Hyvin siinä käyÖljymerkin vaihdon jälkeen tosiaan kannattaa vaihtaa vaikkapa tuhannen kilsan jälkeen uudestaan. Itellä Viagrassa kävi niin et meni vaihteet ihan juntturaan heti vaihdon jälkeen, parani sitten muutaman sadan kilsan jälkeen ja sit uuden vaihdon jälkeen parani vielä lisää kunnes vaihteet sujahteli nätisti pesään
![]()
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Lähti 20 litran tonkka MX 15-40'stä tilaukseen kun sain tunnukset öljytukkurin verkkokauppaan540kr/20l
Mitenkähän tuo samainen öljy pelais noissa autoissa. (VW Passat V6 2.8 2004 ja Audi TT 1.8T 225hp)? Sehän ois näppärä ku vois samaaa "paskaa" kaataa kaikkeen mitä kotitaloudesta löytyy.
Passattiin olen miettiny vähän paksumpaa öljyä kyllä ku tuo 10w-40 tahtoo palaa vähän turhankin nopeaa loppuun.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Delvac näkyy olevan monen mieleen ja sitä aattelinkin hetken lukiessa teidän ylistyksiänne, mutta päädyin kuitenkin varmemman päälle ostamalla Motorexin 10w40 osasynteettistä, eli tein keskitien kompromissin, eipähän ainakaan lopu voiteluominaisuudet kesken valitsemalla tarkoituksen mukaista öljyä, eikä se hintakaan 40e öljyistä vuodessa ole mitään.![]()
Tuossa sen viskositeeti-indeksin määritelmä kansankielellä.
Viskositeetti-indeksi
Viskositeetti-indeksistä käytetään lyhennettä VI ja se kuvaa öljyn viskositeetin riippuvuutta lämpötilan muutoksesta. Mitä suurempi VI:n arvo on sitä vähemmän öljyn viskositeetti muuttuu lämpötilan vaihdellessa.
Hintahan ei oo asian ydin. Vaan se, että vaihteet ja kone pelaa moitteettomasti. Katsotaan mitä kevät tuo tullessaan. Alkaako FJR:än vaihteet toimii ilman erilaisia vippaskonsteja vai vaivutaanko syvemmälle suohon. Kuitenkin kokeilemisen arvoinen asia näinkin monien mielipiteiden ja kokemuksien perusteella. Kohti kevättä huikeissa pakkaslukemissa.![]()
rengas
FJR:ää en ole omistanut, mutta jokusen japsipyörän tässä parinkymmenen vuoden aikana kyllä, ja voin sanoa, että joko niiden moottorit ja vaihteistot pelittää tehtaan suositusöljyillä ihan moitteettomasti, tai muussa tapauksessa laitteessa on sitten ihan oikeasti jotain vialla, mitä ei pelkästään öljyä vaihtamalla korjata. Yleisimpiä on varmaankin jonkinasteiset ropleemat kytkimessä, mitä sitten aika usein vielä virheellisesti epäillään vaihteisto-ongelmiksi, hyvin toimiva laatikko kun vaatii parikseen ehjän kytkimen.
Mutta älä toki anna tuon pilata hyvää hurmosta.
Viimeksi muokannut: pecha; 30.01.2012 klo 15:16.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Hei, täällä foorumilla ihan joka puolella vähän väliä heitetään väliin joku: Delvac!Onks se vaan jokin väliin heitto vähä niinku joku:"Haittaaks se?"
Vai mikä se oikeen on?
Epätietoinen!
Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä
Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006
Marunari
Tuolta löytyy faktaa.
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-...sp-15w-40.aspx
Vitsi vitsi...![]()
ExxonMobil suosittelee käytettäväksi:
-- blaablaa --
• Erittäin suorituskykyiset bensiinimoottorit ja sekakalusto.
Mutta älä toki anna tuon pilata hyvää hurmosta.[/QUOTE]
Kyse ei kyl oo mistään hurmoksesta. Pyörä vaan toimi ennen 40 huoltoon menoa hyvin. Sen jälkeen kytkin alkoi reistailee, ei mennyt vaihteet ku lähes "väkisin" polkemalla ala vaihteille. Yamaha Centterissä myönnettiin asia vaihteiden kangertelusta, mutta vietiin asia lähinnä pyörän "ominaisuuksiin" ja opettiin sit siinä mulle vielä vaihteiden käyttö salojakin. Itsekkin olen kyllä 15 vuotiaasta asti moottoripyörien kanssa pelannut, ja eteeni ei ole moista ongelmaa vuosien varella tullut. Mainittakoon et en ole ainoa FJR:kuski, joka samoilla murheilla menee. Eli ei mitään menetä, jos toista öljyä kokeilee.
rengas
Ja kuten tuolla ylempänä sanoinkin, niin ittellä xj diversionissa en huomannu mitään eroa kytkimessä tai vaihteissa verrattuna Castrolin GPS:ään. Mut on kiva kun on iso tonkka koko kesäks niin ei tartte koko ajan hakea ja öljynvaihto maksaa kympin verran ilman suodatinta.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jos siellä Ruottissa on samanmoiset pakkaskelit kuin tällä hetkellä Etelä-Suomessa(kin), niin 15w-xx öljy on huono valinta. Mieluummin 5w-xx, niin saat pakkasellakin auton käyntiin. Muutenhan MX 15w-40 delvacci käy bensa-autoonkin hyvin, mutta silloin pitäisi vaihtaa talveksi ohuemmat öljyt.
Joskus bensa-autoissakin olen vaccia käyttänyt, mutta kun keskimääriset ajokilometrit / vuosi on ~20 tkm, niin se on sama kuin öljynvaihtoväli. Eli eri öljyt autoon kesäksi ja talveksi ei oikein vastaa tarkoitusta.
Pyörissä olen käyttänyt Delvaccia vain siksi, että kytkin ja vaihteistyo toimivat sillä selkeästi paremmin kuin monella muulla öljyllä. Vaihtoväli 10 tkm, kuitenkin pienemmilläkin kilometreillä kerran vuodessa - aina ajokauden päätteeksi.
Viimeksi muokannut: J@ck; 07.02.2012 klo 10:09.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Itse käytin edellisessä (thunderace) Delvac:ia. Nykyisessä (busa 2008) käytin ensiasennus öljyjen jälkeen Shell:n öljyä. Noilla Shellin paskoilla rupes kuumana menemään vaihteet huonosti pesään, joten ostin 8 litraa castrollia kun halvalla sai (10€/litra). Vielä en ole öljyjä vaihtanut, mutta luonnollisesti ensi kesä aloitetaan uusilla (Castrol) öljyillä. Kun kerran tuli ostettua 8 litraa, niin oletan että noilla ajetaan kaksi kesää. Mutta jos nuo castrollit ovat yhtä huonoja kuin shellit, niin en hetkeäkään epäile kaataa busan n. 10tkm ajettuun koneeseen Delvaccia. Ainakin Jamahassa nuo Delvacit toimivat loistavasti. Empä tosiaan ois uskonu kuinka huonosti Shellin öljyt sopivat mun busan laatikolle. Kuumana saa päästää kytkintä melkoisesti, että saa vapaalta ykköselle. Kytkin pohjassa saa pedaalia polkea vaikka kuinka, eikä vaihde kytkeydy. Alkuperäisillä öljyilla ei moista ollut, joten eipä nuo "kalliit" (Shell) öljyt välttis ole mitenkään parempia kuin halvat.
Delvac
Hajapusanisti
Oon kuullut ihan luotettavilta tahoilta että yhdeltä motoristilta on kuulema lähtenyt akka kostoksi n...kerin matkaan kun laittoi delvaccit koneeseen, ja kummitädin voimasarvi-serkulta motulin käyttö vei kuulema potenssin?
Että mitä tässä nyt sitten enää uskaltaa koneeseen laittaa, kun minäkään en usko japanilaisen insinöörin öljysuosituksiin, kun eihän ne tollot niissä tehtaissaan mitään näitä moottoriöljyistä ymmärrä? Ja tuolla ison rapakon takana ymmärtävät vielä vähempi öljyjen päälle.
Tässä on sentään keskusteltu kehittävästi 7,5 vuotta ja näpytetty lähes 1500 viestiä täyttä faktaa moottoriöljyistä, joista noi öljynvalmistajatkin vois ottaa vähän oppia ja ammentaa tätä tietoutta!
Tai sitten? Suomenmaassa on mopomiehillä aina pitkä ja kylmä talvi aikaa potkia renkaita? V...tuttaa, pimeetä, palelee ja talvikin vasta just puolivälissä.
Murjaanien kuningas!
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ööö...Delvac mies hakee kaupasta 20 litraa öljyä ja ajelee sillä 10000-20000 kilsaa kesän aikana ja ns.laatuöljyn ostaja hakee 8 litraa ja ajelee sillä pyörästä riippuen 10000-20000 kilsaa kesän aikana. Onko näin delvacin käyttäjät.
Ultrafast KTM machine .
Se on just näin. Mutta minä en kerkeä ajaan mopolla mitenkään 20 tkm kesässä. On niin paljon kaikenlaista hommaa ja muitakin harrastuksia. Ehkä keskim. 6 tkm /kesä? Jos tulee enempi kilsoja niin ölpät vaihtuu kerran kesällä jo ennen syksyä, ja joka tapauksessa kumminkin ne ölpät vaihtuu nyt delvaciin syksyllä (koska nyt on taas tallissa sitä herkkua semmonen vajaa 20 ltr jässikkä ja ihan mopoa varten) , olipa sillä mopolla sitten ajettu tahi ei.:
Mutta?
Mitä on se laatuöljy, ja sen edut? Tai noi delvacin todistetut haittavaikutukset, kun en ole huomannut vielä 20 vuodessa että tuo delvac olis kumminkaan tehnyt mitään tuhoja mopojen koneille? Oon käyttäny molempia, delvacia ja niitä "laatuöljyjä". En ole havainnut mitään eroja koneiden kunnosta.
Delvac mies hakee sen 20 ltr jässikän ja on ilmeisesti siihen ihan tyytyväinen, koska näköjään kumminkin ostaa sen?
Jos se olis täyttä paskaa niin ei kai se sentään sitä koneeseen laittais? Edes uhallaan?
UGH, Olen puhunut.
Viimeksi muokannut: trj; 24.02.2012 klo 22:54.
Murjaanien kuningas!
Olis mielenkiintoista kuulla asiantuntijan arvion mineraaliöljyn paremmuudesta synteettiseen verrattuna tuon 10 tkm vaihtovälillä moottoripyörään. Eikös nimenomaa, jos on lyhyet n 5000 vaihtovälit silloin sovi mainiosti? Mutta meneehän delvac vaikka 30 tkm vaihtovälillä, mutta tuskin tekee enää hyvää jälkeä koneelle. Uskoa voi paremmuuteen, mutta mikä on faktaa?
Raskaassa diesel-käytössä delvacilla ajetaan vähintään 30 tkm, joten tuskin vaihtoväli on mikään ongelma.Moottoripyöräkäytössä on vaan se erikoisuus, että sama öljy pyörii sekä moottorissa, vaihteistossa että kytkimessä. Siksi öljystä riippumatta ei ole pahitteeksi korkeintaan 10 tkm vaihtoväli tai yksi vuosi, koskapa sinne öljyn sekaan tulee enemmän epäpuhtauksia.
Luokituksiltaan Delvac riittää vallan mainiosti mopo-käyttöön ja ylittää MP-valmistajien vaatimukset. Se, että delvac on suorastaan halpaa, johtuu siitä, että ammattimasessa liikenteessä ei ole varaa maksaa mitään brandi-lisiä, kuten on laita MP-puolella.Monelle näyttää taivaan aukasevan jo pelkkä mopon kuva purkin kyljessä ja sen jälkeen hinta on on sivuseikka, vaikka se olisi tuotteeseen nähden suorastaan ryöstämistä. Saattaapa olla, että samasta säiliöstä öljyt lirutetaan pikkupyttyihin kuin autoöljytkin, mutta vedetään vaan erilainen etiketti ja pikantti hinta-lisä.
On ne muillakin määritelty. Mutta koska jotkut tietävät nämä asiat paremmin kuin prätkätehdas, niin he voivat sitten ajaa niillä öljyillään niin kauan kuin sattuu huvittamaan. Omilla vehkeillähän saa tietysti muutenkin ajaa ihan vapaasti vaikka kuivana ilman voitelua (ja puhe siis edelleen moottoroiduista kulkupeleistä...)
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä