Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 41:sta
  1. #1
    Taas tullut opittua lisää öljyistä.
    Aikaisemmin ihmettelin miksi mopoissa ei käytetä täyssynteettisiä... Selityskin löytyy.

    Täyssynteettiset öljyt sisältävät PAO-yhdisteitä, jotka parantavat kylmäviskositeettia. Näillä on ainoastaan tekemistä emissioiden alentamisessa ja kylmäkäynnistyksen helpottamisessa. Itse öljy on voiteluominaisuuksiltaan huonompaa, koska nämä PAO-yhdisteet eivät itsessään ole mitään hyvää voiteluainetta, eli syövät vaan tilaa öljyltä. Lisäksi PAO-yhdisteet pilkkoutuvat korkeissa lämpötiloissa, eli öljynpaineet katoavat kovemman ajelusession jälkeen.

    Näiden oppien jälkeen en käytä täyssynteettisiä kuin talvi-autossa, mutta synteettisissäkin on nykyään mielenkiintoisia vaihtoehtoja: Esim. Motulin V300 sarjan öljyt ovat esteripohjaisia, ja kestävät korkeita lämpötiloja. Voiteluominaisuudet ovat myöskin ensiluokkaiset! Kyseinen öljy on ns. kilpaöljy. Se on sikakallista, mutta jos haluaa suojata moottoriaan...
    Motulilla lienee esteripohjaisissa öljyissä myös moottoripyöriin sopiva versio. Pitää olla tosin tarkkana, koska Motulilla on myös PAO-pohjaisia synteettisiä öljyjä "rahvaan" käyttöön.
    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  2. #2
    Delvac Superia= No problems
    !!!!!!!!!!!!!!!!!
  3. #3
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Touko. 30 2004,18:07) kirjoitti
    Taas tullut opittua lisää öljyistä.
    Aikaisemmin ihmettelin miksi mopoissa ei käytetä täyssynteettisiä... Selityskin löytyy.

    Täyssynteettiset öljyt sisältävät PAO-yhdisteitä, jotka parantavat kylmäviskositeettia. Näillä on ainoastaan tekemistä emissioiden alentamisessa ja kylmäkäynnistyksen helpottamisessa. Itse öljy on voiteluominaisuuksiltaan huonompaa, koska nämä PAO-yhdisteet eivät itsessään ole mitään hyvää voiteluainetta, eli syövät vaan tilaa öljyltä. Lisäksi PAO-yhdisteet pilkkoutuvat korkeissa lämpötiloissa, eli öljynpaineet katoavat kovemman ajelusession jälkeen.

    Näiden oppien jälkeen en käytä täyssynteettisiä kuin talvi-autossa, mutta synteettisissäkin on nykyään mielenkiintoisia vaihtoehtoja: Esim. Motulin V300 sarjan öljyt ovat esteripohjaisia, ja kestävät korkeita lämpötiloja. Voiteluominaisuudet ovat myöskin ensiluokkaiset! Kyseinen öljy on ns. kilpaöljy. Se on sikakallista, mutta jos haluaa suojata moottoriaan...
    Motulilla lienee esteripohjaisissa öljyissä myös moottoripyöriin sopiva versio. Pitää olla tosin tarkkana, koska Motulilla on myös PAO-pohjaisia synteettisiä öljyjä "rahvaan" käyttöön.
    HUH HUH !
    Jopa käsitteistö hakusessa ?
  4. #4
    Lainaa (jjn XX @ Touko. 31 2004,21:10) kirjoitti
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Touko. 30 2004,18:07) kirjoitti
    Taas tullut opittua lisää öljyistä.
    Aikaisemmin ihmettelin miksi mopoissa ei käytetä täyssynteettisiä... Selityskin löytyy.

    Täyssynteettiset öljyt sisältävät PAO-yhdisteitä, jotka parantavat kylmäviskositeettia. Näillä on ainoastaan tekemistä emissioiden alentamisessa ja kylmäkäynnistyksen helpottamisessa. Itse öljy on voiteluominaisuuksiltaan huonompaa, koska nämä PAO-yhdisteet eivät itsessään ole mitään hyvää voiteluainetta, eli syövät vaan tilaa öljyltä. Lisäksi PAO-yhdisteet pilkkoutuvat korkeissa lämpötiloissa, eli öljynpaineet katoavat kovemman ajelusession jälkeen.

    Näiden oppien jälkeen en käytä täyssynteettisiä kuin talvi-autossa, mutta synteettisissäkin on nykyään mielenkiintoisia vaihtoehtoja: Esim. Motulin V300 sarjan öljyt ovat esteripohjaisia, ja kestävät korkeita lämpötiloja. Voiteluominaisuudet ovat myöskin ensiluokkaiset! Kyseinen öljy on ns. kilpaöljy. Se on sikakallista, mutta jos haluaa suojata moottoriaan...
    Motulilla lienee esteripohjaisissa öljyissä myös moottoripyöriin sopiva versio. Pitää olla tosin tarkkana, koska Motulilla on myös PAO-pohjaisia synteettisiä öljyjä "rahvaan" käyttöön.
    HUH HUH !
    Jopa käsitteistö hakusessa ?
    Lainaa kirjoitti
    HUH HUH !
    Jopa käsitteistö hakusessa ?
    Anteeksi mutta nyt alkoi jo suorastaan vituttaa. Olen kuluttanut huomattavasti aikaa selvittämiseen moottoriöljyistä eri tarkoituksissa, ja joku tulee ilman perusteluja sanomaan että jopa käsitteistö hakusessa. Toivottavasti sinulla on hyvät perustelut.



    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  5. #5
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Kesä. 01 2004,20:15) kirjoitti
    [





    joku tulee ilman perusteluja sanomaan että jopa käsitteistö hakusessa. Toivottavasti sinulla on hyvät perustelut.
    Kyllä minulla on.
    PAHOITTELEN, JOS LOUKKASIN. SORRY!
    Olen joissakin asioissa liian tarkka. Pyrin parantamaan tapani.
    Tekniikasta todella kiinnostuneet lukijat ottavat asioista itse selvää ja muille asialla ei ole merkitystä, joten se siitä.

    Hyviä ajokelejä kaikille !
  6. #6
    Joo, fiksumpaa olisi kenties sanoa: Hyvä että olet asiasta kiinnostunut, mutta olen itse saanut tästä ja tästä lähteestä sitä ja sitä tietoa, jonka vuoksi on yleisen hämmennyksen ja väärinkäsitysten välttämiseksi ilmoitettava erimielisyyteni...

    Kas kaikki eivät tiedä sitä, mitä toiset, mutta asialle on jotain aina tehtävissä, muutakin kuin sanoa että amatöörit älkööt vaivautuko tätä asiaa pohtimaan.

    Noh, ehkä se olikin Trolli, vai kenties molemmat olivat???
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  7. #7
    Älä Hukka välitä, onhan ne jotkut väittäneet jopa, että sutivan renkaan ja tienpinnan välissä vallitsee vääntömomentti...
  8. #8
    Lainaa (kaasunalle @ Kesä. 02 2004,01:38) kirjoitti
    Älä Hukka välitä, onhan ne jotkut väittäneet jopa, että sutivan renkaan ja tienpinnan välissä vallitsee vääntömomentti...
    Tä? Eikö siellä sitten muka vallitse?
  9. #9
    Mitä tahansa tällä foorumilla sanoo, on aina joku esittämässä eriäviä mielipiteitään. Perustelujen kanssa tai (useimmiten) ilman.
    Ilmiölle on ulkomailla nimityskin: Wiseass...
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  10. #10
    MOBIL Oy.ltä LAINATTUA:

    Miten synteettinen moottoriöljy rakentuu?

    Täyssynteettinen moottoriöljy muodostuu yleensä kahdesta synteettisestä perusosasta esim. polyalfaolefiineista (PAO) ja estereistä, jotka täydentyvät ainutlaatuisella oikein tasapainotetulla lisäaineistuksella. Polyalfaolefiinit muodostuvat kemiallisesti toisiinsa kiinnitetyistä etyleenimolekyyleistä ja säännöllisen pituisista ja muotoisista hiiliketjuista, jotka pysyvät nestemäisinä ja liukkaina moottorin laajalla käyttöolosuhdealueella. Polyalfaolefiinit on yhdistetty esteriin (yhdiste, joka muodostuu aalsoholin ja tiettyjen happojen reagoidessa), jolloin saadaan aikaiseksi moottoriöljyn parhaat ominaisuudet.

    Mitä tämä kaikki tarkoittaa?

    "Rakentamalla" synteettisen molekyylirakenteen saadaan aikaan voiteluaineominaisuudet, jotka eivät perinteisillä öljyillä ole mahdollisia. Tämä perusöljy-yhdistelmä on sitten sovitettu yhteen optimaalisesti tasapainotetun lisäaineistuksen kanssa, mikä takaa ylivoimaisen suorituskyvyn.

    Mitä tämä merkitsee sinulle?


    Se tarkoittaa ettei öljyssäsi ole vahaa tai epäpuhtauksia , jotka voivat muodostaa lietettä tai aiheuttaa ennenaikaista kulumista.
    Se tarkoittaa, että Mobil 1 virtaa vapaasti kylmimmissä ja kuumimmissakin lämpötiloissa, eli moottori samoin kuin akku pääsee vähemmällä.
    Se tarkoittaa, että moottorisi voi toimia kuin uusi satojen tuhansien kilometrien ajan.

    ETTÄ NÄIN

    Sitten on pakko laittaa tähänkin asiaan oma kommentti.

    Purin juuri volkkarin moottorin itse ajettu 170000 km. kokonais kilometrit mittarissa 330tkm ja sitten kansi halkesi.
    aj 40 % ajasta mobil 1 öljyllä (kuluu kovassa kyydissä 1,5 l 1000km)
    60% valvoline fullsync kuluttaa vähän, noin 0,7 l 1000km.
    Sylinterit mitoissaan männät ovat edelleen mitoissaan laakereissa ei sanottavia kulumia.
    kiertarin kaulat venyneet. öljypumppu lähes mitoissaan.
    Ei karstaa ollenkaan kampikammiossa.

    Pakko jatkaa synteettisillä kun ovat omiinkäyttökokemuksiini perustuen pikkaisen parempia kun
    perinteiset öljyt.
  11. #11
    Vähän oudolta kuulostaa tuo Hukan PAO-kommentti... mikä/kuka oli lähteenäsi joka näin esitti? Voisiko olla että kyseessä on väärinkäsitys tms? Polyalfaolefiinit kun ovat synteettisiä (keinotekoisesti rakennettuja) perusöljyjä jotka on tehty vartavasten silmälläpitäen voiteluöljykäyttöä. Eli ne toimivat sekä kylmässä että kuumassa päässä paremmin kuin esim. perinteinen mineraaliöljy. Lisäaineistuksin sitten saadaan halutut ominaisuudet lopputuotteelle (moottori-, vaihteisto-, hydrauli- jne. -öljy)
    Osassa henkilöautomoottoriöljyjä käytetään kitkanalentajaksi ristittyä lisäaineistusta joka voi aiheuttaa ongelmia joillekin märkäkytkimille, muutoin nuokin öljyt toimivat pyörän moottorissa siinä missä autossakin.

    Ohessa linkki PDF-filuun (2,3 Mt) jossa lisää luettavaa voiteluaineista:

    http://www.neste.fi/attachment.asp?path=791;1291;4798
    -Artsi-
    100 m/s Club Member
  12. #12
    Lainaa (jjn XX @ Kesä. 01 2004,21:59) kirjoitti
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Kesä. 01 2004,20:15) kirjoitti
    [





    joku tulee ilman perusteluja sanomaan että jopa käsitteistö hakusessa. Toivottavasti sinulla on hyvät perustelut.
    Kyllä minulla on.
    PAHOITTELEN, JOS LOUKKASIN. SORRY!
    Olen joissakin asioissa liian tarkka. Pyrin parantamaan tapani.
    Tekniikasta todella kiinnostuneet lukijat ottavat asioista itse selvää ja muille asialla ei ole merkitystä, joten se siitä.

    Hyviä ajokelejä kaikille !
    Reagoin minäkin vähän liian voimakkaasti, mutta kun tiesin, että kertomani asia ei ole lööperiä.
    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  13. #13
    Lainaa (Commando @ Kesä. 02 2004,11:58) kirjoitti
    MOBIL Oy.ltä LAINATTUA:

    Miten synteettinen moottoriöljy rakentuu?

    Täyssynteettinen moottoriöljy muodostuu yleensä kahdesta synteettisestä perusosasta esim. polyalfaolefiineista (PAO) ja estereistä, jotka täydentyvät ainutlaatuisella oikein tasapainotetulla lisäaineistuksella. Polyalfaolefiinit muodostuvat kemiallisesti toisiinsa kiinnitetyistä etyleenimolekyyleistä ja säännöllisen pituisista ja muotoisista hiiliketjuista, jotka pysyvät nestemäisinä ja liukkaina moottorin laajalla käyttöolosuhdealueella. Polyalfaolefiinit on yhdistetty esteriin (yhdiste, joka muodostuu aalsoholin ja tiettyjen happojen reagoidessa), jolloin saadaan aikaiseksi moottoriöljyn parhaat ominaisuudet.

    Mitä tämä kaikki tarkoittaa?

    "Rakentamalla" synteettisen molekyylirakenteen saadaan aikaan voiteluaineominaisuudet, jotka eivät perinteisillä öljyillä ole mahdollisia. Tämä perusöljy-yhdistelmä on sitten sovitettu yhteen optimaalisesti tasapainotetun lisäaineistuksen kanssa, mikä takaa ylivoimaisen suorituskyvyn.

    Mitä tämä merkitsee sinulle?


    Se tarkoittaa ettei öljyssäsi ole vahaa tai epäpuhtauksia , jotka voivat muodostaa lietettä tai aiheuttaa ennenaikaista kulumista.
    Se tarkoittaa, että Mobil 1 virtaa vapaasti kylmimmissä ja kuumimmissakin lämpötiloissa, eli moottori samoin kuin akku pääsee vähemmällä.
    Se tarkoittaa, että moottorisi voi toimia kuin uusi satojen tuhansien kilometrien ajan.

    ETTÄ NÄIN

    Sitten on pakko laittaa tähänkin asiaan oma kommentti.

    Purin juuri volkkarin moottorin itse ajettu 170000 km. kokonais kilometrit mittarissa 330tkm ja sitten kansi halkesi.
    aj 40 % ajasta mobil 1 öljyllä (kuluu kovassa kyydissä 1,5 l 1000km)
    60% valvoline fullsync kuluttaa vähän, noin 0,7 l 1000km.
    Sylinterit mitoissaan männät ovat edelleen mitoissaan laakereissa ei sanottavia kulumia.
    kiertarin kaulat venyneet. öljypumppu lähes mitoissaan.
    Ei karstaa ollenkaan kampikammiossa.

    Pakko jatkaa synteettisillä kun ovat omiinkäyttökokemuksiini perustuen pikkaisen parempia kun
    perinteiset öljyt.
    Synteettiset "markettiöljyt" koostuvat PAO-yhdisteistä JA estereistä, koska PAO-yhdisteiden sivuvaikutus on kutistaa tiivisteitä, ja estereillä taas on päinvastainen vaikutus.

    Minkä takia lainasin tätä juttua, niin Mobil on yksi hyvä esimerkki siitä, miten mainonnalla saadaan luotua hyvä imago. Kukaan moottoriaan arvostava rallikuski esimerkiksi ei aja Mobilin ykkösellä, koska se esimerkiksi vaahtoaa, ja muutenkin menettää ominaisuutensa kovassa käytössä nopeasti.
    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  14. #14
    Lainaa (-Artsi- @ Kesä. 02 2004,12:21) kirjoitti
    Vähän oudolta kuulostaa tuo Hukan PAO-kommentti... mikä/kuka oli lähteenäsi joka näin esitti? Voisiko olla että kyseessä on väärinkäsitys tms? Polyalfaolefiinit kun ovat synteettisiä (keinotekoisesti rakennettuja) perusöljyjä jotka on tehty vartavasten silmälläpitäen voiteluöljykäyttöä. Eli ne toimivat sekä kylmässä että kuumassa päässä paremmin kuin esim. perinteinen mineraaliöljy. Lisäaineistuksin sitten saadaan halutut ominaisuudet lopputuotteelle (moottori-, vaihteisto-, hydrauli- jne. -öljy)
    Osassa henkilöautomoottoriöljyjä käytetään kitkanalentajaksi ristittyä lisäaineistusta joka voi aiheuttaa ongelmia joillekin märkäkytkimille, muutoin nuokin öljyt toimivat pyörän moottorissa siinä missä autossakin.

    Ohessa linkki PDF-filuun (2,3 Mt) jossa lisää luettavaa voiteluaineista:

    http://www.neste.fi/attachment.asp?path=791;1291;4798
    PAO yhdisteet toimivat muuten hyvin, mutta hajoavat kuumassa.
    Fiatfoorumissa on puhuttu paljon tästä aiheesta.
    Tässä threadi joka sikisi tästä aiheesta. Ei millään pahalla aiheeseen kommentoineille.
    Kiinnittäkää suurin huomio Vvieri nimimerkin kommentteihin.

    Fiatforum



    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  15. #15
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Kesä. 02 2004,21:52) kirjoitti
    Fiatfoorumissa on puhuttu paljon tästä aiheesta.
    Tässä threadi joka sikisi tästä aiheesta. Ei millään pahalla aiheeseen kommentoineille.
    Kiinnittäkää suurin huomio Vvieri nimimerkin kommentteihin.

    Fiatforum
    Pitikö näiden kommenttien sitten olla pätevämpää faktaa?
    Miten fiatistien kommentit toivat syventävää tietoa käsiteltävään aiheeseen?



  16. #16
    Täytyskö kieltää kaikki Öljyihin, renkaisiin, rengaspaineisiin, polttoaineisiin, bensiiniin,sähköön, veteen, alkoholiin, ruokaan, tupakkaan, ilmaan, tuuleen tuleen tyhjyyteen ja veteen liittyvät keskusteluaiheet... Sen lisäksi että jos jokin keskusteluaihe koskettaa jotakin elinkeinoa, harrastetta tai mieltymystä se pitää kieltää muilta kuin siltä joka on (ehkäpä vielä kirjallisin todistuksin) elinkeinonsa asiantuntija ja auktoriteetti.

    Näin rauha säilyy ja kansa sivistyy...

    No tää oli se Trolli sitte.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  17. #17
    Pitihän sitä työntää lusikkansa, surffasin aika kauankin kun innostuin. Yhteenveto synteettisistä öljyistä:

    Synteettinen moottoriöljy voi käytänössä koostua kahden tyyppisistä perus(voitelu)aineista. Polyalfaolefiineista (PAO), tai estereistä. Kummallakin ko. perusaineella on hyviä ja huonoja puolia ja varsinkin valmistajia jotka kehuu jomman kumman hyviä puolia...

    PAO:t on haarottuneita hiilivetyketjuja joissa alfa asemassa haarasta on kaksoissidos. PAO molekyyleissä ei oo siis happi atomeja. Ne on aika hyviä voitelu aineita ja aika lämmön kestäviä, erityisesti viskositeetin muuttuminen lämmön johdosta on hyvin hallittavissa. Ne on tosi kestäviä kemiallisesti, varsinkin kosteutta/vettä ja hapettumista vastaan. PAO:t on niin inerttejä ja "öljymäisiä" että ne ei sitoudu erityisen lujasti metalli pinnoille, ja niihin ei myöskään liukene niin hyvin jotkin öljyille tärkeät lisäaineet.

    Moottoriöljy estereissä(kin) (Polyol esters) on reagoitettu orgaanista happoa ja alkoholia, alkoholi on neopentanolia joka jättää beetta hiilen ilman vetyjä...yksityiskohtiin menemättä ... tämä parantaa ko. esterien lämmönkestävyyttä. Esterissä on siis happi atomeja molekyylissä, mm. karboksyyliryhmiä, joiden ansiosta molekyyleillä on dipoli momenttia. Tämän dipoli momentin ansiosta ne tarttuu paremmin metallipintaan kun PAO:t. Näin ollen Esterit, ollessaan tuoreita, on kuin onkin parempia voiteluaineita kun PAO:t. Esterit myöskin liuottaa paremmin sekä tärkeitä lisäaineita, että mahtollista skeidamömmökakkaa mitä koneeseen voi kertyä. On kemiallisesti mahdollista että esterit on rankempia tiivisteille ja stefoille kun PAO:t. Huono puoli estereissä on kemiallinen kesto, ne hapettuu helpommin ja on herkempiä hajoomann kosteuden vaikutuksesta kun PAO:t

    Mutta siis perusaineista, huippusuorituskykyä ja mahd. lyhyempi vaihtoväli=esterit=motul (en minä ainakaan muita löytännä) Vastaavasti hyvää suorituskykyä ja pitkä vaihtoväli=PAO:t Ilmeisesti jotkut, monetkin firmat lisäksi blendaa esteriä ja PAO:ta (Mobil?) Advancestakaan en löytäny kumpaa se on.

    Sitten on tää polymeeri eli viskositeetinlisääjä-asia. Tuntui olevan öljy-saiteilla yhteisymmärrys siitä että viskositeetinlisääjät eli polymeerit menee muussiksi vaihteistossa, ja aiheuttaa sitten mahdollisesti palaessaan kakkaamömmööskeidaa, edelleen ne on olemattomia voiteluaineita ja vie tilaa PAO:lta ja/tai esteriltä, näin ollen alentaen voitelutehoa. Kuitenkin öljyfirmat pelaa paljon varman päälle kun kansa on saatu uskomaan että isot ja pienet SAE numerot on hyvä asia. Tosi tiukassa oli löytää täyssynteettinen öljy jossa ois sanottu suoraan että ei sisällä polymeerejä. Löysin kuitenkin:

    NESTE TURBO S 15W-40
    Täyssynteettinen Super-luokan dieselmoottoriöljy
    SAE 15W-40
    API CF, CE, CD/SF
    CCMC D5, PD2
    Neste Turbo S 15W-40 on valmistettu täyssynteettisestä perusnesteestä, johon on seostettu tehokkaimmat mahdolliset dieselmoottoriöljyn lisäaineet. Nämä tekevät siitä sekä pakkasta, että jatkuvaa korkeaa käyntilämpötilaa kestävän, pienentävät öljynkulutusta ja estävät mäntien, venttiilien ja koko moottorin karstaantumisen.
    Neste Turbo S 15W-40 on valmistettu kuten kaikki yksiasteöljyt ilman polymeeriä, joten se sopii erinomaisesti myös Volvo -kuorma-autojen vaihteistoon ympärivuotiseksi öljyksi.
    Neste Turbo S 15W-40 laatutaso ylittää API CD, CE ja CF-vaatimukset; se on nk. Super High Performance Diesel -laatu ja sopii käytettäväksi pitkillä öljynvaihtoväleillä


    Vieläpä Suomalainen!! Ja jos se sopii kuorma-autojen vaihteistoon niin kyllä se varmaan hiukan pintapainetta kestää vaikka PAO ilmeisesti onkin, ja oli myös bensakäyttöluokitus SF.

    Sepä oiskin... bensakäyttöön sovellettu neste turbo S, PAO-esteri blendinä, pannaan semmonen 500 orggilaisen n. 3000 l tilaus veämään niin kyllä ne semmosen sekottaa... Org. Oil... Joo tämä tästä. Aika melkeen kuoli.
    "For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
    -Citigroup Global Markets, 2010
  18. #18
    Lainaa (jjn XX @ Kesä. 02 2004,21:45) kirjoitti
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Kesä. 02 2004,21:52) kirjoitti
    Fiatfoorumissa on puhuttu paljon tästä aiheesta.
    Tässä threadi joka sikisi tästä aiheesta. Ei millään pahalla aiheeseen kommentoineille.
    Kiinnittäkää suurin huomio Vvieri nimimerkin kommentteihin.

    Fiatforum
    Pitikö näiden kommenttien sitten olla pätevämpää faktaa?
    Miten fiatistien kommentit toivat syventävää tietoa käsiteltävään aiheeseen?
    Mitenkä olet itse tuonut syventävää tietoa käsiteltävään aiheeseen?
  19. #19
    Lainaa (kaasunalle @ Kesä. 03 2004,14:28) kirjoitti
    Lainaa (jjn XX @ Kesä. 02 2004,21:45) kirjoitti
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Kesä. 02 2004,21:52) kirjoitti
    Fiatfoorumissa on puhuttu paljon tästä aiheesta.
    Tässä threadi joka sikisi tästä aiheesta. Ei millään pahalla aiheeseen kommentoineille.
    Kiinnittäkää suurin huomio Vvieri nimimerkin kommentteihin.

    Fiatforum
    Pitikö näiden kommenttien sitten olla pätevämpää faktaa?
    Miten fiatistien kommentit toivat syventävää tietoa käsiteltävään aiheeseen?
    Mitenkä olet itse tuonut syventävää tietoa käsiteltävään aiheeseen?
    Sitä on tullut muutenkin asiasta tietävien taholta.
    Lue esim. "Whosian" kirjoitus. (Artsi ja Commando).

    Mielipiteitä voi, ja pitääkin esittää estoitta, mutta kun väittää niitä faktoiksi kannattaa harrastaa itsekritiikkiä ja harkita käytettäviä "lähteitä". (Toivottavasti itse osaan, yritän ainakin). Mielipidesivujen löysiä kirjoituksia ja "Esson baarien" asiantuntijoita en itse pidä lähtökohtaisesti kovin painavina verrattuna esim. teknisiin dokumentteihin.
  20. #20
    Lainaa (kaasunalle @ Kesä. 02 2004,01:38) kirjoitti
    Älä Hukka välitä, onhan ne jotkut väittäneet jopa, että sutivan renkaan ja tienpinnan välissä vallitsee vääntömomentti...
    Sinulla on hyvä muisti.
    Oivallinen esimerkki teknisestä "sammakosta".

    Ja jostakin väitetään löytyvän "sementtiseiniä ja -aitoja".

    Ohi aiheesta; Sorry. *
  21. #21
    Lainaa (jjn XX @ Kesä. 03 2004,18:25) kirjoitti
    Ja jostakin väitetään löytyvän "sementtiseiniä ja -aitoja".
    Voi olla, täällä meilläpäin ne on betonia. Mitä taas öljyihin ja niiden ominaisuuksiin tulee, niin jos sinulla on faktatietoa asioista, miksei sitä voi julkaista? Itse olen yrittänyt vähillä lahjoillani auttaa ja neuvoa niitä, jotka täällä asioista kyselevät. Öljyjen viimeisimmistä kehitysasteista en mene kinaamaan, koska meikän opiskeluaikoina luokitukset päättyivät SE:hen ja CD:hen. Ainoa syntinen öljy, jota yhtiöstämme löytyi, oli Mobil SHC, Ykkönen tuli niitä aikoja markkinoille. Mobilin Delvac oli käytössä niin Kuplassa kuin kamun 900Z Kawassa ja silti kytkin pelitti. Ja omaan vajaatahtiin tungettiin jotain vihreetä tuoreöljyvoitelusäiliöön. Sata kilsaa ja tulppien puhdistus. Joo...
  22. #22
    Lainaa (whosia @ Kesä. 03 2004,01:24) kirjoitti
    *

    Moottoriöljy estereissä(kin) (Polyol esters) on reagoitettu orgaanista happoa ja alkoholia, alkoholi on neopentanolia joka jättää beetta hiilen ilman vetyjä...yksityiskohtiin menemättä *... tämä parantaa ko. esterien lämmönkestävyyttä. Esterissä on siis happi atomeja molekyylissä, mm. karboksyyliryhmiä, joiden ansiosta molekyyleillä on dipoli momenttia. Tämän dipoli momentin ansiosta ne tarttuu paremmin metallipintaan kun PAO:t. Näin ollen Esterit, ollessaan tuoreita, on kuin onkin parempia voiteluaineita kun PAO:t. Esterit myöskin liuottaa paremmin sekä tärkeitä lisäaineita, että mahtollista skeidamömmökakkaa mitä koneeseen voi kertyä. On kemiallisesti mahdollista että esterit on rankempia tiivisteille ja stefoille kun PAO:t. Huono puoli estereissä on kemiallinen kesto, ne hapettuu helpommin ja on herkempiä hajoomann kosteuden vaikutuksesta kun PAO:t

    Mutta siis perusaineista, huippusuorituskykyä ja mahd. lyhyempi vaihtoväli=esterit=motul (en minä ainakaan muita löytännä) Vastaavasti hyvää suorituskykyä ja pitkä vaihtoväli=PAO:t Ilmeisesti jotkut, monetkin firmat lisäksi blendaa esteriä ja PAO:ta (Mobil?) Advancestakaan en löytäny kumpaa se on.
    Muutama asia kirjoituksessasi kaipaisi jatkoselvitystä, ja otan esille tämän kemiallisen kestävyyden esteriöljyissä:

    Mikä tämä säilyvyys on käytännössä? Onko se yksi kisa, vai 5000km ja muutama kuukausi, vai jopa enemmän?
    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  23. #23
    Tarkkaan ottaen. En tiedä.
    Ilmeisesti tärkein tekijä on kosteuden/veden kerääntyminen. Esteri sidos voi hydrolysoitua (katketa) veden läsnäollessa. Eli olosuhteetkin vaikuttanee tähän, jos mopon saa käytön jäljiltä kuivaan lämpimään talliin, kondenssi kosteutta kertyy varmasti vähemmän kuin jos mopo jätetään aina naksumaan viilenevään kesä iltaan. Hapettumista kontrolloidaan hapettumisenestoaineilla. Ja ei tota hydrolysoitumistakaan tapahdu ihan helposti, vettä ja vielä mielellään happoa pitää ilmeisesti olla huomattavia (kemiallisesti, esim 0.5% on kemiassa paljon) määriä. Jotain kertonee että suihkukoneiden turbiinien voiteluun käytetään juuri puhtaasti esteri pohjaisia öljyjä. Luultavasti Motul tai jotkin muut ei niin isot valmistajat on vaan ehtiny patentoida parhaat kikat esterien käyttöön polttomoottorissa, ja isot PAO öljyjä tekevät firmat ei, yllättäen, hehkuta esteri öljyjen ylivoimasta. Ja onhan ne aika tyyriitäkin. Mutta kestää varmasti ainakin 5000 km, uskaltasin arvata. Ellei nyt tiivisteet vuoda jäähdytydsnestettä öljyn sekaan. Nyt kun on itekkin selannu näitä, niin esteriin oon kallistunmassa. Linkkejä:

    tossa

    ja tossa

    ja tossa
    "For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
    -Citigroup Global Markets, 2010
  24. #24
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Kesä. 02 2004,21:48) kirjoitti
    Minkä takia lainasin tätä juttua, niin Mobil on yksi hyvä esimerkki siitä, miten mainonnalla saadaan luotua hyvä imago. Kukaan moottoriaan arvostava rallikuski esimerkiksi ei aja Mobilin ykkösellä, koska se esimerkiksi vaahtoaa, ja muutenkin menettää ominaisuutensa kovassa käytössä nopeasti.
    Mielenkiintoinen tieto? Mistä lie peräisin.
    Tiedän useita kansallisen tason menestyneitä autourheilijoita, jotka ovat käyttäneet ko. tuotetta ilman murheita vuosikausia. Jopa useampien päivien ralleissa. (20W-50+). Nähdäkseni he kunnioittavat koneitaan ja itseään aivan normaalisti. Olen itsekkin käyttänyt myös mainittua öljyä enemmän kuin kymmeniä litroja em. tarkoitukseen vuosien saatossa (eri nimisinä) ilman minkäänlaisia voitelusta johtuvia murheita.
    Onko Sinulla omakohtaisia varoittavia kokemuksia ko.öljyn pettämisestä kilpailu, tai muussa käytössä.
  25. #25
    Lainaa (jjn XX @ Kesä. 04 2004,20:01) kirjoitti
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Kesä. 02 2004,21:48) kirjoitti
    Minkä takia lainasin tätä juttua, niin Mobil on yksi hyvä esimerkki siitä, miten mainonnalla saadaan luotua hyvä imago. Kukaan moottoriaan arvostava rallikuski esimerkiksi ei aja Mobilin ykkösellä, koska se esimerkiksi vaahtoaa, ja muutenkin menettää ominaisuutensa kovassa käytössä nopeasti.
    Mielenkiintoinen tieto? Mistä lie peräisin.
    Tiedän useita kansallisen tason menestyneitä autourheilijoita, jotka ovat käyttäneet ko. tuotetta ilman murheita vuosikausia. Jopa useampien päivien ralleissa. (20W-50+). Nähdäkseni he kunnioittavat koneitaan ja itseään aivan normaalisti. Olen itsekkin käyttänyt myös mainittua öljyä enemmän kuin kymmeniä litroja em. tarkoitukseen vuosien saatossa (eri nimisinä) ilman minkäänlaisia voitelusta johtuvia murheita.
    Onko Sinulla omakohtaisia varoittavia kokemuksia ko.öljyn pettämisestä kilpailu, tai muussa käytössä.
    No sinäpä nyt olet varsinainen murheenkryyni kun jaksat väittää vastaan. Jo 80-luvulta rallikuskit ovat raportoineet mobil ykkösen soveltumattomuudesta kilpa-autoiluun. Suurin pahe siinä öljyssä on sen taipumus vaahdota, mutta toinen yhtä paha on, että kylmäkäynnistysominaisuuksien takia siihen öljyyn on lykätty niin paljon erilaisia lisäaineita, että siinä on voitelevan öljyn osuus varsin pieni. Nämä kylmäviskositeettia parantavat aineet vievät tilaa voitelevilta aineosilta, ja kaiken lisäksi vielä yleensä pilkkoutuvat kuumissa käyntilämpötiloissa, jolloin sekin hyöty on menetetty.

    20W50 öljyssä tosin ei kovin paljoa ole näitä lisäaineita, ja se onkin merkistä riippumatta yleensä aika toimivaa tavaraa.



    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  26. #26
    Voi pojat.... TV-Shopissa pyörii semmoinen mainos missä Rallikuski sanoo käyttävänsä VAIN MotorUpia *

    he,he ihan varmaan



  27. #27
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Kesä. 04 2004,21:58) kirjoitti
    Jo 80-luvulta rallikuskit ovat raportoineet mobil ykkösen soveltumattomuudesta kilpa-autoiluun. Suurin pahe siinä öljyssä on sen taipumus vaahdota, mutta toinen yhtä paha on, että kylmäkäynnistysominaisuuksien takia siihen öljyyn on lykätty niin paljon erilaisia lisäaineita, että siinä on voitelevan öljyn osuus varsin pieni. Nämä kylmäviskositeettia parantavat aineet vievät tilaa voitelevilta aineosilta, ja kaiken lisäksi vielä yleensä pilkkoutuvat kuumissa käyntilämpötiloissa, jolloin sekin hyöty on menetetty.
    Kertoisitko kuka tai ketkä ovat raportoineet minne tai missä?
    Saattaisi olla mahdollista, että voisin jopa henk. kohtaisesti tiedustella asiaa. Itsekkin silloin varsin aktiivisesti mukana olleena voin kertoa, että värikkäitä keskusteluja käytiin mm. eri öljyistä, mutta näin konkreettisia näkemyksiä en muista kuulleeni riippumatta siitä minkä yhtiön tarrat olivat ajokkien kyljissä.
    Muuten silloisen (80-luku) testin ™ mukaan Mobilin Rally Formula piti parhaiten viskositeettinsa ts. paksuuntui selvästi vähiten testatuista rasvoista.
    Tarkennus: Itse olen koko ajan kommentoinut tuotetta, joka on ollut saatavilla eri aikoina eri nimillä kehitysversion mukaan. Muistaakseni jotenkin näin: SHC (20W-50+) - Mobil Rally Formula (20W-50) - Mobil 1 Rally Formula (10W-50).
    Hauskana (onkohan) yksityiskohtana voin kertoa, että v.-82 tiesin täysin varmasti ja omakohtaisesti, että kahdessa SM-tason kuljettajan autossa (toisessa Castrolin ja toisessa Valvolinen tarrat) käytettiin ainakin talvikisoissa Mobilin RF:ää.
    Olen itse henk. kohtaisesti kaatanut rasvat koneisiin. Silloin ei tarvinnut enää teippailla öljynlauhduttimia osittain tukkoon. Kisareissuille kaadettiin Mobilin öljy sponsorin kannuihin.
    Ei öljyn kanssa ollut mitään ongelmia (paitsi pieni harmi piiloleikistä). Myöhemmin markkinoille tuli muitakin kelvollisia synteettisiä tuotteita.
  28. #28
    Tärkeily on tärkeää. Ensin kyseenalaistetaan, sitten esitetään piiloivallisia huomautuksia/kysymyksiä ja VASTA SITTEN tuodaan esille omakohtaisia kokemuksia aiheesta. No, jokainen pätee tyylillään... Käytän muuten puolisyntistä. Pitkälti syistä, jotka on jo esitetty tässä keskustelussa. Vaikken öljyexpertti olekaan.
    Btw, alkuperäinen Prinsessa Armada oli puurakenteinen. Ohi aiheesta, sorry.
  29. #29
    Lainaa (kaasunalle @ Kesä. 05 2004,01:40) kirjoitti
    Btw, alkuperäinen Prinsessa Armada oli puurakenteinen. Ohi aiheesta, sorry. *
    Aloitetaan aiheesta Uskallatko muka noin väittää, kun kuitenkin ko. aluksessa oli useampia puulajeja käytössä

    Ja sit tuohon sivujuoneen, eli öljykeskusteluun.. omassa mopossa on ollut ja tulee olemaan 20W-50 mineraaliöljyt enkä tosiaan ole yhtään ongelmaa kokenut ainakaan öljystä johtuen.
  30.  
  31. #30
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Kesä. 04 2004,21:58) kirjoitti
    Suurin pahe siinä öljyssä on sen taipumus vaahdota
    Johtaako tämä vaahtoaminen siihen, että venttiilikoppaan syntyy runsaasti vaaleaa "mönjää"? Emännän Polossa käytettin Mobil 1 -öljyä kun se on olevinaan niin erinomainen öljy. Tulos: Öljynpaineen häviäminen ja moottoririkko. Ei sitten työmatkakiireessä huomannut punaista valoa kele!! 25000km ajettuun autoon vaihdettiin moottori. Tämä tapahtui kevät-talvella, jolloin kovimmat pakkaset oli jo ohi.

    Öljymerkki on vaihtunut, silti tuota mönjää syntyy runsaammanpuoleisesti venttiilikoppaan. Kyse ei varmuudella ole jäähdytysnestevuodosta.

    Liekö tuo sitten auton tyyppivika, sillä korjaamolla oli vastaavanlainen tapaus samana päivänä samanlaisessa autossa.
    @, AT, RD07A
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen