Eli sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: *
Voiko alkuperäiselle vanteelle pullauttaa hieman leveämmän nakin ja onko sillä muuta kuin ulkonäöllinen vaikutus? Katselin vain hintoja ja 170/60 BT020 on ainoastaan n.puolitoista ecua kallinpi kuin 160/60 BT020...
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Teknisesti ei ole ongelmaa jos vanteen leveys riittää. STRO-kirjasta löytyy se tieto. Tietty renkaan pitää sopia haarukkaan tai sen puolikkaaseen koko joustoalueella. Miten sitte pyörän ominaisuudet muuttuu, on toinen. Tässä tapauksessa jonkin verran koska kehän pituus muuttuu leveyden lisäksi.
Yleisesti ottaen kannattaa pysyä alkuperäisessä koossa. Uudempaan pikku-Hondaani on tulossa alkuperäisen 4.10 -renkaan tilalle taakse 130/70. Pitäisi mahtua... Vanteen leveys piti muuttaa 1,85:stä 3.00 tuumaan, joka on kapein mille ko. renkaan saa asentaa. 3-tuumaiselle voi asentaa myös 110/80 ja 120/80 -gummeja. 3.5-tuumainen olisi vaatinut sitten vähintään tuon 130-millisen. Eteen tulee 3-tuumaisen renkaan tilalle alkuun 3.25 ja sitten 100/80. Edessäkin oli alkuperäinen vanne 1.85 ja tilalle tulee 2.50. Ajettavuus on sitten ihan arvoitus...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Transalpissa on takavanne muistaakseni 2,5" leveä ja vakio rengaskoko on 130/80 ja kun ostin pyörän, oli siinä 140/80 ilman mitään ongelmia. Kantavuuttahan se tuo lisää ja edellinen omistaja olikin ilmeisesti ajanut paljon täydellä kuormalla. (takamatkustaja + 3 laukkua)(r1150r @ Kesä. 10 2004,09:49) kirjoitti
![]()
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Tuossa tapauksessa takarengas muuttuu vähän korkeammaksi, joka taas aiheuttaa lievän peräpään nousemisen. Tuon seurauksena pyörän kallistusvarat kasvavat ja pyörä kääntyy helpommin mutkiin. *(Cyberias @ Kesä. 10 2004,08:57) kirjoitti
*
*
Mikäli vaan vanteen leveys antaa mahdollisuuden pistää ko. "ylikoon", niin ei muuta kuin sinne alle vaan. *![]()
Kun pyörän perä nousee niin se kääntyy tosiaan herkemmin mutta voi aiheuttaa taas muuten levottomutta ohjaukseen. Leveämpää rengasta haikailtaessa kannattaa kuitenkin pitää kehänpituus entisenä eli leveämpi rengas mutta matalampi profiili.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Itselleni joka putiikissa aina soperrettiin tuota, että miten isompi rengas tuhoaa ajettavuuden bla bla bla!!
.....sitten yhtenä päivänä ostin 190 renkaan 180 tilalle, ja...........pyörästä tuli huomattavasti VÄHEMMÄN levottomampi ja mukavampi ajaa. Tunto parani kertaa 10!
Ex hippi!
Tuosta Transun renkaasta se kun on alunperin 80-sarjalainen, on vannekin kapeampi kuin jos olisi 70-sarjaa. Mitä matalampi rengas sen leveämmän vanteen se vaatii. Ja kyllä rengas menee kapeallekin vanteelle ei siinä mitään. Nuo STRO-kirjan tiedot on kai lähinnä suosituksia mutta selväähän on että jossakin vaiheessa vanne menee liian kapeaksi.
Nykyisten suositusten mukaan monissa 80-luvun pyörissä ei alkuperäistä rengasta edes saisi laittaa alkupariselle vanteelle ne kun olivat tuohon aikaan aika kapeita. Esim. juuri piukku-Honda, jonka alkuperäinen takarengaskoko 4.10 vaatisi vähintään 2.15 -vanteen mutta vanne onkin 1.85. Myös CBX 1000, jossa takana on 130/80 ja 2.15 -vanne on kovin kaponen.
Tuollaisella 10 mm leveämmän renkaan vaikutusta ei välttämättä edes huomaa koska eri merkkien renkaiden tosiasiallisissa leveyksissä on melkoisia eroja samoin kuin kehän pituuksissa. Toisen 170/60 voi olla fyysisiltä mitoitaan ihan kuin toisen 180/55.
Rengasmaailmakin on paikoin aika ihmeellinen.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Tuo johtuu siitä, että 190 leveä takarengas on halkaisijaltaan matalampi kuin 180 sarjan rengas. => Perä laskee ajokäytös muuttuu aliohjautuvaan suuntaan, eli suutavakavuus kasvaa.(Legolas @ Kesä. 11 2004,01:46) kirjoitti
![]()
Eri merkisten, mutta sama kokoisten renkaiden vaikutus pyörän ajo-ominaisuuksiin on suurempi kuin se, että kasvattaa/pienentää saman merkin ja mallin taka-renkaan kokoa 10 mm.
Leogolas: Gixuun saa laittaa 190-renkaan aivan vallan mainiosti...
Pyöriin, joissa on 4,5" tai 5" vanne ja VYÖrenkaat, EI missään nimessä kannata vaihtaa leveämpää kumia. Teräsvyö renkaan keskellä vetää kumin aivan pannukakuksi jos leveä kumi on liian kapealla vanteella. Ainakin sporttipyörän ajettavuus on tosi huono sen jälkeen.
Miksi vaihtaa? Höh... alkuperäinen koko on ihan jees ja coolimpaa on, jos kuski on käyttänyt koko renkaan aluetta ajaessaan, eikä ns. pussystripejä ole. Vääränkokoisella kumilla ajaminen ei maistu.
Tää taitaa olla tilanne vähän sama kuin musiikissakin......mä vaan laulan ja en osaa oikein mitään muuta, mutta silti osaan sanoa mikä osuu ja mikä ei.(Jyri @ Kesä. 11 2004,19:30) kirjoitti
.....jaskat minä muiden kokemuksista tai tekniikasta mä vaan ajan.......sovin tänne vallan mainiosti kun en tiedä oikeesti mitään
P.S 190 renkaassa on pussy stripit......täytynee mennä radalle piakoin.....voi vaan olla perse taas naarmuilla sen jälkeen![]()
Ex hippi!
Gixussa orggiskoko on 190/50 ja juuri eilen tilasin setin shopista ja nyt otin 180/55. Kuulemma huomattavasti toimivampi profiili urheilullisessa ajossa. Eniten olisi kiinnostanut 190/55 mutta ei ainakaan vielä löytynyt katusporttigummeista sitä kokoa.
Sulla on 6" vanne... siihen menee 200/190/180, joista 190 kadulle sopivin, 180 yleinen ratakoko.(Legolas @ Kesä. 11 2004,21:48) kirjoitti
siis missä Gixussa? Tonnisessa on, mutta muissa ei kyllä ole...(gikseri @ Kesä. 11 2004,22:04) kirjoitti
Kyllä -96 gsx-r 750 sradissa ainakin on. Taitaa olla -99 asti(Jyri @ Kesä. 11 2004,23:44) kirjoitti
Omat kokemukseni: vakiovanne 4" ja rengas 170/80-15, nyt alla 200/70-15 samalla vanteella ja pyörä on aivan yhtä hyvä ajaa kuin ennenkin. Nou problems!
Metzelerin suositus on 5.5"-6.5" vanne tuolle koolle, mutta muuta eroa en huomannut vanhaan kuin että rengas on nyt korkeampi (kuten halusinkin) ja kierrosluku vakionopeudella on pienempi (kuten halusinkin). Leveys pysyi jotakuinkin samana ja kaikki extrakoko meni siis korkeuden lisäykseen...
Muistaakseni pykälät ja asetukset sallivat pykälää isomman/pienemmän asentamisen ilman nurinoita.
Jenkkilässä intikkakolleegat ovat ajelleet tuolla 200/70 koolla vuosia ilman ongelmia.
Sinulla on ristikudoskumi, asia ei mitenkään päde radial-renkaan kanssa...(Jussi @ Kesä. 12 2004,15:43) kirjoitti
Tärkeää on huomioida Jyrin kommentit siitä, että vyörengas ei "veny" kuten ristikudos, jolloin ajo-ominaisuudet muuttuvat helposti huonompaan suuntaan, jos liian kapealle vanteelle asennetaan leveämpi vyörengas.
Kuten Fastm8 totesi on 190/50-17 renkaan halkaisija pienempi kuin 180/55-17 renkaan, jolloin etupään kulma loivenee ja ohjaus tulee siten epäherkemmäksi. Voi siis hyvin tuntua katuajossa paremmalta rauhallisemman ohjauksen ansiosta kuin alkuperäinen.
Kaiken huomaa kun kokeilee, mutta ihan kaikkea ei aina kannata kokeilla
t. Shoppilaiset
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Korjatkaa joku jos tiedätte vääräksi, mutta joskus on täällä(kin) ollut puhetta ns. 10% toleranssista. Käytännössä tarkoittaa ilmeisesti sitä, että renkaan dimensiot eivät saisi kasvaa yli 10% valmistajan "suosituksesta", juuri tuon profiilin muuttumisen vuoksi. Siksi pelimiehenä hankinkin leveämmän vanteen renkaan hankinnan yhteydessä. Hyvin on toiminut ja kivaakin on ollut(Jussi @ Kesä. 12 2004,15:43) kirjoitti
![]()
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara