Sivu: 7 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891757 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 181:stä 210:een 2791:sta
  1. #181
    Lainaa (Huoppi @ Elo. 09 2008,10:57) kirjoitti
    Lainaa (naukkis @ Elo. 09 2008,10:30) kirjoitti
    Lainaa (uijui @ Elo. 09 2008,09:28) kirjoitti
    No missä näitä 15w80 litkuja käytetään?
    No esimerkiksi ilmajäähdytteisissä moottoripyörissä kuumissa olosuhteissa, tosin yleensä taidetaan käyttää jotain 40W-70 mineraaleja. Ja varsinkin 40W mineraali alkaa olemaan aikalailla jäykkää tavaraa.
    Mistäs sie tommosta öljyy saat ja tolla viskositeetillä. Ei oo omaan silmään kyllä kaupan hyllyssä sattunu.
    No eipä oo ottanut silmään. Ilmajäähdytteisessä itsellä on sisällä nyt Belray EXP SAE50 yksiasteöljy.

    Laita nyt vaikka joku linkki johonkin, niin voin vaikka sitten uskoa, tai en
    "Jos viistoistavuotiasta sais."

    990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
  2. #182
    Miepä luirautin Ukkoslintuun Mobil super 2000 10W-40 puolisynteettistä. Joudunkohan nyt kadotukseen???
  3. #183
    No tuskin tuo Delvacin käyttö siihen mitään vaikuttaa.
    Delvacit on omassakin pyörässä.

    Kadotuksen välttämiseksi tulee tehdä parannus ja antaa elämä Jeesukselle.
    R1100S & Gospel Rider


    Määränpäätä kohti

    -Get away-
  4. #184
    Lainaa (Huoppi @ Elo. 09 2008,10:57) kirjoitti
    Mistäs sie tommosta öljyy saat ja tolla viskositeetillä. Ei oo omaan silmään kyllä kaupan hyllyssä sattunu.
    No ei ole kauhean myyvää tavaraa täällä, kun moottorin käynnistämiseenkin tarvitaan +30 astetta lämpöä. Mutta jos moista haluat niin pistä vaikka googleen hakusanaksi 40W-70 niin eiköhän niitä vaihtoehtoja löydy.
  5. #185
    Eilen meni Terapia mopoon (Suzuki Gsx-750F) sisään Shellin Rimula X 15w-40 mineraali diesel öljyt, katsotaan kuinka toimii... Näytti olevan tämä rimula melko suosittua motorisiten keskuudessa (jenkeissä Rotella). Hinta ei ollu paha 20L/42€ tokmannista.
    Tässä luokitukset:

    http://www.shell.com/static/fi-fi/do..._x_moniast.pdf


    Ensimmäinen huomio oli se että suzukin I/Ö koneelle tyypillinen brutaali tyhjäkäynti ja "kolina" hiljeni huomattavasti.




    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  6. #186
    Lainaa (Earache @ Elo. 10 2008,11:33) kirjoitti
    Eilen meni Terapia mopoon (Suzuki Gsx-750F) sisään Shellin Rimula X 15w-40 mineraali diesel öljyt, katsotaan kuinka toimii... Näytti olevan tämä rimula melko suosittua motorisiten keskuudessa (jenkeissä Rotella). Hinta ei ollu paha 20L/42€ tokmannista.
    Tässä luokitukset:

    http://www.shell.com/static/fi-fi/do..._x_moniast.pdf


    Ensimmäinen huomio oli se että suzukin I/Ö koneelle tyypillinen brutaali tyhjäkäynti ja "kolina" hiljeni huomattavasti.
    Todetaan vielä kerran, että esim Delvac MX ja Super 1400/1300 ovat YLEISÖLJYJÄ, jotka on tarkoitettu dieselmoottoreihin JA bensiinimoottoreihin ja sisältävät luokitukset kumpaankin. Tuo Rimula on pelkkiin dieseleihin tarkoitettu öljy, jossa bensaluokituksia ei ole. Tiedä sitten onko asialla oikeasti jotain merkitystä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  7. #187
    Lainaa (B12 @ Elo. 10 2008,22:04) kirjoitti
    Lainaa (Earache @ Elo. 10 2008,11:33) kirjoitti
    Eilen meni Terapia mopoon (Suzuki Gsx-750F) sisään Shellin Rimula X 15w-40 mineraali diesel öljyt, katsotaan kuinka toimii... Näytti olevan tämä rimula melko suosittua motorisiten keskuudessa (jenkeissä Rotella). Hinta ei ollu paha 20L/42€ tokmannista.
    Tässä luokitukset:

    http://www.shell.com/static/fi-fi/do..._x_moniast.pdf


    Ensimmäinen huomio oli se että suzukin I/Ö koneelle tyypillinen brutaali tyhjäkäynti ja "kolina" hiljeni huomattavasti.
    Todetaan vielä kerran, että esim Delvac MX ja Super 1400/1300 ovat YLEISÖLJYJÄ, jotka on tarkoitettu dieselmoottoreihin JA bensiinimoottoreihin ja sisältävät luokitukset kumpaankin. Tuo Rimula on pelkkiin dieseleihin tarkoitettu öljy, jossa bensaluokituksia ei ole. Tiedä sitten onko asialla oikeasti jotain merkitystä.
    yks nimeltä mainitsematon tuttu ajoi wanhalla pikkukawalla rimulan öljyillä ja sillä laukesi kiertokangenlaakeri, leikkasi motti kiinni. sanoisin, että rimulaa käyttävä, vaihda äkkiä delvacciin, ennen kuin ehtii tapahtua jotain kalliimpaa harmia.

    joku tolokku se pitää olla näissä öljyissäkin. delvac on yleisöljyä. rimula ei. eikä muuten ole 10w-30 delvac joku, oliko sekin super nimellä, muttei käy prätkiin. tarkkana pitää olla.

    siis super 1400 15w-40 käy prätkiin ja mx.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  8. #188
    Lainaa (kawabata @ Elo. 11 2008,00:42) kirjoitti
    Lainaa (B12 @ Elo. 10 2008,22:04) kirjoitti
    Lainaa (Earache @ Elo. 10 2008,11:33) kirjoitti
    Eilen meni Terapia mopoon (Suzuki Gsx-750F) sisään Shellin Rimula X 15w-40 mineraali diesel öljyt, katsotaan kuinka toimii... Näytti olevan tämä rimula melko suosittua motorisiten keskuudessa (jenkeissä Rotella). Hinta ei ollu paha 20L/42€ tokmannista.
    Tässä luokitukset:

    http://www.shell.com/static/fi-fi/do..._x_moniast.pdf


    Ensimmäinen huomio oli se että suzukin I/Ö koneelle tyypillinen brutaali tyhjäkäynti ja "kolina" hiljeni huomattavasti.
    Todetaan vielä kerran, että esim Delvac MX ja Super 1400/1300 ovat YLEISÖLJYJÄ, jotka on tarkoitettu dieselmoottoreihin JA bensiinimoottoreihin ja sisältävät luokitukset kumpaankin. Tuo Rimula on pelkkiin dieseleihin tarkoitettu öljy, jossa bensaluokituksia ei ole. Tiedä sitten onko asialla oikeasti jotain merkitystä.
    yks nimeltä mainitsematon tuttu ajoi wanhalla pikkukawalla rimulan öljyillä ja sillä laukesi kiertokangenlaakeri, leikkasi motti kiinni. sanoisin, että rimulaa käyttävä, vaihda äkkiä delvacciin, ennen kuin ehtii tapahtua jotain kalliimpaa harmia.

    joku tolokku se pitää olla näissä öljyissäkin. delvac on yleisöljyä. rimula ei. eikä muuten ole 10w-30 delvac joku, oliko sekin super nimellä, muttei käy prätkiin. tarkkana pitää olla.

    siis super 1400 15w-40 käy prätkiin ja mx.
    Rotellaa ne jotku jenkkipojat työntää noihin mopon koneisiin... yksi juttu mikä ei oikeen tässä öljykeskustelussa aukea on se miksi öljyn pitää olla juuri mineraalia, miksei xhp käy joka on synteettinen? Eikö synteettinen öljy ole tehty kestämään paremmin ja pidemmille öljynvaihtoväleille? Vai onko syynä se että sen synteettisen litrahinta lähentelee jo tavallisen mp öljyn hintaa.


    Total OT: on se muuten jännä tämä öljyhomma kun eri forumeilla näitä öljyfiiliksiä lukee. Mersuforumilla, minne kirjottelee vannoutuneet mersumiehet, suositellaan monesti vanhoihin vapariesikammiodieseleihin ainostaan synteettistä mobil 1 tai castrolin vastaavaa täyssynteettistä moottoriöljyä. Luulis tuon delvakin sopivan parhaiten juuri noihin isoihin dieselpannuihin mutta ei sitä niissä juuri kuule käytettävän.
    KTM
  9. #189
    Mobil 1 sopisi erinomaisesti moottoripyöriinkin, mutta siinä on vaarana kytkimen luistaminen. Joku pyörä toimii silläkin ihan hienosti. kaveri on ajanut ralliformulalla pyöränä dr650 vuodesta 1991 ilman ongelmia (mitä nyt pari alapään remonttia, mikä kuuluu asiaan noilla koneilla). Itse ajoin pari vuotta gsxr 1100 ilma/öljykoneella Teboilin täyssynteettisellä Diamondilla ja hyvin rokkasi. Siinä mallissa olikin ylijäreä kytkin, verrattuna esim Bandit 1200, missä oli kuulemma luisto-ongelmia joillakin syntettisillä.

    Shellin Rotella T, mitä ameriikan pojat käyttävät on myös yleisöljy MX:n tapaan, ei pelkkä dieselöljy. Teboililta ja nesteeltäkin mm. löytyy vastaavia Heavy Duty yleisöljyjä. Pitää vain tavata luokitukset etiketistä. Nämä öljyt on tarkoitettu kuljetusyrityksille ym, jotka sisältävät kalustoa laidasta laitaan. Tällöin oma huolto voi käyttää samaa öljyä kaikkiin ajokkeihin.

    Kawabatan mainitsema laakeririkko ei luultavasti johdu öljystä. Laakerit, rattaat ym ovat samanlaisia dieselissä ja bensakoneessa. Suurimpana erona on luultavasti palamistuotteiden käsittelyyn osallistuva kemia. Dieselöljy on vissiin emaksisempää, jotta pystyy neutraloimaan mahdollisen palamistuotteena tuleviaq happamia yhdisteitä. Samoin siitä saattaa puuttua bensan palamistuotteiden handlaamiseen tarvittavat kemikaalit. Yleisöljyssä on molemmat.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  10. #190
    Vaihdoin just 10w-30 delvakit pois kun ne tuli joka reiästä ulos... tilalle laitoin 20w50 "motskaölpöt". Ei tolla viskositeetilla enää kone kuolaile... Eipä tosta delvakista mitään eroa huomannut muutakun että toi oli perkeleen löysää kamaa niinkuin viskositeettikin kertoo...
    Öljyjä ne on kaikki...
    ZX12R -03
  11. #191
    En tiedä myydäänkö Shell Rotellaa edes Suomessa, mutta vastaava (?) Rimula on tietääkseni pelkkä dieselöljy.

    Se märkäkytkin asettaa omat vaatimuksensa öljylle, ei saisi olla liian liukasta ja pitäisi olla sopivaa kytkimen kitkamateriaalien kanssa. Tähän sopii parhaiten mineraaliöljy, synteettiset voi vahingoittaa kitkamateriaalia ja koneen tiivisteitä. Joissakin kytkinlevyjen ohjeissa kielletään täyssynteettisen öljyn käyttö kokonaan. Myöskään liian korkea API-luokka ei ole hyvästä lisäaineistuksen takia, ja synteettisillä öljyilla tuo luokka on yleensä korkea (>API SJ).

    Dieselkäyttöön suunnatuissa yleisöljyissa on parempi happamuuden sieto ja parempi noen hajottamiskyky.

    Omassa pyörässä pyörii Delvac 1400, ja hyvin näyttää toimivan.

    Sitä käytetään paljon työkoneissa ja kuorma-autoissa, siis hyvinkin kalliissa kalustossa. Ei se ihan kuraa voi olla. Hinta ei voi olla yhtä korkea silloin kun öljyä yleensä tilataan tynnyreittäin vs. autojen/mp 4L kerralla. Autojen ja mopojen huippuöljyjen hinnassa on aina raskas markkinointikustannus vielä lisänä.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  12. #192
    Lainaa (SpedeX @ Elo. 11 2008,11:25) kirjoitti
    Vaihdoin just 10w-30 delvakit pois kun ne tuli joka reiästä ulos... tilalle laitoin 20w50 "motskaölpöt". Ei tolla viskositeetilla enää kone kuolaile... Eipä tosta delvakista mitään eroa huomannut muutakun että toi oli perkeleen löysää kamaa niinkuin viskositeettikin kertoo...
    Öljyjä ne on kaikki...
    ne 10w-30 öljyt oli just epäsopivat prätkään. olen kans kokeillut sellaisia kerran. pitää olla 15w-40 ja super 1400 tai mx.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  13. #193
    Lainaa kirjoitti
    Kawabatan mainitsema laakeririkko ei luultavasti johdu öljystä. Laakerit, rattaat ym ovat samanlaisia dieselissä ja bensakoneessa. Suurimpana erona on luultavasti palamistuotteiden käsittelyyn osallistuva kemia. Dieselöljy on vissiin emaksisempää, jotta pystyy neutraloimaan mahdollisen palamistuotteena tuleviaq happamia yhdisteitä. Samoin siitä saattaa puuttua bensan palamistuotteiden handlaamiseen tarvittavat kemikaalit. Yleisöljyssä on molemmat.
    Kiertokangen laakerista säleet lentää aika äkkiä jos kylmää konetta kierrätetään. Voitelu voi pettää käyntilämpöisessä koneessa yhtä lailla jos öljyn ominaisuudet ei riitä. Tuoltahan noita kuvia voi tiirailla: KLIK!
    KTM
  14. #194
    Lainaa (kawabata @ Elo. 11 2008,12:07) kirjoitti
    Lainaa (SpedeX @ Elo. 11 2008,11:25) kirjoitti
    Vaihdoin just 10w-30 delvakit pois kun ne tuli joka reiästä ulos... tilalle laitoin 20w50 "motskaölpöt". Ei tolla viskositeetilla enää kone kuolaile... Eipä tosta delvakista mitään eroa huomannut muutakun että toi oli perkeleen löysää kamaa niinkuin viskositeettikin kertoo...
    Öljyjä ne on kaikki...
    ne 10w-30 öljyt oli just epäsopivat prätkään. olen kans kokeillut sellaisia kerran. pitää olla 15w-40 ja super 1400 tai mx.
    Juuri näin...
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  15. #195
    Tässä google kääntäjällä käännettyä tekstiä mopo öljy vs. auto öljy
    http://translate.google.com/transla....n&tl=fi
    Ja tässä sama alkuperäisenä
    http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

    Itse käytän tällä hetkellä mopo öljyjä..
  16. #196
    Tässä on se "bottom line":

    "Mutta se, mitä emme tiedä, on se, että voimme löytää mitään aineellista näyttöä siitä, että käytetään korkealaatuisia, nimi-tuotemerkin autojen öljyä keskimäärin street moottoripyörä on millään tavoin haitallisia tai vähemmän tehokkaasti tarjoamalla asianmukainen voitelu-ja suoja kuin käyttämällä kalliimpaa -, Moottoripyörä-öljyt."

    Suomeksi: hyväksi havaittu Vacci myllyyn, ja säästyneillä juuroilla bisselle.
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  17. #197
    Älkää unohtako Nesteen Turbo LXE 15-W40. On myös hyvä öljy moottoripyöriin. 2000 luvun alkupuolella Neste antoi vielä suositukset omille "autoöljyilleen" moottoripyöriin, en tiedä miksei enään. Jos käytte Espoon Motonetissä, vilkaiskaa sitä Nesteen öljysuositustaulukkoa. Siitä saa käsityksen mitkä tuotteet sopii pyöriin.
  18. #198
    Lainaa (jmhonka3 @ Elo. 12 2008,08:47) kirjoitti
    Älkää unohtako Nesteen Turbo LXE 15-W40. On myös hyvä öljy moottoripyöriin. 2000 luvun alkupuolella Neste antoi vielä suositukset omille "autoöljyilleen" moottoripyöriin, en tiedä miksei enään. Jos käytte Espoon Motonetissä, vilkaiskaa sitä Nesteen öljysuositustaulukkoa. Siitä saa käsityksen mitkä tuotteet sopii pyöriin.
    Olen antanut kertoa itselleni tuon saman asian, mutta jotenkin luotan (fiiliskysymys) Delvacciin, kun ei paljoa hintaeroakaan.
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  19. #199
    Tämä on niin fiilistelyä koko öljyhomma että oksat pois. Jotta edes jotan tuloksia paremmuudesta tai huonommuudesta saataisiin niin pitäisi ajella eri öljymerkillä useampi vaihto putkeen ja joka öljynvaihdosta pitäisi tehdä öljyanalyysi... silti kesto on niin pyörä / kuljettajakohtaista että tuloksien vertaaminen tasapuolisesti on vaikeaa. No, toi artikkeli oli ihan jees mutta vuodelta 1994!

    Jollain on pamahtanut kiertokangen laakeri dieselöljyllä ajaessa, ok, olis voinut pamahtaa muutenkin mutta silti iso oliko se öljyn sopimattomuutta vai ei..? Omakohtaiset kokemukset on esim. ajaa ykspyttysellä 4tkm samoilla täyssynteettisillä 17e/l hifiöljyillä metsää ja motaria, öljyt haisi vaihdettaessa aivan palaneelle... no jos olis olleet mineraalit niin olisiko toimineet yhtä hyvin vai palaneet pahemmin, en tiedä. Voi olla että oli kytkimen liikaluistattelua, voi olla että ei...

    Se että vaihteet toimii paremmin ei kerro sitä miten voitelu toimii nokka -akseleilla tai kiertokangen laakereissa. Ei ykkösen päällemenosta voi päätellä kestääkö öljy hidasta kurmotusta pehmeellä alustalla tuntitolkulla tai +35c helteessä tyhjäkäynnillä seisoskelua eteläeuroopan kaupunkien ruuhkissa. Monessä mp koneessa alkaa pakosarja hehkumaan punaisena puolentunnin tyhjäkäynnin jälkeen.

    Keskustelussa on kovin paljon mutua suuntaan ja toiseen, niin vähän faktaa... ostan jatkossakin tuota sikakallista 17e/l hifiöljyä, siinähän pysyn köyhänä Jos löydän mestan missä teettää analyysit vanhoista öljyistä niin teetän niitä ensin muutaman putkeen synteettisillä ja sitten EHKÄ kokeilen mineraaleja, jyrkkä ehkä.. Delvac miehiltä kerätään sitten kolehti jos kiertokanki narahtaa.
    KTM
  20. #200
    jos ajaa yksipyttyisellä metsää ja motaria, niin harvalla pyörällä edes saa ajaa 4000 km , joten öljyjen oleminen täysin pilalla tuossa pisteessä ei ole mitään tavatonta. esim yleisimmät ilmajäähdytteiset ilmoittaa 3000km vaihtovälin, ja siinä pisteessä öljy on jo pilalla,jos se on kuumentunut useammin kunnolla. huomaa jo monesti äänestä 2500km välein
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  21. #201
    Pitäs hiukka pitää tonni f ceparit ja on/offroad Racingit erossa tietyissä vertailu jutuissa. Ne pyörät jotka on oikeaan matkan ajoon tehty, niin ne ei hehku tulipunaisena joka korttelinmutkassa.
  22. #202
    Lainaa (jaket @ Elo. 12 2008,15:07) kirjoitti
    jos ajaa yksipyttyisellä metsää ja motaria, niin harvalla pyörällä edes saa ajaa 4000 km , joten öljyjen oleminen täysin pilalla tuossa pisteessä ei ole mitään tavatonta. esim yleisimmät ilmajäähdytteiset ilmoittaa 3000km vaihtovälin, ja siinä pisteessä öljy on jo pilalla,jos se on kuumentunut useammin kunnolla. huomaa jo monesti äänestä 2500km välein
    Ei niitä öljyjä kesken matkan vaihdeta. LC4:lla kuitenkin 5tkm ölpän vaihtoväli vaikka useammin on tullut vaihdettua... Yksimukisissa japsipyörissä vaihtovälit reilusti pidempiä.

    Lainaa kirjoitti
    Pitäs hiukka pitää tonni f ceparit ja on/offroad Racingit erossa tietyissä *vertailu jutuissa. Ne pyörät jotka on oikeaan matkan ajoon tehty, niin ne ei hehku tulipunaisena joka korttelinmutkassa.
    jepjep, no sulla on eri vehkeet. Kaikki ei välttämättä moottoreista yhtä paljon tiedä kuin sinä. Kuumenee sen separin mylly kaupunkiruuhkissa yhtälailla. *Kai se kone optimiolosuhteissa toimii vaikka oliiviölyllä mutta kerran kun osa öljystä "rokahtaa" niin ei se jäähdyttyään parane. Tarpeeksi monta kertaa käy ominaisuuksien rajoilla ja klink... Ja sitten jos käy se klink niin kukapa sitä tänne tulee mainostamaan oman koneen räjähtämistä *

    Seuraavaksi niitä öljyanalyysejä kehiin, niitä olis paljon mielekkäämpi seurata ja saataisiin tähänkin keskusteluun edes vähän FAKTAA eikä vaan perstuntumaa, se kun on joka hanurilla vähän erilainen.
    KTM
  23. #203
    Lainaa (zuha @ Elo. 12 2008,17:23) kirjoitti
    Seuraavaksi niitä öljyanalyysejä kehiin, niitä olis paljon mielekkäämpi seurata ja saataisiin tähänkin keskusteluun edes vähän FAKTAA eikä vaan perstuntumaa, se kun on joka hanurilla vähän erilainen.
    Tiedät varsin hyvin ettei peräänkuuluttamiasi analyysejä ole koskaan tehty, sattuneesta syystä.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  24. #204
    Lainaa (zuha @ Elo. 12 2008,10:47) kirjoitti
    Monessä mp koneessa alkaa pakosarja hehkumaan punaisena puolentunnin tyhjäkäynnin jälkeen.
    Monessa pyörässä tuohon hehkumiseen ei tarvita kuin minuutteja.

    MUTTA: Mitä tekemistä pakosarjan hehkumisella on käytettävän öljyn tyypin kanssa? Jäähdytteletkö pakosarjaa ruiskimalla öljyä sen päälle?
    <p>2002-2014</p>
  25. #205
    Lainaa (SamiN @ Elo. 12 2008,17:44) kirjoitti
    Lainaa (zuha @ Elo. 12 2008,17:23) kirjoitti
    Seuraavaksi niitä öljyanalyysejä kehiin, niitä olis paljon mielekkäämpi seurata ja saataisiin tähänkin keskusteluun edes vähän FAKTAA eikä vaan perstuntumaa, se kun on joka hanurilla vähän erilainen.
    Tiedät varsin hyvin ettei peräänkuuluttamiasi analyysejä ole koskaan tehty, sattuneesta syystä.
    Kyllä niitä on USA:ssa tehty paljonkin, siellä ihan tavan pulliaisetkin teettää analyysejä öljyistään (miksi?), niitä löytyy paljon tuolta BobIsTheOilGuy-sivustolta, joka on oikein öljyhifistelijöiden palsta. Varmaan löytyy Delvacistakin jokunen.

    Edelleen ihmettelen, että miksi sitä Delvaccia käytetään hiton kallissa työkoneissa ja rekoissa, eikö ne sitten käy kuumana ja yhtä soittoa pitkään? Jossain mopossa se nyt on aika sama mitä kuraa siellä on, mutta jos rekan kone mossahtaa, niin lasku on eri luokkaa.

    Ja miten vaikea tämä YLEISÖLJYN käsite oikein joillekin on? Kun aina puhutaan dieselöljyistä, mitä Delvac ei ole.

    Jokainen käyttää mitä haluaa, omahan on kone. Faktaa on kuitenkin se, että Delvac toimii mopossa, varsinkin näissä vanhemmissa, sitä ei edes Mobilin oma tekninen neuvonta kiistä. Eikä mikään tekninen seikka, eikä yleiset kokemukset. Kyse ei ole mistään perstuntumasta. Onko se parasta mahdollista kaikkeen käytöön, no se on jo vaikeampi juttu. Kyse on myös vaihtoväleistä.

    Niin autoissa käytän kyllä itse täyssynteettisiä öljyjä, kun pitää ajaa talvellakin.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  26. #206
    Tarttee tuotta ikävää näille kalliiden öljyjen perään huutajille.
    Delvacit on nyt jo kolmes konees olleet ja hyvin pelanneet.
    Minul on ystäviä, jotka on jo kymmenisen vuotta käyttäneet Delvacia ja heidän esimerkkiään seuraten uskalsin sitten itsekin muutamia vuosia sitten laittaa samat öljyt.
    Hyvin toimii, paremmin kuinn Castrollilla.
    Ihan sama miten viisaat näitä testejä tulkitsee, mul käy pyörään Delvacit ;)
    Joskus joutunut perääntyyn liikkeestä öljypyttyä sylissä suojellen, joskus kuunnellut kärsivällisesti, kun tuttavat huutaa mten kytkinlevyt turpoo ja lakkaa toimimasta.
    Mutta öljy...se se on ja toimii.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  27. #207
    Lainaa (Utah @ Elo. 12 2008,18:46) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Elo. 12 2008,17:44) kirjoitti
    Lainaa (zuha @ Elo. 12 2008,17:23) kirjoitti
    Seuraavaksi niitä öljyanalyysejä kehiin, niitä olis paljon mielekkäämpi seurata ja saataisiin tähänkin keskusteluun edes vähän FAKTAA eikä vaan perstuntumaa, se kun on joka hanurilla vähän erilainen.
    Tiedät varsin hyvin ettei peräänkuuluttamiasi analyysejä ole koskaan tehty, sattuneesta syystä.
    Kyllä niitä on USA:ssa tehty paljonkin, siellä ihan tavan pulliaisetkin teettää analyysejä öljyistään (miksi?), niitä löytyy paljon tuolta BobIsTheOilGuy-sivustolta, joka on oikein öljyhifistelijöiden palsta. Varmaan löytyy Delvacistakin jokunen.

    Edelleen ihmettelen, että miksi sitä Delvaccia käytetään hiton kallissa työkoneissa ja rekoissa, eikö ne sitten käy kuumana ja yhtä soittoa pitkään? Jossain mopossa se nyt on aika sama mitä kuraa siellä on, mutta jos rekan kone mossahtaa, niin lasku on eri luokkaa.

    Ja miten vaikea tämä YLEISÖLJYN käsite oikein joillekin on? Kun aina puhutaan dieselöljyistä, mitä Delvac ei ole.

    Jokainen käyttää mitä haluaa, omahan on kone. Faktaa on kuitenkin se, että Delvac toimii mopossa, varsinkin näissä vanhemmissa, sitä ei edes Mobilin oma tekninen neuvonta kiistä. Eikä mikään tekninen seikka, eikä yleiset kokemukset. Kyse ei ole mistään perstuntumasta. Onko se parasta mahdollista kaikkeen käytöön, no se on jo vaikeampi juttu. Kyse on myös vaihtoväleistä.

    Niin autoissa käytän kyllä itse täyssynteettisiä öljyjä, kun pitää ajaa talvellakin.
    Öljyanalyysejä tehdään nimenomaan sen vuoksi että voidaan ennustaa mahdollisia vaurioita moottoreissa ja vaihdelaatikoissa. Esimerkiksi metallin jäämiä (laakerit), ulkopuolista likaa (ilmansuodatin), jäähdytinnestejäämät.
    Ei mua kiinnosta se miten öljy toimii jossain scanian 400hp dieselissä tai catepillarin generaattorissa, aivan sama. Enkä väitä mitään öljyä kuraksi, ainakaan vielä Pointti on se että mp:n moottori käy ehkä enempi vaihtelevissa olosuhteissa. Esimerkkinä joku catepillarin highway diesel jonka normaali öljyn lämpötila on korkeintaan 98C ja ei tarvitse mennä tuosta paljon yli kun ollaan punarajalla.
    Moottoripyörissä tietyissä olosuhteissa *saattaa öljyn lämpötila nousta reilusti yli 120C. Kenellä on öljynlämpömittarit niin voi lämpöjä seurailla. Tässä kohtaa alkaa meikäläistä kiinnostaa se miten mineraaliöljy käyttäytyy. Joo, on siellä rekassa turbo ja kuumat laakerit mutta on siellä pikkusen korkeemmat öljynpaineet kuin mopoissa. Prätkässä kuumenee kansi ja yllättäen ne punahehkuset pakoputket ainakin mun pyörässä kiinnittyy sylinteriin, sinne kannen puoleiseen päähän Prätkän kannessa sen öljyn vauhti ei ole yhtä kova kuin esim. turbon laakereilla, vai onko..?
    Sitten tulee mieleen ilmansuodattimet, raskaassa kalustossa ne on kertaluokkaa paremmat kuin mp:ssä, varsinkin jos mp:ssä käytetään öljyttäviä virisuotimia. Ja mihin muualle se paska menee kuin osaksi sinne moottoriöljyyn.... no ehkä se paskan sitomiskyky on öljyillä aika lailla samantasoinen mutta tohon lämmönsietoon eroja jo löytynee..
    KTM
  28. #208
    [QUOTE= (zuha @ Elo. 12 2008,21:49)]
    Lainaa Utah,Elo. 12 2008,18:46 kirjoitti
    Moottoripyörissä tietyissä olosuhteissa *saattaa öljyn lämpötila nousta reilusti yli 120C. Kenellä on öljynlämpömittarit niin voi lämpöjä seurailla. Tässä kohtaa alkaa meikäläistä kiinnostaa se miten mineraaliöljy käyttäytyy. Joo, on siellä rekassa turbo ja kuumat laakerit mutta on siellä pikkusen korkeemmat öljynpaineet kuin mopoissa. Prätkässä kuumenee kansi ja yllättäen ne punahehkuset pakoputket ainakin mun pyörässä kiinnittyy sylinteriin, sinne kannen puoleiseen päähän Prätkän kannessa sen öljyn vauhti ei ole yhtä kova kuin esim. turbon laakereilla, vai onko..?
    Mulla ilmajäähdytteinen GSX750 nosti oman mittarin mukaan öljynlämmöt 150 korville vähänkään pyrkivämmässä ajossa. Ja mittaus oli öljypohjasta tulevasta öljystä, kannessa öljyt käy paljon kuumempina. Ja ei mitään ongelmia mineraaleilla, ei minkäänlaisia öljyn palamispinttymisiä koneessa(sisäpuolella....). Ja tuo gsx tosiaan nosti öljynlämpöjä, neste tai öljyjäähdytteiset ei käy lähellekään yhtä lämpöisinä.

    Turbossa sen sijaan on aivan toisenlaiset lämpötilat, koneen kun sammutat turbo punaisena niin öljy voi joutua kärsimään puolen tuhannen asteen lämmöt, ja turbojen yleisin hajoamisvika nyt vissiin on öljykarsta turbiinin lämpökilven takana.

    Niin ja ilmajäähdytteinen turbo jäähtyy vain sillä matalapaineisella öljyllä mikä siinä kiertää, sylinterinkansi edellyttää toimiakseen huomattavasti alhaisempia lämpötiloja kuin turboahdin.

    Ja loppupelissä sillä miten öljy käyttäytyy kuumissa olosuhteissa ei ole väliä onko se mineraali vai synteettispohjainen, öljyn koostumus sen ratkaisee ja 20W-50 mineraali voitelee varmasti paremmin kuumissa olosuhteissa kuin 0w-30 synteettinen. Verrattaessa sitten vaikka 15W-40 mineraalia ja 10W-40 synteettistä jommankumman paremmuus ei sitten ole yksioikoisesti ennustettavissa.
  29. #209
    Vanha kunnon Delvac keskustelu. Tästä sitä puhetta riittää. Ja tässä kirjoittaa taas yksi asiantuntija.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  30.  
  31. #210
    [QUOTE= (naukkis @ Elo. 12 2008,22:14)]
    Lainaa (zuha @ Elo. 12 2008,21:49) kirjoitti
    Lainaa Utah,Elo. 12 2008,18:46 kirjoitti
    Moottoripyörissä tietyissä olosuhteissa *saattaa öljyn lämpötila nousta reilusti yli 120C. Kenellä on öljynlämpömittarit niin voi lämpöjä seurailla. Tässä kohtaa alkaa meikäläistä kiinnostaa se miten mineraaliöljy käyttäytyy. Joo, on siellä rekassa turbo ja kuumat laakerit mutta on siellä pikkusen korkeemmat öljynpaineet kuin mopoissa. Prätkässä kuumenee kansi ja yllättäen ne punahehkuset pakoputket ainakin mun pyörässä kiinnittyy sylinteriin, sinne kannen puoleiseen päähän Prätkän kannessa sen öljyn vauhti ei ole yhtä kova kuin esim. turbon laakereilla, vai onko..?
    Turbossa sen sijaan on aivan toisenlaiset lämpötilat, koneen kun sammutat turbo punaisena niin öljy voi joutua kärsimään puolen tuhannen asteen lämmöt, ja turbojen yleisin hajoamisvika nyt vissiin on öljykarsta turbiinin lämpökilven takana.

    Niin ja ilmajäähdytteinen turbo jäähtyy vain sillä matalapaineisella öljyllä mikä siinä kiertää, sylinterinkansi edellyttää toimiakseen huomattavasti alhaisempia lämpötiloja kuin turboahdin.
    Diesel- ja bensiinimoottorin pakokaasujen lämpötiloja ei voi verrata keskenään, koska niissä on aika iso ero niin kuormittamattomana kuin kuormitettunakin.

    Turbojen yleisin hajoamissyy on se kun pakopuolen siipipyörä joutuu epätasapainoon. Turbon voiteluun ei tarvita mitään ihmeellistä. Siinä on suuri pinta-ala liukulaakerissa. Täydestä kuormasta kukaan järkevä ei sammuta turbomoottoria.

    Tyhjäkäynnillä pakokaasujen lämpötila on useita satoja asteita pienempi kuin kuormitettaessa. Synteettiset öljy säilyttävät ominaisuutensa huomattavasti pitempään kuin mineraaliöljyt. Se on tosiseikka ja se mahdollistaa pidentyneet öljynvaihtovälit. Mineraaliöljyilläkin ajaa ihan hyvin, ne vain on vaihdettava hiukan aikaisemmin.
    Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
Sivu: 7 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891757 ... ViimeinenViimeinen