vai vielä telvakkia![]()
Sei ole nii
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Kaikilla ei kiinnosta samalla tavalla pyörän hyvin vointi kuin toisilla. Itse ajoin pyörän hankinnan ja öljynvaihdon jälkeen 400km ja kun olivat jo mustuneet hieman vaihdoin öljyt ja suodattimen uudestaan. Ensin oli Shell Rimula R4 15W-40 ja nyt Nesteen Turbo LXE 15W-40.
Ps. Ja voe mahoton ku kytkin toimii kivasti ja vaihteet ikään kuin lupsahtelevat pesään..![]()
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Minulle ainakin on se ja sama, onko pytyn kyljessä mopon kuva tai ei. Jos vaihdeloota ja kytkin pelaavat kuin ihmisen mieli ja ölppä muuten täyttää valmistajan vaatimukset, niin homma ihan OK. Ja tuolla D:llä ne vaan pelaavat, vaikka taitaa se Pechan kaipaama JASO-luokitus puuttuvankin.
Nyt kun on ekoilla Power Plussilla vedelty tonni mittariin niin on se minunkin todettava että jotain se tekee eri tavalla kuin synteettiset - öljy on reilusti mustempaa kuin synteettinen 6000 km jälkeen. Täytyy varmaan vaihtaa nuo pari kertaa tiheämpään siinä toivossa että paska joskus loppuu koneesta, jos ei muuten niin tekemisen puutteeseen.
youtube.com/user/mototuomas
Tuli vaihdettua 500km jälkeen uudet delvacit ja suodatin, en tiedä onko mutua, mutta nyt toimii mielestäni paljon paremmin. Vaihteet menee nätisti silmään, kytkin toimii pehmeästi jne.Taidan jatkaa tästä eteenpäinkin delvacin kanssa.
Signature
Luin about kertaistumalta koko piiiiiitkän ketjun, mutta jäi silti epäselväksi yksi juttu: kertokaa mitä öljyä lirutan vuoden '92 GSX600F:n sisuksiin?
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Ohjekirja on hukkunut vuosien saatossa jollekulle pyörän aiemmalle omistajalle
Googletus kertoo että 15w40 pitäisi olla käypäinen viskositeetti, mutta muuten ei luokituksista mitään hajua. Ajattelin jotta josko olisi samanlaisessa pyörässä jotain ketjussa jauhettua öljyä käyttänyt ja todennut hyväksi, niin olisin samaa tavaraa hankkinut.
Ongelmana on ainakin rusahtava ykkönen ja ajattelin josko sopiva öljy saisi lootan pelaamaan pehmeämmin.
Kokeile delvaccia ts. paksua mineraaliöljyä. Paransi Hondan laatikon toimintaa merkin alkuperäisöljyn sijaan.
Ykkönen 'rusahtaa', jos mopo liikkuu vähääkään liian lujaa voi ykkönen olla hankala saada pesään hennolla voimankäytöllä varsinkin, jos menee siksi vapaalle tippumaan välissä(2->vapaa->1) on parempi tapa lykätä kakkonen äänettömästi vielä mopon liikkuessa ja tarjota ykköstä asiallisella voimalla suoraan kakkoselta.
Jos kokeilet laittaa ykkösvaihteen hieman mopoa tönäämällä eteenpäin paikallaan, ni katoaako rusahdus, ja 'kello' kilahtaa kuin kuuluukin tai on äänetön? Pieni liike helpottaa hammaspyöriä lootassa löytämään parinsa. Ykkösvaihteen yhteyteen on noi sisäänrakennetut 'kellot' ja sit mopon liikkuessa vapaan 'estävä' toiminta vaatii välillä voimaa. Muut vaihteet ei oo näin kranttuja voimalle, pl. koeajamani Ducatit tuntuvat tiputtavan välivapaalle.
Ehkä vaihdepolkimen lepoasennossa on hieromisenvaraa, jotta olisi helpompi käyttää? Jos kytkin kantaa tai tahmaa kylmästä öljystä vapaalla voi vaihteet mennä huonommin päälle.
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Ykkönen nimenomaan rusahtaa / paukahtaa kun sen laittaa pesään paikallaan ollessa. Mitään vaikutusta asiaan ei ole ollut sillä tuönteleekö mopoa ensin vapaalla edes takas :P
Kytkinvaijeri on säädelty kohdilleen, tosin kytkin tuntuu ottavan kiinni vasta tosi ylhäältä. Täytyy koittaa noita mineraaliöljyjä tarjota kun joutuu öljypohjan tiivistevuodon takia vanhat laskemaan pois. Kiitos![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Koita painaa se vaihde päälle ilman rusahdusta, sellainen rutina voi aikaa myöten käsittääkseni "pyöristää" rattaiden sivussa olevat "sormet", mitkä kytkee vedon kuloisenkinvaihteen ratasparille ja se pyöristyminen voi ilmeisesti aiheuttaa vaihteen hyppäämistä pois päältä. Kolaus tulee niistä "sormista", ei hammasrattaiden hampaista.
miten noi luokitukset nyt meni. Ohjekirjassa vaaditaan API SF tai SG. mx:ssä on luokitus SL/SJ Menikö toi nyt ihan aakkosten mukaan vai miten?
Ratakäyttöön kun suunnittelen ja vaihtaisin alle 500km välein niin delvacci ois aika hyvä kunhan täyttää kriteerit. Vanhemmissa ö/i gixuissa ja TL1000S Suzukissa toimivat hyvin
www.trackpunkracing.com
Wikipediassa jotain: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottor...tori.C3.B6ljyt
Kiitän. Tuon mukaan siis kelpaa hyvin. Eiköhän tuo kokeiluun mene sitten.
www.trackpunkracing.com
tuonlaatuinen "rusahtelu/ paukahtelu" (moottorin ja öljyn ollessa käyntilämmin) johtunee siitä että kytkin kantaa tai että öljy aiheuttaa kytkimen liimautumista ja/tai/vielä että tyhjäkäynti on turhan korkea, olettaen että kytkin on muuten kunnossa ts. vaihteisto pyörii vaikka kytkin on pohjassa ja kytkettäessä vaihdetta "veto" on päälläYkkönen nimenomaan rusahtaa / paukahtaa kun sen laittaa pesään paikallaan ollessa. Mitään vaikutusta asiaan ei ole ollut sillä tuönteleekö mopoa ensin vapaalla edes takas :P
Kytkinvaijeri on säädelty kohdilleen, tosin kytkin tuntuu ottavan kiinni vasta tosi ylhäältä. Täytyy koittaa noita mineraaliöljyjä tarjota kun joutuu öljypohjan tiivistevuodon takia vanhat laskemaan pois. Kiitos
olettaen että kytkin toimii oikein, vika ei olla kuin öljyssä ja/tai tyhjäkäyntikierroksissa ja jos kierrokset on oikein onko öljy oikea?
Viimeksi muokannut: collikka; 26.05.2012 klo 09:22.
juuri nyt pyörätön
GS 1000E> GSXR 1200> ZXR 750> GSXR 1000> V-Raptor> ZX12R> ZZR 1100> CB 900 Cafe Racer> ZZR 1100> VMAX 1200> Hornet 900> GSX 1100E> XX 1100> GPZ 1100 RX> GSX 1100F> Wide Glide 1450> FLHTCU Ultra classic electra glide 1600
Itse en laittaits tuota synteettistä... http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?p...%2C3980%2C3989
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
LXE 10W-40 täyttää kyllä kaikki tuon Zetorin vaatimukset.
Siitä vaan koneeseen jos saat duunista "öhöm, lainattua" kannun kokeiluun...
edit.
Ite käytän LXE15W-40, kun sitä saa sopivasta öljylähteestä.
Viimeksi muokannut: Baltic; 30.05.2012 klo 14:24.
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Mulla on nyt koneessa 15W-40 LXE:t ja seuraavana meinasin juurikin kokeilla tuota 10W-40 synteettistä LXE:tä. Ei muutakuin koneeseen vain!
NESTE TURBO LXE 10W-40, 15W-40
Moniasteinen dieselmoottoriöljy
SAE 10W-40 synteettinen, SAE 15W-40 mineraali
Raskaan kaluston ammattilaisille kehitetyn Neste Turbo LXE:n käyttökohteita ovat kuorma- ja linja-autojen dieselmoottorit, työkoneiden dieselmoottorit sekä henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottorit.
Uusimpien API CI-4 ja ACEA E7 -luokitusten ansiosta Turbo LXE täyttää entistä paremmin Euro 3, Euro 4 ja EGR -moottorien öljyvaatimukset. Öljy pitää moottorin puhtaana, suojaa kulumiselta ja pitää öljynkulutuksen pienenä.
Turbo LXE sopii lähes kaiken merkkisiin raskaan kaluston autoihin ja työkoneisiin. Tämän voit todeta tarkistamalla ohjekirjasta moottorin öljyvaatimuksen ja vertaamalla sitä Turbo LXE:n luokituksiin. Moottorin valmistajalta saat tarkemmat ohjeet vaihtoväliksi.
Synteettisessä Neste Turbo LXE 10W-40:ssä on hyvät voiteluominaisuudet sekä talvella että kesällä. Laajan viskositeettialueensa ansiosta tuotetta voidaan käyttää kylmässä ilmastossa ympäri vuoden ja välttää näin talvi- ja kesäöljyjen vaihdot.
TYYPILLISET ANALYYSIARVOT 10W-40 15W-40
Tiheyskg/m3 15oC 873 884
LeimahduspisteoC (COC) 228 224
JähmepisteoC -42 -36
Viskositeetti-indeksi 151 138
ViskositeetticSt/ 40 oC 91 106
ViskositeetticSt/ 100 oC 13,5 14,3
ViskositeetticP/ oC 6800 6400
Emäsluku TBN, ASTM D2896 10,5 10,5
Sulfaattituhka, % 1,4 1,4
API CI-4, CH-4, CG-4, CF-4/SL, ACEA E7/E5/E3, B3/B4, A3
MB 228.3, MB 229.1
Volvo VDS-3, Volvo VDS-2
MAN M 3275, Mack EO-N, EO-M Plus, Cummins CES 20,071/-2/-6/-7/-8
Renault RVI RLD, RLD-2
Global DHD-1
Caterpillar ECF-2, ECF-1-a
MTU Type 2 (10W-40)
Deutz DQC III-10 (15W-40 ja 10W-40), Deutz DQC III-05 (10W-40)
ZF TE-ML 07C/04C (15W-40)
Allison C4, Caterpillar TO-2
Neste Markkinointi Oy
PL 95, 00095 NESTE OIL
www.neste.fi Tuotetekninen asiakaspalvelu
+358 10 45 85410
Päivitetty 1.12.2011 0:00:00
Viimeksi muokannut: K-Päkä; 30.05.2012 klo 17:31.
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Tänään menee nesteen synteettiset koneeseen...![]()
GS 1000E> GSXR 1200> ZXR 750> GSXR 1000> V-Raptor> ZX12R> ZZR 1100> CB 900 Cafe Racer> ZZR 1100> VMAX 1200> Hornet 900> GSX 1100E> XX 1100> GPZ 1100 RX> GSX 1100F> Wide Glide 1450> FLHTCU Ultra classic electra glide 1600
Ideana oli hakea motonetistä delvacin MX:ää testimielessä, kävelin öljyhyllyille ja ainoa tyhjä reikä oli delvaccipurkkien paikka, muissa hyllyissä melkein täynnä purkkeja. Jäipä sitte myöhemmäks tämä Iso D:n testaus..
Olisko kellään tietoa saako Oulusta muualta ku motonetistä delvaccia?
-maz
Mahtaa sitä raskaankaluston liikkeistä, esim. traktorin varaosaliikkeistä löytyä.
Hajapusanisti
Olisko kellään tietoa saako Oulusta muualta ku motonetistä delvaccia?
Aika varmasti löytyy K-maatalouskaupasta, niitä lienee Oulun seudulta. Ainakin tuo löytyy http://www.k-maatalous.fi/oulu/Sivut/default.aspx