Sivu: 66 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1656646566676876 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1951:stä 1980:een 2791:sta
  1. #1951
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Hondan lisäksi ei kovin montaa tietääkseni ole.
    Kirjoittelin vaan tuon varoitukseksi, ettei joku nettikommenteista innostuva ihan niin helposti rikkoisi mopoaan tietämättömyyden takia.
    Jep, kyllä voiteluöljyn kanssa kannattaa olla huolellinen.
    <p>.</p>
  2. #1952
    Ei se hondankaan oma 10w-30 toimi, ei ainakaan tonnisessa cbf matkamopottimessa. Varsinkin jos vähänkään vertaa edeltävään gn4 10w-40 jolla sai lirutettua vielä öljyn näköistä tavaraa ulos 6tkm välein ja vaihteisto toimi suht ok. No ens kesänä tulee mopoihin Vaccin mx 15w-40 ja todellakin toivon monen asian parantuvan
  3. #1953
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Muuten hyvä, mutta ei taida olla kovinkaan montaa mopoa liikenteessä, joihin tuo kuumapään viskositeetti riittäisi. Laiskimmatkin maamoottorit taitaa vaatia vähintään 40 ja monet kireämmät laitokset 50 tai jopa 60 kuumapään viskositeetiksi. Eli tätä ei kannata moottoriin kaataa ellei ehdoin tahdoin tahdo lyhentää koneen kestoikää, tahi ole aivan varma, että öljyn ominaisuudet riittää.
    Voisitko hieman tarkentaa, mitä tarkoitat?
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  4. #1954
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Ei se hondankaan oma 10w-30 toimi, ei ainakaan tonnisessa cbf matkamopottimessa. Varsinkin jos vähänkään vertaa edeltävään gn4 10w-40 jolla sai lirutettua vielä öljyn näköistä tavaraa ulos 6tkm välein ja vaihteisto toimi suht ok. No ens kesänä tulee mopoihin Vaccin mx 15w-40 ja todellakin toivon monen asian parantuvan
    Eikö kukaan kommentoi Honun SAE10W30 öljyn käyttäytmistä VFR:n tapauksessa? Muualla olen kertonut omasta kokemuksesta, että vaihdettaessa 1:ltä vapaan yli 2:lle toisinaan käy, että jääkin vapaalle, siis sille oikealle vapaalle. Jos muu öljy poistaisi tuonkin. Onhan tuolla 6-pyttyseen Bemuunkin Delvaccia laitettu, muistelen.
    12 tkm on Honun vaihtoväli, jota kylläkin tulen lyhentämään, kun parina päivänä kesässä muutamia settejä radalla kuuluu asiaan yläkierroksilla ajaen. Sehän vaan avaa konetta.
    <p>.</p>
  5. #1955
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Voisitko hieman tarkentaa, mitä tarkoitat?
    Moottorin laakerointi (tai tarkemmin laakerien sisäinen välys) ja esim. sylinterin ja männän välinen välys suunnitellaan tiettyä öljyn viskositeettia silmällä pitäen. Suunnitteluviskositeettina pidetään nimenomaan öljyn viskositeettia laakerin (= öljyn) toimintalämpötilassa. Öljyn viskositeetti taas riippuu lämpötilasta. Eli mitä kuumempaa öljy on sen pienempi on viskositeetti, eli öljy virtaa paremmin. Jos öljy kuumenee liikaa tai moottoriin laitetaan öljyä, jonka viskositeetti ei ole riittävä, voi laakerin liikkuvien osien välinen öljykalvo revetä, jolloin metalli pääsee ottamaan kiinni metalliin ja laakeri kuluu selvästi normaalia enemmän. Myöskään liian suuri viskositeetti ei ole hyväksi, koska silloin öljy ei pääse tunkeutumaan laakerin liikkuvien pintojen väliin kunnolla ja taaskaan voitelu ei toimi oikein. Moottoriöljyn viskositeetti kuvataan SAE numerolla, esim. 10W40.

    Tässä 10W on kylmäpään viskositeetti (kertoo kuinka kylmässä öljyä vielä voi käyttää), ja 40 kertoo kuumapään viskositeetin (tietty viskositeetti 100 asteen lämpötilassa). Mitä isompi W-arvo, sitä huonompi on öljyn juoksevuus kylmässä ja mitä isompi W:n jälkeen tuleva numero on, sitä paksumpana öljy kestää kuumissa oloissa. Google kertoo aiheesta lisää jos kiinnostaa. Esim. Nesteen sivuilta löytyy myös hyvä perustietopaketti.
    Superbike #7
  6. #1956
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Hondan lisäksi ei kovin montaa tietääkseni ole.
    Kirjoittelin vaan tuon varoitukseksi, ettei joku nettikommenteista innostuva ihan niin helposti rikkoisi mopoaan tietämättömyyden takia.
    Suzukit...
    Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...

    Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea


    ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
  7. #1957
    Taitaapa olla kevät tulossa, kun telvaanikeskustelu alkoi taas.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    Moto Guzzi California EV Touring
  8. #1958
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa DizzySpell kirjoitti Katso viesti
    Suzukit...
    http://dr650.zenseeker.net/Lubrication/OilChart.png[/IMG]
    Muistelen, että tuossa Suzukin kirjassa suosituksena 10W40 ja tuossa taulussa esitetty mahdolliset vaihtoehdot, mikäli suositeltua öljyä ei ole saatavilla.
    Superbike #7
  9. #1959
    Lainaa DizzySpell kirjoitti Katso viesti
    Suzukit...
    Hjuu juuri katsoin busan manuskaa niin sieltä löytyi sama kuva. Mutta Suomessa oli toissakesänä yli +30c lämmintä niin eihän tuo kelpaa!! Saattaa seurata välitön konerikko

    Edit: uskaltaisin väittää että tuo "käytä näitä jos ei 10W-40:stä ole saatavilla" ei tarkoita sitä että jos vaihtoehtona on ajaa ilman öljyjä, vaan että ihan sama jos mopon käyttölämpötilat natsaa
    Viimeksi muokannut: jyk4; 17.01.2013 klo 18:47.
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  10. #1960
    Lainaa mopedman kirjoitti Katso viesti
    Taitaapa olla kevät tulossa, kun telvaanikeskustelu alkoi taas.
    Niinpä...
    <p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
  11. #1961
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Tässä aika hyvä sivu http://ww.synlube.com/viscosit.htm#VI

    Tuo W on lyhenne sanasta "Winter", eli pyritään juoksevaan öljyyn kylmissäkin olosuhteissa. Prätkissä kiinnostavin alue on oikeastaan miten öljy pitää viskositeettinsä koneen olessa oikeassa käyttölämpötilassa. Tässä kohtaa öljyt alkaa erottua toisistaan. Purkissa mainittu W kun pätee vain uudelle öljylle.

    Korkeilla kierroksilla kiertävällä prätkän moottorilla, oma paras viskositeettinsa käyttölämpöisenä ja sitten siinä lämmössä öljyn tulisi vielä toimia vaihteistoöljynä. Haastetta kerrassaan.

    Karsastan näitä ohuita litkuja, jotka tarkoitettu talven kylmäkäynnistyksiä ajatellen. Tärkeämpänä pidän niin kutsuttua kuuman pään ominaisuuksia. Samoin mp öljyn tulee sisältää mahdollisimman vähän ympäristösyistä lisättyjä lisäaineita, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä voitelun kanssa.

    Vacci mx on minulle ollut taloudellinen vaihtoehto, joka vaihdetaan uuteen ja tiheään.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  12. #1962
    Joo, o. Offia...
    Karsastan myös! Just eilen yks skoodakuski valitteli uudehkon turpo Ocun öljynkulutusta. Huollon mukaan ominaisuus
    Voisikohan asiaan vaikuttaa 0W-30 "longlaif". Öljyt vaihtuu moneen kertaan huoltovälillä
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  13. #1963
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Enää ei Peak Oil huoleta. Täähän hoituu omasta takaa

    Mitä Vacciin tulee, niin Motulin 300 V maksaa 53 ekua pönikkä kotiin tuotuna. Ei jaksa urheilla D:n kanssa (ei psyyke kestä).
    Mistä saa näin edullisesti?
    <p>Suzuki GSX-R1000 K7</p>
  14. #1964
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Muuten hyvä, mutta ei taida olla kovinkaan montaa mopoa liikenteessä, joihin tuo kuumapään viskositeetti riittäisi. Laiskimmatkin maamoottorit taitaa vaatia vähintään 40 ja monet kireämmät laitokset 50 tai jopa 60 kuumapään viskositeetiksi. Eli tätä ei kannata moottoriin kaataa ellei ehdoin tahdoin tahdo lyhentää koneen kestoikää, tahi ole aivan varma, että öljyn ominaisuudet riittää.
    Aijaa Kuvittelin että muillakin olis about vastaava taulukko kuin tuo aiemmin mainittu suitsan jotta kelpais ellei ihan saharaan lähde. Itsellä on suosituksena myös se 10w40 mutta 10w30 korvaavana taulukossa, samaan tapaan kuin em. taulukossa. Aion kuitenkin hyvällä omallatunnolla käyttää tuota, en usko että kovin montaa päivää tulee kesällä kun ulkoilman lämpötila ylittää suosituksen tuolle viskositeetille.
  15. #1965
    Tänään tarttui mukaan 20l pönikkä mx 15w-40 Delvaccia kun auton sisätila lämppäriä ostaessa huomasin myös moista kultaa olevan tarjolla
  16. #1966
    Mun ois tarkotus ens kesänä vähän testailla että saako täyssynteettisellä polttoaineen kulutusta vähenemään. Viime kesältä n. kolmen kuukauden ajalta sain pyörän keskikulutukseksi 5,3 ja vielä kevään ajan dieselmineraalilla ja talletan kulutukset. Sitten synteettiset pönttöön ja lisää kulutuksen tarkkailua. Voi tosin olla että ero näkyy paremmin vasta toisella satsilla sillä mineraalia sekoittuu väkisinkin sekaan kun ekan kerran tyyppiä vaihtaa. Anyways, teoriassa on mahdollista saavuttaa jopa 8% parannus eli 4,9 keskikulutus, mutta sen näkee onnistuuko käytännössä...
    youtube.com/user/mototuomas
  17. #1967
    Minulla ainakin on se käsitys, että minereraaliöljy on liukkaampaa, siis kitkakertoimet pienemmät. Synteettisen edut tulevat esiin paremmin kylmissä olosuhteissa, menevät "puuroksi huomattavasti alemmissa lämpötiloissa kuin mineraaliöljyt. Siksi on käytössä näitä semisynteetisiä öljyjä, mineraali- ja synteetisen öljyn sekoituksia, saavutetaan noita kumpiakin ominaisuuksia.
    Ehkä koneen lämpiämisvaiheessa voi olla eroa kulutuksessa, mutta samanlainen lienee viskositeetti käyntilämpötilassa.
  18. #1968
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa battaglin kirjoitti Katso viesti
    Minulla ainakin on se käsitys, että minereraaliöljy on liukkaampaa, siis kitkakertoimet pienemmät. Synteettisen edut tulevat esiin paremmin kylmissä olosuhteissa, menevät "puuroksi huomattavasti alemmissa lämpötiloissa kuin mineraaliöljyt. Siksi on käytössä näitä semisynteetisiä öljyjä, mineraali- ja synteetisen öljyn sekoituksia, saavutetaan noita kumpiakin ominaisuuksia.
    Ehkä koneen lämpiämisvaiheessa voi olla eroa kulutuksessa, mutta samanlainen lienee viskositeetti käyntilämpötilassa.
    Mistä pirusta näitä ihme "faktoja" tulee? Tuossakaan viestissä ei ollut yhtään asiaa oikein.
    Superbike #7
  19. #1969
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Rasenger kirjoitti Katso viesti
    Mun ois tarkotus ens kesänä vähän testailla että saako täyssynteettisellä polttoaineen kulutusta vähenemään. Viime kesältä n. kolmen kuukauden ajalta sain pyörän keskikulutukseksi 5,3 ja vielä kevään ajan dieselmineraalilla ja talletan kulutukset. Sitten synteettiset pönttöön ja lisää kulutuksen tarkkailua. Voi tosin olla että ero näkyy paremmin vasta toisella satsilla sillä mineraalia sekoittuu väkisinkin sekaan kun ekan kerran tyyppiä vaihtaa. Anyways, teoriassa on mahdollista saavuttaa jopa 8% parannus eli 4,9 keskikulutus, mutta sen näkee onnistuuko käytännössä...
    Lupaako joku öljynvalmistaja oikeasti, että kitka pienenee ~20% öljyä vaihtamalla?
    Superbike #7
  20. #1970
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Lupaako joku öljynvalmistaja oikeasti, että kitka pienenee ~20% öljyä vaihtamalla?
    Ei öljynvalmistaja, vaan ainakin äkkiseltään luotettavamman oloinen lähde:

    Synthetic oils’ low coefficients of friction contribute to energy savings. PAG oils have about half the friction of petroleum-based oils, allowing worm-gear rigs lubricated with PAG to be about 18% more efficient than those lubricated with mineral oils.
    http://machinedesign.com/article/sav...l-changes-0925

    Tuossa puhutaan siis teollisuusvaihteista, mutta voisin kuvitella että samat periaatteet toteutuvat myös moottoreissa, varsinkin moottoripyörissä, joissa vaihteisto voidellaan samalla öljyllä.

    Lisäksi tämä on varmaan ihan hyvä juttu:

    PAOs have about 10% higher specific heat and 20% thermal conductivity than petroleum-based oils. This means equipment running on synthetics is better able to dissipate heat and run cooler for longer lubricant life.
    ---

    Lainaa battaglin kirjoitti Katso viesti
    Minulla ainakin on se käsitys, että minereraaliöljy on liukkaampaa
    Ei ihme että öljyjen valinta on vaikeaa kun liikkeellä on ties minkälaista mutu-tietoa.
    youtube.com/user/mototuomas
  21. #1971
    Ei tuo nyt ihan mutu-tietoa ole. Omistan Ford merkksesen auton ja siihen suositellaan Fordin "omaa" ehkä mobilin valmaistamaa 5W-30 öljyä, joka on siis osasynteettinen. Ainakin jossain öljyn esitteessä mineraaliöljykomponenttia perustellaan sillä, että se pienentää kitkakerrointa. Synteettinen öljy taas parantaa tämän öljyn kylmäominasuuksia.
    Synteettisen öljyn edut nimenomaan ovat paremmat kylmäominasuudet, voitelee talvellakin heti, kun taas mineraali on melkoista pöperöä ja alkuvaiheessa ei voitele kunnolla. Toinen synteettisen hyvä ominaisuus on viskositteetin säilyminen pitkillä öljynvaihtoväleillä.
    Nuo synteetisen parhaat puolet eivät ehkä moottoripyöräkäytössä pääse oikeuksiinsa, käyttö on yleensä kesällä ja useimmilla mestä lienee käytännön öljynvaihtoväli 5000-10000 km, jonka nykyaikainen mineraaliöljykin hyvin kestää
  22. #1972
    Voitko kertoa mikä tämä öljy on niin on helpompi tutkia että onko tälle väitteelle muuta todistetta kuin öljyesitteen mainoslauseet.
    youtube.com/user/mototuomas
  23. #1973
    Toisaalta, mitä muuta järkeä on tehdä näitä osasynteettisiä öljyjä, jos synteettisillä öljyillä on niin ylivoimaiset ominasuudet verrattuna mineraaliöljyyn? Kyllä ennenvanhaan, siis 70-luvun alussa, kun ei ollut vielä tietoakaan näistä synteettisistä öljyistä, oli melkoista urheilua pistää auto käymään parinkymmenen asteen pakkasessa, ei meinannut startti pyörittää. Nyt auto noilla synteettisillä lähtee käymään kuin palmupuun alta.
    Pitänee jostain hakea mustaa valkoisella tuosta mineraaliöljyn paremmista luikuominasuuksista, tuo tieto vaan on jäänyt mieleen artikkelista Fordin jostain suomenkielisestä julkasusta jo vuosien takaa. Tuolla osasynteettisellä öljyllä oli juuri yksi tarkoitus alentaa polttoaineen kulutusta. En kyllä tältä istumalta usko mihinkään 8% polttoaineen säästöön öljylaatua vaihtamalla, oma deauville kuluttaa neljän litran pintoihin mineraaliöljyllä, sis pitäsi tuosta pystyä lohkaisemaan 3 desiä sysnteettisellä vielä pois.
  24. #1974
    Totaa...
    Tärkeintähän ny on, että sitä öljyä on, ja että siinä ei ole kovin montaa kourallista männänrenkaan palasia ja hammasrattaita...
    Ja liukastaki se liemi sais olla...

    Tää on ikuinen väitekohta... Ihan sama kun jotku ei kaada auton moottoriin muutaku mobilia...
    Vapaa valinta, ei sillä.
    Mutta kannattaa lukea ja ymmärtää voiteluaineiden valmistusta ja niiden kemiaa.

    Juu.
    Olen kaatanu mm. Suzukiin The big D:tä, eikä se siitä räjähtäny.
    Päinvasto.
    Irrotti saastaa aika reippaasti.
    Ok.
    Siinä on kaliumsuoloja, jotka liottaa sitä öljysakkaa.
    Mutta ei se suiza hermostunu kun putsauksen jälkeen sinne kaatelin tepoil moniaste 15w-40 lientä.
    Perusöljyä, ilman mitään ryppyjä.
    Ja Hondaki sai tota.
    Eikä sekään räjähtäny.

    Mut, tietystihän jokainen tekee mitä lystää ja osaa omassa autotallissa sen 25w hehkulampun valossa määritellä öljyjen paremmuksia.

    Mut vapaa maa ja vapaa tahto...


    e...
    Ja ne pakkasstartit.
    Joo.
    Autoissa vois suosiolla kaataa vähintään osasynteettistä sinne koneeseen.
    Se on eri asia kuin mopon kone.
    Se märkäkytkin...
    Vanhemmat pösön 205:t ja sitikan visat & BX:ät kulki laatikossa ja koneessa samat öljyt. Oli niitä muitaki, mutta kaikki tuntee ne.
    Ei se vaihteisto.
    Vaan se märkäkytkin...
    Se on ongelma...
    Viimeksi muokannut: janite2; 16.02.2013 klo 00:00.
    Se oli jo rikki...
  25. #1975
    Lainaa battaglin kirjoitti Katso viesti
    Toisaalta, mitä muuta järkeä on tehdä näitä osasynteettisiä öljyjä, jos synteettisillä öljyillä on niin ylivoimaiset ominasuudet verrattuna mineraaliöljyyn?
    Hinta.

    Janiten höpötyksiin vaikea sanoa mitään kehittävää. Kuten sanottu olen käyttänyt Deetä (tai Teboilin vastinetta...) ja tiedän että se toimii eli siis ei riko konetta ainakaan merkittävästi nopeammin. Nyt jos kuitenkin lähdetään vaikka ihan harrastusmielessä miettimään että mikä on pilkkua nussien se hyötysuhteeltaan paras öljy, niin vastaus ei välttämättä ole D "koska se toimii".
    Viimeksi muokannut: Rasenger; 16.02.2013 klo 00:15.
    youtube.com/user/mototuomas
  26. #1976
    Kuluttajat.
    Se oli jo rikki...
  27. #1977
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Rasenger kirjoitti Katso viesti
    Ei öljynvalmistaja, vaan ainakin äkkiseltään luotettavamman oloinen lähde:



    http://machinedesign.com/article/sav...l-changes-0925

    Tuossa puhutaan siis teollisuusvaihteista, mutta voisin kuvitella että samat periaatteet toteutuvat myös moottoreissa, varsinkin moottoripyörissä, joissa vaihteisto voidellaan samalla öljyllä.

    Lisäksi tämä on varmaan ihan hyvä juttu:



    ---



    Ei ihme että öljyjen valinta on vaikeaa kun liikkeellä on ties minkälaista mutu-tietoa.
    Nuo matovaihteet ja muut ison pintapaineen sovellukset on vähän eri juttu voitelun kannalta kuin moottorit ja niiden vaihteistot. Isoille pintapaineille tarkoitetut öljyt eivät toimi lainkaan esim. normaalissa moottorissa, koska lisäaineistus ei aktivoidu ennen tiettyä painetta ja lämpötilaa. Toki synteettinen öljy on pääsääntöisesti aina parempi valinta moottorin voiteluun kuin mineraalipohjainen ja pientä säästöä polttoaineenkulutukseen voi saada, mutta ero on niin pieni, ettet todennäköisesti pysty todentamaan sitä ajossa.
    Superbike #7
  28. #1978
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa battaglin kirjoitti Katso viesti
    Toisaalta, mitä muuta järkeä on tehdä näitä osasynteettisiä öljyjä, jos synteettisillä öljyillä on niin ylivoimaiset ominasuudet verrattuna mineraaliöljyyn?
    Ainut järkisyy tähän on se, että mineraaliöljy on halvempaa. Osasynteettiset öljyt ovat siis kompromissi suorituskyvyn ja hinnan välillä. Ominaisuuksien puolesta synteettinen öljy pyyhkii mineraalilla lattiaa kaikilla muilla osa-alueilla paitsi hinnassa.
    Superbike #7
  29. #1979
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa battaglin kirjoitti Katso viesti
    Pitänee jostain hakea mustaa valkoisella tuosta mineraaliöljyn paremmista luikuominasuuksista, tuo tieto vaan on jäänyt mieleen artikkelista Fordin jostain suomenkielisestä julkasusta jo vuosien takaa. .
    Tuo on ollut jossain vaiheessa markkinamiesten lempihöpinöitä, jolla ei ole käytännössä juurikaan totuuspohjaa.
    Superbike #7
  30.  
  31. #1980
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Nuo matovaihteet ja muut ison pintapaineen sovellukset on vähän eri juttu voitelun kannalta kuin moottorit ja niiden vaihteistot. Isoille pintapaineille tarkoitetut öljyt eivät toimi lainkaan esim. normaalissa moottorissa, koska lisäaineistus ei aktivoidu ennen tiettyä painetta ja lämpötilaa. Toki synteettinen öljy on pääsääntöisesti aina parempi valinta moottorin voiteluun kuin mineraalipohjainen ja pientä säästöä polttoaineenkulutukseen voi saada, mutta ero on niin pieni, ettet todennäköisesti pysty todentamaan sitä ajossa.
    Tätä vähän epäilinkin. Mutta haittaahan omista testailuista ei ole koska harrastetoimintaahan tämä on, mitään absoluuttista hyötyä ei ole tarkoituskaan hakea. Saatan myös huvikseni laittaa öljynlämpömittarin pyörään nähdäkseni onko mitään eroa lämpötiloissa, varsinkin kun öljyntäyttötulppa on ottanut vähän osumaa. Jos synteettinen johtaa lämpöä paremmin, saattaisikohan olla nähtävissä jopa öljynlämmön nousua, kun lämpö moottorista siirtyy tehokkaammin öljyyn? Tai sitten päinvastoin.

    EDIT: Nyt kun hetken käytin aikaa miettimiseen, niin luulen että öljynlämmön pitäisi laskea, jos öljy siirtää paremmin lämpöä itseensä ja sitten taas öljynlauhduttimen kautta itsestään ulos. Prosessorijäähdyttimistä jäi vain mieleen se, että mitä paremmin lämpö siirtyy pois prossusta, sitä kuumempi siili.
    Viimeksi muokannut: Rasenger; 16.02.2013 klo 00:27.
    youtube.com/user/mototuomas
Sivu: 66 / 94:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1656646566676876 ... ViimeinenViimeinen