Nyt ei kannattaisi sekoittaa vaihteisto -ja moottoriöljyjä keskenään.(smppa @ Syys. 27 2009,20:12) kirjoitti
MP:n kytkimen luistaminen johtuu kitkaa vähentävistä lisäaineista, joita norm. autoöljyssä yleensä on.
Delvac taas on yleismineraaliöljy, ilman tätä. Samoin siinä on sekä bensa -että Diesel luokitus. Bonuksena siinä on moottoria "peseviä" lisäaineita.
En nyt muista, mikä oli selitys siihen ilmiöön, että vaihteet muuttuvat herkemmiksi, mutta tämä havaihto kaikissa pyörissä mihin Vacit on lurhtaneet.
Mobil Delvac MX 15W-40, mitä itse suosin, saa Kotkassa ja Haminassa Öljy-Hetkestä.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Voitko vielä täsmentää tarkan Delvac-tyypin ja viskositeetin, nimittäin pikkuväinössä MX 15W-40 pelaa kuin unelma.(vn 1500 @ Syys. 29 2009,22:04) kirjoitti
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Paljonko kustantaa 20l kannu MX:ää tuolta? Meinasin vaan jotta jos oikein edullista, niin kannattaa iitistäkin jo ajella hakemaan...(wesba @ Syys. 29 2009,22:50) kirjoitti
Taitaa olla 60e.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Kyllä se taitaa olla lähempänä 80eur muistaakseni kun osti kys.20L pöntön![]()
Aksa
Suzuki B-king -2011
Laittoivat mopoon merkkihuollossa nämä surullisen kuuluisat Castrol GPS:t. Vain 2500km jälkeen Jammu XJ:n kone ja vaihteisto piti ihme kolinaa, alkoi oikeasti hirvittämään.Ja ykkönen meni aina kunnon kolauksen saattelemana päälle. Kytkin oli tyyppiä on/off, joten pari kertaa tuli sammutettua se risteykseen.
Pitkään tätä Delvac keskustelua seuranneena, päätin sitten vaihtaa GPS:n tilalle Delvac 15W40 MX:t. Nyt n. 300km jälkeen koneen kolinat hävisi melkein kokonaan, kytkin ottaa kiinni paljon pehmeämmin (eikä luista), ja laatikon kolinatkin vaimeni selvästi mutta eivät kadonneet kokoaan. Aika mustat nuo ovat jo, mutta kohta ne vaihdetaan kuitenkin talvisäilöä varten.
Ainoa muutos "huonompaan" on että vaihteet pitää polkaista päälle pikkasen määrätietoisemmin, ei riitä pelkkä polkimen hipaisu. Mutta tuon kanssa voi elää, tai sitten seuraava öljynvaihto korjaa tuonkin..
Muista en osaa sanoa, mutta ainakin tuo mun mopo tykkää tuosta tavarasta ja sitä se tulee saamaan jatkossakin... *![]()
Toizander
Uusiomotoristi
Suzuki DL1000 V-Strom k5
Öljypumpun rikkoutumista tuskin voi delvacin, tai minkään öljyn piikkiin laittaa?(vn 1500 @ Syys. 29 2009,22:04) kirjoitti
Mikä lienee noiden yksittäistapausten taustalla syy, että kytkin luistaa jollakin öljytyypillä, joka toisessa/useimmissa kytkimessä toimii kuin unelma?
Itse en ole ikävöinyt lainkaan motulia tai gastrolia, siitä lähtien kun delvacit koneeseen laitoin. Eikä kyllä tuttavapiirissä kukaan muukaan, Hondamiestä lukuun ottamatta...
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Mikä on delvacin JASO luokitus?
K8 Busa tahtoisi sisälleen API SH/SJ ja JASO MA luokitukset täyttävää öljyä. Busanisti puolella eivät kovinkaan paljon tunnu huutelevan Delvaccia. Ilmeisesti vanhempaan Gen1:seen sitä jotkut käyttävät. Monet suosivat Motul 5100:sta, josta taas itse en pidä yhtään. Edellisen SV Suzukin koneen äänet parani huomattavasti vaihdettuani motulit delvacciin.
- Pasi
Myös miettinyt, miten tuo luistaminen on erilaista jopa eri yksilöissä samoissakin malleissa.(Elmeri H. @ Syys. 30 2009,22:37) kirjoitti
Yhtenä "teoriana" tullut mieleen, voisiko sillä olla merkitystä, mitä käytetty ennen Dalvackia...???
Tietysti pitäisi olla vertauksia uusista samanlaisista...
Edit...
Honda Valkyrie SuperCharged
Piti oikein kaivaa tieto kun jäi häiritsemään:(_paffa @ Loka. 01 2009,01:27) kirjoitti
"Moottoriöljyn tulee täyttää API-luokitus SF/SG tai SH/SJ (joka täyttää JASO MA-luokituksen)"
Tuon voi käsittää kahdella tavalla, joko niin että jos käytetään SH/SJ-öljyä niin sen täytyy täyttää myös JASO MA, tai sitten niin että SH/SJ täyttää myös JASO MA:n (eli on vastaava).
SH/SJ:hän on korkeampi luokitus mitä SF/SG.. joka tukisi jälkimmäistä veikkausta
edit: löysinkin tiedon täältä foorumilta:
"JASO MA tarkoittaa märkäkytkimen kitkavaatimusta ja vaahtoamattomuutta vaihteistokäytössä. Samaa tarkoittaa mm. raskaan kaluston Caterpillar TO-2 ja Allison C4, jotka Delvac MX täyttää. Moottoripyörän vaihteisto lasketaan kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin. Momentit ja pintapaineet ovat hyvin pieniä."
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
En ole "asiantuntia", mutta kokemukseni mukaan ei ole luokitusta, mitä Delvac MX tai 1400 ei täyttäisi tavallisissa *bensa -ja Dieselmoottoreissa.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Näiden tietojen perusteella siis uskaltaisi laittaa tuota ihmeainetta myös bussin öljysäiliöön. Hmm...(jyk4 @ Loka. 01 2009,07:41) kirjoitti
Voisihan sitä kokeilla ensi keväänä. Ei kait se mitään rikki saa jos ei se kunnolla toimikaan?
![]()
(jyk4 @ Syys. 29 2009,11:53) kirjoitti
No tarkoitin näitä Allisonia sun muita. Allison on vaihteistovalmistaja, ainakin pikaisen googlauksen perusteella. Pointtina oli lähinnä se, että tuollainen, esim. Teboilin Silver, autokäyttöön tarkoitettu öljy ei (välttämättä) toimi prätkän kytkimen ja vaihteiston kanssa.(jyk4 @ Loka. 01 2009,07:41) kirjoitti
DR 650 + XF 650
tulipahan luettua läpi kuitenkin, hyvä vääntöä.. *(C-A-D @ Elo. 13 2008,17:59) kirjoitti
![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Joo. Hyvinhän tätä keskustelua on käyty vuodesta 2002! Omat mopot (+ ruohonleikkurit) ovat tuon ajan kestäneet mainiosti kasassa Delvacilla.(XX-xenon @ Loka. 03 2009,17:54) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Ei se delvakkikaan voi 100% toimia kaikkien kytkimien kanssa.(imohtep @ Loka. 01 2009,06:54) kirjoitti
Ts mitä enemmän delvakin käyttäjiä, sitä useampi "kytkin ei toimi"-tapauksia.
Iha sama se on muillakin (mp-)öljyillä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Vaimon 535 Viragossa Delvac MX saa kytkimen "tarttumaan kiinni" seisonnassa. Eli jos pyörä on käyttämättä pidemmän aikaa, kytkin ikäänkuin liimautuu kiinni. Ykkösen polkaiseminen saa aikaa kovan kolauksen/nytkäyksen ekaa kertaa liikkeelle lähtiessä. Sen jälkeen pelaa moitteetta. Muilla öljyillä ilmiö ei ole ollut yhtä voimakas.(scuuba @ Loka. 03 2009,22:33) kirjoitti
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Miten pitkä kokemus teillä on? Montako talvea, tuolla kyseisellä pyörällä siis?(B12 @ Loka. 03 2009,23:01) kirjoitti
Itselläni on juurikin päinvastaisia kokemuksia kytkimen jumittamisesta seisonnassa.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Onkohan sillä nyt kolme kesää meidän perheessä ajeltu- Yksi vuosi Delvacilla niistä. Liimautumiseen riitti vähempikin kuin talven yli seisominen. Viikko vaikkapa. Missään muussa pyörässä en ole Delvacilla tuollaista ominaisuutta todennut.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tänään valautin mopoista öölit veks. Huomio kiinnittyi siihen kuinka (aistinvaraisesti) erinäköistä tavaraa ulostui K1200LT:stä ja XL1000V:stä.
Kummallakin on muutaman sadan kilometrin tarkkuudella ajeltu 4000 tänä kesänä. Hondasta (kuumana) valutettu Delvac'ci oli ihan vettä. Bemarista taas tuli melkein öljyn näköistä/oloista tavaraa paljuun. Jätin mönjät jäähtymään ja huomenna "aistin lisää".
Jotenkin kuitenkin vaikuttaa, että vaihteisto/kytkin on aika ankara öljyille verrattuna perus-enginelle.
<p>2002-2014</p>
Ja taas nähtiin kuinka mutu voi olla höpöä. Tänään kun "aistinvaraisesti" fiilisteli molempia öljyjä sormien välissä, niin ihan sitä paksua itseänsähän tuo on. Samoin jäteöljykannuun kaadellessa. Paksua möhnää, kumpikin.
<p>2002-2014</p>
Jep! Kuuma öljy tuppaa olla lirua merkistä riippu matta ;-)
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Poikieni käytössä olleessa Kawasaki ER-5:ssa (vm 1999) Delvac MX 15W40 on toiminut hienosti, mutta se on nestejäähdytteinen. *Onko kokemuksia ilmajäähdyteisistä moottoreista? Ainakin kesällä pitäisi käyttää 15W50 tai 20W50 öljyjä. Omistan ilmajäähdytteisen, öljyn lauhduttimella varustetun Triumph Scrambler 900 vm 2007. Varmaan Delvac MX toimii kylmänä vuodenaikana hyvin, mutta uskaltaako sitä pitää lämpötilojen keväällä noustetessa yli 20 asteen?
Kaipa tuo Delvakki toimii ilmaöljy jäähdytteisessä, koska 14000km ajelin omalla 1100zephyrillä vacit koneessa ja hienosti pelitti *
siis menneenä kesänä ja kyllä lämpötila varmaan oli parhaillaan yli 20celsiuksen
-If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all-
Delvac toimii myös ilma/öljyjäähykoneissa. Oma TT600R on kesällä voideltu Super 1400 15W/40:llä ja öljyn lämpötila on ollut 120 asteen kieppeissä. Ko. pyörällä ajetaan tuppi nurin, mutta ajoviimaa ei kamalasti ole enduroreiteillä ja crossiradoilla, joten lämpöä piisaa.(OldEric @ Marras. 02 2009,11:15) kirjoitti
Nyt syksyllä pataan meni MX:ää 10W/30. Näillä keleillä öljyn lämpötila on jäänyt 100 asteen pintaan.
Toistaiseksi pelit on kestäny ja erityisesti kytkin toimii erinomaisen tarkasti.
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä
Beta 350 RR kannonkiertäjä
Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN 2000
Ja taas lurahti uudet MX:sät 8000 km ajettujen mustien tilalle Spruinttiin...
Tuli laiteetua vielä magneettiproppukin, seuraillaan rupeeko löytymään metallihilettä.![]()
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Rykkönen vm.98 tuli laitettua,pelaako delvac tässä.Vaihtas ölpät talvea vasten. Vai vaihtasko vasta keväällä?
Varmastikin pelaaItse laittaisin nyt talvea vasten uudet ölkät jottei vanhat mössöt koneessa muhi koko talvea
![]()
Ostin 4 l delvaccia. Huomenna lorotan sen koneeseen.
Luultavasti tosta sitten hajoaasähköt ja männät jo ennen käynnistystä, mutta yritetään jättää käynnistäminen vasta kevääseen.