Max väli ollut n.6tkm ja joitakin kertoja tullut vaihdettua aikaisemminkin. Koneena suskan i/ö kattila ja delvaceilla ajettu yli 50tkm, koneella yli 80tkm. Vanhoilla öljyillä vaihteet vaihtuu tahmaisemmin, uudet delvacit kun heittää, niin laatikko herkistyy taas muutaman tonnin ajaksi. Öljynsuodatinta en ole viime vuosina joka vaihtovälillä enää vaihtanut, tehtaan mukaan 18tkm olis sille vaihtoväli.
Joo eikun jos et erityisesti ole käyttänyt jotain mopoon väärää, ei-märkäkytkinystävällistä, (auto)moottoriöljyä, niin ei se öljyllä korjaannnu, vaan osia vaihtamalla. Menee hukkaan ne öljyt, tai öljyä, ellet sitten meinaa kierrättää niitä uudelleen koneeseen.
Joo'o, eikä ollut siis mitään synteettistä tai muuta delvaggia mikä EI ole tän ketjun tarkoittamaa alternative-rebel-thinkdifferent-motorcycle-mineraaliöljyä.
Ite kans laittelin tälle kaudelle MX:ät thunderacen koneeseen. Voe poeejjaat pelaakin yleensä niin kolahteleva jammun laatikko pehmeästi! Ei pahaa sanottavaa kyllä öljystä...
Thunderace 1000 -96
Se olisi sitten ensi keväänä Delvac keskustelun 10 vuotisristeily. Mitens olisi vuoden 2014 Delvac keskustelun aloitus Tallinnassa. :?![]()
ER-5
ZR-7S
SV 1000S
FZ-1S
Eli aikalailla normaali ruttu tonnariin? Mikä on tehollinen puristussuhde? Vakionokat ja ajoitukset vai onko niitäkin hiplattu? Kampuran alapään laakeriliuskoihin tuo puristussuhde ei hirveästi vaikuta ellei sitä nosteta ihan reilusti, kuten joissain vanhoissa auton koneissa on mahdollista. Nuo laakerit kuitenkin toimii koko ajan hydrodynaamisella voitelualueella, jolloin viskositeetti on kyllä tärkeä tekijä, mutta viskositeetin kasvattamisella ei juurikaan saavuteta hyötyä jos ollaan oikeassa haarukassa. Jäykemmällä öljyllä kitkahäviöt kasvavat ja öljy käy kuumempana suuremmasta sisäisestä kitkasta johtuen. Ääritilanteessa viskositeetti on niin suuri, että voiteleva öljykalvo repeytyy puhki liukunopeuden, eli moottorin kierrosten kasvaessa. Se missä isompi viskositeetti voi auttaa, on männäntapin voitelu, joka toimii lähinnä rasvavoitelun kaltaisena öljyn viskositeetin kasvaessa nopean pintapaineen nousun takia. Tuo männäntappi on muuten ehkä älyttömin keksintö koko moottorissa: Laakeri joka vaihtaa pyörimissuuntaa silloin kun kuormitus on isoimmillaan.![]()
Superbike #7
Onhan tuota laitettu, nokat, männät, retainerit, matalapahvi ja kansi on tehty. Vakio puristukset oli 12:1
Pyörä penkitettiin ennen ja jälkeen laittojen, 25hp ja 10nm tuli lisää.
Missä pyörässä on vakiona 13,7:1 ?
Tuo öljy on siinä Suzukin suositustaulukossa, nii sitä varmasti voi siinä käyttää. Varsinkin nyt kun se on huomattavasti tiukempi ja käy kuumempana.
Hienosti on kyllä voimaa tullut lisää. Ei taida paljon hävitä suoralla edes uusimmille kyykyille?
RC8:n motti tulee ekana mieleen. Siinä geometrinen puristussuhde on muistaakseni 13,5:1. Rivikoneissa taidetaan tällä hetkellä olla vakiona karvan alle 13:1 huitteilla, mutta toisaalta nuo syö vakiona myös 95:sta. Tuolla geometrisellä puristussuhteella ei tee juurikaan mitään näissä mopon koneissa jos ei tiedä nokkien ajoituksia. Suuren overlapin takia tehollinen puristussuhde on näissä ihan jotain muuta kuin geometrinen puristussuhde antaa ymmärtää.
Juu, kyllä sitä öljyä voi käyttää, meni toi edellinen viesti vain hieman yleisemmälle tasolla tässä öljyasiassa. Nousiko lämpötilat kovinkin paljon virityksen seurauksena? Öljyn lämpötilat ennen ja jälkeen virityksen olisivat kyllä ihan mielenkiintoista dataa, mutta niitä ei varmaan ole mitattu? Toinen mikä olisi hauska mitata, että käykö kone (=öljy) kuumempana 10W-40 vai 20W-50 öljyllä ja kuinka suuri ero on. Mut nyt pitää varmaan lopettaa tää pähkäily, tulee innostuttua aina liian helposti kaikesta moottoreihin liittyvästä.
Superbike #7
No tämähän merkitsee sitten, että kovin rasitus on ala- ja yläkuolokohtien puolivälissä männän matkatessa joko alas tai ylös ja kovin pintapaine tulee tietty kiertokangenyläp. puslalle ja vastaavalle kohtaa tappia.
Ylä- ja alakuolokohdissa "pyörimis"suunta on erisuuntaisesti sama sen hetkisen aikaa.
Tuli mieleen.
<p>.</p>
Liekkö otti kytkin itteensä kun sillä hetken aikaa "luistavana" ajeli. Vaihdoin vaijerin ja säädin löysät kohdilleen, mutta tuppaa edelleen täyskiihdytyksessä ykkösellä luistavan melkeen koko rundialueen läpi
Onneks näihin kakspyöräsiin ei uudet kytkinhilut näköjään ihan sikana maksa. Pitää koittaa haynesin kanssa ritostella remontti omin kätösin.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
HuhHuh!
Ihan piti syvään huokasta kun yritti tutkia tätkin keskustelua.
En kaikkea 70:ntä sivua viitti selata läpi, niin ajattelin kysyä. Voinko käyttää 09 FZ1:ssä Delvaccia vai en. Service manual sanoo että: "Recommended engine oile grade - API service SE, SF, SG type or higher." Ja delvacin pitäisi mielestäni täyttää tuo higher kohta?
Voit!!
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Jaaha, jaetaas ny tää kokemus, eli mulla oli MX:ää xj diversionissa jotain 15000km ja ei ongelmia. Sitten 1400 ja alkoi vaihteen päällemeno jumittaan loppupuolella öljynvaihtoväliä (voi olla ettei yhteyttä öljyyn ole).
Sitten suitsan rf900 1400 sisään ja 2000 km niin kytkin raahaa melko reilusti lämpimänä. Hyvin vetää tyhjäkäynnillä ykkösellä kytkin pohjassa (tosi)loivaan ylämäkeen, heti kun koskee kaasuun niin kytkin aukeaa ja meno loppuu. Vaihteiden todellista takkuamista liikennevaloissa kuumana (esim vapaata ei saa päälle koneen käydessä). Vaihdoin MX:t sisään ja nyt tilanne on huomattavasti parempi, ei hyvä vieläkään mutta ihan siedettävä. Välikaasulla kun vaihtaa alaspäin kaupungissa niin viimeistään silloin kytkin irroittaa ja rusaus laatikosta pienenee. Katsotaan nyt kun tulee se 2000 km niin miltä homma tuntuu.
Tällä hetkellä tuntuu että halvempaa 1400 en suosittelisi. Tosin kytkin varmaan sitten pitää kyllä kun tauti.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mopo on nyt myyty, ajelin viimeiset 19tkm delvaceilla ja kaikki toimi täydellisesti.. (k8 busa)
Nyt kun muistelin niin mopoöljyillä löytyi välivapaita ja delvaceilla ei, mutta tämä voi johtua muustakin niin en sitä öljyjen piikkiin laita.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Missäspäin on tällä hetkellä pääkaupunkiseudun halvimmat Delvac MX 15W40:t 20L pöntöissä?
Nyt on sebarissa Delvac MX:t ja ekat 200 km mutkaa toimi ku enkeli. Kytkin ei luista missään tilanteessa ja sen toiminta muuttui lineaariseksi aiemman on-off kytkennän sijasta. Jumittunutta linkkiä ei Delvac aukaissut, joten ketjut menee sit kuitenki vaihtoon.. Syksyllä lisää raporttia mitä on kesän aikana öljylle ja koneelle tapahtunu.
Tulisko tuo kytkimen toiminnan muutos siitä jos Delvac on Motulia liukkaampaa, mutta kytkimessä olis kuitenki sen verran puristusta ettei se luista? Nyt joku kitkakerrointestiä kehiin!
CBR 600F -05
[QUOTE=jyk4;6179286]Mopo on nyt myyty, ajelin viimeiset 19tkm delvaceilla ja kaikki toimi täydellisesti.. (k8 busa)
Uusi omistaja tulee vaatimaan kaupan purkua kun lukee täältä millä öljyllä ajettu...
Juuri tuon takia en koskaan osta käytettyä...![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
^ Höpö höpö! Mopon jälleenmyynti arvo laskee jossei siinä ole ollut Delvacit koneessa
Tuli laitettua kauden alussa iso D:tä hondaan ja kokemus on ollut pelkästään positiivinen. Suurin asia missä on tullut muutos on se kun kuumalla koneella esim. Valoissa laittaa vapaalta 1 vaihteen päälle. Hondan omilla oljyillä(10w30) kuului joka kerta kunnon kolahdus ja nyt menee vapaalta ykköselle lähes huomaamatta. Mopottimena on alkuperäisessä kuosissa oleva cbf 1000.
Edittiä: Laittamani Delvaani oli mx 15w-40.
Tänään meni Z750 vm.2011 delvacit koneeseen.
Ero on kuin yöllä ja päivällä!!
Vaihteet on paljon kevyemmät, kytkin keveni ja venttiilien rallatus hävisi.
Aikasemmat Castrollin öljyt mitä Kawan huolto käyttää saa kyllä jäädä tästä lähtien hyllyyn!![]()
<p>--------</p>
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.