Sivu: 80 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3070787980818290 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 2371:stä 2400:een 2791:sta
  1. #2371
    Lainaa kiitosvinkistä kirjoitti Katso viesti
    20 tkm ajettu pyörä ja viimeiset 5tkm delvacilla.(Delvac MX 15W-40).Mitä öljyä suosittelisitte seuraavaksi?
    Uudet maamoottori öljyt koneeseen ja lisää paskaa housuun. Ota kangen laakereita useampi niin ei ens kerran tarvii tilailla.
  2. #2372
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Jep jep...Eli huoltoliike totesi olevan öljyn vika, kun ei ole eksynyt voitelemaan kiertokangen laakereita. Tilanne ei siis ole se, että öljyä on ollut, muttei voidellut riittävästi.

    Edit: mutuna helvetisti liian jäykkä viskositeetti ja kylmät kelit vois saada aikaan öljyn puuttumista ahtaimmista raoista. Oliko öljyn visko siis pielessä? Jos ei, niin en usko olevan öljyn vika.

    Runsas keuliminen saattaa saada aikaan jänniä, kun on märkäsumppu.
    Jotain tuollaista se huoltomies sano että kyseinen delvacci ei voitele tarpeeksi tai pääse laakereille. Mutta eiköhän nämä "maamoottoriöljyt" ole nyt kokeiltu.Öljyn hinnassa säästäminen maksoi minulle hieman enemmän tällä kertaa. Castrollin 10-40w tai 50w sisään ja huoltoliikkeen mukaan laakeririkko ei tule toistumaan.
    Ja vielä kermana kakun päällä huoltoliike ei suostunut kasaamaan kytkintä ilman uusia levyjä, koska levyt ovat imeneet kyseistä öljyä ja eivät aio ottaa riskiä sen suhteen.
    Viimeksi muokannut: kiitosvinkistä; 13.04.2016 klo 12:46.
  3. #2373
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa kiitosvinkistä kirjoitti Katso viesti
    Castrollin 10-40w tai 50w sisään ja huoltoliikkeen mukaan laakeririkko ei tule toistumaan.
    Teeppä niin. Sinuna minä toki miettisin että miksi öjynpaine on ollut laakerilla niin huono että voitelusta johtunut ongelma on syntynyt. Mutta eiköhän se uusi laakeri tai kampi sellä kestä sen aikaa että joskus uusi omistaja saa murheen kontolleen.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #2374
    Niinpä niin. Jääpähän meille enempi maamoottoriöljyä

    Onko kuvia koneen muista laakeripinnoista että onko se delvac päättäny vittuuksilleen olla vain voitelematta just kyseistä paikkaa
    Kawasaki ER-5 -97
  5. #2375
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Teeppä niin. Sinuna minä toki miettisin että miksi öjynpaine on ollut laakerilla niin huono että voitelusta johtunut ongelma on syntynyt. Mutta eiköhän se uusi laakeri tai kampi sellä kestä sen aikaa että joskus uusi omistaja saa murheen kontolleen.
    Tämän takia pyörä on huollossa kun en itse tiedä
    Kyseinen ongelma löyty kaikista 4 "kangesta".Kuvia ei taida olla kun kahdesta
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Viimeksi muokannut: kiitosvinkistä; 13.04.2016 klo 12:55.
  6. #2376
    Lainaa kiitosvinkistä kirjoitti Katso viesti
    Castrollin 10-40w tai 50w sisään ja huoltoliikkeen mukaan laakeririkko ei tule toistumaan.

    Pyydä kirjallisena
  7. #2377
    Mutta eipä tässä kannata muita syytellä omaa typeryyttäni yritin säästää öljyssä ja nyt kärsin siitä enkä pääse vappuajoihin.
  8. #2378
    En ole Delvac-väkeä, mutta tämä vähän haiskahtaa.
    Missä tilanteessa huomasit että koneessa on jotain mätää?
    Keulitko paljon?
    Oliko öljyä tarpeeksi?
    Voitelun puutos tuolla on ollut, mutta sen syy kiinnostaisi kovasti. En ihan lennosta laittaisi öljyn syyksi, jos visko on oikea ja öljyjä on vaihdeltu kohtuu normaalisti, eikä ole karannut runsaasti bensaa öljyn sekaan.
  9. #2379
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa kiitosvinkistä kirjoitti Katso viesti
    Mutta eipä tässä kannata muita syytellä omaa typeryyttäni yritin säästää öljyssä ja nyt kärsin siitä enkä pääse vappuajoihin.
    Ota nyt toinenkin tutkintalinja täällä/ jollain isolla kansainvälisellä kawafoorumilla (otannan vuoksi). Ihan vain varuiksi, vaikka öljymerkkiä nyt vaihdatkin, eikä siinä mitään. Aloita vaikka 10R sun vuosimalli ja kyseinen vika.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  10. #2380
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    "apinaa koijataan, apinaa pumpataan, apinaa koijataan, apinaa pumpataan"

    Kuten muutkin todennut, taitaa kyse olla enemmänkin öljyn paineesta kuin öljyn laadusta.

    Miltäs nokat näyttää? Ovatko ne sitten kummallisesti saanutkin tarpeeksi voitelua väärällä öljyllä?
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  11. #2381
    Moottori alkoi pitämään ihmeellistä "nakutusta/kolinaa" vein huoltoo jossa totesivat että laakerit vioittuneet. Öljyä on ollut tarpeeksi eikä ole öljynpaineen merkkivaloa vilkutellut (toimivuus testattu).Keulia en osaa enkä nyt niin välitäkkään kaahaamisesta.
    Nokat Ok
  12. #2382
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Pikaisella googlauksella tuli noita conrod big end bearing antautumisia joitakin vastaan. Oliko laakerit päässeet pyörähtämään? Toivotaan, että se laite on ammattilaisella, joka katsoo, että kampura on kunnossa, eikä tarvitse esimerkiksi koneistusta/ vaihtoa uuteen.

    En nyt varsinaisia syitä saanut osumaan silmiin, muuta kuin oil starvation (tietty), mutta kukaan ei ole hoksannut, että miksi.

    Vituttaahan tuollainen.

    Yksi esimerkki
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  13. #2383
    Kampiakseli olisi vielä ollut "ihan ok", mutta se nyt meni kuitenki kiillotukseen ihan varmuuden vuoksi.
    Edellisessä linkissä taitaa olla kysymys kawasaki tyypillisestä ongelmasta öljyjä vaihdettaessa paine ei palaudu välttämättä heti.Kuitenki minun moottoriin vaihdettaessa kyseinen ominaisuus oli tiedossa ja startatessa suodatin vasta kiinni.
  14. #2384
    Lainaa gaagamel kirjoitti Katso viesti
    Tässä on semmonen vaara piilemässä että mikäli sielä on "oikea vika" niin sitä ei korjata eikä etsitä. Taas menee samalla lailla uudestaan.

    -vk-
    Nimenomaan näin. Nuo vauriot ovat aiheutuneet satavarmasti jostain muusta kuin Delvacista.

    Siis mitä ihmettä, vasta startatessa suodatin kiinni...?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  15. #2385
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Nimenomaan näin. Nuo vauriot ovat aiheutuneet satavarmasti jostain muusta kuin Delvacista.
    Mitään muuta selitystä ei ole tähän mennessä konetta tutkineet vielä keksineet.Koska ensimmäisenä epäilynä ei ollut todellakaan öljy, mutta nyt liikkeen jo toinen asentaja on sitä mieltä että vika täytyy olla öljyssä.
    Tiedä enään itsekkään ketä tässä pitäisi uskoa?
    Suodattimen laittamisella vasta startatessa haetaan öljynpainetta nopeasti jotta moottori ei käy kuivana
  16. #2386
    Aloin ny skitsoilemaan vaikkei delvavcia ookkaan koneessa ja se ei edes pointti. Eli siis jos on 15w 40 öljyt ja ajelee pikku pakkasenkin puolella,niin paskooko sillä koneen ennenmmin tai myöhemmin? Eli kandeisko vasta lämpimillä lyödä paksummat öljyt? Ja muuten esim 10w 30? Mulla oli tollasta viime kesänä ja joutui välillä lisäilemään kyllä. Ja siis taas 80vm hondasta kyse...
  17. #2387
    Toivotaan että vian aiheuttajaksi voidaan todeta jokin muu kuin öljy, niin saisin edes mielenrauhan että en ole itse hajottanu pyörääni.
  18. #2388
    Lainaa kiitosvinkistä kirjoitti Katso viesti
    Suodattimen laittamisella vasta startatessa haetaan öljynpainetta nopeasti jotta moottori ei käy kuivana
    Kerro hieman tarkemmin miten toimit, kun en ole moisesta koskaan kuullutkaan. Normaalistihan moottorin annetaan käydä tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta sen aikaa, että öljynpaineet palautuvat (valo sammuu, mutta kuulee sen äänestäkin). Joskus olen nähnyt ja tainnut itsekin tehdä niin, että öljynsuodatin täytetään öljyllä ennen sen asennusta. Taisi olla aikoinaan joku automerkki, jonka kanssa oli syytä toimia näin..

    Jos ruuvaat suodattimen paikoilleen vasta käynnistettäessä (vaiko koneen jo käynnistyttyä?), niin ilmaahan se sieltä vetää. Tällöin öljy ei kierrä, eikä pääse voitelemaan kampiakselin laakereita. Ettei vaan olisi laakerivaurion syy...?

    Tuohon toiseen kommenttiin: Jos pyörää säilyttää ja käynnistää sen lämpimässä, niin pakkasellakaan joku 15w-40 ei aiheuta mitään murheita. Mutta pakkaskylmän koneen käynnistys paksuilla öljyillä voi aiheuttaa..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  19. #2389
    Paskooko kawan koneet vieläkin alapäästä vähänkuin tuntemattomasta syystä, eikös täällä juurikin ollut ketju jossa kolmosen alapää oli kaput jostain vanhemmasta vai onko tämä sama tapaus?

    Asiasta toiseen, onko kokemusta er6/versys moottoreista ovatko ne kuinka kestäviä normaalikäytössä, tuttava ostattelee ~40tkm ajettua tuollaista
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  20. #2390
    Mulla kilahti kiertokangen laakerit Gen 2 kymppiärrästä viime kesänä. Ei varoitellut, alkoi vain kalista kesken leppoisan kruisailun. Ei ollut Delvaccia koneessa
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
  21. #2391
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa kiitosvinkistä kirjoitti Katso viesti
    Toivotaan että vian aiheuttajaksi voidaan todeta jokin muu kuin öljy, niin saisin edes mielenrauhan että en ole itse hajottanu pyörääni.
    Syyllinen on todennäköisesti herra Kawasaki. Halpoja ja hyviä moottoriöljyjä saat jatkossa vaikka frinken racingiltä saksasta (Motul 300 V ~55 €/ törppö) yöunien takaamiseksi.

    Eipä ollut yllätys, että Ison-Deen moottoripyörästä on motti lauennut , kuten tuossa yllä iloisesti ilmoitti.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  22. #2392
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Syyllinen on todennäköisesti herra Kawasaki. Halpoja ja hyviä moottoriöljyjä saat jatkossa vaikka frinken racingiltä saksasta (Motul 300 V ~55 €/ törppö) yöunien takaamiseksi.

    Eipä ollut yllätys, että Ison-Deen moottoripyörästä on motti lauennut , kuten tuossa yllä iloisesti ilmoitti.
    Ai mitenniin ei ollut yllätys
    Mulla on vielä kilahtanut raato avaamatta, vaihdoin koko koneen kun vaikutti että tuli ihan yhtä edulliseksi ratkaisuksi kuin purkaa ja kasata hajonnut. Plus jäi varaosia tälle kaudelle
    Riku #666
    www.trackpunkracing.com
  23. #2393
    Huolto saa laskutettua asiakkaalta korkeamman hinnan remontista kuin maahantuojalta tuotevastuun alaisesta korjauksesta.
  24. #2394
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Kerro hieman tarkemmin miten toimit, kun en ole moisesta koskaan kuullutkaan. Normaalistihan moottorin annetaan käydä tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta sen aikaa, että öljynpaineet palautuvat (valo sammuu, mutta kuulee sen äänestäkin). Joskus olen nähnyt ja tainnut itsekin tehdä niin, että öljynsuodatin täytetään öljyllä ennen sen asennusta. Taisi olla aikoinaan joku automerkki, jonka kanssa oli syytä toimia näin..

    Jos ruuvaat suodattimen paikoilleen vasta käynnistettäessä (vaiko koneen jo käynnistyttyä?), niin ilmaahan se sieltä vetää. Tällöin öljy ei kierrä, eikä pääse voitelemaan kampiakselin laakereita. Ettei vaan olisi laakerivaurion syy...?

    Tuohon toiseen kommenttiin: Jos pyörää säilyttää ja käynnistää sen lämpimässä, niin pakkasellakaan joku 15w-40 ei aiheuta mitään murheita. Mutta pakkaskylmän koneen käynnistys paksuilla öljyillä voi aiheuttaa..
    Onko joku 10w 30 sitten parempi jos pärrä pääsääntöisesti pihalla kuitenkin?
    Nyt ollut nuo 15w 40 öljyt ja aamuisin voinu olla muutama pakkasaste. Oon kyllä antanu hetken käydä paikoillaan ja ajanutkin pari kilsaa rauhallisemmin,mikä tietty vähän pakostakin kun kaupungin keskustassa..
  25. #2395
    No niin, lähdenkin tästä kevään ensimmäiselle ajelulle, syksyllä vaihdetut Delvacit koneessa. Jos kummempia ei satu, niin tulee siis yhdeksäs kesä vaceilla. Eiku valehtelen, on noihin vaihdettu liikkeessäkin öljyt pari kertaa. No, seitsemäs kuitenkin. Vai valehtelenkohan sittenkään, onhan mulla ollut pari kertaa oma öljypurkki huollossa mukana ja mitäs muuta siinä kuin...

    Miten vaan, mutta kilometrejä MX:llä on kertynyt ainakin 70 tkm. Delvacit olleet käytössä niin 12 ässässä, 16 GT:ssä, kuin nykyisessä 13 ässäsäkin.. Öljyt ja putsari vaihdettu kerran vuodessa, sillä kilometrit jää aina kutakuinkin kymppitonniin ja Bemujen öljynvaihtoväli on sen 10 tkm / kerran vuodessa.
    Ei ihmeesti mietitytä laakerivauriot

    Edit: ^Mielestäni 15w-40 soveltuu vallan hyvin vielä pikku pakkasille, kuitenkin lämmityskäyttö on varmasti asiaa. Tuossakin toimii sellanen näppituntuma ja korvakuulo. Jos startti jaksaa pyörittää hyvin ja käynnistyy normaalisiti, niin en ihmettelisi sen enempää..
    Viimeksi muokannut: J@ck; 13.04.2016 klo 16:08.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  26. #2396
    Nyt on omassa Daytonassakin pyörineet 15 mäksät, tosin vasta reilun viikon. Tallissa on yöt mutta aamusin on välillä ollu nollan pinnassa. Samanlaisia hommeleita olen havainnut mitä tämän ketjun ensimmäisillä sivuilla mitä nyt jokusen jaksoin kahlata läpi, eli aluksi tuntui kytkin hiukan tahmealta irrottaa joskin en voi sanoa etteikö olis johtunut ihan vaan vaijerista/kytkinsormien tuohon tarkoitukseen käyttämättömyydestä mutta se on nyt loppunut kokonaan. Moottorin käyntiääni on mielestäni siistimpi kuin viime kesän Teboil 4T superbike öljyillä, mutta ehkä se suurin ero on viime kautta nolosti haitanneet alituiset välivapaat loistavat poissaolollaan eli myös minulla vaihteisto toimii jopa paremmin kuin ainakaan tolla tebarin litkulla. Huomasin aikoinaan saman kun vaihdoin vanhaan F2 cbr:ään castrol act>evo 20w50:t koska se söi hitosti täyssynteettistä, jopa litran tonnilla. Actevoa ei hävinnyt yhtään ja aski toimi paljon paremmin. Tallissa on varmuuden varalle toinen kierros delvakkia jonka aion vaihtaa noin tonnin kohdalla kun jostain luin että ois sen verta pesevää tavaraa että eka satsi on nopsaa "valmista". Pitäsköhän suodatin uusia samalla, sielähän se sonta pitäis muutenkin olla mitä on irronnu...

    En tiiä, radalle en ehkä välttis uskaltais ja oikeen kuumalla tarvii tunnustella miten aski yms toimii mut ainakin näin muutaman satasen ajamisella vaikuttaisi toimivan.
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  27. #2397
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Onko joku 10w 30 sitten parempi jos pärrä pääsääntöisesti pihalla kuitenkin?
    Nyt ollut nuo 15w 40 öljyt ja aamuisin voinu olla muutama pakkasaste. Oon kyllä antanu hetken käydä paikoillaan ja ajanutkin pari kilsaa rauhallisemmin,mikä tietty vähän pakostakin kun kaupungin keskustassa..
    Tuo itsekäkin mietityttää että mikä on "hetken paikoillaan"? No ite on tullut sovellettua kolmen edellisen prätkän kanssa että jos lämpöä alle 0 niin käytän paikoillaan matalilla kierroksilla niin kauan että mootorin lämpömittari liikahtaa, jos 0-15 niin annan käydä sen aikaa paikallaan että laitan kypärän&hanskat ja jos yli 15 niin liki suoraan ajoon. Ajo toki alussa rauhallista.
    Kotoa lähtiessä 40, 50, 60 n. 4 kilometriä mutta töistä lähtiessä miltei samantien motarin ramppi.

    Noin koneet ovat kestäneet yhteensä reippaat 50 tkm
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  28. #2398
    Lainaa kiitosvinkistä kirjoitti Katso viesti
    Mitään muuta selitystä ei ole tähän mennessä konetta tutkineet vielä keksineet.Koska ensimmäisenä epäilynä ei ollut todellakaan öljy, mutta nyt liikkeen jo toinen asentaja on sitä mieltä että vika täytyy olla öljyssä.
    Tiedä enään itsekkään ketä tässä pitäisi uskoa?
    Suodattimen laittamisella vasta startatessa haetaan öljynpainetta nopeasti jotta moottori ei käy kuivana
    Enpä ole tuollaista ohjeistusta ennen kuullut että suodatin laitetaan paikoilleen vasta startatessa.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  29. #2399
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mitään en tiedä, mutta lukenu netistä (mprata.fi), että kawoissa saattaa olla tommosta että öljykannunkuva jää palamaan öljyjen/suodattimen vaihdon jälkeen. Lukeman mukaan vaihtoehtoina on ainakin antaa vitusti hanaa tai kirrata öljynsuodatin vasta kun öljyä tulee välistä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  30.  
  31. #2400
    Samoin nurin kellahtaessaan noi ärrä-Kawat tyypillisesti horivat ilmaa öljynkiertoon, öljynpainevalo ei sammu ennen kuin suodatinta löysää sen verran että ilmalukko poistuu. Vaihtoehtoisesti kierrättämällä saattaa öljynkierto myös alkaa toimimaan, mutta se on vähän hermoja raastavaa puuhaa huudattaa konetta jossa ei ole öljynpainetta... Öljynvaihdossa suodattimen täyttäminen poistaa ton ilmalukko-ongelman, ainakin mun mielestä helpompi tapa kuin löysäillä suodatinta.

    Ja mitä noihin liian jäykkiin öljyihin tulee, jos öljyvalo sammuu normaalisti, niin öljy ei ole liian jäykkää. Jos startin jälkeen valo palaa pitkään, on öljy liian jäykkää. Tuskin 15 wattiset öljyt vielä millekään kattilalle liian jäykkiä parin asteen pakkasella, ei tartte niitten kanssa jännittää. Enemmän mua jännittäis laittaa 30 kuumalla päällä olevaa öljyä, se saattaa olla jo turhan lirua lämpösenä.

    Ja mitä tohon lauenneeseen kymppiärrään tulee, niin komppaan aiempi kommentteja. Vika ei ole öljyssä, vaan jossain muussa. Minä keräisin tossa vaiheessa koneenkappaleet sieltä pajan lattialta ja kärräisin koko keksinnön jonnekin vähän osaavampaan paikkaan. Tossa jää se oikea vika selvittämättä, kuten jo esille on tullutkin. Ja lisäksi noi kytkinlevyt rupes jo vähän naurattamaan, selkeämpää rahastamista en osaa edes kuvitella. Jos kykä on toiminut ennen hyvin, niin mikään ei ole niitä levyjä pilannut, eikä niihin levyihin imeytynyt öljy pilaa mitään.
    1835
Sivu: 80 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3070787980818290 ... ViimeinenViimeinen