Kun korvasin 2002 Kotarissa API SG puolisynteettisen Castrolin Bilteman API SM Jaso MA2 (uusin luokitus olisi API SN, mutta vielä harvinainen, SM moottoripyöräöljyksi tuoretta, ja MA2 tarkoittaa että on ilman friction modifiereitä joita ei märkäkytkimeen saisi pistää, niitä kun on Delvacissa) alkoi mm. vaihteet pelata paremmin ja muutenkin vaikutti että nyt on hyvät öljyt. öljy öljynvaihdossa oli huomattavasti vähemmän kuraa kuin Castrolilla, joka jo muutamassa tunnissa meni sellaiseksi mömmöksi että Sortti-asemalla ei meinannut tulla jäteöljyastiasta ulos. Tyytyväisenä sen jälkeen kaatanut Bilteman synteettistä moottoripyöräöljyä kurapyörään, maksaakin vaan 29.90/4L, ei tarvitse Delvacceja miettiä ja 5 tunnin öljynvaihtoväli ei tuolla hinnalla räjäytä budjettia.
ZX6R & KTM Enduro
MA2 tarkoittaa että on ilman friction modifiereitä joita ei märkäkytkimeen saisi pistää, niitä kun on Delvacissa
Mitkö tuokin lause oikein tarkoittaa, saa sen käsityksen, että ei saa märkäkytkimeen pistää, koska niitä on delvacissa?
No tuosta MA luokituksesta huolimatta, kyllä tuo delvacci kuitenkin pelaa ainakin Hondassa, vaihteet ja kytkin erikoisesti siitä pitävät. voihan sitä tietenkin halpana pitää, kun öljykustannus on 29.90/5h, kaikki on suhteellista.Delvacci maksaa isossa 20 litran pytyssä puolet tuosta ja pelaa ihan yhtä hyvin.
Suosittelen tutustumaan ihan faktatietoihin mitä ja miten tuo (JASO) luokitus haetaan ja miten sen saa.
Motorcycles - Four Stroke Cycle Gasoline Engine Oils (JASO T903:2011) - Implementation Manual
JASO MA2 tarkoittaa, että öljy täyttää JSAE:n (Society of Automotive Engineers of Japan, Inc) perustaman standardin JASO T903:n luokituksen MA2. Käytännössä tarkoittaa, että öljy on jotakin seuraavista:
API SG, SH, SJ, SL, SM (pl. SM/EC), SN (pl. SN/RC).
ILSAC GF-1, GF-2, GF-3
ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C2, C3, C4
...lisättynä JASO:n kitkatesteillä: DFI, SFI ja STI. Tämän kitkatestin tulokset sitten määräävät tuleeko öljystä MA, MA1, MA2 vai MB.
Dynamic Friction Index – Measure of clutch feel and how progressively power
transfers under slipping conditions
Static Friction Index – Measure of closed clutch pack torque handling capacity-
resistance to clutch slip under high-torque “break-away” conditions
Stop Time Index – Measure of how quickly the clutch engages
Eikä JSAE kiellä "friction modifierien" käyttöä jos öljy muuten läpäisee kaikki kitkatestit: DFI, SFI ja STI -testit.
Huomatkaa tuo luokituksen hakumenettely. Ei JSAE noita öljyjä testaa vaan valmistaja lähettää JSAE:lle testitulokset ja takaa, että tiedot ovat oikein. Toki pistokokeita voivat suorittaa. Samanlainen hakumenettely oli muistaakseni myös ACEA-luokituksille.
Viimeksi muokannut: 4kex; 28.03.2013 klo 16:55.
- Tampereelta löytyisi vajaa (iso) pönikkä Delvakkia (vaihtuu vaikkapa kahvipakettiiin) ; Bandit vaihtui Z750:n. Kawassa olen käyttänyt motulia. Ainakin omalla kokemuksella ok susukiin, muutaman öljyn vaihdon tuolla vielä tekee olisiko ~8l jäljellä. t. ojala.tj@jippii.fi
to
Bandit vaihtui Z750:n. Kawassa olen käyttänyt motulia
No eipä se liene iso vaiva, jos kokeilee Delvacin toimivuutta Kawassa, jos ei pelaa, niin ei se montaa minuuttia vie vaihtaa öljyt motuliin. Eipä siinä kytkin-vaihteisto-rakenteessa niin suuria eroja liene. Tuo Motulhan on ihan motonetin oma tuotemerkki, omaa tuotantoa ei siis ole ja purkitetaan jonkun suuren valmistajan tuotetta ja pytyn kylkeen omat logot kera ehkä sen mopon kuvan. Isossa erässä kun ostavat, niin kate purkituksesta lienee aika kova, samanlaista touhua, kun K ja S-kaupan omat tuotemerkit.
http://www.motul.com/fi/en/corporate/5 En tiennytkään, että Motonet-myymälöitä on ollut jo 1800-luvun puolessa välissä.![]()
Superbike #7
Taitaa sekoittaa Motox öljyihin, se on Motonetin oma tuotemerkki![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Niin mullakin, tai en oo suskila vielä ajanu, mutta valot ja vilkut ja ohjaus ainakin tuntuu toimivan ihan hyvin![]()
Ok, paitsi että kotariin menee vaan yksi litra öljyä per vaihto eikä koko purkkia. Kustannus on siten 29.90/4 / 5h.
Hassu tapaus: Delvaccia kiinnostuneena katselin IKHssa ja myyä tuli kysyään että minkälaiseen pakuun vai kuorma-autoon.
Sanoin että jotkut pistää moottoripyörään ja myyjä alkoi valistaa että älä tätä nyt vaan mopoon laita...
ZX6R & KTM Enduro
Motulista sen verran, että Puuilosta niitä saa nykyään halvemmalla kuin Motonetistä. Motul 5100 10w-40 Motonetissä 49e ja Puuilossa 39e. En ole nähnyt näitä muissa liikkeissä hyllyssä. Eikä koko hyllyssä olevaa valikoimaa ole Puuilon nettisivuilla.
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Zetoriin tuuppasin delvacit sisään nyt talvihuollossa ja ainakin vielä toimii. 10km ajettu
jos vaikka vaihtais uusiksi 100 -200 km päästä niin vähän kone putsaantuu.
-vk-
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
Harvoissa paikoissa on myyjät perillä noista öljyjen ominaisuuksista. Nuo raskaan kaluston moottoriöljyt on moneen mopoon oikein sopivaa tavaraa toisin kuin autojen bensiinimoottoreihin tarkoitetut öljyt. Niiltä vain puuttuu tuo JASO MA -luokitus, koska valmistaja ei ole sitä huomannut tai halunnut hakea, koska mp-öljyt ovat aika marginaalista liiketoimintaa monille.
Meikäläisen kommentteihin näissä tapauksissa voi aika pitkälti luottaa, koska noita polttomoottoreita on tullut opiskeltua pääaineena TKK:lla eli nykyisessä Aalto-yliopistossa.
Superbike #7
Laitoin Delvac Super 1400 15W40 -öljyt vm. -97 Kawa ZX-9R:ään. Puuilosta 20 l tönikkä kustansi 65 €.
Helpommin kyllä nyt löytyy vapaa kuin ennen, mutta ei vaihteiston toiminta muutoin ole juurikaan muuttunut. Edelleen parkkiin tullessa jos ei pyörän vielä liikkuessa älyä hakea vapaata, niin joskus sitä ei saa valituksi sitten millään.
En tiiä onko vika Delvacin vai rouva Fortunan, mutta 1500km sitten pistin Vacit '97 ZX6R:ään liemet sisälle ja nyt luistaa kytkin kakkosella täyskaasukiihdytyksissä :-(
Täytyy koittaa vielä vaihtaa liemet ennen kytkinremonttia.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Kytkinrempassa sitten taitaa usein öljyä valua koneesta kuitenkin aika paljon, niin vaihtaisin ne levyt (+jouset) samalla vaihdolla.
Tere
Itselläni ZR-7S ja ilmaöljy. Viime kesänä tuli 10 tkm mittariin ja kolmet öljyt.
Eli 3300 tkm oli vaihtoväli mulla. Voi myös johtua viimekesän paskoista keleistä ja siitä,
Kawasaakeliin on erittäin helppo tehdä tuo öljynvaihto + öljy on halpaa.....
Öljy oli mustaa lyhyestä vaihtovälistä huolimatta eli kai sieltä jotakin mukaankin irtosi????
Tänä suvena meinasin 5000 km vaihtovälillä mennä. Jos olisi konekkin jo pesty kunnolla....
Katsellaa.
ER-5
ZR-7S
SV 1000S
FZ-1S
Eikö tuo 5000-6000km oo hyvä vaihtoväli sama mitä öljyä käyttää...Vaihoin ekat delvacit parin tonnin ajon jälkeen,olettaen että pesevämpi ku aikasempi öljy.Mutta kovasti peseviä taitaa nykyään olla kaikki öljyt?Kytkinlevyjen vaihto on ei oo aina tarpeen kytkimen luistaessa,mittaa levyjen vahvuuden,tarkastaa pinnat ja jos lasittuneet,voi kokeilla hioa kevyesti suoralla alustalla,välilevyt usein lasittuu ja vääntyy,eli suoruus olennainen noilla välilevyillä,viimeisenä muttei vähäisimpänä jouset,jäykemmät alkuperäisten tilalle jos löytyy.
<p>keskiviiva rauhoittaa- - -riders on the storm</p>
Meneekö tuo delvac mineraaliöljyjen kanssa samaan kategoriaan, kun mulle on neuvottu että jos ajaa mineraaleilla niin vaihtovälin tulis olla lyhyempi?![]()
Mä vaihtaisin myös synteettiset 6 tonnin välein,ainakin paljon ajetussa moottorissa.Jotkut sanoo mineraaliöljyjen olevan parempia kuluneeseen ja öljyä syövään moottoriin,tiedä sitte,mutta ite en oo nähny mitään syytä siirtyä täyssynteettiseen öljyyn (kohtuu matalaviritteisen moottorin ollessa kyseessä) varsinkaan edellisen moottorin aikana,meni vaihtoon kone 351tonnia ajettuna samoilla männän renkailla sylintereitä avaamatta.Kyllästyin vaan 300tonnin jälkeen lisäähän öljyä,345tonnia oli mittarissa kun euroopan retkelle kesällä-10 lähin,8 litraa delvacia mukana,5800kilsaa tuli retkelle matkaa pitkin alppeja ja 8 litraa lisäsin delvacia.Rönsyli vähän tämä delvac keskustelu,,,ajakaa,keskiviiva rauhottaa- - -
<p>keskiviiva rauhoittaa- - -riders on the storm</p>
Vaihtoväli riippuu täysin ajotavasta. Sullakin on jollain tapaa ratailuhenkinen profiilikuva, joten voi olla, että sinunkin ajollasi vaihtoväliä pitää lyhentää reilusti. Itse vaihtelen öljyt kilpuriin n. 500km välein.
Jos öljy täyttää valmistajan vaatimukset, pitäisi sen kestää valmistajan ilmoittama vaihtoväli. Raskaassa ajossa pitää vaihtaa ja mielenrauhan takia voi vaihtaa öljyt myös aiemmin. Jos öljyn kesto huolestuttaa voit
a) Vaikka puolittaa valmistajan ilmoittaman vaihtovälin.
b) Ajaa sellaisella öljyllä, joka varmasti kestää koko vaihtovälin.
En ymmärrä mitä ideaa on ajaa Delvacilla tai muulla halvalla öljyllä jos säästö syödään vaihtamalla öljyt jokaisen tankkauksen yhteydessä.
Superbike #7
En oo gixxeriin laittamassa delvaccia. Ajan sillä Valvolinen VR1 20w-50
Niitä oon vaihtanu 2500km välein. Sitä pitää varmaan tihentää kans kun ajot on nyt enemmän rata-ajo painotteisia.
Meillä on myös tuo morsiammen bandit 1250 niin mietin jos siihen laittais delvacit.
Siinä menis sitte varmaan rauhallisin mielin sillä 5000km vaihtovälillä?
Suositteleeko Suzuki noin isoa viskositeettia?Meinaatko että kone käy jotenkin erikoisen kuumana? Ainakin vanhassa vuosimallin -94 nestejäähysuzukissa jäähdytysneste kiertää myös moottoriöljyä jäähdyttämässä (lämmittämässä) ja siksi en olisi näin maallikkona ainakaan kovin huolissani viskositeetin riittävyydestä. Sen sijaan – edelleen maallikkona – olisin kyllä sitä mieltä, että jos meinaa antaa kiertokangille, nokka-akseleille, sylintereille yms. sellaista voitelua kun suzukin insinööri on laskeskellut ja suunnietllut niin sen öljyn olisi hyvä olla sen verran ohutta että se öljy mahtuu ja pääsee kiertämään laakereissa kunnolla. En minä siten tiedä, mutta olettaisin Suzukin insinöörien suunnitelleen öljyn kierron koneessa ja laakereissa sille viskositeetille mitä suosittelevat. Mutta tietty jos tuollaista viskoa suosittelevat niin sitten juu
![]()
Muistaakseni ei suosittele, mutta tuon on ns. vaihtoehtoiset viskositeetit listassa, mikäli 10W-40 ei ole saatavilla tai konetta käytetään poikkeuksellisen kuumissa olosuhteissa.
Myös tämä herättää minussa ihmetystä, kun ihmiset uskaltavat vaihdella öljyn viskositeettia ihan miten sattuu (esim. Delvac), mutta sitten saadaan hirveä haloo aikaseksi jos purkissa sattuu olemaan väärä kuva etiketissä.
Superbike #7
Oikein muistelet
Hyvin mennä porskuttaa tuolla öljyllä. Yli 15tkm on tullu tuolla ajeltua. Moottori on paljo hiljaisempi ja värinättömämpi tuolla öljyllä, laatikko toimii kans hienosti.
Tuossa mun pyörässä on puristussuhde 13.7:1 nii on hyvä kun on paksummat öljyt.
Ens talvena avaan taas moottorin ja vaihdan laakerit nii sitte näkee minkä näköiset on vanhat liuskat. Noilla laakereilla on nyt ajettu 25tkm.