Puhutaanko me nyt samasta päästä, käsitän tuon kylmän pään, että puhutaan voiko olla öljy alkaen 5W, 10W vai 15 W.
Oikein kun mennään sitten etelän hellelukemiin, siis + 35 astetta, saattaa tulla ongelmia jopa koneissa, joka normaalisti tulevat toimeen nelikymppisellä öljyllä siellä kuumassa päässä. Ehkä ilma-öjyjäähdytteinen kone on vaatielaampi kuin nestejäähdytteinen.
Itseasiassa se manuska sanookin jotta 15W50, muistin ite tuon kylmäpään pieleen.
Mutta tuntuis tuohon myytävän valmiita öljy+filtteri -settejäkin 15w40 liruilla. Tiiä sitten. Vois kuvitella ettei meillä täällä pohjoisessa niin hirveet helteet ole että tuo Italialaisen insinöörin speksaama tarve 50-volttiselle tulisi tarpeen?
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Noiden öljyjen viskositeettiluokitukset eivät mene yksin kuumanpään kanssa, eli 10W-50 ja 15W-40 täyttää samat viskovaatimukset kuumassa päässä, voipi tarkistaa api-luokituksista. 15W-50:stä en sitten tiedä onko jo jäykempää kuumastakin päästä.
15W-40 öljy on jäykkää öljyä kuumana käyviin koneisiin.
Mitäköhän mahdat tällä tarkoittaa?
Kuumanpääluokitukseen vaikuttaa kaksi asiaa kinemaattinen viskositeetti 100C:ssä eli KV100 sekä HTHS-viskositeetti 150C:ssä.
SAE 40 -öljyille KV100 on kaikille sama 12,5 - 16,3 cSt, mutta HTHS-viskositeetti vaihtelee riippuen kylmäluokituksesta:
0W-40, 5W-40 ja 10W-40 -öljyille min. 3,5 cP.
15W-40, 20W-40, 25W-40 ja yksiaste SAE 40 -öljyille min 3,7 cP.
SAE 50 -öljyille KV100 on välillä 16,3 - 21.9 cSt ja HTHS-visko myöskin min. 3,7 cP.
Onhan nuo aivan eri paksuisia kuumana. Molemmilla on vain sama vaatimus saada minimissään 3,7 cP HTHS-testissä.
Nyt tuli niin isoo ruskeeta jöötiä, ettei tosikaan. Tosin kyllähän jokainen, joka on sun aiempia kirjotuksia lukenu, tietää sut puhtaaksi rölliksi. Suosittelen siirtymään rollaamaan vaikka tuonne suoli24 puolelle, sieltä saattaa löytyä enempi urpoja, jotka uskoo sun jutut ja vähempi niitä, jotka asioista oikeesti tietää ja torppaa nää sun jutut alkuunsa.
T: Moottori-inssi.
Superbike #7
Mitäpä luulet paljonko helle vaikuttaa termostaatilla varustetussa nestejäähykoneessa esim. ruuhkassa seisoessa? Toki kaada mun puolesta sitä SAE40 öljyä koneeseen, mutta älä sitten itke täällä kun kiertarin alapää leikkaa kiinni tahi nokat on nakerretun näköset. Ja kerro eteenpäin myydessä, että on ajettu väärillä öljyillä, ettei kukaan lyö kättään hyväuskosuuttaan paskaan.
Superbike #7
Viimeksi muokannut: vma; 24.07.2013 klo 01:07.
Uskaltaako kukaan ahkerasti rataa kiertävä tunnustaa käyttävänsä delvaccia ratapyörässään?
Kyseessä siis k6 600 gixi. Nyt olen ajanut 15w50 teboililla, mutta alkaa mennä aika liruksi jo 5 ajopäivän jälkeen. Delvaccia raskisi vaihtaa tiheämpään ja toi 15w40 pitäsi ohjekirjankin mukaan riittää. Mutta miten luistokytkin? Vaatiiko se jotain erikoista öljyltä?
www.trackpunkracing.com
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Yritin kahlata läpi tätä ketjua (enkä ainakaan satojen viestin joukosta löytänyt vastausta) tähän, että onko näistä öljyistä molemmat ihan yhtä käypäsiä pyöriin?
Mobil Delvac Super 1400E 15W-40/20L 79.90 €
Mobil Delvac MX 15W-40 4L 25.90 €
Oon ite käyttänyt pyörissä tuota MX:ää mutta tuo super näyttäisi olevan huomattavasti halvempaa tavaraa. Osaako joku kertoa toimiiko se ihan yhtä lailla?
Oman kokemuksen mukaan käytännössä öljy kuin öljy alkaa olla lirua viiden ratapäivän jälkeen, tuo vastaa kuitenkin jo pahimmillaan yli 1000km ajoa. Itse olen vaihdellut öljyt kilpuriin n. 500km, eli 2-4 päiväin välein. Tähän mennessä on kokeiltu lähes kaikki mahdollinen Delvacista Del Ronin kisaöljyihin. Del Ronilla olisi uskaltanut varmaan pidentää vaihtoväliä, mutta on aika arvokasta tavaraa. Gixerissä tuli käytettyä Delvacia, mutta Yamahalla ajoin kokeneempien suosituksesta Castrolilla ja Yamalubella, joista jälkimmäisellä vaihteisto tuntui toimivan paremmin.
Superbike #7
Mielenkiinnolla kuulisin kyllä taas kuinka supermies naukkis pysäyttää släpperin vaan kiristämällä kropan joka lihaksen. On se niin hieno satu, että kestää pari uusintakierrostakin.
Offtopicina sen verran, että Rytkösestä oli päässyt ohjausiskarin kiinnike löystymään kevään ekalla ratapäivällä, ja jossain kohtaa se sitten tippui irti. Ensimmäinen avaus mutkasta ilman ohjausiskaria ja mopo iski sellaisen släpperin käsille, että olin kirjaimellisesti tippua kyydistä.
Superbike #7
Mulla tuli Motulit Suzukista vielä kohtalaisen ok kunnossa pihalle (no tästä nyt ei voi muuta sanoa, kuin että ei tullut lopussa juurikaan sitä "lirua" pihalle) vajaan 1000km reippaan ajelun jälkeen ja vaihelaatikko ainakin tykkäs siitä. Tais olla 5 ratapäivää. Motonetissä jotain 50€ 4 litraa.
Nyt lähtee mutuilun puolelle, mutta kun verrataan öljyjä katuajo vs. rata-ajo, niin kadulla pienellä kuormalla hyvä tuntuma tulee lähinnä laatikon ja kytkimen toiminnasta, johon mopoöljy on aina jossain määrin kompromissi. Se, mikä ei perstuntumalla välity, on mitä lähinnä kampuran alapään laakerit, nokat ja muut ajoittain rajavoitelutilanteessa olevat liukupinnat tekee.
Radalla kivalta tuntuva laatikko voi siis kostautua äkkiä pihalle kurkistavana kiertokankena, kun taas pienemmälle kuormitukselle heikomman luokituksen öljyn voitelukalvo voi ollakin riittävä.
EDIT: Ja vastasin vahingossa ekaa kertaa delvakki ketjuun ja kesken työpäivän... Pitäsköhän katella mielenkiintosempia hommia![]()
Toi on totta, ettei kriittisten pintojen kulumista kyllä huomaa kuin koneen avaamalla. Motulilla tullut itsekin ajettua jonkin verran, mutta tohon sun Jamppiin noi öljysuositukset tuli suoraan mekaanikolta, joka on noita isojen poikien mopoja huollellut koko ikänsä, joten katsoin parhaaksi totella sitä neuvoa.
Superbike #7
Yamahalla aattelin jatkaa samalla linjalla, eli yamalubea tulee sisuksiin seuraavaksi. Kriittisten pintojen kulumisen huomaa ääritapauksissa myös siitä, että kone avaa itse itsensä. Silloin saa tosin olla aika raakasti väärä öljy, kuuro kuski tai äkkinäistä harmia, kuten voitelun pettäminen tiivistemössöstä (tämäkin tullut kerran todistettua).
Tässähän nämä eri versioiden arvot on mutta eivät sano kyllä pentti perusjampalle yhtään mitään siinä suhteessa entä onko toinen parempaa eikä varsinkaan sitä onko sillä jotain merkitystä mopottimen silmin..
Typical Properties
Mobil Delvac MX 15W-40
SAE Grade 15W-40
Viscosity, ASTM D 445
cSt @ 40ºC 104
cSt @ 100ºC 14.3
Viscosity Index, ASTM D 2270 140
Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 1.1
Total Base # , mg KOH/g, ASTM D 2896 10
Pour Point, ºC, ASTM D 97 -30
Flash Point, ºC, ASTM D 92 215
Density @ 15ºC kg/l, ASTM D 4052 0.88
Typical Properties
Mobil Delvac Super 1400E 15W-40
SAE Grade 15W-40
Viscosity, ASTM D 445
cSt @ 40ºC 106
cSt @ 100ºC 14.0
Viscosity Index, ASTM D 2270 135
Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 1.1
Total Base #, mg KOH/g, ASTM D 2896 9.8
Pour Point, ºC, ASTM D 97 -27
Flash Point, ºC, ASTM D 92 220
Density @15 ºC kg/l, ASTM D 4052 0.887
Ja vertailuna Mobilin oma mp-öljy
Typical Properties
Mobil Extra 4T 10W-40
cSt @ 40º C 99
cSt @ 100º C 14.7
Viscosity Index, ASTM D 2270 154
Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 1.0
Pour Point, ºC, ASTM D 97 -33
Flash Point, ºC, ASTM D 92 222
Density @15º C kg/l, ASTM D 4052 0.866
Tuo 5 päivän vaihtoväli tullut itselle siitä kun siinä on se kohta missä kone alkaa syömään öljyä. Siitä jos venyttää niin saa jo desikaupalla lisätä tavaraa.
Sitä vain mietin että onko lopputuloksen kannalta parempi ajaa esim. 3pv delvacilla vai 5-6pv paremmilla öljyillä?
www.trackpunkracing.com
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
http://www.kewengineering.co.uk/Auto..._explained.htm
Ton mukaan HTHS on 0W, 5W, 10W 2.9 cP ja taas alapäästään paksummille 3.7 cP.
Melkonen ero, joten vaikkei 15W40 ookkaan kuumana yhtä paksua kuin W50 öljyt niin selvästi paremman suojan se koneelle antaa kun vaikka 10W40, eikö?
15W40 öljyn HTHS on sama kuin W50 öljyjen. Ei siis toki W40 yhtä paksua ole kuumana mutta HTHS on sama.
Pegaso IE
Viskositeetti indeksi kuvaa öljyn juoksevuuden (ts. paksuuden) muutosta öljyn lämpötilan muuttuessa. Ts. mitä suurmpi indeksi, sitä paremmin ko. tuote pitää viskositeettinsa (juoksevuutensa) samana sekä kuumana että kylmänä.
Mobilin synteettisessä moottoripyöräöljyssä VI lukema on 161.
Finn puhuu jostain öljyn 'pilkkomisesta', mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Toinen syy miksi vaihdan öljyt ratapyörään usein on se, että mahdolliset alkavat viat tulevat suuremmalla todennäköisyydellä ilmi ennen kuin kone porsii. Kokonaiskustannuksissa ei kovin kummoista eroa edes meikäläisen kaltaisella budjettimopoilijalla noista "ylimääräisistä" öljynvaihdosta tule kauden aikana.
Edit. Opiskeluaikana tuli labrassa tehtyä joitain testejä erilaisille öljyille. Jonkin verran sai eroa aikaiseksi halpisöljyn (n.5€/l) ja ns. kisaöljyn (35€/l) välille, mutta tärkein tulos oli se, että voitelun kannalta ei ole niin suurta väliä mitä öljyä käyttää, kunhan se täyttää luokitukset ja öljy on tuoretta. Oli meinaan aika huima ero voitelukyvyssä käytetyn öljyn ja juuri purkista kaadetun öljyn välillä.
Superbike #7
Moro! Selailin delvak keskustelua tässä vähän, mutta eipäs osunut silmiini että onko kukaan käyttänyt vakkia suzuki Intruder M1800r/vzr pyörissä? Entisessä Triumphissani käytin tuota 1400 vakkia ja hyvin pelittiOlisiko ideaa avata uusi aihe esim otsikolla Pyörämallit missä käytetty delvakkia
Siihen kun jokainen laittaisi pelkästään merkin ja mallin missä on käyttänyt vakkia niin siitä löytyisi sitten uusille helposti uskaltaako omassa pyörässään kyseistä öljyä käyttää. Tämä nyt tuli siitä mieleen kun tänään pyöräni kävi öljynvaihdossa ja vaihteet alkoivat pitämään ikävää ääntä ja vapaakin vähän niin kuin hukkui
![]()
SAE J300 2009 -vuodelta antaa tuon 3,5cP tuloksen noille ohuemmille 40 -öljyille. 3,7 cP paksummille. Näyttäisi olevan myös tuossa uusimmassa samalla tavalla.
Näissä kannattaa aina huomata, että HTHS-raja on minimi. Eli vaikka minimiraja on sama noille paksuimmille XW-40 -öljyille, niin kyllä XW-50 -öljyillä tuo on yleensä suurempi.
Vastaava "ongelma" on sitten tuo 0W-luokitus. Siellähän ei ole määritetty alarajaa ollenkaan. Eli kaksi tuotetta joilla molemmilla on 0W-XX, niin toisellahan voi olla huomattavasti paremmat kylmäominaisuudet. Esim. jos vertaa vaikka 0W-20 vs 0W-40. Tai ihan saman viskositeettiluokankin sisällä, riippuen ihan käytetyistä raaka-aineista.
Tuo kuumapää on hyvinkin tiukka verrattuna kylmänpään luokituksiin.
Tuo SAE J300 muuten päivittyi huhtikuussa ja uusimmassa versiossa julkaistiin uusi luokka, SAE 16.
Viimeksi muokannut: 4kex; 25.07.2013 klo 00:10.
Vapusta saakka ajeltu Delvac super 1400 15W40. Kytkin ja loota toimii kuin unelma. Ja pyörähän on gsx1400.![]()