Tervehdys
Hakemisesta huolimatta en ole mistään löytänyt ns. rautalankamallia käytetyn moottoripyörän tuonnista ulkomailta
Mitenkähän se menee? Mitkä ovat ne paperit, mitä tarvitsen? Mennäänkö ensin tulliin vai katsastukseen? Missä vaiheessa sen väliaikaisen kilven saa? Vaikuttaako pyörän ostohinta veroon vai vaikuttaako siihen vain kyseisen pyörän markkina-arvo Suomessa?
Olisin itse tuomassa pyörää Englannista. Olisi kiva jos jostain löytyisi selkeä vastaus näihin kysymyksiin
Terv. Jussi
Joku suomenpaassa varmaan vaantaa sen rautalangan, mutta muistathan hankkia ajovaloumpion valmiiks vaikka ennen katsastusta jos kerran hoppu on.![]()
Mulla on rautalankaa vain paperiliittimen verran mutta tässä hyvin lyhyesti:(vahvajussi @ Kesä. 07 2004,09:41) kirjoitti
- tarvittavat paperit ovat kauppakirja (omistusoikeus), rekisteriote, mahdolliset vientimaakohtaiset vientipaperit (Saksassa rekisteristäpoistoilmoitus etc) sekä vaatimustenmukaisuustodistus (muistaakseni alkaen vm -92)
- tulli tai katsastus ensin, makuasia. Itse vien ensin katsastukseen nimittäin jos pyörästä löytyy jotain häikkää ettei saakaan (heti) kilpiin niin ei tarvitse alkaa perua veroilmoituksia
- väliaikaisen kilven saa tullista mukaan kun jätät veroilmoituksen sisään
- pyörän ostohinta ei vaikuta veroon, vain vastaavan kotimaisen markkina-arvo
Patrikan jo mainitsema ajovalo pitää vaihtaa oikeanpuoleisen liikenteen mukaiseksi jos tuot pyörän brittilästä.
Asiasta löytyy kyllä juttua, tullin sivuilla on ihan opas käytetyn ajoneuvon tuojalle, samoin uutisryhmissä sfnet.harrastus.mp.maahantuonti ja sh.autot.maahantuonti on paljon tarinaa aiheen ympäriltä.
Nyrkkisääntönä: selvitä asiat etukäteen, on yleensä halvempaa kuin jälkikäteen.
-Artsi-
100 m/s Club Member
Kiitoksia vastauksistaNäillä varmaan pääsen eteenpäin.
Olipa hyvä, että tuo umpiojuttu tuli puheeksi. Sitä en kyllä millään olisi itse saanut päähäni. Tuo pyörä, jota olen hankkimassa on alunperin viety "Euroopasta" Englantiin ;) Siinä siis voisi hyvällä tuurilla olla oikeanlainen umpio. Pyörät tosin katsastetaan Englannissa joten onhan se voitu siellä sitten vaihtaa "vääränkätiseen"
Kiitos...vielä
-jussi-
Vielä siitä umpiosta. Löysin pari kaveria, jotka olivat tuoneet pyörän Engalannista. Molemmat olivat selvinneet tuosta umpiohommasta pelkällä ajovalon säädöllä, eli eivät olleet joutuneet vaihtamaan umpiota![]()
Itsekään en välttämättä sitä haluaisi ostaa, maksaa kumminkin niin perkuleesti... Josko koittais kanssa jos pelkällä valon säätämisellä selviäisi![]()