Sivu: 78 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2868767778798088 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 2311:stä 2340:een 2791:sta
  1. #2311
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    No juuri sitä, mitä siinä lukee. Rajat ovat mustavalkoisia. Harmaan sävyä ei ole. Eikä valkoinen muutu valkoisemmaksi.

    Vittu että kaduttaa, että tänne taas tulin yhtään mitään kommentoimaan.
    Sori luin huonosti tuon kirjoittamasi kohdan. Eli tosiaan raja-arvoa ei ole rajattu yläpäästä.
  2. #2312
    Jos tota "alkuperäistä" 10w40 vs 15w40 vastakkainasettelua miettii niin eikös asia nyrkkisääntönä mene niin että isompi ala- ja yläarvon väli --> enemmän VI parantajia --> öljyn molekyylirakenne hajoaa ja sen ominaisuudet pettävät helpommin kuin pienemmän välin omaavalla öljyllä?

    Voisihan sitä itsekin ruveta taas muistikuvia verestämään ja tutustumaan asiaan mutta kun ei tämän takia jaksaisi...
    Pegaso IE
  3. #2313
    Lainaa 4kex kirjoitti Katso viesti
    HTHS = High Temperature / High Shear -testin tarkoituksena on simuloida öljyn leikkautuvuutta kampiakselin laakeristossa. Tässä testissä VI-parantajat kuluvat ja täten öljy ohentuu ---> viskositeetti pienenee. Tästä syystä HTHS-testissä suure on viskositeetti ja yksikkönä mPas (millipascalsekunti) tai senttipoise (cP).

    Testissä sähkömoottorin aiheuttama vääntömomentti muunnetaan viskositeetiksi ja verrataan tunnetun referenssiöljyn aiheuttamaan vääntömomenttiin samassa apparaatissa. Suoranaisesti kysymyksessä ei ole voiteluominaisuuksien mittaus, vaan öljyn kyky sietää kuumaa ja leikkautuvuutta (viskositeetin tippumista). Epäsuorasti näiden ominaisuuksien romahtaminen vaikuttaa suoraan voitelukykyyn.
    "This SAE J300 Standard defines the limits for a classification of engine lubricating oils in rheological terms only. Other oil characteristics are not considered or included."

    Sori vaan, turhaan yrität tyhjää vääntään. SAE J300 antaa vain viskositeettirajat SAE luokille - ei mitään muuta.
  4. #2314
    Lainaa Cobretti kirjoitti Katso viesti
    Jos tota "alkuperäistä" 10w40 vs 15w40 vastakkainasettelua miettii niin eikös asia nyrkkisääntönä mene niin että isompi ala- ja yläarvon väli --> enemmän VI parantajia --> öljyn molekyylirakenne hajoaa ja sen ominaisuudet pettävät helpommin kuin pienemmän välin omaavalla öljyllä?

    Voisihan sitä itsekin ruveta taas muistikuvia verestämään ja tutustumaan asiaan mutta kun ei tämän takia jaksaisi...
    Taas hifistellään turhaan.

    "The benefit of establishing a new viscosity grade is to provide a framework for formulating lower HTHS viscosity engine oils in support of the ongoing quest of engine builders to improve fuel economy. Historically, SAE 0W-40, 5W-40, and 10W-40 oils have been used primarily in light-duty engines. These multigrade SAE 40 oils must meet a minimum HTHS viscosity limit of 3.5 mPa·s.

    In contrast, SAE 15W-40, 20W-40, 25W-40, and 40 oils have typically been used in heavy-duty engines. The
    manufacturers of such engines have required HTHS viscosity limits consistent with good engine durability in high-load, severe service applications. Thus, SAE 15W-40, 20W-40, 25W-40, and single-grade 40 oils must meet a minimum HTHS viscosity limit of 3.7 mPa·s".

    Eli eiköhän kyse ole vain siitä että SAE J300 standardi antaa yhteiset raamit moottorin suunnittelijoille ja öljyn valmistajille. HTHS viskositeetti on täysin merkityksetön parametri moottoripyörän moottorille ja siksi sitä ei missään MP-öljypurkin kyljessä tai spekseissä näykkään.
  5. #2315
    Lainaa amakela-66 kirjoitti Katso viesti
    Taas hifistellään turhaan.

    Eli eiköhän kyse ole vain siitä että SAE J300 standardi antaa yhteiset raamit moottorin suunnittelijoille ja öljyn valmistajille. HTHS viskositeetti on täysin merkityksetön parametri moottoripyörän moottorille ja siksi sitä ei missään MP-öljypurkin kyljessä tai spekseissä näykkään.
    No tuo hifistely on yksi näkökulma asiaan. Mutta toisaalta, jos hetken mietit tuota lainaamaasi tekstiä, jossa selitetään miksi vaaditut hths-raja-arvot ovat erilaiset eri viskositeettiluokissa, niin päästäänkin jo lähemmäs koko tämän viimeaikaisen väännön ydintä.

    Tuossahan siis sanotaan rivien välissä, että "pienmoottoreille" tarkoitetuissa öljyissä on "hyväksytty" huonompi voitelevuus kevyemmän käytön ja polttoaineensäästön vuoksi, ja että raskaassa käytössä korkeampi vaatimus on moottorivalmistajien tahto.

    Minusta tuosta on aika helppo vetää se päätelmä, että ainakin jossain mittakaavassa isompi hths-arvo tarkoittaa nimenomaan parempaa voitelua ja vähempää moottorin kulumista raskaassa kuormituksessa. Ehkä tuolla ei ole suurta merkitystä katuajossa vesijäähykoneessa, mutta ilma-öljyjäähdytteisessä koneessa tai raskaassa rata-ajossa sillä saattaisi hyvinkin olla merkitystä. Varmastikaan juuri hths-minimivaatimuksen täyttävä öljy ei aiheuta välitöntä vaaraa, mutta sen selvästi ylittävä öljy varsin todennäköisesti pidentäisi palikoiden kestoikää suhteessa heikompaan.
  6. #2316
    Lainaa amakela-66 kirjoitti Katso viesti
    "This SAE J300 Standard defines the limits for a classification of engine lubricating oils in rheological terms only. Other oil characteristics are not considered or included."

    Sori vaan, turhaan yrität tyhjää vääntään. SAE J300 antaa vain viskositeettirajat SAE luokille - ei mitään muuta.
    Eipä tarvitse mitään vääntää. Testi toki antaa tulokseksi viskositeetin, mutta jonka tuloksella on havaittu olevan suhde henkilöauto- ja raskaankaluston moottorien hydrodynaamiseen voiteluun. Voitelun osa-alueet voit opiskella ihan itse.

    http://www.astm.org/Standards/D4683.htm

    "Viscosity values at the shear rate and temperature of this test method have been indicated to be related to the viscosity providing hydrodynamic lubrication in automotive and heavy duty engines in severe service"

    ASTM D4683 on siis se yleisesti käytössä oleva moottoriöljyjen HTHS-testi.
  7. #2317
    Lainaa amakela-66 kirjoitti Katso viesti
    Taas hifistellään turhaan.

    Eli eiköhän kyse ole vain siitä että SAE J300 standardi antaa yhteiset raamit moottorin suunnittelijoille ja öljyn valmistajille. HTHS viskositeetti on täysin merkityksetön parametri moottoripyörän moottorille ja siksi sitä ei missään MP-öljypurkin kyljessä tai spekseissä näykkään.
    JASO T 903 min HTHS 2,9 mPas Mut ymmärtäähän ton kun Jason 4t -luokitus on käytännössä mikä tahansa API, ACEA tai ILSAC-luokitettu öljy höystettynä kytkimen kitkatestillä. Eli poislukien kitkaominaisuudet, liki käytännössä mikä tahansa marketin hyllyltä poimittu tuote. Noistakin varmaan suurin osa kävisi jos valmistajat viitsisivät maksaa testauksen.

    Mutta on sentään hyvä, että joku taho määrittelee nuo yleiset raamit eikä ole täysi viidakon laki vallalla. Luokitusten kautta moottorivalmistajat määrittelevät käytetylle öljylle minimisuoritustason, eikä valta ole öljy-yhtiöillä. Olisi aika pirullista tavallisen pulliaisen valita sopiva öljy kun toiselle valmistajalle merkintä 15W-40 tarkoittaakin jotain muuta kuin toiselle. Nuo ovat myös kuluttajalle tae, että saa mitä tilaa. Sama kuin pikku e -merkintäkin 4L e esim. öljypurkin etiketissä. Tae siitä, että sisällä on min. 4L.
  8. #2318
    Mitenkä nuo delvacit toimii sc33 firebladessa?
  9. #2319
    Lainaa ARDler kirjoitti Katso viesti
    Mitenkä nuo delvacit toimii sc33 firebladessa?
    Ne pyorii siella ympari moottoria ja vaihteita ja voitelevat siina ohi mennessaan...

    Sorry, oli pakko. Neem dit as 'n grap, ei ole kokemusta Tuliterasta.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  10. #2320
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ARDler kirjoitti Katso viesti
    Mitenkä nuo delvacit toimii sc33 firebladessa?
    Siitä vaan koneeseen mx 15-40!
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  11. #2321
    ExxonMobil poraa öljyä Siperiassa Rosnefin kanssa vaikka Rosnefia vastaan on pakotteet olemassa.
    Joten Mobilin tuotteet boikottiin.
  12. #2322
    Lainaa Ossinmopo kirjoitti Katso viesti
    ExxonMobil poraa öljyä Siperiassa Rosnefin kanssa vaikka Rosnefia vastaan on pakotteet olemassa.
    Joten Mobilin tuotteet boikottiin.
    Putin syo kuulemma perunoita. Joten perunat boikottiin.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  13. #2323
    Lainaa Ossinmopo kirjoitti Katso viesti
    ExxonMobil poraa öljyä Siperiassa Rosnefin kanssa vaikka Rosnefia vastaan on pakotteet olemassa.
    Joten Mobilin tuotteet boikottiin.
    Mutta älä huoli. Jos EU-pakotteet alkavat koskemaan myös öljytuotteita, voit olla varma, ettei kenenkään tarvitse hetkeen kaataa MX:ää moottoriin. Suomen Mobilin toiminnot loppuisivat kuten myös Teboilin alta aikayksikön. Mobililla tätä nykyä noin 85% vientiosuus. Kaikki Putinlandiaan. Eli suomalaiset duunarit olisivat kärsijänä tässäkin.
  14. #2324
    Kävin eilen autotarvikeliikkeessä, MX 15W40 20L hinta oli 105e. Motonetin hinta, http://www.motonet.fi/fi/tuote/59130...400E-15W-4020L. Tuo Motonetin hinta lienee pääkaupunkiseudun yleinen hintataso öljylle, vai löytyykö liikettä joka myy alle tuon?
  15. #2325
    Lainaa Tsc kirjoitti Katso viesti
    Kävin eilen autotarvikeliikkeessä, MX 15W40 20L hinta oli 105e. Motonetin hinta, http://www.motonet.fi/fi/tuote/59130...400E-15W-4020L. Tuo Motonetin hinta lienee pääkaupunkiseudun yleinen hintataso öljylle, vai löytyykö liikettä joka myy alle tuon?
    no MX ja 1400 on eri öljy eli hintaa ei voi suoraa vertailla noin. Ja itse ostin MX:ää tuossa keväällä täältä ja hintaa oli 81e tai 89e, en muista tarkalleen.

    edit: jaa'a hinta vissiin noussu mutta siitä 91,90e/20l
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  16. #2326
    mx 15w-40 ei hajottanu konetta.lapin reissu 3900km pitkiä pätkiä 140-160 kmh.kovin koitos alamäkeen kutosella kiekat rajottimelle ja siitä jatkoin n 20km naru kireellä sen minkä jakso vetää 1 piikkiä isommalla eturattaalla,muutenki koko reissu isot tiet vähän kovempaa ajoa.5000 km ajoin öljyillä ja vaihtaessa oli vielä väri aika sama kun uutena ja samaa litkua tilalle,sillä pyörällä ajoin delvakeilla n20 tkm eikä mitään ongelmia.suzuki dl 650 2005.bandit 1200 2004 samat liemet ja hyvin pelaa.suosittelen laadukasta mobilin tuotetta kaikille,myös pechalle
  17. #2327
    Kaikille Delvac-käyttäjille tiedoksi, että tällä hetkellä on Mobil Delvac MX 15W40 tarjouksessa K-maatalous-liikkeissä, hinta on 79,90 €/20 litraa.
  18. #2328
    Delvacin käyttäjät! Multa löytyy useampi kappale tuota Mobil Delvac MX 15w-40 20 L kannua.

    Hintaa pidän 65 € /20 L, eli reippaasti halvemmalla kun järkikaupassa

    Kannut tietysti aitoja sekä avaamattomia.

    Öljyt Turussa, YV:tä jos kiinnostaa. Löytyy myös muita Delvac laatuja sekä Castrolin ja Gulfin MP-öljyjä.
  19. #2329
    käytän pyörissä 10w60 öljyä halvin 55e 5 litraa motonet valvoline auton öljy ajoin yksisylinterisellä 1937 Arielilla 10000 km viime vuona ja nyt otin koneen auki ei minkäänlaista karstaa missään mineraali öljyillä kannessa ja venttiilin jousissa on aina karstaa eikä rullalaakereissa mitään kulumaa kaikki laakerit venttiilit Omegan takomäntä oli tietty uusia vuosi sitten ainoastaan hiekasta lieviä naarmuja männässä kuin ajetaan ilman ilmanpuhdistajaa TT Amalilla. koneen otin auki sen takii kun meni uusi keskitappi poikki laatu on nykyään niin heikkoa uusissa osissa. mun mielestä synteettinen öljy on hyvää ja sitä palaa vähemmän kuin esim. 20w50 mineraalia kun ajetaan täyttä pitkiäkin matkoja viritetyllä koneella.
    <p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937&nbsp;Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
  20. #2330
    ^ Tämä olikin hyvä kommentti. Itse olen ihmetellyt sitä, miksi kaikki vaahtoavat kytkimen ja laatikon toimimisesta / toimimattomuudesta. Kukaan ei puhu moottorin kulumisesta mitään. Ehkä siksi näin koska sitä ei se kuuluisa "persdyno" osaa mitata.

    Harmittelen vain ettei oikein mistään tunnu löytyvän puolueetonta testiä mp-öljyistä. Amsoilin teettämät testit on kyllä tuttuja samoin kuin sportrider.com:in artikkelit. Tai oikeastaan kaikki jotka muutaman illan kuuklettelulla on löytyneet.
    Kronoby Racing Team
  21. #2331
    ^ Toinen näkökulma tuohon moottorin kuluminen vs laatikon ja kytkimen toiminta -priorisointiin on se, että moottorit kestävät nykyään niin pitkään, ettei asialla ole juuri kuin akateemista mielenkiintoa. Mikä tahansa oikean luokituksen omaava öljy normaalilla vaihtovälillä voitelee vakiokuntoista sarjatuotantokonetta niin hyvin, ettei öljymerkillä ole normaalin ihmisen aikajanalla havaittavaa vaikutusta lopputulokseen. Sen sijaan laatikon ja kytkimen toiminta on läsnä jokaisella ajetulla metrillä, joten sillä on suuri merkitys "ajofiilikseen".

    Tuosta olen samaa mieltä, että on harmi kun öljytestit ovat niin harvassa, mutta toisaalta ymmärrän niiden toteutuksen hankaluudet. Riittävän hyvin tosielämän kuormitusta matkivaa vertailukelpoista laboratoriokoetta on vaikeaa, hidasta ja kallista järjestää.
  22. #2332
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    ^ Toinen näkökulma tuohon moottorin kuluminen vs laatikon ja kytkimen toiminta -priorisointiin on se, että moottorit kestävät nykyään niin pitkään, ettei asialla ole juuri kuin akateemista mielenkiintoa. Mikä tahansa oikean luokituksen omaava öljy normaalilla vaihtovälillä voitelee vakiokuntoista sarjatuotantokonetta niin hyvin, ettei öljymerkillä ole normaalin ihmisen aikajanalla havaittavaa vaikutusta lopputulokseen. Sen sijaan laatikon ja kytkimen toiminta on läsnä jokaisella ajetulla metrillä, joten sillä on suuri merkitys "ajofiilikseen".

    Tuosta olen samaa mieltä, että on harmi kun öljytestit ovat niin harvassa, mutta toisaalta ymmärrän niiden toteutuksen hankaluudet. Riittävän hyvin tosielämän kuormitusta matkivaa vertailukelpoista laboratoriokoetta on vaikeaa, hidasta ja kallista järjestää.
    Joskus opiskeluaikaan jotain öljytestejä tuli tehtyä ja vielä enempi luettua. Lopputulema käytännössä niissä kaikissa oli se, että kunhan öljy on edes suurinpiirtein sopivaa (=täyttää luokituksen) käyttökohteeseensa, ei kulumisessa ole merkittäviä eroja. Kuluneen öljyn ja uuden öljyn välillä ero kulumisessa sitten olikin ja pari kertaluokkaa isompaa. Eli ei ole niin väliä mitä valmistajan luokitukset täyttävää öljyä koneeseen kaataa, kunhan ei aja vaihtovälejä liian pitkäksi.
    Superbike #7
  23. #2333
    Moro,

    voin olla myös väärässä ja jos olen, voin myöntääkin sen, mutta; XX vuodelta -07 on kelpuuttanut sisuksiinsa Delvakin mx:ää ensimmäisestä öljynvaihdosta alkaen, nyt on ajettu 75000km ja matka jatkuu; ei se ole oireillut vaikka öljykannun kyljessä ei ole ollut mp:n kuvaa???

    ArskaH
  24. #2334
    Lainaa ArskaH kirjoitti Katso viesti
    Moro,

    voin olla myös väärässä ja jos olen, voin myöntääkin sen, mutta; XX vuodelta -07 on kelpuuttanut sisuksiinsa Delvakin mx:ää ensimmäisestä öljynvaihdosta alkaen, nyt on ajettu 75000km ja matka jatkuu; ei se ole oireillut vaikka öljykannun kyljessä ei ole ollut mp:n kuvaa???

    ArskaH
    jaahas, vai ei MP kuvaa kyljessä.. no huonoja uutisia, moottorisi ei tule näkemään 100 000kilometria ennenkuin räjähtää
  25. #2335
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Z-man kirjoitti Katso viesti
    no MX ja 1400 on eri öljy eli hintaa ei voi suoraa vertailla noin. Ja itse ostin MX:ää tuossa keväällä täältä ja hintaa oli 81e tai 89e, en muista tarkalleen.

    edit: jaa'a hinta vissiin noussu mutta siitä 91,90e/20l
    Irtotavarana mx:ää omaan astiaan 4,50 Litra. Käyttäny mx:ää jo vuosia pyöriin, perheen autoihin ja yamaha 4-tahtiseen 50hv peräprutkuun. Kahta en vaihda.........vaimoa enkä mx:ää.......
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  26. #2336
  27. #2337
    Lainaa (Neste)Hukka kirjoitti Katso viesti
    Niin no isompi ongelma lieneekin se, että ne isommat karstapalat voi tukkia jonkin öljykanavista. Varsinkin kanteen menevät voivat olla riskialttiita.

    Koko voitelujärjestelmän toimivuus voi olla vaarassa pettää, jos lyhyessä ajassa nopeasti liikkeelle lähtenyt lika onnistuu tukkimaan öljypumpun imusiivilän.

    Männänrenkaiden väliin joutuessaan tuo liikkeelle lähtenyt karsta voi aiheuttaa harmia.
    juurikin näin tästä syystä on hyvä pitää delvakkeja koneessa "since day one" niin ei pääse noita vaarallisia karstoja kertymään koneeseen joita normi MP-öljyillä vääjäämättä muodostuu
  28. #2338
    Eipä tainnut ketjun aloittaja, C-A-D aikanaan ensimmäistä lausetta kirjoittaessaan tietää mitä tekee...
  29. #2339
    Lainaa Ossinmopo kirjoitti Katso viesti
    Neste Oil tulee mrkkinoille mukaan. MC Pro 10w-40 mp öljy.

    http://www.mpmaailma.fi/uutinen/nest...jymarkkinoille
    Vihdoin vaihtoehto Delvacille?
  30.  
  31. #2340
    Ei tuo ole vaihtoehto Delvacille.

    Tuossahan on MP:n kuva etiketissä eli se on siis määritelmällisesti kallista MP-öljyä.
    Honda VFR 750F -93
    EX: Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyvä tietä kysy
Sivu: 78 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2868767778798088 ... ViimeinenViimeinen