Sivu: 47 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37454647484957 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1381:stä 1410:een 2791:sta
  1. #1381
    Lainaa (BadToThe Bone @ Syys. 21 2011,15:56) kirjoitti
    * *

    Nyt vaan odotellaan D-imperiumin vastaiskua *.
    Heh.. niinpä, vaikka eihän tässä mitään argumentteja ole esitetty varsinaisesti juuri Delvacia vastaan.

    Jos Delvacin jokin seos sisältää polyolesteria tai esteriä, niin kannattaa valita se, jos haluaa välttämättä käyttää juuri Delvacia.

    Pelkään kuitenkin pahoin, että varsinkaan ne halvimmat seokset ei sisällä oikein mitään niiden käyttöä puoltavia ominaisuuksia varsinkaan kun puhutaan moottoripyöristä.

    On 100% varmaa, että halvalla mineraaliöljyllä hiukankin aikaa käytettynä kuumassa tai tehokkaassa koneessa, jossa esiintyy mm. nokissa kovia pintapaineita on haitallisia vaikutuksia. Pikeentyminen, korkeampi kitka ja osien kuluminen tai jopa kiinnileikkaantuminen.

    Näin insinöörinä on pakko pitäytyä mitattavissa suureissa ja niitä ovat öljyn suhteen esim. kitka, lämpötilan kesto, leikkautuvuus hinta yms.

    Siksi voin puoltaa vain ominaisuuksiltaan parhaita tuotteita, jotka takaavat samalla myös erinomaisen käyttäjätyytyväisyyden.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  2. #1382
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Nääh.. Happamia ovat porkkanat sano peura.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #1383
    Näin vähillä ajamisilla kannattaa käyttää öljyä, joka suojaa parhaiten korroosiolta.
  4. #1384
    Lainaa (BadToThe Bone @ Syys. 21 2011,15:56) kirjoitti
    * *

    Nyt vaan odotellaan D-imperiumin vastaiskua *.
    Impeurimi on näköjään vetäytynyt takavasemmalle ja nostanut valkoisen lipun salkoon. *
  5. #1385
    Lainaa (Italowestern @ Syys. 21 2011,15:44) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Syys. 18 2011,14:02) kirjoitti
    cut
    Polyolesteripohjaiset öljyt ovat niitä parhaita urheilulliseen ja kuumaan käyttöön

    polyolesteripohjainen öljy kestää pikeentymättä ja antaa jopa 2% lisää tehoa, koska öljy ei sisällä kitkaa lisääviä sakeuttimia vaan voitelee koko kalvoltaan.

    Öljyn litrahintasyistä ei kannata käyttää koneessa huonoa öljyä. Hyvä öljy maksaa itsensä selvänä rahana takaisin moottorin ja vaihteiston kestossa sekä polttoainesäästönä. Lisäksi laatuöljyn vaihtoväli on pidempi, joten sitä ei tarvitse olla jatkuvasti vaihtamassa.

    Kuten PoS mainitsi, on öljypurkin etikettiin laitetut arvot öljyn ominaisuuksia uutena. Halvat mineraalipohjaiset öljyt on "uusia" kovissa olosuhteissa ehkä muutaman sata kilometriä
    Mitä on tarkemmin kuuma ja urheilullinen käyttö? Onko nestejäähdytetty hayabusa touringkäytössä viileä ja epäurheilullinen?

    Onkos tuosta polyolesteripohjaisen öljyn tuomasta 2% lisätehosta tutkimustietoa? url?

    Jos mineraalipohjainen öljy menee vanhaksi muutamansadan kilometrin jälkeen niin entäs tälläinen huippuöljy?
    Paljonko huippuöljyllä pitenee öljynvaihtoväli?

    Miksi ohjekirjoissa ei ole mainintaa (niissä mitä minä olen lukenut) että mineraaliöljyt on tuhoksi moottorille eikä niitä tule käyttää? Eikö tehtaiden insinöörit tiedä asiasta?

    Unohdit Italowestern mainita että myyt(?) juuri näitä kalliita huippuöljyjä etkä suinkaan halpoja moottorintuhoamismineraaleja? ;)



    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  6. #1386
    öljykauppias-kortti vedetty
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #1387
    Analyysi tasta topicista:

    D-camp kertoo kayttavansa D-oilia ja vastustajat tekevat kaikkensa saadakseen heidat lopettamaan. Pelottelua ja varmoja huhuja rajahtaneista D-oljylla taytetyista zeppelineista.

    D-oilin kannattajat taas eivat nayta juurikaan yrittavan kaannyttaa superoiluskovia omaan uskontoonsa.

    Taman perusteella D-camp kannattaa kristinuskoa ja vastustajat ovat pakkokaannytysta yrittavia islamisteja.
    Delvah Akbar! Jallah aku mallah! * *
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  8. #1388
    Lainaa (GoSpel @ Syys. 21 2011,19:14) kirjoitti
    Analyysi tasta topicista:

    D-camp kertoo kayttavansa D-oilia ja vastustajat tekevat kaikkensa saadakseen heidat lopettamaan. Pelottelua ja varmoja huhuja rajahtaneista D-oljylla taytetyista zeppelineista.

    D-oilin kannattajat taas eivat nayta juurikaan yrittavan kaannyttaa superoiluskovia omaan uskontoonsa.

    Taman perusteella D-camp kannattaa kristinuskoa ja vastustajat ovat pakkokaannytysta yrittavia islamisteja.
    Delvah Akbar! Jallah aku mallah! * *
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  9. #1389
    ...jos Abbe haluaa, että moottori räjähtää, ei siinä auta mitkään hi-fi öljyt, pauke vaan käy...
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  10. #1390
    Lainaa (jyk4 @ Syys. 21 2011,18:50) kirjoitti
    Lainaa (Italowestern @ Syys. 21 2011,15:44) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Syys. 18 2011,14:02) kirjoitti
    cut
    Polyolesteripohjaiset öljyt ovat niitä parhaita urheilulliseen ja kuumaan käyttöön

    polyolesteripohjainen öljy kestää pikeentymättä ja antaa jopa 2% lisää tehoa, koska öljy ei sisällä kitkaa lisääviä sakeuttimia vaan voitelee koko kalvoltaan.

    Öljyn litrahintasyistä ei kannata käyttää koneessa huonoa öljyä. Hyvä öljy maksaa itsensä selvänä rahana takaisin moottorin ja vaihteiston kestossa sekä polttoainesäästönä. Lisäksi laatuöljyn vaihtoväli on pidempi, joten sitä ei tarvitse olla jatkuvasti vaihtamassa.

    Kuten PoS mainitsi, on öljypurkin etikettiin laitetut arvot öljyn ominaisuuksia uutena. Halvat mineraalipohjaiset öljyt on "uusia" kovissa olosuhteissa ehkä muutaman sata kilometriä
    Mitä on tarkemmin kuuma ja urheilullinen käyttö? Onko nestejäähdytetty hayabusa touringkäytössä viileä ja epäurheilullinen?

    Onkos tuosta polyolesteripohjaisen öljyn tuomasta 2% lisätehosta tutkimustietoa? url?

    Jos mineraalipohjainen öljy menee vanhaksi muutamansadan kilometrin jälkeen niin entäs tälläinen huippuöljy?
    Paljonko huippuöljyllä pitenee öljynvaihtoväli?

    Miksi ohjekirjoissa ei ole mainintaa (niissä mitä minä olen lukenut) että mineraaliöljyt on tuhoksi moottorille eikä niitä tule käyttää? Eikö tehtaiden insinöörit tiedä asiasta?

    Unohdit Italowestern mainita että myyt(?) juuri näitä kalliita huippuöljyjä etkä suinkaan halpoja moottorintuhoamismineraaleja? ;)
    Ok.
    Kuuma ja urheilullinen,
    kuuma = kuuma kesäpäivä ja ilmajäähy H-D tai vastaava liikennevaloissa tai ruuhkassa. Kyllä se nestejäähypelikin kuumenee aika lailla.
    urheilullinen= esim. rata-ajo tai Busalla saksan motarilla 250kmh ja yli eli tehoa käytössä

    ->hukkalämpöä muodostuu, lämmöt nousee, öljyn lämmöt nousee, mineraaliainesosat alkaa mustua -> syntyy pikeä, kitkakerroin kasvaa, öljyn lämmöt karkaa, öljykalvo ohenee, ylikuumassa halpa öljy muuttuu viimein litkuksi, joka ei voitele ja osat kuluu tai leikkaa kiinni. Jos tämä kuuma hellepäivä osuu päiväksi numero 1, niin esim. H-D:n sisällä kuumassa hikoileva mineraaliöljy huononee nopeasti.

    ->polyolesteripohjainen täyssynteettinen öljy ei ala menettää ominaisuuksiaan, ei pikeenny, öljykalvo ei ohene, voitelu pelaa ja meno jatkuu. Kun todellinen lämpötilan kesto on korkea, ei tarvita vastaavaa määrää sakeuttimia ja kun öljyn tartunta säilyy kuumassa hyvänä, niin moottori tykkää, tai loota tai perä.

    Huippuöljy pysyy siten hyvänä ja kone puhtaana tuhansia kilometrejä, kone ei myöskään kuluta sitä niin paljon, koska hyvän lämmönjohtokyvyn voiteluaineella lämpölaajenemiset pysyvät paremmin "synkassa" osien välillä.

    Öljynvaihtoväli huonoon mineraaliöljyyn verrattuna voi kasvaa reilusti, mutta laatuöljyn ensimmäinen käyttö huonon öljyn jälkeen olisi hyvä pitää samalla vaihtovälillä tai nopeamminkin, jotta vanhan mineraaliöljyn pikijäämät saadaan pois koneesta.

    Itseasiassa koska mineraaliöljyssä on sen huonouden takia oltava paljon peseviä ainesosia, niin ehkä fiksuinta olisi ajaa muutama sata kilsaa uudella sellaisella, eli tavallaan pestä kone sisältä ja sitten vaihtaa uuteen laatuöljyyn, jolloin kone sitten alkaa pyöriä puhtaana ja myös pysyy sellaisena.

    Tuo jopa 2% tehon kasvu perustuu esimerkkinä erään kiihdytyskilpa-auton dynomittaukseen ennen ja jälkeen öljynvaihdon. Tässä tapauksessa kyse ei ollut kuitenkaan huonosta mineraaliöljystä vaan ns. semisynteettisestä kisaöljystä, jossa vain ominaisuudet eivät silti riittäneet.

    Tehon kasvun lisäksi päästiin eroon parista ikävästä ongelmasta, huipputehon kierrosluvun öljynpaineen laskusta ja jatkuvasta öljyjen vaihtamisesta.

    Tehokkaassa kisakoneessa, jossa siis joka ajossa myös käytetään sitä tehoa, ei mineraaliöljyllä ole mitään sijaa edes käytettävän öljyn yhtenä osana. Erityisesti täytyy mainita turboahdetut tehokkaat bensakoneet, koska niissä öljyn lämmönkestolta vaaditaan valtavan paljon ja olisi suorastaan koneen tahallista rikkomista laittaa niihin mineraaliöljyt sisään.

    Se miksi MP:n ohjekirjassa ei lue em. asioista juuri mitään onkin monisyinen juttu. On erilaisia sopimuksia MP-/moottoritehtaiden ja eri öljyvalmistajien välillä ja öljykin osana MP:n huolto-ohjelmaa pyritään pitämään merkin omana jälkimarkkinointituotteena.

    Mitä paremmin se on speksattu ja tehty koneen todellisien tarpeiden perusteella, sitä varmemmin ohjekirjassa on speksattu käytettäväksi täyssynteettinen huippuluokan moottori- ja vaihteistoöljy.

    Jos taas kyse on enemmän kaupallisesta sopimuksesta on öljykin monesti kompromissi. Pitäähän öljy-yhtiön saada suurella vaivalla maasta pumppaamansa mineraaliöljy myytyä jonnekin.

    Myyn kyllä shopista myös esim. edullisia semisynteettisiä Castrolin Power 1 ja Panolinin Street öljyjä paljonkin ja Shellin VSX:ää jonkin verran, mutta asiakas saa siten sitä mitä haluaa.

    Kaikkein mieluiten myyn varsinkin ilmajäähyihin ja kyykkypyöriin noita parempia Red Linen, Castrolin, Panolinin ja Shellin täyssynteettisiä öljyjä, koska tiedän, että ne toimivat kunnolla ja antavat myös lisää tehoa, alentavat polttoaineen kulutusta ja lisäävät öljyn ja moottorin käyttöikää. Sehän on mahdollisimman kompromissittoman laatutuotteen tarkoituskin.

    Korostan, että Suomen ilmasto-olosuhteet ja liikennesäännöt kohtelevat moottoreita laillisessa katukäytössä kadulla yleensä varsin helläkätisesti. Siksi nuokin Delvacin tarkoituksenmukaisimmat öljyseokset toimivat sellaisessa käytössä vaikka olisivat osasynteettisiäkin.

    Vanhoissakaan pyörissä ja joissain tapauksissa ei etenkään niissä, enää kuitenkaan kannata käyttää mineraaliöljyjä em. syistä. Varsinkaan lämmönkesto ei riitä.

    Hyvälaatuinen polyolesteripohjainen molybdeenillä lisäaineistettu öljy tekee moottorista ja vaihteistosta myös hiljaisemman, koska hammasrattaiden päällä oleva öljykalvo pysyy paksumpana ja tasaisempana kaikissa olosuhteissa.

    Lisäksi rattaiden pintaan tarttuva molybdeenikerros alentaa liukupinnan kitkaa eikä irtoa ja lakkaa voitelemasta esim hetkellisissä öljyttömissä tilanteissa, kuten voi syntyä joissain pyörissä esim. keuliessa.

    Loppukaneettina voi todeta, että kannattaa selata öljytestejä ja erityisesti kysellä millä moottori-, vaihteisto-, ohjaustehostin-,vetonivel- ja peräöljyillä ajelevat tuttusi, jotka harrastavat esim. mikroautoilua, rallia, krossia, MP- tai autorata-ajoa yms. Sieltä löytyy todellista kosketuspintaa siihen, miksi näitä huippuöljyjä todellakin tarvitaan.

    Vain hullu ajaa kisaa huonoilla öljyillä. Siinä saa muuten jatkuvasti olla korjaamassa milloin mitäkin.

    Oikeanlaiset öljyt auttavat tietenkin myös kylmissä olosuhteissa valtavasti, kun täyssynteettinen moottoriöljy ei muutu puuroksi kylmässä ja voitelee jo käynnistyksestä alkaen pakkasessakin.

    Tämä pakkas-asia ei tietenkään katu-MP:tä muuten kauheasti kosketa, mutta jo lähellä nollaakin alkaa eroa huonon ja varsinkin muutama tuhat km ajetun huonon mineraaliöljyn ja laadukkaan synteettisen öljyn välillä syntyä reilusti.

    t. Pekka



    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  11. #1391
    joskus kokeilin esteripohjaista motulin öljyä (300V), en huomannut isoja muutoksia lootan toiminnassa, hieman jäykemmin toki toimi kuin delvacilla ja kytkin haukkasi huonommin. sitten maahantuojalta tuli viestiä ettei tehdas suosittele täyssyntettisiä eikä esteriöljyjä kawasakeihin. muutenkin olin palaamassa ison deen käyttäjäksi kun se on koetusti toiminut parhaiten monissa kamujen ja omissa pyörissäni, sekä turboahdetuissa rekoissa miljoonia kilometrejä taatusti kuumissa oloissa ja turbojen satojentuhansien kierrosten minuuttivauhdeissa.

    kisakoneissakin varsin yleisesti käytetään delvaccia, ajetaan täysillä se kisaviikonloppu tai harjoitukset, n.1000 km ja öljyt vaihdetaan joka tapauksessa. ainakin sm rr eri luokissa ajaneet, näin ovat maininneet kisailijat.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  12. #1392
    Moottoripyörässä voidellaan moottoriöljyllä kahta asiaa, varsinaista moottoria ja sitten vaihteisto/kytkin-yhdistelmää. Sopivan öljy on siis kompromissi kahden aika erilaisen käytön välillä. Ehkä on niin, että moottori tykkää enemmän synteettisestä ja lootapuoli mineraaliöljystä. Synteettisen suurin etu on alhainen jähmepiste, josta taas ei moottoripyöräkäytössä ole minkäänlaista etua, kyllä ne ajohalut ihmeesti vähenevät, kun mittari näyttää -5 astetta.
    Öljyn liukkaudesta, siis vähemmästä kitkasta on myös kahdenlaista tietoa. Ford käyttää moottoreissaan semisynteetistä öljyä. Mainoksen mukaan mineraaliöljyä on seoksessa sen takia, että se vähentää kitkaa, siis vähentää polttoaineen kulutusta. Että ota näistä selvää, mikä on factatietoa?
  13. #1393
    Lainaa (kawabata @ Syys. 22 2011,05:54) kirjoitti
    joskus kokeilin esteripohjaista motulin öljyä (300V), en huomannut isoja muutoksia lootan toiminnassa, hieman jäykemmin toki toimi kuin delvacilla ja kytkin haukkasi huonommin. sitten maahantuojalta tuli viestiä ettei tehdas suosittele täyssyntettisiä eikä esteriöljyjä kawasakeihin. muutenkin olin palaamassa ison deen käyttäjäksi kun se on koetusti toiminut parhaiten monissa kamujen ja omissa pyörissäni, sekä turboahdetuissa rekoissa miljoonia kilometrejä taatusti kuumissa oloissa ja turbojen satojentuhansien kierrosten minuuttivauhdeissa.

    kisakoneissakin varsin yleisesti käytetään delvaccia, ajetaan täysillä se kisaviikonloppu tai harjoitukset, n.1000 km ja öljyt vaihdetaan joka tapauksessa. ainakin sm rr eri luokissa ajaneet, näin ovat maininneet kisailijat.
    Kytkimen vaatima oikea lisäaineistus on varmasti MP:ssä tärkeä, joka nimenomaan parhaissa synteettisissä on kyllä huomioitu.

    Turbodieselien öljyn lämpötilat ovat huomattavasti alhaisempia kuin turbobensiinikoneiden johtuen yksinkertaisesti koneen paremmasta termisestä hyötysuhteesta. Ei bensa-autoissa tarvita sisätilan sähkölämmittimiä kuin hybrideissä..

    Siksi esim. Delvac toimii niissä mainiosti, vaikkei se paras öljy ole niihinkään. Hinta-laatu silti varmaan ihan kohdillaan. Lisäksi rekka-auton moottorin öljytilavuus on moninkertainen ja öljy siksikin normaalisti aina alemmassa lämpötilassa kuin henkilöauton ja erityisesti MP:n moottorin.

    MP:n moottoreista otetaan valtavasti enemmän tehoa per litra kuin autoissa ja tämä asettaa aivan omat vaatimukset öljylle jo sinänsä.

    RR-Kisoissa arvaisin, että juuri se pieni ero, joka syntyy paremman öljyn tuomasta alemmasta kitkasta ja lisätehosta voi antaa mahdollisuuden voittaa, jos esim. parhaimmillaan kympin sakki tulee muutaman sekan sisään maaliin.

    Eli onko esim. ne Delvacin käyttäjät voittaneet toisen Delvacin käyttäjän ja hävinneet vain parempilaatuisen kisaöljyn käyttäjälle. Voittajan on helppo hymyillä ja pitää yllä mysteeriä asiasta tyyliin, "joo joo mää ajan kans Delvacilla" ja sitten nauraa partaansa ja voittaa lähtö toisensa jälkeen.. synteettisesllä huippuöljyllä.

    Elämä on.

    Polyolesteripohjaisen öljyn loistava lämpöstabiliteetti ja tarttuvuus ovat ne avainasiat, jonka takia sen ei tarvitse olla kuumanakaan niin jäykkää estääkseen leikkaantumisen. Siten se ei aiheuta koneeseen samalla tavoin korkeillakaan kierroksilla sisäistä kitkaa joka johtuu juuri mineraaliöljyn sakeuttavista ja pesevistä lisäaineista, jotta piki lähtee kävelemään sitä mukaa kun sitä muodostuu.



    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  14. #1394
    Lainaa (battaglin @ Syys. 22 2011,08:59) kirjoitti
    Moottoripyörässä voidellaan moottoriöljyllä kahta asiaa, varsinaista moottoria ja sitten vaihteisto/kytkin-yhdistelmää. Sopivan öljy on siis kompromissi kahden aika erilaisen käytön välillä. Ehkä on niin, että moottori tykkää enemmän synteettisestä ja lootapuoli mineraaliöljystä. Synteettisen suurin etu on alhainen jähmepiste, josta taas ei moottoripyöräkäytössä ole minkäänlaista etua, kyllä ne ajohalut ihmeesti vähenevät, kun mittari näyttää -5 astetta.
    Öljyn liukkaudesta, siis vähemmästä kitkasta on myös kahdenlaista tietoa. Ford käyttää moottoreissaan semisynteetistä öljyä. Mainoksen mukaan mineraaliöljyä on seoksessa sen takia, että se vähentää kitkaa, siis vähentää polttoaineen kulutusta. Että ota näistä selvää, mikä on factatietoa?
    Uudessa öljyssä näin voi ollakin, mutta kun öljy on ollut koneessa esim. sen markkinointisyistä pidennetyn öljynvaihtovälin esim. 20.000km niin kyllä se mineraaliosasto on jo aikamoista tervaa eikä voiteluominaisuuksista ole enää tietoakaan.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  15. #1395
    Lainaa (PoS @ Syys. 18 2011,15:25) kirjoitti
    Nyt alkaa jo menemään offtopicin puolelle, mutta

    Noiden VAG:n öljyvaatimusten takaa löytyy kyllä sellaista insinöörityön kukkasta tai ehkä jopa suunnitteluvirhettä (vai planned obsolescensea), että huh huh. Kannattaa tutustua paremmin.

    Niidenkin ongelmat on kierrettävissä, kun käyttää OIKEANLAISTA öljyä, oli sillä valmistajan vaatima luokitus tai ei. Tarttee vaan tietää, mikä on minkäkin vaatimuksen taustalla ja valita öljy, jonka kanssa ko. ongelmaa ei esiinny.

    Esimerkkinä mainittakoon kaverin Octavia RS TDI, jota kun selviteltiin, löydettiin mainio öljy, joka ei VAG:n hyväksyntälistalla komeile. Käytännön tasolla esteriin siirtyminen näkyi pienentyneenä öljyn- ja dieselin kulutuksena ja siistimpänä käyntinä. Öljynkulutuksen lasku oli todella huomattava, muistaakseni öljynkulutus oli noin kolmasosa normaalista, moottorinvalmistajan suosituksen mukaisella öljyllä ajetusta ajosta. Vaikka tuokaan ei labratasoista analyysiä tarjoa, on siitä silti jotain nähtävissä.

    Tuossa nimenomasessa moottorissa murheita aiheuttavat paininkuppien minimaaliset voitelureiät, jotka tukkiutuvat perinteisen öljyn hajoamistuotteista. Öljy, jota koneeseen kaadettiin ei näitä hajoamistuotteita synnytä.

    Ja ylipäänsä perinteiset LL-öljyt pohjautuvat osittain siihen, että moottorit kuluttavat sitä. Kun sitä joutuu lisäilemään, pysyy öljy jatkuvasti suhteellisen tuoreena. Se, mitä koneen sisältä LL-öljyjen LL-käytön jäljiltä löytyy, on varsin murheellista katsottavaa. Mielestäni kannattaa ehdottomasti noudattaa normaaleja öljynvaihtovälejä.
    Paas tulemaan öljyn merkki ja malli, oma TFSI kun on aika perso öljylle ja toki bensallekin.
    ZZR 1400 2008
  16. #1396
    Uudessa öljyssä näin voi ollakin, mutta kun öljy on ollut koneessa esim. sen markkinointisyistä pidennetyn öljynvaihtovälin esim. 20.000km niin kyllä se mineraaliosasto on jo aikamoista tervaa eikä voiteluominaisuuksista ole enää tietoakaan.
    Ja kuitenkin noilla mineraaliöljyillä ajetaan dieselkäytössä 30000 km vaihtovälillä, joten pakko siinä viskositeetin on säilyä. Raskasajoneuvon tulee vuodessa mittariin luokkaa 100 tkm, joten kolme vaihtoa/vuosi.
  17. #1397
    Lainaa (battaglin @ Syys. 23 2011,23:02) kirjoitti
    Uudessa öljyssä näin voi ollakin, mutta kun öljy on ollut koneessa esim. sen markkinointisyistä pidennetyn öljynvaihtovälin esim. 20.000km niin kyllä se mineraaliosasto on jo aikamoista tervaa eikä voiteluominaisuuksista ole enää tietoakaan.
    Ja kuitenkin noilla mineraaliöljyillä ajetaan dieselkäytössä 30000 km vaihtovälillä, joten pakko siinä viskositeetin on säilyä. Raskasajoneuvon tulee vuodessa mittariin luokkaa 100 tkm, joten kolme vaihtoa/vuosi.
    Juu, siis puhe oli MP-koneista. Ei isosta dieselistä, joka käykin öljyllä...
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  18. #1398
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Italowestern @ Syys. 22 2011,17:56) kirjoitti
    Lainaa (battaglin @ Syys. 22 2011,08:59) kirjoitti
    Moottoripyörässä voidellaan moottoriöljyllä kahta asiaa, varsinaista moottoria ja sitten vaihteisto/kytkin-yhdistelmää. Sopivan öljy on siis kompromissi kahden aika erilaisen käytön välillä. Ehkä on niin, että moottori tykkää enemmän synteettisestä ja lootapuoli mineraaliöljystä. Synteettisen suurin etu on alhainen jähmepiste, josta taas ei moottoripyöräkäytössä ole minkäänlaista etua, kyllä ne ajohalut ihmeesti vähenevät, kun mittari näyttää -5 astetta.
    Öljyn liukkaudesta, siis vähemmästä kitkasta on myös kahdenlaista tietoa. Ford käyttää moottoreissaan semisynteetistä öljyä. Mainoksen mukaan mineraaliöljyä on seoksessa sen takia, että se vähentää kitkaa, siis vähentää polttoaineen kulutusta. Että ota näistä selvää, mikä on factatietoa?
    Uudessa öljyssä näin voi ollakin, mutta kun öljy on ollut koneessa esim. sen markkinointisyistä pidennetyn öljynvaihtovälin esim. 20.000km niin kyllä se mineraaliosasto on jo aikamoista tervaa eikä voiteluominaisuuksista ole enää tietoakaan.
    Kuules Italo: Kyllä se pidentynyt öljynvaihtoväli on sieltä insinöörin pöydältä lähtöisin ja tuotekehityksen sekä pitkällisen testaamisen tulos. Tietenkin kimmoke suunnitella öljy/moottori paremmaksi tulee markkinoiden tarpeesta pidentää huoltovälejä, jonka kautta taas saadaan etua kilpailijoihin.

    Voisitko mitenkään uskoa, että jos tehdas kertoo huoltoväliksi X kilometriä öljyllä joka täyttää luokituksen Y, moottori myös kestää sen? Paremmalla öljyllä voitelu toimii moitteetta sitten X+n kilometriä. Ja luulisin, että insinöörinä ymmärrät, että moottorin voitelu suunnitellaan niin, että se toimii moitteetta myös sillä kuluneella öljyllä huoltovälin loppupäässä. Siihen nähden kuinka paljon faktatietoa olet kirjoittanut öljyistä, heität välillä ihan uskomattomia mutusammakoita samasta aiheesta.



    Superbike #7
  19. #1399
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Italowestern @ Syys. 24 2011,21:24) kirjoitti
    Lainaa (battaglin @ Syys. 23 2011,23:02) kirjoitti
    Uudessa öljyssä näin voi ollakin, mutta kun öljy on ollut koneessa esim. sen markkinointisyistä pidennetyn öljynvaihtovälin esim. 20.000km niin kyllä se mineraaliosasto on jo aikamoista tervaa eikä voiteluominaisuuksista ole enää tietoakaan.
    Ja kuitenkin noilla mineraaliöljyillä ajetaan dieselkäytössä 30000 km vaihtovälillä, joten pakko siinä viskositeetin on säilyä. Raskasajoneuvon tulee vuodessa mittariin luokkaa 100 tkm, joten kolme vaihtoa/vuosi.
    Juu, siis puhe oli MP-koneista. Ei isosta dieselistä, joka käykin öljyllä...
    Tuota...ihan kuriositeettina...diesel on öljy. * Moottoriöljyä isossa dieselissä kuluu vajaa prosentti poltetun polttoaineen määrästä.

    Edit. Tuo sun vastaus kawabatalle (Kirjoitettu:Syys. 22 2011,17:50) oli ihan loistava. Hyvinkin viihdyttävä.



    Superbike #7
  20. #1400
    Käytännössä MP:ään vaihdetaan öljyt kerran vuodessa ja tapauksesta riippuen yleensä ajomäärä on 5-10 tkm, joten turha kait keskustella longlife-öljyistä.
    Autoissa joku vähän ajava on päästellyt vaihtovälin 30 tkm ja meidän olosuhteissa , kun sama öljy kokee kaksi talvea, niin aika tervaa se on, oli sitten miten laadukas öljy hyvänsä.Itse vaihdatan autoon öljyt kyllä kerran vuodessa, vaikka ajomäärä on vain noin 12 tkm/v.



  21. #1401
    Lainaa (battaglin @ Syys. 24 2011,22:18) kirjoitti
    Käytännössä MP:ään vaihdetaan öljyt kerran vuodessa ja tapauksesta riippuen yleensä ajomäärä on 5-10 tkm, joten turha kait keskustella longlife-öljyistä.
    Hyvä pointti, ajomäärät ratkaisee ja vieläpä MP:llä ajellaan pelkiltään kesällä.
    Henkilöautoissa on huomattavasti öljyn värissä eroa tuleeko bensa vai diiselmoottorin öljypohjasta tyhjennettyä, joten bensakoneen voisi kuvitella olevan helpompi rasti mineraalille. Eli vaihtoväli mineraalille oman käytön mukaan ja ei öljyn vanheneminen/pilkkoontuminen tuo ongelmia, ja sehän tässä mineraalissa on hyvä, ettei ole pahanhintaista. Itse vedän kesän päätteeksi uudet öljyt koneeseen ja ensikesän päätteeksi taasen uudet. Sellai rauhallisesti 6tkm vuositahdilla tulee ajeltua.
    vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
  22. #1402
    Italo ¨MP:n moottoreista otetaan valtavasti enemmän tehoa per litra kuin autoissa ja tämä asettaa aivan omat vaatimukset öljylle jo sinänsä.

    RR-Kisoissa arvaisin, että juuri se pieni ero, joka syntyy paremman öljyn tuomasta alemmasta kitkasta ja lisätehosta voi antaa mahdollisuuden voittaa, jos esim. parhaimmillaan kympin sakki tulee muutaman sekan sisään maaliin.

    Eli onko esim. ne Delvacin käyttäjät voittaneet toisen Delvacin käyttäjän ja hävinneet vain parempilaatuisen kisaöljyn käyttäjälle. Voittajan on helppo hymyillä ja pitää yllä mysteeriä asiasta tyyliin, "joo joo mää ajan kans Delvacilla" ja sitten nauraa partaansa ja voittaa lähtö toisensa jälkeen.. synteettisesllä huippuöljyllä.

    Elämä on.

    Polyolesteripohjaisen öljyn loistava lämpöstabiliteetti ja tarttuvuus ovat ne avainasiat, jonka takia sen ei tarvitse olla kuumanakaan niin jäykkää estääkseen leikkaantumisen. Siten se ei aiheuta koneeseen samalla tavoin korkeillakaan kierroksilla sisäistä kitkaa joka johtuu juuri mineraaliöljyn sakeuttavista ja pesevistä lisäaineista, jotta piki lähtee kävelemään sitä mukaa kun sitä muodostuu. lainaus loppuu.


    Jotenkin tuntuu että tehon ulosotto mopokoneissa on loppujen lopuksi sieltä kevyimmästä päästä. Ja voitelukohteenakin suht helppo tapaus.

    perusteluja, Vaikka 200 hv olis tarjolla, liikenteessä siitä tarvitaan operoimiseen muutama kymmenen jatkuvasti. Radallakin hevoset on aika paljon laitumella poislukien tekijämiehet. Teholliset käyttötunnit jää aikas olemattomiksi.

    Verrataan vaikkapa sitten sitä kuorma-autoa jossa öljytilavuus on iso, kierrokset pienet ja jäähyttimen koko erittäin suuri suhteessa hevosvoimiin. Nii ja laakerien halkaisija 200 hv mopoon verrattuna tajuton. muutama kymmennen tonnia vaikkapa 500 hvn vietävänä. Veikkaanpa että teholliset käyttötunnit on ihan jotain muuta kuin mopossa parhaimmillaan ja siten öljyllekin tulevat vaatimukset. Tosin kuljetusyrittäjä menis konkurssiin jos jollain redlinellä pitäis säännöllisesti voidella.

    Minun mutuni on että mopossa oikeasti öljyn kannalta vaativa paikka on kytkin. suht pienestä paketista pitää pitävästi panna se 200 hv läpi ilmat että lämmähtää. VRT esim työkoneiden esim traktorien märkäjarrut ja kytkimet. Kiihdytysauton moottorista saadaan tehoa ulos mutta käyttötuntikoneeksi siitä ei koskaan ole.

    Deekin on tietyllä tavalla huippuöljy. erilaiseen käyttöön erilaisille miehille. (köyhille). Paitti että tonkan hinta on pirusti noussu parina viimevuotena juuri tämän keskustelun tuloksena. Siksi olen siirtyny käyttämään halpoja kotimaisia TBn öljyjä.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  23. #1403
    Lainaa (djoh @ Syys. 22 2011,18:10) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Syys. 18 2011,15:25) kirjoitti
    (klip)
    Esimerkkinä mainittakoon kaverin Octavia RS TDI, jota kun selviteltiin, löydettiin mainio öljy, joka ei VAG:n hyväksyntälistalla komeile. Käytännön tasolla esteriin siirtyminen näkyi pienentyneenä öljyn- ja dieselin kulutuksena ja siistimpänä käyntinä. Öljynkulutuksen lasku oli todella huomattava, muistaakseni öljynkulutus oli noin kolmasosa normaalista, moottorinvalmistajan suosituksen mukaisella öljyllä ajetusta ajosta. Vaikka tuokaan ei labratasoista analyysiä tarjoa, on siitä silti jotain nähtävissä.
    (klip)
    Paas tulemaan öljyn merkki ja malli, oma TFSI kun on aika perso öljylle ja toki bensallekin.
    No nyt kun erinäisten sattumusten takia en enää kyseisiä öljyjä kauppaa, niin saattaa joku jopa jotain sanomaani uskoa. Ei siis mene mainoksen piikkiin.

    Skodassa käytetty öljy oli Del-Ron Street Performance 5W-40. Tuolla päin sitä saa esim Ruokosen Rasselta, http://www.toniruokonen.com

    Jos olet Rasseen yhteydessä, kannattaa kysäistä myös testistä, jota ne olivat tehneet Del-Ronin öljyille. Siellä oli kaverit olleet huuli pyöreänä, kun eivät olleet saaneet testilaitteella kiinnileikkautumista aikaan, tuossa toki öljynä Rassenkin kilpurissaan käyttämä Race Performance 15W-60.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  24. #1404
    VRT esim työkoneiden esim traktorien märkäjarrut ja kytkimet
    Voin kertoa, että *esim. traktorien märkäjarruissa ja kytkimissä on ihan eri öljy kuin siellä moottorissa. Märät levyjarrut ovat öljyssä, jossa pitää olla määrätynlainen lisäaine, muuten jarrut toimivat ottaen välillä kiinni välillä ei siis "nypyttämällä".
    Delvacin vahvuus moottoripyöräpuolella on juuri vaihteisto- ja kytkinpuolella, jossa käyttäjä parhaiten huomaa sen sopivuuden. Ja tietäen dieselien kovat laakeripaineet, niin varmasti se soveltuu hyvin hammasvaihteiden voiteluun. Vaihteistopuolella lienee ajoneuvokäytössä vielä nykyään enemmän käytössä mineraaliöljyt.



  25. #1405
    Löysimpä ihan mielekiintoisen amerikkalasen blogikirjoituksen aiheesta MP-öljyt. Siellä on lista kirjoittajan suosikkiöljyyistä, jotka nimeomaan ovat 15W40 viskositeetin omaavia diesel-öljyjä.Lisäksi tekstiä yleensä öljyistä, joita mopoihin pistetään ja niiden hinnoista, että lukekaapa tuo *http://vfrworld.com/tex_vfr/tech/oil.htm
  26. #1406
    Lainaa (battaglin @ Syys. 27 2011,21:11) kirjoitti
    VRT esim työkoneiden esim traktorien märkäjarrut ja kytkimet
    Voin kertoa, että *esim. traktorien märkäjarruissa ja kytkimissä on ihan eri öljy kuin siellä moottorissa. Märät levyjarrut ovat öljyssä, jossa pitää olla määrätynlainen lisäaine, muuten jarrut toimivat ottaen välillä kiinni välillä ei siis "nypyttämällä".
    Delvacin vahvuus moottoripyöräpuolella on juuri vaihteisto- ja kytkinpuolella, jossa käyttäjä parhaiten huomaa sen sopivuuden. Ja tietäen dieselien kovat laakeripaineet, niin varmasti se soveltuu hyvin hammasvaihteiden voiteluun. Vaihteistopuolella lienee ajoneuvokäytössä vielä nykyään enemmän käytössä mineraaliöljyt.
    No Battikselle tiedoksi, D sisältää sen "MÄÄRÄTYNLAISEN LISÄAINEEN". Öljy on toki eri tilassa kuin moottorissa, mutta samasta tonkasta kaadettu.
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  27. #1407
    Satun nyt vaan omistamaan kaksi traktoria ja niissä on moottorissa ja perässä ihan eri öljyt, johtuen juuri märkien levyjarrujen vaatimasta lisäaineesta. On myös olemassa öljyjä(Esim. TB monitra), jotka käyvät vähän joka paikkaan, siis moottoriin, perään, hydraulijärjestelmiin. Mutta tämä paljon puhuttu Delvac käy vain moottoriin, toki ei se kait muitakaan paikkoja hajoita, saattaa vain aiheuttaa käyntihäiriöitä.
  28. #1408
    laitoin kokeeksi delvacit (MX) eipä ole eroa toiminnassa kun vertaa motulin 5100 15w50:seen
    muutaman satkun ajanu ja öljy vielä kirkasta.. joten antaapa olla loppusyksyn ja vähän matkaa kevättä..
    Honda CB 1300 -08
    SUZUKI BANDIT 1216 T -97
  29. #1409
    Delvac MX 15W40, 20 litran pönikkä noudettu. API SL ja SJ löytyy. VL 1500 manuaali kertoo tarpeeksi API SG tai SH. Viskoluokissa 10-50. Eli kaikki tarvittava löytyy. -30 astetta on pumpattavuuspiste Deellä. Ei se ihan heti jäykäksi pamahda. Kolme kaveria käyttää V-2 Custom pyörissä ja kaikilla toiminut hyvin. 72e kustansi. Keväällä nakkaan Möhköön rauhallisin mielin * Ajelemisiin!



    Solifer SM -79 --> Solifer SM -76 --> Baotian BT50QT-9 -04 --> Kawasaki ER-5 -97 --> Kawasaki ZR-7 -99 --> Suzuki Intruder VL 1500 LC -00 & Simson Suhl SR2E -64
  30.  
  31. #1410
    Lainaa (amaunu @ Syys. 25 2011,11:25) kirjoitti
    Jotenkin tuntuu että tehon ulosotto mopokoneissa on loppujen lopuksi sieltä kevyimmästä päästä. Ja voitelukohteenakin suht helppo tapaus.

    perusteluja, Vaikka 200 hv olis tarjolla, liikenteessä siitä tarvitaan operoimiseen muutama kymmenen jatkuvasti. Radallakin hevoset on aika paljon laitumella poislukien tekijämiehet. Teholliset käyttötunnit jää aikas olemattomiksi.

    Verrataan vaikkapa sitten sitä kuorma-autoa jossa öljytilavuus on iso, kierrokset pienet ja jäähyttimen koko erittäin suuri suhteessa hevosvoimiin. Nii ja laakerien halkaisija 200 hv mopoon verrattuna tajuton. muutama kymmennen tonnia vaikkapa 500 hvn vietävänä. Veikkaanpa että teholliset käyttötunnit on ihan jotain muuta kuin mopossa parhaimmillaan ja siten öljyllekin tulevat vaatimukset. Tosin kuljetusyrittäjä menis konkurssiin jos jollain redlinellä pitäis säännöllisesti voidella.

    Minun mutuni on että mopossa oikeasti öljyn kannalta vaativa paikka on kytkin. suht pienestä paketista pitää pitävästi panna se 200 hv läpi ilmat että lämmähtää. VRT esim työkoneiden esim traktorien märkäjarrut ja kytkimet. Kiihdytysauton moottorista saadaan tehoa ulos mutta käyttötuntikoneeksi siitä ei koskaan ole.

    Deekin on tietyllä tavalla huippuöljy. erilaiseen käyttöön erilaisille miehille. (köyhille). Paitti että tonkan hinta on pirusti noussu parina viimevuotena juuri tämän keskustelun tuloksena. Siksi olen siirtyny käyttämään halpoja kotimaisia TBn öljyjä.
    No ihan varmasti olet oikeassa siinä, että rekka-autossa täydellä lastilla käy todellinen puhina siellä pellin alla kun kaikki muskelit on käytössä ja kymmeniä tonneja kyydissä.

    Ja normaalissa katuliikenteessä siihen mopon liikutteluun tarvittava teho on melko olematon.

    Tositoimissa ja ajan kanssa sitten ne erot vasta alkaa näkyä. Niissä olosuhteissa, joissa laatuöljy ei tartte niitä sakeuttimia ja tartuntalisäaineita, mutta tavallinen mineraali tarttee.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Sivu: 47 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37454647484957 ... ViimeinenViimeinen