Ei se hondankaan oma 10w-30 toimi, ei ainakaan tonnisessa cbf matkamopottimessa. Varsinkin jos vähänkään vertaa edeltävään gn4 10w-40 jolla sai lirutettua vielä öljyn näköistä tavaraa ulos 6tkm välein ja vaihteisto toimi suht ok. No ens kesänä tulee mopoihin Vaccin mx 15w-40 ja todellakin toivon monen asian parantuvan![]()
Eikö kukaan kommentoi Honun SAE10W30 öljyn käyttäytmistä VFR:n tapauksessa? Muualla olen kertonut omasta kokemuksesta, että vaihdettaessa 1:ltä vapaan yli 2:lle toisinaan käy, että jääkin vapaalle, siis sille oikealle vapaalle. Jos muu öljy poistaisi tuonkin. Onhan tuolla 6-pyttyseen Bemuunkin Delvaccia laitettu, muistelen.
12 tkm on Honun vaihtoväli, jota kylläkin tulen lyhentämään, kun parina päivänä kesässä muutamia settejä radalla kuuluu asiaan yläkierroksilla ajaen. Sehän vaan avaa konetta.
<p>.</p>
Moottorin laakerointi (tai tarkemmin laakerien sisäinen välys) ja esim. sylinterin ja männän välinen välys suunnitellaan tiettyä öljyn viskositeettia silmällä pitäen. Suunnitteluviskositeettina pidetään nimenomaan öljyn viskositeettia laakerin (= öljyn) toimintalämpötilassa. Öljyn viskositeetti taas riippuu lämpötilasta. Eli mitä kuumempaa öljy on sen pienempi on viskositeetti, eli öljy virtaa paremmin. Jos öljy kuumenee liikaa tai moottoriin laitetaan öljyä, jonka viskositeetti ei ole riittävä, voi laakerin liikkuvien osien välinen öljykalvo revetä, jolloin metalli pääsee ottamaan kiinni metalliin ja laakeri kuluu selvästi normaalia enemmän. Myöskään liian suuri viskositeetti ei ole hyväksi, koska silloin öljy ei pääse tunkeutumaan laakerin liikkuvien pintojen väliin kunnolla ja taaskaan voitelu ei toimi oikein. Moottoriöljyn viskositeetti kuvataan SAE numerolla, esim. 10W40.
Tässä 10W on kylmäpään viskositeetti (kertoo kuinka kylmässä öljyä vielä voi käyttää), ja 40 kertoo kuumapään viskositeetin (tietty viskositeetti 100 asteen lämpötilassa). Mitä isompi W-arvo, sitä huonompi on öljyn juoksevuus kylmässä ja mitä isompi W:n jälkeen tuleva numero on, sitä paksumpana öljy kestää kuumissa oloissa. Google kertoo aiheesta lisää jos kiinnostaa. Esim. Nesteen sivuilta löytyy myös hyvä perustietopaketti.
Superbike #7
Taitaapa olla kevät tulossa, kun telvaanikeskustelu alkoi taas.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
Moto Guzzi California EV Touring
Hjuu juuri katsoin busan manuskaa niin sieltä löytyi sama kuva. Mutta Suomessa oli toissakesänä yli +30c lämmintä niin eihän tuo kelpaa!!Saattaa seurata välitön konerikko
Edit: uskaltaisin väittää että tuo "käytä näitä jos ei 10W-40:stä ole saatavilla" ei tarkoita sitä että jos vaihtoehtona on ajaa ilman öljyjä, vaan että ihan sama jos mopon käyttölämpötilat natsaa
Viimeksi muokannut: jyk4; 17.01.2013 klo 18:47.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Tässä aika hyvä sivu http://ww.synlube.com/viscosit.htm#VI
Tuo W on lyhenne sanasta "Winter", eli pyritään juoksevaan öljyyn kylmissäkin olosuhteissa. Prätkissä kiinnostavin alue on oikeastaan miten öljy pitää viskositeettinsä koneen olessa oikeassa käyttölämpötilassa. Tässä kohtaa öljyt alkaa erottua toisistaan. Purkissa mainittu W kun pätee vain uudelle öljylle.
Korkeilla kierroksilla kiertävällä prätkän moottorilla, oma paras viskositeettinsa käyttölämpöisenä ja sitten siinä lämmössä öljyn tulisi vielä toimia vaihteistoöljynä. Haastetta kerrassaan.
Karsastan näitä ohuita litkuja, jotka tarkoitettu talven kylmäkäynnistyksiä ajatellen. Tärkeämpänä pidän niin kutsuttua kuuman pään ominaisuuksia. Samoin mp öljyn tulee sisältää mahdollisimman vähän ympäristösyistä lisättyjä lisäaineita, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä voitelun kanssa.
Vacci mx on minulle ollut taloudellinen vaihtoehto, joka vaihdetaan uuteen ja tiheään.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Joo, o. Offia...
Karsastan myös! Just eilen yks skoodakuski valitteli uudehkon turpo Ocun öljynkulutusta. Huollon mukaan ominaisuus
Voisikohan asiaan vaikuttaa 0W-30 "longlaif". Öljyt vaihtuu moneen kertaan huoltovälillä![]()
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
AijaaKuvittelin että muillakin olis about vastaava taulukko kuin tuo aiemmin mainittu suitsan jotta kelpais ellei ihan saharaan lähde. Itsellä on suosituksena myös se 10w40 mutta 10w30 korvaavana taulukossa, samaan tapaan kuin em. taulukossa. Aion kuitenkin hyvällä omallatunnolla käyttää tuota, en usko että kovin montaa päivää tulee kesällä kun ulkoilman lämpötila ylittää suosituksen tuolle viskositeetille.
Tänään tarttui mukaan 20l pönikkä mx 15w-40 Delvaccia kun auton sisätila lämppäriä ostaessa huomasin myös moista kultaa olevan tarjolla![]()
Mun ois tarkotus ens kesänä vähän testailla että saako täyssynteettisellä polttoaineen kulutusta vähenemään. Viime kesältä n. kolmen kuukauden ajalta sain pyörän keskikulutukseksi 5,3 ja vielä kevään ajan dieselmineraalilla ja talletan kulutukset. Sitten synteettiset pönttöön ja lisää kulutuksen tarkkailua. Voi tosin olla että ero näkyy paremmin vasta toisella satsilla sillä mineraalia sekoittuu väkisinkin sekaan kun ekan kerran tyyppiä vaihtaa. Anyways, teoriassa on mahdollista saavuttaa jopa 8% parannus eli 4,9 keskikulutus, mutta sen näkee onnistuuko käytännössä...![]()
youtube.com/user/mototuomas
Minulla ainakin on se käsitys, että minereraaliöljy on liukkaampaa, siis kitkakertoimet pienemmät. Synteettisen edut tulevat esiin paremmin kylmissä olosuhteissa, menevät "puuroksi huomattavasti alemmissa lämpötiloissa kuin mineraaliöljyt. Siksi on käytössä näitä semisynteetisiä öljyjä, mineraali- ja synteetisen öljyn sekoituksia, saavutetaan noita kumpiakin ominaisuuksia.
Ehkä koneen lämpiämisvaiheessa voi olla eroa kulutuksessa, mutta samanlainen lienee viskositeetti käyntilämpötilassa.
Ei öljynvalmistaja, vaan ainakin äkkiseltään luotettavamman oloinen lähde:
http://machinedesign.com/article/sav...l-changes-0925Synthetic oils’ low coefficients of friction contribute to energy savings. PAG oils have about half the friction of petroleum-based oils, allowing worm-gear rigs lubricated with PAG to be about 18% more efficient than those lubricated with mineral oils.
Tuossa puhutaan siis teollisuusvaihteista, mutta voisin kuvitella että samat periaatteet toteutuvat myös moottoreissa, varsinkin moottoripyörissä, joissa vaihteisto voidellaan samalla öljyllä.
Lisäksi tämä on varmaan ihan hyvä juttu:
---PAOs have about 10% higher specific heat and 20% thermal conductivity than petroleum-based oils. This means equipment running on synthetics is better able to dissipate heat and run cooler for longer lubricant life.
Ei ihme että öljyjen valinta on vaikeaa kun liikkeellä on ties minkälaista mutu-tietoa.
youtube.com/user/mototuomas
Ei tuo nyt ihan mutu-tietoa ole. Omistan Ford merkksesen auton ja siihen suositellaan Fordin "omaa" ehkä mobilin valmaistamaa 5W-30 öljyä, joka on siis osasynteettinen. Ainakin jossain öljyn esitteessä mineraaliöljykomponenttia perustellaan sillä, että se pienentää kitkakerrointa. Synteettinen öljy taas parantaa tämän öljyn kylmäominasuuksia.
Synteettisen öljyn edut nimenomaan ovat paremmat kylmäominasuudet, voitelee talvellakin heti, kun taas mineraali on melkoista pöperöä ja alkuvaiheessa ei voitele kunnolla. Toinen synteettisen hyvä ominaisuus on viskositteetin säilyminen pitkillä öljynvaihtoväleillä.
Nuo synteetisen parhaat puolet eivät ehkä moottoripyöräkäytössä pääse oikeuksiinsa, käyttö on yleensä kesällä ja useimmilla mestä lienee käytännön öljynvaihtoväli 5000-10000 km, jonka nykyaikainen mineraaliöljykin hyvin kestää
Voitko kertoa mikä tämä öljy on niin on helpompi tutkia että onko tälle väitteelle muuta todistetta kuin öljyesitteen mainoslauseet.
youtube.com/user/mototuomas
Toisaalta, mitä muuta järkeä on tehdä näitä osasynteettisiä öljyjä, jos synteettisillä öljyillä on niin ylivoimaiset ominasuudet verrattuna mineraaliöljyyn? Kyllä ennenvanhaan, siis 70-luvun alussa, kun ei ollut vielä tietoakaan näistä synteettisistä öljyistä, oli melkoista urheilua pistää auto käymään parinkymmenen asteen pakkasessa, ei meinannut startti pyörittää. Nyt auto noilla synteettisillä lähtee käymään kuin palmupuun alta.
Pitänee jostain hakea mustaa valkoisella tuosta mineraaliöljyn paremmista luikuominasuuksista, tuo tieto vaan on jäänyt mieleen artikkelista Fordin jostain suomenkielisestä julkasusta jo vuosien takaa. Tuolla osasynteettisellä öljyllä oli juuri yksi tarkoitus alentaa polttoaineen kulutusta. En kyllä tältä istumalta usko mihinkään 8% polttoaineen säästöön öljylaatua vaihtamalla, oma deauville kuluttaa neljän litran pintoihin mineraaliöljyllä, sis pitäsi tuosta pystyä lohkaisemaan 3 desiä sysnteettisellä vielä pois.![]()
Totaa...
Tärkeintähän ny on, että sitä öljyä on, ja että siinä ei ole kovin montaa kourallista männänrenkaan palasia ja hammasrattaita...
Ja liukastaki se liemi sais olla...
Tää on ikuinen väitekohta... Ihan sama kun jotku ei kaada auton moottoriin muutaku mobilia...
Vapaa valinta, ei sillä.
Mutta kannattaa lukea ja ymmärtää voiteluaineiden valmistusta ja niiden kemiaa.
Juu.
Olen kaatanu mm. Suzukiin The big D:tä, eikä se siitä räjähtäny.
Päinvasto.
Irrotti saastaa aika reippaasti.
Ok.
Siinä on kaliumsuoloja, jotka liottaa sitä öljysakkaa.
Mutta ei se suiza hermostunu kun putsauksen jälkeen sinne kaatelin tepoil moniaste 15w-40 lientä.
Perusöljyä, ilman mitään ryppyjä.
Ja Hondaki sai tota.
Eikä sekään räjähtäny.
Mut, tietystihän jokainen tekee mitä lystää ja osaa omassa autotallissa sen 25w hehkulampun valossa määritellä öljyjen paremmuksia.
Mut vapaa maa ja vapaa tahto...
e...
Ja ne pakkasstartit.
Joo.
Autoissa vois suosiolla kaataa vähintään osasynteettistä sinne koneeseen.
Se on eri asia kuin mopon kone.
Se märkäkytkin...
Vanhemmat pösön 205:t ja sitikan visat & BX:ät kulki laatikossa ja koneessa samat öljyt. Oli niitä muitaki, mutta kaikki tuntee ne.
Ei se vaihteisto.
Vaan se märkäkytkin...
Se on ongelma...
Viimeksi muokannut: janite2; 16.02.2013 klo 00:00.
Se oli jo rikki...
Hinta.
Janiten höpötyksiin vaikea sanoa mitään kehittävää. Kuten sanottu olen käyttänyt Deetä (tai Teboilin vastinetta...) ja tiedän että se toimii eli siis ei riko konetta ainakaan merkittävästi nopeammin. Nyt jos kuitenkin lähdetään vaikka ihan harrastusmielessä miettimään että mikä on pilkkua nussien se hyötysuhteeltaan paras öljy, niin vastaus ei välttämättä ole D "koska se toimii".
Viimeksi muokannut: Rasenger; 16.02.2013 klo 00:15.
youtube.com/user/mototuomas
Kuluttajat.
Se oli jo rikki...
Nuo matovaihteet ja muut ison pintapaineen sovellukset on vähän eri juttu voitelun kannalta kuin moottorit ja niiden vaihteistot. Isoille pintapaineille tarkoitetut öljyt eivät toimi lainkaan esim. normaalissa moottorissa, koska lisäaineistus ei aktivoidu ennen tiettyä painetta ja lämpötilaa. Toki synteettinen öljy on pääsääntöisesti aina parempi valinta moottorin voiteluun kuin mineraalipohjainen ja pientä säästöä polttoaineenkulutukseen voi saada, mutta ero on niin pieni, ettet todennäköisesti pysty todentamaan sitä ajossa.
Superbike #7
Tätä vähän epäilinkin. Mutta haittaahan omista testailuista ei ole koska harrastetoimintaahan tämä on, mitään absoluuttista hyötyä ei ole tarkoituskaan hakea. Saatan myös huvikseni laittaa öljynlämpömittarin pyörään nähdäkseni onko mitään eroa lämpötiloissa, varsinkin kun öljyntäyttötulppa on ottanut vähän osumaa. Jos synteettinen johtaa lämpöä paremmin, saattaisikohan olla nähtävissä jopa öljynlämmön nousua, kun lämpö moottorista siirtyy tehokkaammin öljyyn? Tai sitten päinvastoin.
EDIT: Nyt kun hetken käytin aikaa miettimiseen, niin luulen että öljynlämmön pitäisi laskea, jos öljy siirtää paremmin lämpöä itseensä ja sitten taas öljynlauhduttimen kautta itsestään ulos. Prosessorijäähdyttimistä jäi vain mieleen se, että mitä paremmin lämpö siirtyy pois prossusta, sitä kuumempi siili.![]()
Viimeksi muokannut: Rasenger; 16.02.2013 klo 00:27.
youtube.com/user/mototuomas