ei paase vanhenemaan. 3 kk 130 egee. Hienoa, http://www.vakes.fi/lvk....5.03.09
Entas kasko? Eipa silla, jos itse pyorani ryppaan, on mulla paljon isompiakin ongelmia kun Vifferin korjaaminen mutta jos joku muu pollii tai tekee ilkivaltaa beibilleni...tai runttaan hirven kanssa mallin, harmittaahan se. Edelleen sama vastaus jokaisesta yhtiosta, ei onnistu. Kunnes...IF:lla oli niin fiksu puhelinmyyja, etta yhdisti jonnekin ulkomaan palveluun. Siella taas kaveri nimelta Kim Alborg (kim.alborg@if.fi) hoiti homman tyylikkaasti. Osakasko pyoraan, korvaussummat on verottomasta pyorasta. Hienoa palvelua, suosittelen!!!
Siihanan se....jonkunlainen summa summarum. Kannattiko? Jep ;-) Rahtaus Houston, Tx - Hml $350...tullit alv:t sun muu...'99 VFR800 Suomessa Texasin kilvissa pelkat autoverot maksamatta n. 4000 egee, laskekaa siita. Viikossa 2000 kilsaa halvoilla vakuutuksilla ja omalla pratkalla...eihan sita voita mikaan. Kunhan alkais viela heinakuu ja lomat :-)
Jos on kyseltavaa niin laittakaahan privana mailia. Vastailen mielellani....tasta sepustuksesta varmaan uupuu infoa vaikka kuinka...
JusVRF
http://www.touring-life.com
IBA# 21420
"...Ja miettii että kaippa sitä aikansa, jaksaa tätäkin viittiä" - Freud Marx Engels & Jung, Danny Show
Ei hullumpi juttu, ei lainkaan...nyt sit alkoi mielessä kyteä oman turistimopon järjestäminen Suomeen. Eli kalliiks tulee kuitenkin![]()