Jaa se pitää vaan vähän ajaa ensin ja sitte vaihtaa uusiks? Ja filtteri kans? Pitäsköhän hakee tota teboilin mineraalia kesäks ja syksyllä tehdä vasta devakkisysteemit...
Ja aion moikata joka motoristin ja pari mopoilijaakin;)
Ei ole mikään trolli halusin vaan tuoda tapauksen ilmi missä epäillään "huonon" öljyn aiheuttaneen tuhoa moottorissa.Mielestäni tätä keskustelua ei ole mitää järkeä poistaa, koska tämä voi pelastaa jonkun moottorin moiselta tuholta.
Jos asiasta jotain ymmärtää, niin tässä vaiheessa pitäis olla selvää, ettei se tuho sun koneessa johtunut öljyn merkistä.
Ensimmäinen vihje on jo se, että samoja laakerivikoja löytyy maailmalta muista kymppiärristä nopealla haulla. Nämä eivät ole käyttäneet Delvacia.
Nyt ois hyvä erottaa mielipiteet ja tosiasiat. Tosiasioita ovat ne, että sulla on kone rikki ja olet käyttänyt Delvacia. Mielipide on se, että konerikko johtuu öljystä. Tosiasia on se, että muilla öljyillä on saatu samalle vehkeella sama konerikko.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mikäs ton kymppiärrän öljyluokitus viskon lisäksi on? Delvac MX:ssä on melko uudet ja hyvät luokitukset bensiinimoottorikäyttöön, siitä tuskin jää kiinni.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
En tiedä mikä luokitus sillä on mutta ketä tässä nyt pitäisi uskoa.Liikettä joka on tutkinut moottoria ja sanonut että riittämätön voitelu laakereilla on pilannut liut,joka näyttäisi johtuvan käytetystä öljystä.Vai jotai joka sanoo ajaneensa kymmeniä tuhansia delvacilla ja vikoja ei ole ollut.?...Kuten joku jo aikaisemminki sanoi että kaikki öljyt eivät sovit kaikkiin moottoreihin.
Edit. Pahoittelut offtopicista
Modeoikat mulla on pelkästään ratapäivät ja ajokoulutukset osioon, eli tänne: http://www.moottoripyora.org/keskust...ajokoulutukset
Ja tuollakaan en koske muiden kuin meidän ratajärkkäreiden/kouluttajien laittamiin ratapäivien infoviesteihin jos/kun ratapäiviin/koulutustapahtumiin pitää päivittää jotain oleellista informaatiota. Varsinainen moderointi on tuollakin aktiivimodejen vastuulla.
Muihin foorumiosioihin mulla ei ole ollut eikä tule olemaan modeoikeuksia. En siis pysty muokkaamaan, enkä poistamaan muiden käyttäjien viestejä vaikka välillä kieltämättä mieli tekisikin.
Superbike #7
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onko rekassa,mopossa kampuran välys sama?
Se lienee varmaa ett riittämätön voitelu laakerilla on sen rikkonut. Delvac ei semmoista ole että se ei laakeria voitelisi. Sen sijaan ainakin itse olen huomannut öljynkulutuksen kasvavan Delvacilla, ja mietityttää vähän että oletko tarkkaillut öljyntasoa, kuitenkin oliko se 5000 mitä öljyllä ajoit? Alhainen öljymäärä voi ehkä tehdä omiaan.
Aikaisemmin tossa oli motonetin motox 15w40 halpisöljy (15€ 5 litran tonkka) mikä ei paljoa muuta lupaa kuin että vähentää öljynkulutusta. Ja sen se kyllä mulla teki.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onko se suhteellinen välys sitä että jos sinne tungetaan mittanauha niin molemmat näyttävät samaa vai onko se jotenkin kytköksissä nyt siihen laakerin kokoon?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Suhteellinen laakerivälys tarkoittaa laakerivälystä jaettuna laakerin liukupinnan halkaisijalla ja se voidaan arvioida promilleina kaavasta:
Suht_Välys=0,8*10^-3*liukunopeus^0,25.
Eli kyllä, eri kokoisilla laakereilla laakerivälys (=laakerin halkaisija-akselin halkaisija) on todennäköisesti erisuuruinen.
Tämän jälkeen homma sitten muuttuukin karvan monimutkaisemmaksi, mutta esim. tästä kirjasta:https://www.booky.fi/tuote/mauri_air.../9789510201725
Luvusta 5 löytyy ihan hyvä selvitys aiheesta.
Käytännössä kuitenkin valmistajan ilmoittama öljyn viskositeetti kertoo sen, että millä viskositeetilla laakerit on suunniteltu toimimaan. Eli jos ilmoitus on esim. 10W-40, toimii tuon viskositeetin öljy ko. moottorissa huolimatta siitä onko kyseessä moottoripyörä, rekka vai laiva. Karkeasti voi sanoa, että mitä ohuempi öljy, sen pienemmät laakerivälykset ja pienempi kitka.
Ja mitä nyt tulee mp-öljyihin vs. muut moottoriöljyt, ainut ero tulee märkäkytkimen ja vaihteiston vaatimasta lisäaineistuksesta. Tästä syystä bensamoottoriin tarkoitetut henkilöauton öljyt voivat aiheuttaa kytkimen luistamista. Diesel-kaluston öljyt on puolestaan yleensä suunniteltu monikäyttöisiksi, koska samaa öljyä halutaan käyttää sekä moottorissa, että vaihteistossa ja kytkimissä jne.. Tästä syystä Diesel-öljyillä on monesti myös märkäkytkin- ja vaihteistoluokitukset. Ja vähän kun osaa lukea noita luokituksia, voi helposti päätellä mikä öljy sopii mihinkin kalustoon riippumatta siitä mikä kuva purkin kyljessä on. Jos taas tuota ymmärrystä ei ole, on syytä ostaa sitä mopon kuvalla varustettua öljyä oikealla viskositeetilla.
Superbike #7
Voikos tätä öljyä käyttää ransiitissa, kun kaikki vaan laittaa sitä mopoihinsa? Onko auto hyväksyttyä?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
noissa välyksissä on sellanen satku/10mm nyrkkisääntö ,eli jos on 40mm kampiakselin kaula laakerivälys on 0,04mm
ja vastaavasti 120mm kaulalla "skaniassa" 0,12mm...
mun kawa toimi parhaiten delvacilla, tai toimii edelleen, uudella omistajalla, castrollin öljyllä lykkäs sinistä ja öljyä kului pikkuisen.
mut makuasia sano tyttis kun ...
en mä oo raskinnu Maxissa käyttää vielä delvaccia![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Täsä kohtaa vois olla asiallista kysyä huollolta että haittaako että heidän näkemys vian syystä/aiheuttajasta kirjoitetaan keskustelupalstalla liikkeen nimen kera. Tällöin tulee keskusteltua faktoilla. Veikkaan että vian " syy " muuttuu voi olla- jutuksi jota ei voi allekirjoittaa jne.. Mikäli tulee yes niin sitte nimi tänne.
-vk-
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
voisin kuvitella että ei ole hyvä idea kenenkää nimiä sotkea tänne
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Luettuna noita delvachommia nii jossain luki että se pesee moottoria.Onko tässä mahdollisuus siihen että jokin paska olisi delvacin johdosta lähtenyt liikkeelle ja tukkinut jotain?
tulee äkkiseltään mieleen yks katkennut ahtimen akseli jonka merkkiliike laittoi mun tekemän öljynvaihdon syyksi, koska öljynsuodatin oli aivan kasassa...
käskin kysyä merkiltä että putsattinko öljypumpun imujalan siivilä, ei kuulemma tarvi
uudesta ahtimesta kun nasahti akseli poikki niin olikin öljypumpun jalan sivilä tukkeessa ja suodatin kasassa taas...![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout