Noinniin... Mitkäs venat tarkalleen oli jumissa?(Jiihaa666 @ Elo. 14 2009,17:00) kirjoitti
Nokkien sinistyminen on todennäköisesti seurausta siitä.
Jos kyseisessä pyörässä ei ole ihan tavallisesta poikkeavia ratkaisuja kannessa, niin venttiilien "kiinnileipomisen" kanssa ei öljyn ominaisuuksilla ole mitään tekemistä.
Jos kaikki jumiutuneet venttiilit ovat pakoventtiileitä, on mahdollista että jotenkin sytytysennakko on päässyt muuttumaan myöhäiselle. Pyörien sytkien tapauksessa se kyllä nykyään on aika pieni mahdollisuus.
Mitäs vuosimallia pyörä olikaan? Todennäköisin vian aiheuttaja voi olla nimittäin nykybensiinissä. Venttiilinvarsia voitelee yleensä bensan lisäaineet. Se lisäaineistus, jonka virkaa teki ennenvanhaan lyijy.
Joittenkin koneitten kans on syytä käyttää niitä lisäainepulloja, joista voi itse laittaa lyijyn korvaavaa lisäaineita nykybensan sekaan, jos ei ole varma siitä että kansi kestää.
En usko että öljyllä on asian kanssa siis mitään tekemistä, mutta sensijaan esittämieni epäilysten lisäksi voi olla monia muitakin syitä kansirikkoon.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Jos on mahdollista laittaa öljynpainemittari, niin yleensä sillä pystyy sanomaan, sopiiko öljy vai ei. Liian korkeakaan öljynpaine ei ole hyvä, sillä silloin viskositeetti on liian korkea.(suntsa @ Elo. 15 2009,10:56) kirjoitti
Usein valmistajat antavat suositeltavat öljynpainearvot tietyllä kierrosluvulla ja tietyssä lämpötilassa, ja mitä paremmin ne osuu kohdalleen, niin sitä parempi. Tietysti tärkeintä on että tuo osuu kohdalleen juuri siinä öljyn lämpötilassa, jossa moottori omalla ajotavallaan suurimman osan ajasta on, ja varsinkin kuormituksessa.
Sopivia mittausarvoja ei sen takia välttämättä aina ole tarjolla, mutta asiantuntijat osaavat kyllä tehdä olemassaolevista paljonkin päätelmiä.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Vacilla.. on menty ja vaihteiston ja kytkimen toiminta parani tuntuvasti.Pintakaasulla ja hitaasti kiiruhtaen... tuttu nimesi liikkuvaksi shikaaniksi,joten ei taida karstat saada kyytiä.
Ps. Kyllä Veijo Esson baari.. tietää.
liikkuva shikaani
Aika hyvin on juurikin tämä Delvac -keskustelu kantanut jo kesäkuusta 2004 lähtien ;-) Lainaus oli ekasta kirjoituksesta tässä threadissa.kirjoitti
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Oiskos se ikiliikkuja vihdoinkin keksitty?(Halti @ Elo. 17 2009,15:02) kirjoitti
![]()
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
"Usein valmistajat antavat suositeltavat öljynpainearvot tietyllä kierrosluvulla ja tietyssä lämpötilassa, ja mitä paremmin ne osuu kohdalleen, niin sitä parempi. Tietysti tärkeintä on että tuo osuu kohdalleen juuri siinä öljyn lämpötilassa, jossa moottori omalla ajotavallaan suurimman osan ajasta on, ja varsinkin kuormituksessa".
Uskotkos niin joku menettää nyt yöunensa ja alkaa suunnittelemaan tietokoneeseen simulaatio-ohjelmaa..
Kaikille moottori, sylinteripinnoite ja laakerityypeille ja välyksille.
![]()
![]()
Minä laitoin ensimmäistä kertaa Delvacit koneeseen keväällä. Parin tuhannen kilsan päästä hajoski öljypumpun hammasratas. Varmaankin sattumaa. VN 1500:sessahan on tyyppivikana muovinen hamppi. No, tulipahan käytettyä moottori kokonaan auki, vaihdettua rautanen hammasratas, hoonattua pytyt ja puhdistettua hydrauliset nostajat, joista yksi oli vähän jumissa. Jostakin syystä Delvac ei ollut sitä puhdistanut.. No nyt on taas kone kasassa ja uudet Delvacit sisässä. Nyt luistaa kytkin. Varmaankin sattumaa. Tuleepahan vaihdettua talvella uudet levyt. Kakkosvaihde karahtaa samalla tavalla kuin muillakin öljyillä. Mutta ihan niinkuin Kurko lonkerossa olisi enemmän prosentteja, kun käyttää Delvacia, ainakin tuntuu siltä. No, tuleepahan saunottua..
Ja mitenkään ei vaikuta se, että Mobil on sivuston sponsori *(Utah @ Elo. 13 2009,14:30) kirjoitti
![]()
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
On ollut delvakkii, gulffia ja vaikka mitä.. Koskaan ei ole ollut ongelmaa laatikon tai moottorin kanssa. Tällä hetkellä mopon virkaa hoitaa f4i mallin honda ja delvakkia sielläkin. Radalla on ajettu pääasiassa ja hyvin menee. Vanhassa cebarissa oli koneessa gulf merkkiset öljyt ja ei mitään ongelmaa.. En jaksanut tarkistaa että onko lisäaineta vai ei..öljyt piti vaihtaa ja muuta ei ollut![]()
Pojan ja isän välinen ero on lelujen hinta!
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Vantaan konekeskolla oli 20l MX kannu about 80€.
Kuulemma ensviikolla to-pe (3-4.9 on siellä jotku konepäivät ja tulee tarjouksia... Ei muuta kun öljykaupoille :-)
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
cad, tai c-a-d tai sinne päin, viestiboxisi on täynnä, ei ota viestejä vastaan. meinaan vastasin. muuten ohvi topikki.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Anna mun kaikki kestää, Delvacia muka bensiinikäyttöiseen laitteeseen ja vieläpä moottoripyörään. Delvacia olen laittanut 123- ja 124-korisiin diesel mersuihini, jotka toki kehräävät pehmeän tyytyväisenä kun saavat sisäänsä asiallista liukastetta, eikä mitään uuden ajan törkyhinnoiteltua synteettistä sianureaa.
Mutta koska niin moni väitti perättömästi Delvacin muka sopivan muuallekin kuin vanhoihin diesel Mersuihin niin pitkä teknillinen koulutus pakotti minut antamaan hieman periksi ennakkoasenteesta ja tutkimaan öljynluokituksia, verraten niitä käyttämäni kaluston vaatimuksiin. Kappas, Delvachan on paperilla liiankin hyvää tavaraa myös bensapuolella useimpiin vehkeisiin.
No, laitoinpa eilisellä GSX1400:eeni tuoretta MX:ää 4,8 litraa (Mersuille varatusta kanisterista) ja tänään muutaman sadan kilometrin koeajolle. Siinä kävi nyt silleen, että kytkin alkoi ottamaan alempaan ja tuli "helpommaksi". Ja laatikko tietysti pehmeni, vaihteet toimii sievässä ajossa hävyttömän pehmeästi.
Oikein kiva, esim viimeksi tuli laitettua koneeseen jotain Castrolin täyssynteettistä ureaa 14 eur/litra. Tyhmästä päästä kärsii ainakin lompakko.
Kiitän keskustelijoita, koska nyt voin laittaa kaikkiin laitteisiini samaa tavaraa, olipa kyseessä bensa- tai diesel Mersu tahi moottoripyörä. Vuosikulutus on sellainen, että tynnyri täytyy tallin nurkkaan ottaa, litrahinta jää tällöin erittäin sopivaksi.
CB750 -99
Ex
GSX1400 -02
CB750 -79
Loppuu ajoaika, iski laiskuus ja ei tossa kadulla tarviis vaihdella niinpä kysynkin: missä pääkaupunkiseudun huoltamolla on delvaccia tarjolla? Hakis suodattimen vain ja laittas jonkun muun vaihtamaan. Ei tarviisi itse liata näppejä ja pyöritellä paskasia öljyjä/suotimia parvekkeella...
Hommaa itse öljyt ja suodattimet ja vie vaihtoon.
Myös GSX1400 ja 1500km. ajellu Delvacilla ilman ongelmia, päin vastoin paremmalla kytkimellä...
Vaihtoon kohtapuolin, kun ensimmäiset "pesevät" öljyt ja
kai parempi vaihtaa suht vähillä kilsoilla>jatkossa pidemmällä vaihtovälillä.
Honda Valkyrie SuperCharged
täysin OT, mutta miksi käytät delvaccia mesessä, mekaanisia ääniä liikaa? mites usein vaihdat delvacit meseen, eikö delvac ole turhan erikoista mersun koneelle?(cb79 @ Syys. 12 2009,17:01) kirjoitti
omassa mersussa tulee öljyn vaihto ihan kohta ja ajattelin laittaa biltema halpaa perus öljyä, vai pitäisikö tuosta kanisteristä lurauttaa delvacit, delvac on kyllä kalliinpaa kuin biltema öljy.
jeah!
Hain Raisiosta Bauhaussin vierestä löytyvästä AD-Turku liikkeestä 20 litran kannun Delvac MX ölppää hintaan 73€. Orikedolle löytyvä konekesko taisi pyytää samasta määrästä ainakin sen 80€.
Yammussa (TDM 900) on tällä hetkellä edellisen omistajan toimesta Castrolin RS laatuöljyt, tapahtuukohan tässä nyt valtava vahinko kun meinaan laittaa Delvaccia tilalle. Ja mitenkäs tuon suodattimen vaihdon kanssa. Vaihdanko suodattimen nyt heti vai ajanko muutama sata kilsaa Delvacilla ja laitan ölpät sekä suodattimen vaihtoon vasta sitten?
Mopoton
Aijaijaijai taas kaadettiin ämäxää jammuun ja kyllä se niin kauheesti tykkää ja hyvin kehrää että vois näin komeen päivän kunniaks käydä vähän ulkoiluttamassa sitä![]()
YZF1000R
Mistäs tuota Delvacia saa Jyväskylän seudulta? Muutamasta liikkestä käynyt kysymässä, ja eipä ole vielä tärpännyt... Saisi talveksi uudet öljyt koneeseen.![]()
Etsi kylän laitamilta jokin S-Maatalous tai vastaava heinähankoja, traktoreita ja navettahaalareita myyvä liike.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Mistä löytyy Kotka/Hamina alueelta Delvacia?
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Mobilit on perinteisesti olleet K-maatalouskauppojen valikoimassa, joten eiköhän sellainen jostain Kotkan-Haminan haminoiltakin löydy.
Hieman offtopic, mutta "Teboil Silver 10W-40 4l" maksaa motonetissä 14.9e 4L sopiva kerta-annoskannu, joten eikai sen välttämättä tarvitse delvaccia olla?
Täyttää luokituksen API SJ
Kun verrataan esim "moottoripyöräöljyyn" MP-Valvoline 10W40 4T-Synt 4l 38.8 euroa, ja täyttää luokituksen API SG joka on kaksi pykälää heikompi luokitus mitä API SJ.
Tässä vielä luokituksista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoriöljy
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Telvaanin "hyvyys" perustuu siihen, että se soveltuu lisäaineistuksensa puolesta märkäkytkimelle, kun taas joissain märkäkytkimellisissä pyörissä saattaa varsinkin synteettisen "autoöljyn" käyttö aiheuttaa kytkimen luistamista, koska ne sisältävät ehkä liikaakin kitkaa pienentäviä lisäaineita. Kuivakytkimellisissähän voi vallan mainiosti käyttää autopuolen tuotteita.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
Moto Guzzi California EV Touring
Siinä ei taida olla noita vaihteistoluokituksia, mitä Delvacissa on.(jyk4 @ Syys. 27 2009,19:27) kirjoitti
DR 650 + XF 650
Tarkoitatko näitä API GL-merkintöjä?(smppa @ Syys. 27 2009,20:12) kirjoitti
Täällä ei mainita delvacissa niistä mitään.
Tässä "moottoripyöräöljyssä" tuo GL-1 maininta on.
Mutta onko vaihteistoöljyluokitusmaininta jätetty auto/traktoriöljyistä vain siksi pois kun niissä vehkeissä on vaihteistoöljyt erikseen.. ?
Muissa motonetin mopoöljyissä ei tuota GL-1 mainintaa ole.
Sen sijaan GL-4 löytyy "puhtaista vaihteistoöljyistä" esim tästä.
Tosin jos GL-1 tarkoittaa että ei lisäaineita ("GL-1 Vaihteistoöljy, joka ei sisällä paineenkesto- eli EP lisäaineita.") niin tarkoittaako ei merkintöjä sitten = perusöljy ilman lisäaineita
Moottoripyörien manuskat ei pienen otannan perusteella mainitse mitään vaihteistoluokituksista
Onko kenelläkään kokemuksia että on laittanut "autoöljyt" moottoripyörään ja seurauksena on ollut kytkimen luistaminen? Joka on korjaantunut motskariöljyillä?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Olen kuullut tällaisista kokemuksista, jopa delvacin aiheuttaneen luistamista -92 CBR tonnissa ja tämän korjaantuneen täyssynteettisellä Teboil superbikellä...(jyk4 @ Syys. 29 2009,11:53) kirjoitti
Historia on sellainen, että Pyörässä on ollut "mopoöljyt" tämän kauden alkuun saakka ja kolmas satsi MX.ää lähtenyt ihan hiljattain.. Luistaminen oli tullut yllättäen ja voimakkaana ja tämä oli kuulemma loppunut ensimmäisellä ajolenkillä, kun koneeseen oli kaadettu tuota teboilin mp-öljyä.
Kyseenalaistin öljylaadun syyn ehdottomasti ja väitin että sieltä on jousi/jousia poikki, tai jokin kantaa.. Aina siihen asti kun kaveri kertoi öljyn vaihdon olleen ratkaisu ongelmaan..
Itselläni on vaikea tuota yhtälöä käsittää, koska omat kokemukset tuossa Isossa Ninjassa ovat päin vastaiset.. Kytkin ei ole ollenkaan sen oloinen, että sitä edes yrittämällä saisi luistamaan..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Itselläni luistaa delvacilla kytkin reilusti. Pitääpä kokeilla jotakin muuta. Toisaalta en öljypumpun rikkoontumisen jälkeen laittaisi sitä muutenkaan.