Näkyy markinoilla olevan synteettistä DELVAC MX EXTRA 10W-40 onko kokemuksia mpkäytössä kuinka toimii?
Ainakin viskositeetti moneen pyörään jopa parempi kuin 15w-40
https://www.motormarket.fi/mobil-del...44718-103.html
https://www.mobil.fi/fi-fi/products/...x-extra-10w-40
Mitä öljyä kannattaisi käyttä Suzuki VL800:ssa vm. 2004, mineraali, semi- vai täyssynteettinen?? Kaasarikone ja V2:han se on. Ohjekirjassa API-luokitus SF tai SG, onko se kuinka tärkeää noudattaa tuota?
No, prätkissä yleensä käytetään noita SG SF eli -70 ja -80 -luvun öljyjä, koska niissä ei ole kitkanpoistokemikaaleja jotka saa kytkimen luistamaan. Eli normiöljyillä on se riski. Kyllä mä olen Kawasakiin laitellut autoöljypullojen jämiä. eikä nyt ainakaan toistaiseksi ole kytkin luistanut. Vaihteistolle kai tekee hyvää noi perinteisten öljyjen lisäaineet mitä ei nykyautoissa voi käyttää.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Siitä 20W-50 eikä ole hinnan kiroissa, valmistetaan Haminassa.
API SH, SG/CF; JASO MA
https://www.teboil.fi/yhtio/tiedotea...c-gt-s-20w-50/
Kronoby Racing Team
Näistä Teboilin öljyistä tulee keräilyharvinaisuuksia. Pinttyneimmänkin Delvac-miehen hyllyyn odottamaan arvon nousua.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Pyöräni on -89 FZR 600 ja moottorilla ajettu remontin jälkeen 35tkm.
Moottori on alkanut kuluttamaan öljyä ja ajattelin kokeilla Delvacin voimaa 💪.
Kysymys onkin että mitä Delvacia koneeseen laittan?
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
20 litran pytty Delvacia ollut vuoden koskematta tallin lattialla.
Kuinka kauan sitä täytyy sekoittaa ennen moottoriin kaatamista?
Sanoisin että pitänee 8 tuntia vispilöidä juurikin kuvan varusteella.
vispilä.JPG
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Kaataa öljypänikällisen johonkin mihnlie saaviin, ottaa kiinni vispilästä ja antaa porakoneen pyöriä öljyssä.
Johan luulisi öljyn sekoittuvan, vai oliko moottoriöljy sittenkin liuos?![]()
Delvac testissä:
https://www.youtube.com/watch?v=V1bDV0MzCJE
Onkos uudessa Delvac MX 15W-40 muuttunut jotain (mahdollisesti väärään?) suuntaan mp hommia ajatellen. Taisi jossain vilahtaa uuden Delvac MX 15W-40:n alatyyppinä "Classic" versiokin, olisiko se tuota vanhaa samaa kuin ennenkin..?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Delvac muuttuu, niin kuin useimmat moottoriöljyt kaiken aikaa mm luokitusten muuttuessa. Ei taida edes perinteisessä Delvacissa olla ollut samoja merkintöjä viimeisen 10, puhumattakaan 20 vuoden aikana.
Käytännön ominaisuudetkin ovat vuosien saatossa muuttuneet, oli ennen lähes puhtaasti diesel-moottoreille tarkoitettu öljy, mutta omannut jo pitkään luokitukset kohtalaisen moderneille bensakoneille.
10w30 muuttui jossain vaiheessa sellaiseksi, että ei pysy hyvin diesel-koneessa, mutta onneksi apuna öljymerkin vaihto. Vain kokeilemalla selviää todellinen sopivuus.
Oliskohan toi Legend sittten se mitäs tässä käyttäis... Modern Super Defence muuten mutta onko se edelleen ok kun on ilmeisesti muuttunut.
Mobil Delvac Modern 15W-40 Super Defence
https://www.motonet.fi/tuote/mobil-d...oduct=59-00316
Mobil Delvac Modern 15W-40 Super Defence (ennen Mobil Delvac MX 15W-40) on erittäin suorituskykyinen dieselmoottoriöljy, jonka voiteluteho riittää jopa kaikkein vaativimmissa olosuhteissa toimiville dieselmoottoreille. Moottoriöljy pidentää moottorin käyttöikää. Öljy täyttää tai ylittää käytännössä kaikkien tärkeimpien eurooppalaisten ja amerikkalaisten moottorinvalmistajien suorituskykyvaatimukset.
Mobil Delvac Modern 15W-40 Full Protection
https://www.motonet.fi/tuote/mobil-d...oduct=59-00320
Mobil Delvac Modern 15W-40 Full Protection (ennen Mobil Delvac MX™ ESP 15W-40) on erittäin suorituskykyinen dieselmoottoriöljy, joka auttaa pidentämään moottorin kestoikää jopa kaikkein vaativimmissa maantie- ja työmaaolosuhteissa, samalla kun se tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn nykyaikaisissa, tehokkaissa dieselmoottoreissa, jotka hyödyntävät EGR-tekniikkaa sekä hiukkasuodattimilla (DPF) ja hapetuskatalysaattoreilla (DOC) varustettuja jälkikäsittelyjärjestelmiä.
Mobil Delvac Legend 15W-40 Heavy Duty
https://www.motonet.fi/tuote/mobil-d...roduct=59-1305
Mobil Delvac Legend 5W-40 Heavy Duty 20 l moottoriöljy (ennen Mobil Delvac Super 1400E 15W-40) on erittäin suorituskykyinen dieselmoottoriöljy, joka antaa suojan ankarissa maantie- ja työmaaolosuhteissa toimiville dieselmoottoreille. ExxonMobil suosittelee Mobil Delvac Legend 5W-40 Heavy Duty -moottoriöljyä lukuisiin kuljetuksen, kaivostoiminnan, rakentamisen, louhinnan ja maatalouden raskaan kaluston sovelluksiin ja käyttöympäristöihin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Märkäkytkimien kanssa on sitten aina se jännäys, miten mahdollinen uusi lisäaineistus sopii, kun ei toki edelleenkään JASO MA-luokitusta.
Joko sopii tai sitten ei.
Super Defenceä olen Kotarin 990:iin tainnut parit viimeiset öljynvaihdot kaataa. Ei mitään erityisiä havaintoja, käyttäytyy niinkuin tähänkin asti milloin milläkin öljyllä.
Moottoriöljyt vaativat monipuolisen lisäaineistuksen, joka saattaa vaikuttaa märän kytkimen toimintaan. Tavallisimpana oireena kytkimen luistaminen.
Siksi 2-pyöräisten markäkytkinmoottoriöljyt on luokiteltu esim JASO MA normilla märkäkytkimille sopivaksi.
Normeja on vaikka kuinka, mutta jos haluaa olla etukäteen varma öljyn sopivuudesta, niin märkäkytkin hyväksyntä pitäisi olla.
Tavallinen automoottoriöljy sopii tapauskohtaisesti märkäkytkimille. Vain kokeilemalla voi tietää.
Hep,
Legend:llä mennään, ja hyvin toimii![]()
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
Pitäis ostaa öljyt ja tuon D:n nimenmuutoksen takia piti vähän yrittää selvitellä asiaa. Sekä vanha Delvac MX että toi uudempi Super Defence 15W-40 on luokitukseltaan API SL ja ilmoitetut fysikaalis-kemialliset ominaisuudet on edelleen tismalleen samat emäspitoisuutta myöten, epäilen siis että ne on edelleen samaa kamaa ja MX siinä purkissa toki edelleen lukee. Delvac 15W-40 Legend on sitten jo eri tuote ominaisuuksien osalta, esim. inasen vähemmän juoksevaa, toki se ei välttämättä ole ollenkaan vähemmän sopivaa.
Siinä sivussa löytyi tämmönen planketti vuodelta 2006: https://penriteoil.com.au/assets/tec...%20Ratings.pdf
Penrite Oil siinä väittää että jos öljypurkin kyljessä lukee ACEA C1, C2, C3, A1/B1, A5/B5, A3/B4/C3, ILSAC GF-2, GF-3, GF-4 niin se ei lähtökohtaisesti märkäkytkimelliseen moottoripyörään sovi.
Viimeksi muokannut: Kötöstelijä; 27.03.2025 klo 11:41.
Lajin halpuus viehättää.
Noissa raskaan kaluston tai monikäyttö-öljyissä, kuten vaikka se Delvac MX ei ole kitkaa pienentäviä lisäaineita. Polttoainetta säästämään tarkoitetuissa henkilöauton öljyissä on.
Vanha kunnon Delvac MX sisälsi luokitukset raskaan kaluston automaattivaihteistoille (mm Allison) ja joidenkin työkoneiden märkäjarruille (mm Caterpillar), jossa on samanlaiset kitkamateriaalit kuin moottoripyörän kytkimessäkin. Nämä yleiskäyttöiset "multi fleet" öljyt toimivat märkäkytkimissä ja -jarruissa yleensä oikein mainiosti. Siksi niitä käytettiinkin. Vastaa hyvinkin sitä JASO MA-luokitusta, mutta on eri standardin mukainen. Standardissa määritellään kitkaominaisuuksia märkiin kytkimiin ja jarruihin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kevät on tullut kun öljykeskustelu alkaa.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Jep. Menin tänään Tokmannille hakemaan Super Defenseä, hyllyssä olikin kolme litran pulloa MX:ää jotka nappasin mukaan. Kaadoin pari pulloa sisään ja ajattelin että pyöräytän vähän konetta että saa ölpät kiertoon, virrat päälle ja edes öljynpainevalo ei syttynyt. Delvacin oma paine on näköjään tarpeeksi Hondalle, ei tartte edes öljypumppua avuksi![]()
Lajin halpuus viehättää.
Täytyy muistaa, että öljyt jotka kestävät autokäytössä kesällä ja talvella 30tkm eivät voi mitenkään toimia moottoripyörissä kesäkelissä alle 10 tkm ajan.