Koko viikonloppu on mennyt netissä etsiessä R1200 Cruiseriin viritysosia. Kovin on nihkeää tarjonta. USA:sta löytyy jotain ja kesällä pitäisi tulla jopa turbosarjaa myyntiin: Turbobemu
Ilmeisesti kävisi suoraan vanhoihin kansiin R1150 nokka-akseli, jolla saisi enemmän tehoa: 1150 nokka-akselijuttua
Löytyi myös tämmöinen nokka-akseli ja chippi italiasta: Virinokka ja chippi
Vaikuttaakohan noi chipit kierrosten rajoittajaan? Pitää vissiin laittaa myös jäykemmät venttiilien palautusjouset. Joku chippisivu löytyi jossain välissä, missä kierrosrajoitintakin oli nostettu, mutta hukkasin sivun.
Chromeheads-foorumilta löytyy muutakin viri-infoa.
Sebringiltä löytyy "racing-putkisto" 515€: Putket
Remus (ja mikähän ne muut nyt olivat) olivat ihan älyttömän hintaisia.
Lisäksi joku ruiskunsäätömutikka pitäisi löytää, jos ei chippiä vaihda. Powercommanderin sivuilta ei suoraan sopivaa löydy, mutta noilla keskustelupalstoilla oli joku käyttänyt sitäkin, joten pitäisi olla saatavilla. Tuo R259 voisi olla jees: r259
Monet sitä Chromeheads-foorumissa kehuvat ja sopii suoraan liittimiin. Säädöt hoituu ruuvarilla ja perstuntumalla.
Tietääkö kukaan mitään pajaa, joka tekisi kansitöitä? Jos laittaisi vähän isommat venttiilit ja vähän laskisi kantta, että saisi enemmän puristuksia. Vai kannattaako höylätä mieluummin sylinterin päältä? Kävisikö R1150S:n kannet suoraan? Niissä on vissiin isommat venttiilit äreempien nokkien lisäksi. Tulisiko halvemmaksi? Mistäs kannattaisi kysäistä?
Lisäksi voisi laittaa K&N ilmanpuhdistimen, kun sitä niin suositellaan. Venttiilinvälykset tuolla foorumilla neuvotaan laittamaan minimiin ja sytytysennakon säätö vastapäivää tappiin, jolloin pitää käyttää E98-bensaa.
Tuossa on saksankielinen joku foorumi, mutta saksasta en mitään ymmärrä: Saksalainen Boxer-foorumi
Tietääkö kukaan mitään linkkiä eurooppaan, josta saisi tilattua kaiken tarpeellisen yhdestä paikkaa? Jos tilaa jotain palikkaa jenkeistä, niin meneekö siitä jotain tullia ym?
Wüdo: on "kauneusosaa" ja viriosaa; mm. Wüdon oma kitti juuri 1200C:hen nostaa cruiserin tehot 75 hevoseen (puristusten lisäys, uusi nokkakeppi, kansityö etc. hintaan 1137 eur + työ 395 eur).
Täytyy varmaan odottaa ensi talveen, ennenkuin alkaa konetta purkamaan. Ehtii vähän perehtyä ja suunnitella paremmin. No jotain piti kuitenkin räpeltää harrastuksen vuoksi.
Säädin venttiilinvälykset vähän pienemmäksi, mitä manuaalissa on. Kaippa niissä vielä varaa on nipistää. Laitoin imuksi 0,13 ja pakopuolelle 0,23 (manuaali 0,15 ja 0,3). Oli meinaan huollon jäljiltä pakoventtiilienkin välys varmaan lähemmäs millin. Liekö säädetty ollenkaan...
Olen nyt 700-800 km ajanut noilla välyksillä, eikä mitään ongelmia ole ollut, joten ei liene vaarallista. Kone käy siistimmin.
Samalla käänsin sitä kampiakselin päässä, laturin remmin hihnapyörän alla, olevaa magneettianturia vastapäivää niin paljon kuin säätövaraa oli. Alkoi jurnuttaa, eikä jaksanut ottaa kierroksia yhtä hyvin. Eli taisi alkaa nakuttaa. Käänsi takaisinpäin siten, että on ehkä millin toista alkuperäisestä vastapäivään. Tankissa oli ehkä kolmasosa 95:sta jäljellä kun laitoin 98:a täyteen. Vieläkin ehkä vähän ylemmillä kierroksilla nikotteli. Alakierroksilla kuitenkin oli parempi. Köröttelin tankin tyhjäksi pahemmin vedättelemättä. Uudella tankillisella, joka oli pelkkää 98:a alkoi kone muuttua paremmaksi. Käy myöskin ehkä kuumempana alkuperäisestä, kun pakoäänet tulivat äänekkäämmiksi ja soundiltaan pehmeämmiksi. Liekö karstat palaneet, vai onkohan putkissa jotain villaa, joka myös sai kyytiä. Tankillisen rässimisen jälkeen muuttui kone oleellisesti. Nyt kiertää pehmeästi nikottelematta rajoittajaan asti.
Ihme juttu, että noin pienellä hommalla sai oleellisen muutoksen aikaan. Kone vastaa kaasuun paremmin ja ottaa kierroksi rajoittajalle asti hienosti.
Innoissani tuli pärrättyä yöhön asti. Lohjalta Siuntioon lähtevällä tiellä meinasi tulla mälli hirven kanssa. Juuri pari mutkaa aikaisemmin rekka kääntyi edestä oikealle ja ajattelin vetää risteyksessä ohi. Maltoin onneksi odottaa ja pari menetettyä sekuntia saattoi pelastaa mälliltä - tuli sen verran nopeata ravia puskasta tielle. Nyt onneksi ehdin jarruttaa. On se vaan pelottavan iso elukka mopon selästä katseltuna. Vähän alkoi kaasukäsi hellittää.
Porkkalanniemellä päin juoksi peura tiellepäin kovaa vauhtia ja vedin lisää hanaa, että pääsin alta. Pari kilometriä myöhemmin juoksi taas peura pellolta tietä kohti, mutta älysi kääntää suuntaa. Kohta olikin kyltti "Peuramaa" - meni kyllä ihan nappiin.
Hetken päästä pöllö lehahti nenän edestä tien poikki. *
Siinä vaiheessa alkoi riittää se eläintarhassa ajelu ja päätin lähteä kotiin. Pikkaisen vaarallista tuo yöllä ajelu.
Ei ole stroboa, mutta se anturi on suoraan kampiakselin päässä, joten vaikuttaa suoraan yhtä monta astetta, kun kääntää. Todellisesta ennakosta ei ole tietoa, mutta käänsin sitä pari milliä. Säätövaraa siinä on kaikkiaan vain n. puoli senttiä. Täytyy joskus koittaa kääntää vielä enemmän, kun nyt on pelkkää 98:a tankissa. Eron alkuperäiseen kyllä huomasi - ei se miksikään raketiksi tietenkään muuttunut.
Lueskelin tuossa juuri AllRight'n kuvastoa, ja huomasin, että siellä myydään syttypyöriä. Tekstissä mainostetaan samaa vaikutusta, kuin itsekin olin jo huomannut:
"Useimmissa sporttipyörissä alkuperäinen sytytysennakko on parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi liian myöhäinen. Syy tähän löytyy USA:n tiukoista saastenormeista ja korkeaoktaanisen bensiinin (99,98E ja 95E) huonosta saatavuudesta. Suomalaisessa bensassahan ei ole muuta vikaa kuin korkea hinta! Factory syttypyörä korvaa alkuperäisen sytytyksen ajoituslevyn muuttaen sytytysennakkon aikaisemmaksi. Tämä antaa erityisesti ala- ja keskikierrosalueille enemmän ruutia, parantaen kiihtyvyyden uusille lukemille. Factory syttypyörä on suunniteltu antamaan juuri oikea sytytysennakko kullekin pyörätyypille, tuloksena maksimaalinen kiihtyvyys ja huippunopeus. Asennus on erittäin helppoa ja onnistuu kotioloissakin puolessa tunnissa. Jos pyöräsi polttoainesuositus on 95E suosittelemme syttypyörän vaihdon yhteydessä siirtymään 98E bensiiniin."
Vaikkei toi cruiseri mikään sporttipyörä olekaan, niin kyllä tuon vaikutuksen huomasi. Mitään syttypyöriä siinä ei tarvitse vaihdella, ottaa vaan kolme ruuvia löysemmälle ja kääntää anturia. Ja tankkiin 98E. Kun laturin remmin kotelo on pois, niin näkee, että kone käy edestä katsottuna myötäpäivää, jolloin remmipyörän alla olevaa anturia kääntämällä vastapäivää ennakko menee aikaisemmaksi.
Jos testaat, niin kerrohan huomasitko eroa. Voihan olla, että tässä cruiserissa on omat kuviot, kun on muutenkin matalaviritteisempi.
Ok. Täytyy testailla. BTW. Onkos kukaan testannut Allrightin luettelossakin olevaa "Rapid Bike" (by Dimsport) viriboksia, jota pääsee tarpeen mukaan komentelemaan omalla PC:lläkin. Tuohon näkyy löytyvän johtosarjat ja kartat myös puimurille. Hinta vaan näkyy olevan suolaiset 439€ verrattuna Techlusionin boksiin (johon sinäkin viittasit).
Muistin oikein, täällä oli puhetta Techlusion ruiskunsäädöstä.
Itselläni on Ducati 750 Sport, johon "asensin" kyseisen boksin pari viikkoa sitten. Valmistajan ohjeiden, perstuntuman ja tulppien väriä tarkkailemalla helppo säätää.
Vaikutus on huomattava jo vakioänkkäreillä. Tehoa tuntuu olevan reilusti enemmän ala- ja keskikierroksilla.
Sopii mielestäni hyvin kotivirittelijälle. (Teho ei laskenut 10% enempää)
Onko sitten halpa vai kallis, tilasin suoraan valmistajalta, tuli kaikkiaan maksamaan n. 265€
Oliko sinulla ennen boksia huomattavissa nytkyttelyä pintakaasulla ajeltaessa? Vaikuttiko boksi mitenkään? Itselläni ärsyttää tuo nytkyttely, mikä varmaankin johtuu juuri liian laihasta seoksesta. Itse asiassa olisin itsekin jo tilannut, mutta oli liikaa vaihtoehtoja, joista en heti silloin älynnyt arpoa oikeaa, ja se jäi sitten muiden kiireiden vuoksi. Nyt siellä on näköjään suoraan R1200C:lle viitattu malli FI-1032. Mikähän ero siinä on käytännössä TFi-1031:een *"TFi Box for BMW Twins and Singles with OEM Connectors" muuta kuin 40$? Ilmeisesti molemmat menevät suoraan liittimiin.
No joka tapauksessa huomenna pitäisi tulla K1200RS taloon, jossa on yli tuplasti enemmän potkua jo vakiona, joten jää tuo cruiserin virittely varmaan väliin. Tuon Techlusionin boksin kyllä vissiin laitan, jos vanha cruiseri vielä jää taloon.
Juu, oli nytkyttelyä ja "haukkasi tyhjää" usein n. 4000 rpm kohdalla.
Nyt ei kyseisiä oireita ole enään esiintynyt.
Eli vaikutus on huomattava, tietenkin säädön jälkeen, pyörä on aivan erlainen käytökseltään.
Tuo Ducatin boksi "kytketään" ryöstäjäliittimillä, on hyvin simppeli. Vaikuttaako BMW boksit myös sytykseen säätöön?