Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
    Ugh.. Kertokaas mielipiteenne:

Pyöränvaihtoa tässä olen pähkäillyt jo pidemmän aikaa ja nyt pitäisi tehdä suht pikapikaa päätöksiä..

Nyt on kaksi vaihtoehtoa:

1) ostan kolaripyörän joka on korjattu viime talven aikana ja rempasta on yksittäisen osan tarkkuudella paperit olemassa. Ajoin ko. peliä, tuntui aivan helvetin hyvältä, aivan kuin olisi uutta pyörää ajanut. Jarrut, ohjaus, alusta, kaikki tuntui olevan kunnossa. Pyörä oli ajettu viime syksynä auton alle ja remppaa oli tehty vajaalla 10000 *€lla.. Niin, ja nyt joku kysyy että mites runko ja keula, onko murtumia tai kieroutumia.. Rehellinen vastaus, en tiedä. eikä varmaan kukaan muukaan. Toteanpahan vain että 250+ vauhdissa en mitään vispausta mihinkään suuntaan huomannut vaan meno oli vakaata kuin kiskoilla olisi ajanut. [ja lisäyksenä, paikkana oli tietenkin suljettu tie.. ] Soittelin vakuutusyhtiöön sekä pyörän korjaanneelle huoltomiehelle liikkeestä X: Jos mopon ostan ja jotain vikaa ilmenee + todetaan että vika johtuu viimesyksyisestä kolarista niin minulla on oma oikeusturvani vaikka olenkin sen yksityiseltä ostanut. Korjauksen maksaa vakuutusyhtiö.

2) Uittopyörä euroopasta. Vähän ajettu ja hyväkuntoinen.

Kun pyörän ostaa niin harvoinhan sitä nyt loppuikäänsä pitää, varsinkaan kyykkymallista sellasta. Kyykyn voisi kuvitella omistavansa muutaman vuoden ajan ja sittenhän sitä yleensä(?) päivitetään uudempaan ja/tai isompaan tms.

Oletetaanpa että jommankumman ostan ja ajan sillä kaksi kautta ikionnellisena ja sitten haluan vaihtaa taas uudempaan.

Mitäs mieltä olette, kumman saan helpommin kaupaksi sitten kahden vuoden päästä: Pyörän jolla on vahinkohistoriansa ja jossa en ole mitään vikaa (oletus) havainnut sen omistaessani, vaiko pyörän joka on uitettu Saksasta ja jossa en myöskään ole havainnut (oletus) mitään vikaa sinä aikana kun se on minulla ollut?? Kyllähän sen joku ostaa jos hintaa laskee, mutta en haluaisi luonnollisesti kärsiä tappiota tuhansia euroja silloin kun kultani haluan vaihtaa nuorempaan..

Tällä hetkellä käsittääkseni katsotaan edelleenkin tuontipyöriä vähän kieroon: -ai se onkin tuotu Saksasta? No en minä sitä sitten uskalla ostaa.. Pyöriä kuitenkin tuodaan sieltä aivan järkyttävästi ja mielestäni fakta vaan on se ettei niitä jatkossa voida enää sorsia vain sen vuoksi että joku muuta kieltä puhuva on sillä joskus toisen valtion teitä ajanut. Niitä kumminkin on jo iso osa teillämme liikkuvista moottoripyöristä, joku fiksumpi varmaan tietää luvunkin?

Vaihtoehdon 1) ja 2) kulut minulle ovat käytännössä samat joten rahallisesti ei ole juri merkitystä kumman valitsen. Molemmissa on riskinsä. Nyt joku sanoo että osta ehjä käytetty pyörä suomesta. Tekisin sen jos se olisi mahdollista, mutta haluamaani pyörää ei suomessa (vähän) käytettynä käytännössä saa ja jos semmoinen jossain on niin se on about 3000 e kalliimpi kuin vaihtoehdot 1) ja 2). Haluan pyörän vielä täksi kesäksi joten ei ole aikaa etsiä rikasta perijätärtä joka kustantaisi harrastukseni ja en tod. ota enää lainaa pyörän hankintaan..

argh..vaikeeks menee..miks en alkanut mopoilun sijasta esmes keräämään perhosia..
    ---ÄLÄ ota kesäkissaa!!!---
    Lainaa (Kisu @ Touko. 30 2004,17:19) kirjoitti
    argh..vaikeeks menee..miks en alkanut mopoilun sijasta esmes keräämään perhosia..
    Tähän on helppo vastata: koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa harrastusta

Ja sitten nuo muut asiat tuossa lyhyessä (novelliksi) viestissä; rikkaat perijättäret on vaikeita löytää..unohda

Ja noista mopoista sitten..kukaan tuskin voi varmuudella sanoa mikä on tilanne markkinoilla kahden vuoden kuluttua, eli arvostukset ja hinnoittelu voi muuttua paljon tai yhtälailla pysyä ennallaan.

Tee niinkuin parhaaksi näet, joka tapauksessa luultavasti tulet pikkasen rahaa häviämään...kuuluu lajin luonteeseen.
    Tottakai rahaa palaa ja tappiota tulee, sen huomaan jo nykyistä pyörää myydessäni, mutta en haluaisi tulevaisuudessa kärsiä ylenpalttisia tappioita siksi että aikanaan ole hieman ..hmm... erikoisemman ratkaisun tehnyt..

Omasta mielestäni kannattais ehkä kuitenkin valita tuo Saksan tuliainen. Muutaman vuoden päästä tuontivehkeisiin varmasti suhtaudutaan jo aivan eri tavalla kuin just nyt. Omalle kohdalle sattui parisen vuotta sitten näin: Omistin silloin -92 mallisen VFR:n joka meni parkissa kumoon sillä seurauksella että katteet hajosivat ja naarmuuntuivat. Talven aikana korjasin katteet, maalautin ne, teetin tarrat,päällystin penkin uudelleen eli pyörästä tuli helvetin upea! Kesällä kuitenkin päätin vaihtaa isompaan. Joka firmassa kysyttiin onko pyörällä kaaduttu ja vaikka selitin asian(katteet vain korjattu) mua ei uskottu. Pyörän arvo oli laskenut korjaamisen jälkeen... Mä uskon, että tuontipyörä säilyttää paremmin arvonsa kuin kaaduttu ja korjattu.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

H-D Road King Custom 2004
    Lainaa (Kisu @ Touko. 30 2004,17:34) kirjoitti
    Tottakai rahaa palaa ja tappiota tulee, sen huomaan jo nykyistä pyörää myydessäni, mutta en haluaisi kärsiä ylenpalttisia tappioita siksi että moisen valinnan aikanaan tein....
    En tosiaan osaa paremmin sanoa, koska itsellä ei ole mitään vastakkainasettelua mopojen ensirekisteröintimaitten suhteen..mutta tuota kyllä ilmenee paljon. Toisaalta taas kolaripyöriäkään ei kaikki edes uskalla harkita.

Tilanne nyt siis tuo, mutta ei semmoista kristallipalloa olekaan, jolla voisi sanoa miten kuluttaja käyttäytyy vuoden tai kahden kuluttua. Ja nuo kuluttajien arvostukset kuitenkin määrää sen jälleenmyyntiarvon..
    Näinhän se menee.. No katsellaan, jospa sitä vaikka ensi yönä näkis enneunen joka kertoo mitä tulis tehdä..
    Riippuu tietysti tapauksesta. Itse en pelkää kolaripyöriä, sikäli kun on tiedossa vaurioiden laajuus ennen korjausta.Törmäysvahinkoihin suhtaudun suuremmalla varauksella kuin normaaliin pikkulippa-yksin -tapaukseen. Ts jos vaurioituneessa pyörässä on keula mutkilla, vanteet hajalla tai takarunko vinossa/muualla rungossa vaurioita, skippaa yli. Toki nämäkin asiat on korjattavissa, mutta pitäisin juuri tämäntyyppisiä vaurioita kaikkein suurimpana riskinä jatkoa ajatellen.
    Ja tietysti korjausten tasokin vaihtelee priimasta ala-arvoiseen.
    Lipatun pyörän uskaltaa ostaa... harvoin niissä on mennyt muut kuin katteet paskaksi. Törmätyt pyörät ovat sitten luku erikseen.

Kyllähän tuontipyöränkin uskaltaa ostaa. Pitää vaan muistaa, että monessa saksan tuliaisessa on kuristukset paikoillaan, joiden poisto saattaa teettää töitä/rahan menoa.
    Joissakin malleissa taasen saattaa olla erilaisia lamppuja/muita heebeleitä, jotka sitten vaikeuttavat osien tilaamista mahdollisessa mällitapauksissa... Joten kolarikorjauksen yhteydessä kannattaa korjaajalle kertoa minkä maan peli on kyseessä.

Tuontipyörässä taasen pitää vielä huomioida se että, siinä on 35% osien vaihtoprossaa, verrattuna suomipelin/muuttopyörän 50%.

Toisaalta hyvä, toisaalta huono. Meinaan jos pyörä menee kupeelleen, niin on helpompi vaatia vakuutusyhtiöltä lunastusta jos rupeaa näyttämään siltä, että prossat tulee täyteen. Mutta samoten prossien "vähyys" estää pyörän rakentamista jonkin verran.

Julkinen salaisuushan (tai oikeammin tiedonpuute) on se, että jokaisesta pyörästä, joka on kolaroitu, on osa prosenteista mennyt... Mutta ne eivät näy, koska niitä kolaripyöriä ei ole käyty näyttämässä katsastuskonttorilla ja ne korjataan alkuperäisillä osilla, jolloin eroa ei näe. Käytännössä vain sellaiset pyörät, joihin joudutaan vaihtamaan runko, menevät konttorin kautta, jolloin prosentteja katoaa.

Mikäli itse korjaat ja maalaat pyörän, niin se laskee heti pelin vaihtoarvoa. Ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että sen historia näkyy. Lipattu peli, joka on korjattu alkuperäisillä osilla voi olla kaadettu useampaan kertaan, mutta kun laitetaan uutta osaa, niin sen historia pysyy piilossa.
    Noilla näkökohdilla on helppo ymmärtää kauppiaiden nihkeää suhtautumista erivärisiin ja korjattuihin peleihin...
    Vaikeampi myydä kuin vieressä oleva, vastaava alkuperäinen peli.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

Ottamatta paljoakaan kantaa tuontipyöriin - jollasta itse en varmaankaan ostaisi useammastakaan syystä, ei kuitenkaan johtuen ko. pelien jälleenmyyntiarvosta tms. arvostuksesta- niin kaupanteosta kolaripyörän kanssa on kokemusta. Edellinen moponi oli kaaduttu, ja myyjäliike korjasi sen alkuperäiseen kuosiin ennen kuin ostin sen. Mopossa oli siis vaihdettu about kaikki katteet, rungossa/keulassa ei ollut mitään vaurioita. Eli mopo oli käytännössä kuin uusi, ja sellaisena se toimi minulla koko sen ajan mitä sen omistin.

No kyseisen mopon päällehän sitten peruutettiin viime syksynä, ja taas meni katetta vaihtoon sun muuta pikku remppaa. Myin pyörän samoihin aikoihin vaihdossa nykyiseen, ja se tuli suoraan korjaamolta sen ostaneeseen liikkeeseen myyntiin. Huolimatta näistä korjauksista mopon arvo ei mielestäni kokenut mitään romahdusta missään vaiheessa, se piti itse asiassa hintansa erittäin hyvin, eikä kolarikorjauksilla ollut vaikutusta sen ostamiseen/myymiseen. Kaikki osat ovat olleet alkuperäisiä maahantuojan osia ja ne on vaihdettu valtuutetun jälleenmyyjäliikkeen/maahantuojan toimesta. Asia olisi saattanut olla toinen jos korjauksia olisi suoritettu tee-se-itse-periaatteella tai kittiä-haljenneeseen-katteeseen-asenteella... Itse en ainakaan olisi ko. mopoa silloin ostanut.
    "Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
    Lainaa (Heksa @ Touko. 30 2004,19:42) kirjoitti
    Julkinen salaisuushan (tai oikeammin tiedonpuute) on se, että jokaisesta pyörästä, joka on kolaroitu, on osa prosenteista mennyt... Mutta ne eivät näy, koska niitä kolaripyöriä ei ole käyty näyttämässä katsastuskonttorilla ja ne korjataan alkuperäisillä osilla, jolloin eroa ei näe. Käytännössä vain sellaiset pyörät, joihin joudutaan vaihtamaan runko, menevät konttorin kautta, jolloin prosentteja katoaa.
    Järjestään kaikki vakuutusyhtiön lunastamat pyörät pitää rekisteröintikatsastaa (yhtiöt poistavat ne rekisteristä). Tällöin vaihdetut osat pitää ilmoittaa (kuitit) ja niistä lasketaan vaihtoprosentti. Jos prosentti on yli 10% tulee rekisteriotteeseen merkintä. Lisäksi lunastetuista pyöristä pitää katsastuksessa esittää rungontarkastuspöytäkirja.
    Ainosastaan ne kaadetetut pyörät, jotka korjataan, ei menneisyys näy sekä harvoin runkoakaan tarkisteta (ja näitä on paljon).
    *Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
    *Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
    Noista kahdesta vaihtoehdosta:
    Minä ostaisin valikoidun harmaatuontipyörän. Vaikka korjattu pyörä toimii kuin uusi, siinä on koko ajan "se on kolaroitu pahasti"-leima, aina.
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
    Kannatan tossa vaiheessa tuontipyörän ostoa.

Jos kolaripyörää on korjattu noin 10 000 € edestä, niin on luultavasti mennyt muutakin kuin katteita, tai sitten on saatanan kalliita katteita
    Ja seuraava ostaja ihmettelee miks on kahdet kilvet. Aina voi olla joku hitsausliitos joka ei kestä, joku pieni, pieni halkeama jossain, joka sitten jossain vaiheessa "herää". Olen kuullut kolaripyöristä hyvää, mutta myös pahaa, ja siihen pahaan kiinnitän enemmän huomiota.

Tuontipyörä jos saan valita, kiidöös!
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

" Been there, wrecked that... "

En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

The more I learn about women, the more I love my motorcycle
    Tuontipyörän etu on mahdollisen veron muutoksen sattuessa se että silloin saat veronpalautuksia valituksen tehtyäsi.

"suomi_pyörässä" (myös kolari sellaisessa) alennus siirtyy kokonaan tappioksesi.
    Miten pyörällä on oikein kolaroitu jos on korjattu 10k egen edestä Kyl mie ainakin sen harmaatuontipelin ostaisin, siinä ei välttämättä arvo niin pahasti laske kuin pyörässä joka on lipattu kerran kunnolla.
    Maybe it was just a dream

Sometimes things ain´t what they seem

Better not fool with things you don´t understand
    Kisu älä osta mällimopoa........luulen ja jopa tiedän että saat rahoillesi vastinetta ulkomaan tuliaisella.......
    Tietty on poikkeuksiakin....niinkuin edellä tuli ilmi,siis riippuen tietty siitä kolarin aiheuttamasta osien vaihdosta ja muusta tuhosta mopoa kohtaan.....
    Sit nimittäin v*tuttaa jos siellä näkyy aina ne naarmut jossain rungossa tai takahaarukassa....trust me i know.... *
    Varsinkin kun tietää miehen luonnon......

Niin... Jotta päätös ei olis liian helppo, niin mä olen oikeestaan sen mällätyn mopon kannalla. Sitä sä oot päässy koeajamaan, sen sä oot todennu hyväks ja hyvän näköseks. Mikäli tiedät mitä siitä on korjattu ja miten se on mällätty, niin voit yrittää päätellä onko siinä vielä jotain riskiä kolarin jälkivaikutuksista. hintaan vaikuttaa ainoastaan seuraavan ostajan henkiset ominaisuudet ja teknisen tiedon/tietämättömyyden taso. Mä voisin ihan hyvin ostaa kolarimopon, kunhan saisin hyvän selvityksen miten se on mällätty ja mitä siitä on korjattu. Joku toinen ei taas ostais kolaripyörää mistään syystä, koska on epäluuloinen moisia kohtaan. Saksan moposta sä taas et tiedä periaatteessa mitään ennenko avaimet kouraas saat. Paitsi jos tietysti käytät luotettavaa ja tarpeellisen tietotaidon omaavaa välittäjää, jonka käsiin voit valintatapahtuman luottaa.

Mutta mä sanoisin, että molemmat on hyviä tapoja, tuskin tulet katumaan, minkä sitten valitsetkaan.
    Itse valitsisin tuontipyörän. Vähäisen kokemukseni mukaan -toisen käden tietoa yhtä kaikki- kolaripyörää on hivenen vaikeampi vaihtaa kuin tuontimopoa, ja tuontimopoihin suhtautuminen muuttuu koko ajan parempaan päin.
    Kannattaa tarkistaa huolella ettei Saksan tuliainen oo kanssa mällätty. Useasti, etenkin mopon olevan normaalin hintatason alapuolella, on siinä jotain mälli yms. taustaa. Tällöin ei oo mitään rungon tarkistustodistusta yms. vain mahdolliset viat katteiden takana....
    *Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
    *Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
    Lainaa (Agostini @ Touko. 31 2004,09:32) kirjoitti
    Varsinkin kun tietää miehen luonnon...... *
    Täh? *

Tiistaina selviää tarkemmin tuontipelin kunto kun "hyvä ja luotettava välittäjäni".. käy sen tsekkaamassa...

Kolaripyörä on tosiaankin ajettu ihan kunnolla auton alle ja mittaristosta, katteista, tankista ja vähän muustakin tulee se 10000 €...mutta kuvat siitä pyörästä kertovat että muuten törmäyksen tuho on varsin vähäinen. Sanotaanko että se on kolaroitu hmm.."siististi"..

Anyway vanha on jo myyty joten jonkin aikaa ollaan mopottomana. *

edittiä: kirjtsvrht..

Miten kolaripyörä on korjattu? Onko omistaja ottanut vakuutusyhtiöltä kertakorvauksen ja korjannut itse (eli joitakin osia vaihdettu uusiin ja joitakin itse korjattu/korjuutettu) vai onko antanut mp-korjaamon laittaa kaiken uusiksi vak yhtiön piikkiin?
    Jos viimeisin vaihtoehto pitää kutinsa, on ostos turvallinen. Pyörä on varmasti kuin uusi (ei ole ollut mitään järkeä jättää mitään korjaamatta koska siitä korjaamo palkan saa). Ja koska kyseessä on ilmeisesti uudenkarhea peli, ei esim katteita yms. korjuuteta vaan ne tulevat uudetj a mikäli esim. rungossa on pari mm syviä naarmuja> runko vaihtoon. Valitettavasti on kokemusta *
    Mikäli pyörä on kaksikilpinen, unohda. Arvo on ja tulee olemaan pienempi kuin yksikilpisellä.
    Tuontipyörää ei taasen voi tuomita ennen näkemistä ja sen historian tuntemista.
    Mutta ellei kolaripyörä ole kaksikilpinen ja korjaus on tehty ammattitaidolla uusia osia käyttäen ei kukaan tiedä sitä myydessäsi et se on kolaroitu. Eikä sillä sitäpaitsi ole mitään merkitystä koska se on laadultaan vastaavanlainen kuin kolaroimatonkin yksilö.
    Lainaa (Kisu @ Touko. 30 2004,18:19) kirjoitti
    *snaip*
    Soittelin vakuutusyhtiöön sekä pyörän korjaanneelle huoltomiehelle liikkeestä X: Jos mopon ostan ja jotain vikaa ilmenee + todetaan että vika johtuu viimesyksyisestä kolarista niin minulla on oma oikeusturvani vaikka olenkin sen yksityiseltä ostanut. Korjauksen maksaa vakuutusyhtiö.
    Tästä hieman eri mieltä. Jos se on liikkeessä korjautettu, niin liikkeellä saattaa olla vastuu. Tuskin vakuutusyhtiö maksaa mitään? Itse olen itselleni tehnyt kolme pyörää autovahinkokeskuksen tarjonnasta (1991, 1999 ja 2002), ja niissä kaikki vastuu on ollut itsellä. Viimeisen kanssa täytyi oikein kuluttajaneuvojalta varmistaa...

Ja itse aiheesta, on mulla ollut yksi tuontipyöräkin. Ei sillä ole mun mielestä mitään väliä mitä valitsee. Ostaa vaan sellaisen pyörän johon on varaa ja nauttii siitä!
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
    Osta tuontipyörä.. itseasiassa 60-luvun jälkeen moottoripyörien valmistus ollut suomenmaassa hieman alakantissa, joten hyvää suomipyörää voi olla vaikea löytää..

Toi kolaripyörä on tolla korjauslaskulla melkoisen hyvin kolaroitu ja uusittu, kolaripyörän maine pysyy pyörän mukana aina ja ikuisesti..

Jos pelkäät tuontipyörien mainetta, niin harvalla järkevällä ihmisellä on ennakkoluuloja.. lukuunottamatta muutamaa kekkosenaikaista ajattelutapaa omaavaa kauppiasta..
    Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
  23.  
    Mikäs siinä on, että tuontipyöriä kieroon katsotaan? Itse ajellut sellaisella n. pari kautta ilman minkäänlaisia vikoja. Kaverilla on samanlainen Suomesta uutena ostettu, jossa ollut jarrulevyt kierot sekä nokkahihna meni poikki.
    Ovat PAAALJON paremmassa kunnossa kuin samanikäiset "Suomi"-pyörät! Mene vaikka katselemaan Korpiahon Ernestin liikkeeseen, niin ei tollasta viis vuotta vanhaa Saksan tuliaista helpolla erota uudesta.
    Ostohetkellä sain pyörään takuunkin, joka loppui yhtäaikaa samanlaisesta, Suomesta uutena ostetusta.
    Nykyinen on ensimmäinen ulkomailta käytettynä tuotu pyörä, ja seuraavakin tulee olemaan sellainen. Lisäksi värivalikoima on laajempi, mitä täällä pohjolassa.

Mun mielestä aivan sama, missä se ensimmäinen rekisterikilpi pyörään lätkäistään. Aivan jokainen Suomessa myytävä pyörä on joskus ulkomailta tullut, sillä eihän Suomessa niitä valmisteta.

Ja ylläoleva on vain ja ainostaan mun mielipide, sekä parin kaverin.
    990 SM-T -11
    FZ1-N -07
    ZX-9R F2P -04
    CBR 600 F4 -00
    NSR 125R -94