Japanilaisten "Jaso ma" luokituksessa mitataan märkäkytkimen kitkaa vähentävää lisäainestusta.
http://www.oilspecifications.org/art...MA_JASO_MB.php
Oma kokemukseni on, että Delvacin kanssa märkäkytkimen pito sen kun paranee kitkapintojen lämmetessä.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Testissä mitataan kytkimen staattinen ja dynaaminen kitka sekä pysähtymisaika. Mitä enemmän friction modifiereita öljyssä on, sen huonompi tulos testissä. Mp-öljyjen voitelukyky on märkäkytkimen takia siis yleensä jonkin verran heikompi kuin esim. auton moottoriöljyjen, koska jälkimmäisessä voidaan käyttää enemmän kitkaa alentavaa lisäaineistusta.
Superbike #7
Tätä yritin alunperinkin sanoa, että Delvac sisältää vähemmän kitkaa alentavaa lisäaineistusta.
Toisaalta nykyöljyihin lisätään myös lisäaineita, joilla ei ole mitään tekemistä voitelun kanssa. Näiden lisä-aineiden lisäämiseen aivan muut syyt. Näiden öljyjen käyttöä tulisi mp moottoreissa välttää, missä vaihteistoa ja märkäkytkintä voitelee sama öljy. Tämän takiahan valmistajat suosittelevat laatuluokituksen alkupäässä olevien öljyjen käyttöä.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
tuli tuossa nilkka satutettua sen verran pahoin etten nyt jaksanut kytkintä ottaa auki syyniin
sen sijaan tein testmielisen "säästöhuollon"
valutin litran vanhoja öljyjä koneesta pois ja pistin uutta teboilin 4t öljyy tilalle.
mopo käyntiin ja kas kummaa,jakoketju ei enää pidä ääntä ja vaihteet menee sisään silkkisen pehmeesti.
Horo Elää !
Tuli haettua IKH:sta 20l pönttö 15W-40 MX:ää. Pyörä kuitenkin syö 10W-40 joten hain vahingossa väärää. Vai mitenkä nuo lukemat meni? Vai voiko tuota käyttää vai vaihtamaan purkkia?
Suzuki Intruder 1400 -94 (nykyinen)
Yamaha FZ750 -89 naku (entinen)
15W40 on kylmänä hieman paksumpaa kuin 10W40. Toisaalta 15 voitelukalvo kuumana on parempi kuin 10:llä vaikka viskositeetti onkin sama.
Jos et käynnistele pyörääsi pakkasella niin eipä siinä mitään kummempia ole, kovaa ajoa vaan.
Itse en ainakaan noiden viskositeettien kanssa ole kauhean tarkka, ihan jo senkin takia että esim. mineraali 10W40 ja esteripohjainen 10W40 ovat "täysin" erilaisia öljyjä ja silti ne ovat viskositeettimerkinnöiltään vastaavia.
Toki jos haluat ehdottomasti 10W40 öljyä niin vaihtoon vain. D:tä ei muistaakseni ainakaan mineraalina saa tuolla viskositeetilla...
Pegaso IE
Soittelin IKH:lle ja MX:ää ei löydy edes 10W-40 niiltä. Mutta jos tuota ongelmitta uskaltaa käyttää niin eiköhän tuo koneeseen laiteta. Eikä tuota ole tarvetta pakkasella käynnistellä. 10W-40 1400 öljyn hinta oli yli 160€ /20l ja huomattavasti kalliimpi kuin tuo MX 15W-40 20l joka oli 88€ / 20l.
Suzuki Intruder 1400 -94 (nykyinen)
Yamaha FZ750 -89 naku (entinen)
Sitten meitä on kaksi. Elä vahvana uskossasi![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
10w-40 luokituksen minimi hths-viskositeetti on 2,9; kun taas 15w-40 luokitus vaatii vähintään 3,7 hths-viskositeetiksi.
Hths-viskositeetti mitataan 150C lämpötilassa, joten se kuvaa hyvin öljyn ominaisuuksia kuumana. http://www.kewengineering.co.uk/Auto..._explained.htm
Voi taivas. Nuo ovat raja-arvoja, jotka joko täyttyy tai sitten ei täyty. Et siis voi väittää faktana, että 10W40 HTHS < 15W40 HTHS (tai siis voitelukalvon laadustahan tässä oli kyse) - tai voit, mutta ei se pidä absoluuttisesti paikkaansa. 10W40 HTHS tai vaikka viskositeetti@100 voi aivan hyvin olla korkeampi kuin 15W40-öljyllä.
Mutta nämä on enemmän hiustenhalkomisosastoa, joilla ei jossain prätkän moottoreissa ole juurikaan merkitystä. Tavan tallaajalle se on aika se ja sama, mitä öljyä moottorissaan pitää, kunhan se on viskositeetiltaan edes sinne päin, sitä on riittävästi ja se on tuoretta.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Hieman aihetta sivuten, miten paljon tuo öljynjäähdytin mahtaa pitää öljyjä siinä seitkyt–sata-asteisena (???), kun siis jäähdytysneste menee öljynsuodattimen ja moottorin välissä olevan pienen lämmönvaihtimen kautta. Onko tollasen toiminta lähinnä "avustava" vai pitääkö se oikein öljyn siinä jäähdytysnesteen lämmössä?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hiustenhalkomistahan se on, mutta silti faktaa vähimmäisvaatimuksista öljyille.![]()
Pegaso IE
Höpö höpö. Kyllä ne ovat minimi raja-arvoja joiden on täytyttävä. 15W-40 -öljylle vaatimus on tiukempi kuumanpään viskolle kuin 10W-40 -öljylle. Tämän määrää SAE J300 -standardi. Tätä tosiasiaa ei muuta mikään mututuntuma eikä siihen vaikuta kuunasennot. Sama mistä raaka-aineista öljyn valmistat, jos markkinoit sitä 15W40-öljynä min HTHS on oltava 3,7 cP. 10W40-öljyllä riittää 3,5cP.
Toki arvot saavat olla suuremmatkin.
Tuon HTHS:n takia on juuri tärkeää valita autoon valmistajan luokituksen täyttävää öljyä. Esim. Fordin 5W-30 -öljyt ovat ohkaisia specsin alarajalla olevia öljyjä kun puolestaan VW:n 5W-30 -öljyt ovat paksuja, liki 40-öljyjä. Erona juuri HTHS-viskossa.
Edit: 0W-40, 5W-40, 10W-40 / min 3,5 cP
15W-40, 20W-40, 25W-40 ja SAE40 / min. 3,7 cP.
Viimeksi muokannut: 4kex; 28.07.2014 klo 18:43.
Ikävää kun aika nihkeesti valmistajat tuntuu noita HTHS arvoja ilmoittavan.
Tossa muutama esimerkki mitä löyty, iso-D vetää eelle![]()
Tässä tapauksessa ero ei enää olekaan mitään hiustenhalkomista.
Shellin ölppä vaan hauskana verrokkina, lähes sama arvo kun Castrolin 40 litkulla.
Mobil Delvac MX 15W40 HTHS 4.3
Castrol Edge Sport 0W40 HTHS 3.6
(Shell Helix Ultra Extra 5W30 HTHS 3.5)
Pegaso IE
Kellään käytännön kokemusta miten delvacit pelittää vanhemmassa r4 yammussa? Pitäisi vm91 xj yammuun vaihtaa öljyt, mutta toimineeko laatikko ja kytkin hyvin delvacilla?
Saman ikäsessä pc25 cebarissa ajellu nyt pari kesää delvaceilla ja siinä ainakin pelittää loistavasti vaikka viivaa piirrelty pitkiäkin matkoja rajoitinta vasten![]()
Samanlaista materiaalia ne kytkinlevyt ja muut roippeet siellä on kun muissakin pyörissä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kerrotko vielä mitä tarkoitat tuolla boldatulla?
Jos sinulla on 10W-40 -öljy. Sen tulee täyttää (ei ole vaihtoja) vähintään min. 3.5 cP HTHS-viskositeetissa.
Samoin kuin 15W-40 -öljyn täytyy täyttää vähintään 3.7 cP samassa testissä. Tietenkään tästä ei voi vetää johtopäätöstä, että kaikki 10W-40 öljyt ovat 3,5 - 3,7, koska tuolle HTHS-viskolle ei ole ylärajaa määrätty kullekin viskositeettiluokille erikseen. Useimmiten kuitenkin jos verrataan ns. saman tuoteperheen tuotteita keskenään esim. Delvac MX Extra 10W-40 vs Delvac MX 15W-40, niiin jälkimmäisellä on korkeampi HTHS.
No juuri sitä, mitä siinä lukee. Rajat ovat mustavalkoisia. Harmaan sävyä ei ole. Eikä valkoinen muutu valkoisemmaksi.
Vittu että kaduttaa, että tänne taas tulin yhtään mitään kommentoimaan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
HTHS = High Temperature / High Shear -testin tarkoituksena on simuloida öljyn leikkautuvuutta kampiakselin laakeristossa. Tässä testissä VI-parantajat kuluvat ja täten öljy ohentuu ---> viskositeetti pienenee. Tästä syystä HTHS-testissä suure on viskositeetti ja yksikkönä mPas (millipascalsekunti) tai senttipoise (cP).
Testissä sähkömoottorin aiheuttama vääntömomentti muunnetaan viskositeetiksi ja verrataan tunnetun referenssiöljyn aiheuttamaan vääntömomenttiin samassa apparaatissa. Suoranaisesti kysymyksessä ei ole voiteluominaisuuksien mittaus, vaan öljyn kyky sietää kuumaa ja leikkautuvuutta (viskositeetin tippumista). Epäsuorasti näiden ominaisuuksien romahtaminen vaikuttaa suoraan voitelukykyyn.
cP HTHS 2,2 - 16,4 + SAE J CI-4 SN + ACEA A/B/C/E + ISO + MB 229.1 + 1.5 VW 504.00/507.00 + WWFC4 + Caterpillar TO-2 ja Allison C4. Ja siihen peraan viela wet brake luokitus ja Boeingin todistus etta kay 737n konepellin saranoiden rasvaukseen niin sitten sita voi laittaa bikeen. Ei muuten.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
On oikein. Tuo 2,9 cP on vanhaa tietoa. Uusin revisio SAE J300, jossa tuli myös tuo uusi SAE 16 -luokkakin. Taisi olla jo sitä edellisessäkin.
HTHS-minimiraja-arvot tällä hetkellä:
SAE 16 2.3
SAE 20 2.6
SAE 30 2.9
SAE 0W-40, 5W-40 ja 10W-40 3.5
SAE 15W-40, 20W-40, 25W-40 ja SAE 40 3.7
SAE 50 3.7
SAE 60 3.7