... ja miulla 2 x Kawan LTD malleista.(wesba @ Syys. 21 2010,16:58) kirjoitti
Vacit pyöriny jo 3 vuotta ja pyörii vastaisuudessakin.![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Hydraulisista venttiilinnostajista ei ole kuvaa, koska sain liotettua niistä paskat pois koneen purkamisen yhteydessä. Tai onhan niistäkin kuva, mutta eihän siitä mitään selviä. Kaksi niistä oli kuitenkin täysin jumissa. Sen jälkeen eivät ole menneet tukkoon. N. 60 000 oli ajettu ja eka kertaa laitoin delvacit koneeseen, kun uskoin kirjoitteluja. N. 1500 kilsan jälkeen sitten hajos pumppu. Tottakai se on pelkkää sattumaa, eihän tietenkään vika voi olla delvacissa. Delvacin liottamaa moskaa ei näkynyt missään. Eihän normaalin mp:n koneessa kyllä muutenkaan moskaa ole muualla kuin amatöörien puheissa. Sen verran monta konetta purkaneena olisi hauska tietää, että mistä se delvac niitä moskia liottaa. Ja nyt ei puhuta -79 corollasta eikä -72 mersusta. No, kaikkihan voi laittaa koneeseen mitä haluaa, itse ajan tästä lähtien oikeilla öljyillä. Kyseessä olikin tyhmä kokeilu, n. 20 vuotta on selvitty ilman delvacia ja selvitään edelleen. Ja tosiaan hiljaisemmin käy nyt kone. Mutta eihän täällä voi olla kuin delvaccia kehuvat oikeassa, muutenhan jollakin uusiomotoristilla voi unelmat särkyä.
...hmmm, muta pitäähän koneesta ääntä kuulua (konepyörä), ite ajan delvakilla (lokomo 17000l.diesel x 2 ja hyvin toimii) :öljytilavuus jotain 78l/ per kone ja ei ongelmia vuoesta 78. ...eli toimii...!
Boxeriukko
Nyt ei sanaakaan D:stä(vn 1500 @ Syys. 23 2010,00:44) kirjoitti
.
Tuossa tarinassa on sinällään ainekset ongelmiin.
Kilometrejä niellyt kone - erittäin "pesevän" öljyn
käyttöönotto - hydrauliset nostajat.
Kuvatunlaiseen lopputulokseen päätyminen ei sinänsä
juuri D:tä (oho... nysse tuli) vaadi..... mikä tahansa öljy jossa on aiemmasta öljyhistoriasta poiketen selvästi paremmat
pesuominaisuudet, hoitaa saman asian
D:hen liittyen annetut suositukset.... esim. lyhyt 1.vaihtoväli, on sinällään asiaa... mutta mutta...
Se ei sinällään takaa mitään pomminvarmaa kenttäoloissa, puhumattakaan vastuisiin liittyvistä asioista.
Paljon suurempia murheita ja taloudellisia arvoja liittyi
aikanaan lyijyttömien polttoaineiden käyttöönottoon.
(karstojen käyttäytyminen ja sen seuraukset)
Mahtoiko yksikään öljy-yhtiö korvata yhtään kansiremppaa,
vaikka syytä ehkä olisi ollutkin...... eikä vähiten "ongelman"
suhteen tiedottamisesta kuluttajien suuntaan johtuvista
puutteista. Ps. Nyt ei puhuta vehkeistä, joiden venat/seetit
vaativat lyijyä/korvaavia "suoja-aineita".
Karstahomman seurauksenahan venttiiliongelmien määrä
nousi nopeasti "potenssiin".
Kaikissa "ongelmatapauksissa" ei tietenkään käynyt niin, että
se oli suoraan ja nopeasti adjöö... monissa... monissa tapauksissa vaan venarempan väli lyheni aivan merkittävästi.
Artisti kuitenkin viimekädessä aina maksaa.
Pointti... ?
"Lukeminen kannattaa aina" sanotaan, mutta kun sen päälle
vielä hiukan ajattelee.... ihan itse... se vasta kannattaakin.
Siinä se paljon puhuttu "perspektiivikin" asioihin tahtoo
väkisinkin hieman avautua.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Saisinko tarkennusta, mitä on nämä "oikeat" öljyt mitä käytät jatkossa? Tekeekö öljystä oikean öljyn viskositeetti, luokitus, merkki vai malli? Vai se moponkuva purkinkyljessä? ;)(vn 1500 @ Syys. 23 2010,00:44) kirjoitti
En usko noihin öljyn pesemisjuttuihin. Paskapuhetta ennen kuin toisin todistetaan. Ei liene öljynvalmistajakaan kerro delvacin olevan "pesevää"
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
"Oikeista öljyistä" en osaa sanoa mitään(jyk4 @ Syys. 23 2010,07:56) kirjoitti
.
Ehkä ilmaus liittyy vahvasti jonkun kirjoittajan v###uuntumiseen jostain episodista....
Jonkinlainen "perustietämys" öljyihin liittyen varmasti
toisi hieman pohjaa keskusteluun öljyjen erilaisista
lähtökohtaista ominaisuuksista.....
Saattaisi tuo yleinen termi "pesevyys" tms. avautua, erityisesti
mihin se liittyy ja mistä lähtökohdista eri yhteyksissä.
Tietysti... jos kieli on poskessa, ottaa vaan sen sieltä pois
ja puhuu sitten vähän asiaakin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No ei sen öljypumpun rikkoutuminen voi olla mitenkään öljylaadun aiheuttama, varsinkaan millään 1500km matkalla... Mikäli siellä on ollut minkäänlaiseen voiteluun tarkoitettua liukastetta..(vn 1500 @ Syys. 23 2010,00:44) kirjoitti
Millä tavalla se rikkoutui?
Henkilökohtaisesti oma näkemykseni "oikeasta" voiteluöljystä on nimenomaan se, että siihen ei ole varmuudenvuoksi sotkettu mitään kitkaa lisääviä lisäaineksia... ;)
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Ei kait delvacin käyttö/käyttämättömyys koneen hyvyydestä oo kiinni ?(Holtsu @ Syys. 14 2010,10:17) kirjoitti
Ainakin vanhemman Hondan kone toimii myös delvacilla (ei vaikuta edes nokkaketjun rallatukseen) ja kilometrejä ko pelillä on ajettu yli satatonnia.
Delvacin käyttö vaan helpottaa näiden vanhojen aparaattien kanssa toimintaa, kun sama liemi sopii lähestulkoon kaikkiin härpäkkeisiin mitä pihasta löytyy.
Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
Mitä Delvackia (1400 tai MX) vn 1500 käytit, ja millä viskositeetilla ?
Kyllä minä löysin öljypohjan irrotuksen yhteydessä sisältä pieniä tervamaisia (mustia) kohtia 37.000 km ajetusta koneesta.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Pänikkä oli muistaakseni mx:ää, lähti aika nopeasti hävitykseen, kun pyörä oli tuotu peräkärryllä kotiin. Ja tuo 60 000 ei ole vielä mikään matka isolle customille, muovikuulassahan se olisi jo koneen vaihdon aika.
Naulan kantaan - ei voikaan(vn 1500 @ Syys. 23 2010,00:44) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Vanhemmissa VN 1500 malleissa on öljypumpussa muovinen ratas, joka hajoaa ennemmin tai myöhemmin, ratas korvattiin metallisella rattaalla 2001 lähtien (tehdas huomasi virheensä). Jenkeissä eräs tyyppi valmisti ja möi "Judges oilgear", vaihtorattaan, joka melko pienellä työllä pystyy vaihtamaan rikkoutuneen tilalle kytkinpuolelta purkamalla.(Elmeri H. @ Syys. 23 2010,08:41) kirjoitti
Kyllä se öljynvaihto Delvaciin on saattanut nopeuttaa tuon rattaan hajoamista (jos tässä tapauksessa se on hajonnut) kuten myös kannessa olevien HLA:n tukkeutumista, mutta johtuen koneessa jo olevan lian liikkeelle lähdöstä johtuen ko. dieselöljyn ominaisuudesta sitoa epäpuhtauksia itseensä. Lika voi tukkia HLA:n filtterit, jolloin ne ei saa tarpeeksi öljyä toimiakseen ja jumituvat varmasti.
Omissa pyörissä Delvac on toiminut moitteetta paremmin kuin millään aikaisemmilla öljyillä, jopa VN 1600 mallissa. Käyttö jatkuu ainakin mun pyörissä.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Tänään livahti ensimmäiset delvacit varjoon. Edellisessä huollossa vajaa 5000km sitten oli vaihdettu liikkeessä myös suodatin, joten jätin vanhan suodattimen vielä paikalleen.
Ajattelin että ajellaan tuolla nyt syksyn aikana vielä sellaiset 500km ja keväällä sitten uudet delvacit ja suodatin. Jos se delvac on niin pesevää, niin ei viitsi heti uutta suodatinta tukkia karstalla. Niin no onhan näissä tuo öljynvaihtoväli oikeasti se 12tkm joten eiköhän se sama suodatin vielä tuon neitsyt delvac sessioin puhdistamisineen kestä
Pehmeästi tuo ainakin käy. Ei pahempaan suuntaan äkkisältään mennyt ainakaan. Voin kertoilla kokemuksia lisää myöhemmin kun kilometrit karttuu.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Olis tietty kiva tietää tarkasti, ja visko myös, mutta ei voi mitään, näillä mennään...(vn 1500 @ Syys. 24 2010,15:36) kirjoitti
Hanhi Jimillä tuntuu olevan asiaan mahdollisesti liittyvää tietoa.
Vacin käyttäjiä on enemmän kuin tuhat (tämäkin on vain arvaus), olis kiva tietää onko muilla ollu ongelmaa, siis minkäänlaista, vai ookko yksin koko universumissa.
Itellä 35.000 Vaccikilsaa, ja pikkuvänässä 13.000, erittäin hyvin on esim. vaihteet toiminu.
Spöögi kyseli hellekestoa, jos 40 visko riittää, niin ok. Kaveri kävi Euroopassa seisomassa 1200 ilmajäähdytteisella Banditilla liikennevaloissa, lämpömittarin asteikko ei riittäny, sano että ykkönen oli tosijäykkä. No MX:sät ajettiin sitten lopppukesän aikana sinne 8000km, ja ihan hyviltä vielä vaikutti kun koneesta sitten ulos valuteltiin.
Täytyy myöntää, että talvella sais olla vähän 15W:tä notkeempaa, lähti pikkasen jäykästi -7 asteessa käyntiin, kun kävin toissatalvena ajamassa kun oli tiet auki.
Mutta kyllä se tuonne 0 asteeseen toimii yhtähyvin kun aiempi 10W.
Tänääki taas laitettiin yhteen Intruderiin...
Nyt alkaa olla jo 10 eri koneessa MX 15W-40, kerron heti jos ongelmaa ilmenee, tähän saakka pelkkää positiivista palautetta.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Sanoisin, että ajele ennen talviseisontaa 500-1000km, ja sitten uudet Vacit + suodatin.(jalat @ Syys. 25 2010,01:54) kirjoitti
Helpompi sitten keväällä aloittaa, ja samalla varmistut ettei talveksi jää koneeseen jo hieman rikkipitoista ölppää syövyttelemään mitään.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Monesti aiemminkin tätä(kin) sanonut, mutta toistetaan vielä kerran: Rikkiä tulee moottoriin käytännössä vain polttoaineen mukana, joka nykyisellään on vähärikkistä. *(wesba @ Syys. 25 2010,02:29) kirjoitti
Dieselöljyt on myös suunniteltu huomattavan pitkille vaihtoväleille = enemmän ajoa = enemmän polttoainetta moottorin läpi vaihtovälin aikana = enemmän rikkiä koneeseen. Tämän ja dieselin runsaamman rikkipitoisuuden takia dieselöljyissä on enemmän happamuutta neutraloivia ainesosia kuin ottomoottoriöljyissä.
Nuo asiat huomioon ottaen, voidaan todeta, että normaalilla vaihtovälillä moottoripyörän koneessa öljyn happamuus ei varmasti muodostu ongelmaksi.
Superbike #7
Lieneepä ollut oikein erikoisvarusteltu 1200, missä on jopa lämpömittari jonka asteikkokaan ei ollut riittävä...(wesba @ Syys. 25 2010,02:24) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Mitä saatanan nokimoottoreita porukoilla oikein oneli mistä sitä paskaa tulee
??
Aikanaan kun laitoin ekaa kertaa tuota Deetä koneeseen laskin ne pois alle 1000 km;n jälkeen JA AIVAN TURHAAN, samanväristä oli kuin sinne purkista kaadettaessakin. Seuraavalla satsilla ajoin sen (en muista tarkalleen) n. 5-7 tkm kuten muillakin öljyillä, EI ollut silloinkaan, käytettynä, sen kummoisemman näköistä kuin mitkään muut käyttämäni öljyt.
Mitään mainittavaa eroa, parempaan enkä huonompaan, en ole ihmisen aistien varaisesti kyennyt huomaamaan.
Ainoa "selitys" sille miksi itse tuota ko. litkua käytän on se että ei viitsi lähteä niitä OIKEITA moottoripyöräöljyjä hakemaan/tilailemaan matkojen päästä, tätä Deetä kun nyt sattuu olemaan vähän joka rautakaupassa ja akrimarketissa.
.....
Sillä on just sellanen erikoismalli....(pecha @ Syys. 25 2010,11:27) kirjoitti
![]()
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
No niimpä tietysti olikin. Ole huoleti, en alun alkajenkaan epäillyt tiedon paikkansapitävyyttä ollenkaan sen enempää kuin muutakaan tässä thriidissä olevaa vahvaa todistusta ehkä paremmin toimivista laatikoista, sekä kiinni leipomattomista voimanlähteistä(wesba @ Syys. 26 2010,19:53) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tuollainen vähän vanhempi moottori, jolla on ajettu alhaisen API luokituksen öljyillä ja vähän turhan pitkillä vaihtoväleillä, sisältää yllättävän paljon öljystä jäänyttä mustaa liejua.(mikakoo @ Syys. 25 2010,12:40) kirjoitti
Superbike #7
Musta liete: öljywiki
Käytännössä öljy tummuu / mustuu kun sen ominaisuudet heikkenee ja öljy hapettuu. Johtuu siis pääasiassa huonolaatuisen öljyn käyttämisestä. Tossa vinosilmien tekemässä twinissä öljy on vielä 6tkm jälkeen öljyn väristä eikä mustaa mutta siinä onkin jotkut hypesynteettiset riistoöljyt sisällä.. kotari hakkasi öljyn kuin öljyn pien väriseksi alta kolmen tonnin.
KTM
Sen verran tähän soppaan sotkeudun taas, että pesevää toi vakki ainakin on. Ekoilla öljyillä ajoin 1300km ja vaihdoin sekä öljyn, että suodattimen. Yllättävän likaisen näköistä oli pois luiruteltu öljy. Pyörällä ajettu noin 30tkm. *![]()
Tee seuraava testi.(petetech @ Syys. 28 2010,17:55) kirjoitti
Aja uusilla delvac öljyllä 4 kertaa 1000km, säilytä vaihdettu öljy ja
vertaa lopuksi kyseisiä (4) käytettyjä öljyjä.
Ovatko kaikki saman värisiä?Näin saat oikeaa tietoa ihan ite.
Kylläpä saisi olla ölpät (ja oma työaika) kohtalaisen huokeita, että innostaisi moiseen ryhtyä.(polip @ Syys. 28 2010,18:22) kirjoitti
Otan paljon mieluummin käsikirjan kouraan, katson sieltä, mikä on öljysuositus, ja koska vaihdetaan. A vot - joku onkin jo pähkinyt nämä asiat puolestani, joten voin käyttää aikani johonkin fiksumpaan! Mutta jos jotakuta kiinnostaa alkaa vaihtelemaan öljyjään tonnin välein, jotta saisi muka selkoa jostain väristä tms, niin be my guest![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ei väristä,vaan öljyn pesu ominaisuuksista.(pecha @ Syys. 28 2010,18:36) kirjoitti
Eli jos Delvac täyttää nämä luokitukset, et näe ongelmaa kaataa sitä koneeseesi? Sehän onkin oikea tapa toimia. Väärää luokitusta omaavaa oljyä ei pidäkkään koneeseen laittaa.(pecha @ Syys. 28 2010,18:36) kirjoitti
Hajapusanisti
Yksi selitys puhtaalle bensakoneelle vois olla hyvin tehty sisäänajo TS männärenkaat tiiviit. Ei kuumaa ohipuhallusta josta pitäisi tummuutta öljyyn syntymän.(mikakoo @ Syys. 25 2010,12:40) kirjoitti
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Jos se täyttäisi Suzukini öljysuositukset, en näkisi ongelmaa käyttää sitä. Mutta valitettavasti niin ei ole asian laita.(Huhan Kolli @ Syys. 28 2010,19:48) kirjoitti
Täytyy tosin todeta, että itse tuskin käyttäisin sitä edes tuossa tapauksessa, koska se on kehitetty aivan toisenlaisiin moottoreihin, JA sataprosenttisella varmuudella täsmälleen sopivaksi tiedetty Motul 5100 ei maksa yli kipurajan.
Todettakoon vielä, että jos joku on sitä mieltä, että se kuitenkin täyttää ko. suositukset, niin hän saa toki käyttää omassa moottorissaan mitä haluaa, tai ajella vaikka kalanmaksaöljyllä taikka ilman öljyjä, jos siltä tuntuu. Kerroin vain oman näkökulmani asiaan, eikä mitään konsensus-pakkoa ole (paitsi ilmeisesti joidenkin puolihihhuleiden mielestä).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä