Yhden tuollaisen LC8 koneisen pyörän omistaneena voin kyllä vakuuttaa, että 40 yläpään viskona varmaan riittää...sen hetken ennen kuin kilahtaa. Kaikista pyöristä mitä alla on tähän mennessä ollut, käy tuo kotarin LC8 selkeästi kuumimpana. Ulkolämpötilalla muuten on yllättävän vähän merkitystä siihen, että mikä on öljyn lämpötila esim. männänrengasurassa.
Ihan yleisenä vinkkinä: Kylmäpään visko valitaan suunnittelussa sen perusteella, että kuinka kylmästä koneen täytyy normaaliolosuhteissa pystyä luotettavasti starttaamaan. Kuumapään viskoon taas vaikuttaa enemmän todelliset käyttölämpötilat moottorissa.
Superbike #7
Motonet ei ole panostanut oman tuonnin öljyjen tuotekehetilleyyn penniäkään seuraavasta syystä:
Nuo MOTOX 10w40 sekä synt. että mineraali pohjainen ovat molemmat Shellin valmistamia öljyjä. Kun noita "halvempia" öljyjä ostelee niin kannattaa tarkistaa purkitusmaa. Kyseisissä öljyissä se on Hollanti jossa VAIN shellillä on purkitus jalostamo toisinsanoen aivan samaa öljyä kuin Shell VSX 4t. Motoxilla täysin samat luokitukset ja soveltuu myös märkäkytkimelle. Offtopiccina mainittakoon että shell on kehittänyt kyseisen öljyn Ducatin kanssa yhteistyössä ja omaankin Monsteriin tuota öljyä suositellaan. Älkää siis pelätkö noita halpamerkkejä, jos niissä on selvästi maininta luokituksista ja ennekaikkea soveltuuko se sinun pyöräsi kytkimelle.
ps. AD-huollon omat öljyt ovat Mobilin purkittamia eli löytyy joka lähtöön öljyille pirkka-merkki.
ja ei palkokasveja omaani kun en laita delvaccia (lähinnä soveltuvuuden takia)
Jos menet nukkumaan kutiavalla perseellä, heräät aamulla haisevilla sormilla.
Luokitukset löytyvät, mutta tuoteselostuksessa suositeltavat käyttökohteet rajoittuvat silti raskaaseen diesel-kalustoon. Ihan öljyn omassa tuoteselostuksessa siis.
Delvac MX 15W-40
Google löytää tuolle kyllä myös ne bensavaatimukset, mutta tuossa tuoteselosteessa ei bensakoneita mainita kertaakaan ja käyttökohteet on selvästi dieselkoneissa. En väitä, ettei tuo sopisi bensakoneille, mutta itse en halua valita ehdon tahdoin öljyä, joka selvästi on suunniteltu raskaita diesel-koneita silmälläpitäen. Omalla kohdallani on myös nuo muut, jo aiemmin luetellut syyt, miksen Delvacia ainakaan toistaiseksi vielä pyörääni laita.
Ei tästä nyt kannattaisi ihan näin paljoa vääntää. Olen sanonut jo moneen kertaan, ettei minulla itselläni ole mitään Delvacia vastaan, saati sen käyttäjiä. Outoa, että muun öljyn käyttämistä pitää näin kovasti perustella.
Viimeksi muokannut: Ankka; 11.04.2012 klo 22:48.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Manuaalin mukaan: KTM recommends Motorex Power Synt 4T in the 10W/50 viscosity (for temperatures over
0°C, 32°F) or 5W/40 (for temperatures under 0°C, 32°F).
Öljytilavuus on verrattain pieni ja näemmä ei jäähdytintä.
Kotarissa on kuivasumppukone. Delvakkii en kyllä laittais tähän koneeseen. Omassa tällähetkellä Motulin 300 V sisällä.
Ultrafast KTM machine .
http://onninen.procus.fi/documents/o..._mx_15w-40.pdf
"Mobil Delvac MX 15W-40 on tehty
laadukkaista perusöljyistä ja huolella valituista lisäaineista. Se takaa moottorin optimaalisen toiminnan sekä nykyaikaisissa diesel- ja bensiinimoottoreissa että vanhemmissa malleissa."
Ei tarvi perustella muun öljyn käyttämistä vaan Delvacin vieroksumista
"en halua" ei ole kovin hyvä perustelu.
Sitäkun sopivan valikoivasti lueskelee
Nojoo, jätetään jatkaminen vaihteeksi muille.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Heh, katsotaanpa mitä tästä sanotaan..
http://www-static.shell.com/static/a...imula_r4_l.pdf
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
^Hyvin tyypillistä tavallista mineraali perusöljyä (base stock II). Tuon tasoista ölppää löytynee jokaisesta marketista yms yleiskaupasta hyllymetreittäin.
Tässäpä on oikeen isolta kirkolta vastaus Delvac tuoteperheen sopivuudesta mp-kikottimiin. Vastaustahan siihen hauskaan JASO-DH1 ja 2 käyvyyteen mp:hen uupuu vieläkin..
Niin ja kysymyshän ei ole ollut siitä sopiiko Vacci vai ei, sopii se.
Hei,
Virallisesti JASO MA luokituksen täyttäviä tuotteitamme ovat Mobil 1 Racing
4T 15W-50 ja Mobil Extra 4T 10W-40.
Näiden lisäksi monet käyttävät tosiaan Mobil Delvac -sarjan
dieselmoottoriöljyjä, esim Mobil Delvac MX 15W-40 ja Mobil Delvac Super
1400 15W-40 moottoripyörissä.
Vaikka näitä öljyjä ei ole ensisijaisesti tarkoitettu moottoripyöriin, ne
toimivat kuitenkin kokemusten mukaan ilmeisen hyvin moottoripyörän
vaihteistossa ja kytkimessä.
Huomatuksena kuitenkin, että Delvac -sarjan öljyt eivät siis virallisesti
täytä JASO MA -luokitusta. Koska niitä ei ole alunperin tarkoitettu tähän
käyttöön, niin niitä ei ole myöskään hyväksytetty.
(Todennäköisesti ne kuitenkin täyttäisivät MA-luokituksen, jos hyväksyntä
haettaisiin).
Ystävällisin terveisin
Krister Kronqvist, Technical Advisor - Nordic / Signum Zone PU
EAME Technical Help Desk, L&S Planning & Technology
Sähköposti: TechDeskEurope@exxonmobil.com
Puhelin: 0800 114181
ExxonMobil Finland Oy Ab, PL 91, 02151 Espoo
ExxonMobil tytäryhtiö
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Loistokasta nollapostausta ExxonMobililta. Tiivistettynä siis: "Todennäköisesti ne kuitenkin täyttäisivät MA-luokituksen, jos hyväksyntä haettaisiin".
Ajattelin kokeilla omaan GSF 600 Banditiin tätä ihmenestettä kun se ihan kivasti paransi aiemmankin pyörän vaihteiston toimivuutta. Toivotaan ettei heti hajoa käsiin...
youtube.com/user/mototuomas
"Erittäin suorituskykyinen dieselmoottoriöljy"
.....
"Käyttökohteet
• Raskas liikenne ja pienempi tavarankuljetuskalusto
• Muu liikkuva kalusto rakennusteollisuudessa, kaivostoiminnassa, louhinnassa ja maataloudessa
• Yksi öljy kaikille moottoreille — vähentää eri öljyjen varastointitarvetta"
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Luokitukset olivat vähän vajavaiset, ehkä tässä olisi mielenkiintoisempi:
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC...%29_TDS_v1.pdf
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Viimeksi muokannut: vma; 13.04.2012 klo 17:05.
Ilmeisesti haetaan joko samaa asiaa tai sitten puhutaan aidasta ja seipäistä. Ettei tule väärinymmärryksiä. Tarkoitukseni oli siis valottaa mitä nämä halpisöljyt ovat tai kuka ne tekee. En siis väitä että halpis öljyt valmistetaan kaikki samassa jalostamontakanurkassa pienen pöydän alla jolta valuva öljy kaavitaan talteen. (tulipa huono kärjistys mutta kiireessä menkööt) Vaan moni öljy-yhtiö valmistaa öljyä esim enemmä kuin on kysyntää, jolloin myydään varastosta edullisemmin "ylijäämää" joka kuitenkin on samaa kuin alkup. pakkauksessa oleva. Tai sitten tilataan niin suuri määrä valmista tavaraa hyvillä sopimuksilla jolloin voidaan myydä öljy oman "merkin" alta. Mitä nesteen öljyyn tulee en tiedä mitä kaikkea neste / petrokemia jalostaa, mutta avainlippu merkittyjä öljykannuja ei ole tullut vielä eteen. En tosin ole sen kummemmin tälläisia metsästänytkään.
Offtopicina vielä toivottavasti haettiin takaa samaa asiaa, vastaukseni johtui omasta taidottomuudesta lukea / ymmärtää seuraava lause: Kyllä nämä "halpisöljyt" tulee samasta isosta kyypistä. Markkinoija pistää omat mainokset kylkeen.
Jos menet nukkumaan kutiavalla perseellä, heräät aamulla haisevilla sormilla.
Osaatk osanoa, mitä base stockkia tämä on:
http://www.valvoline.fi/tuoteseloste...4T%2010W40.pdf
Äkkiseltään ei vaikuta yhtään edistyksellisemmältä kuin mikään ketjussa mainittu mineraaliöljy.
Täällä on selvitetty nuo Base Groupit: http://www.performanceoiltechnology....categories.htm
Group III:
"Although they are not chemically engineered, they offer good performance in a wide range of attributes as well as good molecular uniformity and stability. They are commonly mixed with additives and marketed as synthetic or semi-synthetic products"
"Mobil Delvac 1400 Super incorporates advanced additive technology providing the ability to "stay-in-grade" for long periods"
"Mobil Delvac MX 15W-40 combines a blend of high performance base stocks with a progressive additive system to provide superior control of oil thickening due to soot build-up and high temperatures as well as outstanding resistance to oxidation, corrosion, and high temperature deposits.
"
Group III mineraaliöljyjä kaupitellaan osasynteettisinä ja kirjo onkin aika laaja. Esimerkiksi Delvac MX ja Castrol Power 1 kuuluvat näinollen samaan kategoriaan.