Asentelin tänään kyseisen Sigman mopottimeen. Miten ootte kalibroinu?
Ite tein silleen että alussa laitoin renkaan kehämitaksi 1000mm, sitten ajoin 1000m mittaradalle. Nollasin tripin ja katoin paljonko tuli matkaksi, 530m oli mittarin mukaan matka. Eli rengas pyöri kilometrin matkalla 530 kertaa. (ajoin ko mittaradan useeseen kertaan, tuli aina sama 530m). 1000m=1000000mm * eli 1000000mm/530kierrosta=1886,79mm/kierros
Laitoin mittarin asetuksiin 1886, pyöristin siks pienempään päin ettei näytä ainakaan liikaa. Käsittääkseni tarkkuus on nyt 0,01 luokkaa koska mittari näytti kymmenet metrit. Eli luulis että näyttää jokseenkin oikein.
Varsinainen kysymys on että kuinka paljon teidän mopon oma mittari kusottelloo? *Mulla 60km/h ihan oikein, 110 vauhtia niin on 7 liikaa. Sit ajoin suskan mittarin mukaan pikkusta vajaa 240, jälkeen päin katoin max. nopeuden niin oli ollu 221. Varmasti ero saattaa olla kolmenkymmenen luokkaa kovemmassa vauhdissa.
No kesällä lentokenttä ajoihin niin näkee pitääkö Sigma paikkansa. *![]()
GPS:tä katsottuna mittarinopeuden ollessa 100 km/h, todellinen nopeus 97 km/h. Africa Twin -96.(hans_81 @ Huhti. 24 2004,17:20) kirjoitti
@, AT, RD07A
Lentokenttäkokeessa max nopeus sigmaan (targa) 269.5, tutka näytti 269. Aika tarkka.![]()
Itse olen kalibroinut seuraavasti. Tasainen alusta,pyörää työnnetään 20-30 etupyörän kierrosta,mitataan matka,toistetaan,käydään ajamassa tielaitoksen mittapätkä,tarkistetaan tulos.
Mittaradalla olen kalibroinut. Tuossa vajaan 20km päässä on 1km mittarata. Ensin karkea arvio kehiin ja sitten ajamaan.
Jos se trippi ei heitä 10m kilometrillä, niin eikös se silloin ole kohtuullisen tarkasti kalibroitu?
Bimotaan pitäis varmaan Sigma asentaa myös. Siinä on mittariheitto jotain luokkaa 20km/h, kun on italiaano vain tehnyt uudet mittarinpohjat gixxerin mittareihin.
Ei ole oikein tainnut lukujen jaksotus sattua kohdalleen?
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
yksi kehän mittaus tapa lisään. Mielestäni viiva maahan ja työntää pyörää yhen pyöräyksen ole välttämättätarkka. joten kaveri laitto tipan maalia eturenkaaseen ja mä ajoin hiukan matkaan eteenpäin. maali läikkiä jäi 5 maahan joten ekan ja viidennen välinen etäisyys mitalla ja jaoin 4:llä.. 1770mm tuli oman renkaan kooksi.. gpz:t mittariheittoa sigma1200 50km/h oma mittari 65km/h![]()
Afrikkalaisen ajotietokone näyttää noin 95 kun mittarin neula on satasessa. Luulen jotta tuo ajotietokoneen näyttämä nopeus on aika lähellä oikeaa?(juh@ @ Huhti. 24 2004,20:47) kirjoitti
KTM
2000-malliseen 12r:ään aikoinaan laitoin myös Sigman ja "kalibroiin" sen myös tuolla maalitippamenetelmällä ja se oli jokseenkin tarkka.Kovassa vauhdissa renkaan ympärysmitta myös kasvaa jonkin verran.Kasvun suuruudesta näilläkin foorumeilla on keskusteltu,mutta yksimielisyyttä/faktaa miten paljon,ei ole koskaan saatu selville.Muutos on varmaan joksenkin vähäistä,mutta erittäin suurilla nopeuksilla jo millinkin suurempi ympärysmitta saa Sigman tuloksen virheelliseksi.
Mainittakoon,että em.Kawalla tutkamittauksessa oman vakiomittarin näyttäessä 350 km/h,oli TODELLINEN nopeus 304 km/h!Tuon suuruiseen mittarivirheeseen tietty vaikuttaa myös se,että kun nykyään moni pyörä haistaa nopeuden vaihdelaatikosta ja sitä kautta takarenkaalta,huippunopeuksissa takarengaskin jo sutii kokoajan johtuen suuresta ilmanvastuksesta.
Kaikenkaikkiaan prätkien mittarin ovat todellakin vain"onnellisuusmittareita".Heitto useasti jopa yli 10%.Vanhojen Kawojen mm.ZZR-1100 mittarivirhe on varmaan lähempänä 20 prosenttia.
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Maalarinteippi maahan ja renkaaseen, niihin viiva kohdalle, työntää yhden kierroksen ja toinen teippi maahan, johon myös viiva. Sitten mittaa viivojen välisen etäisyyden => saa kehämitan.
Kyllä toi teippimerkkaus ja yksi kierros antaa ihan riittävän tarkkuuden. Jos renkaan kehämitta on n. 1800mm, niin sentinkään heitto ei tee virhettä kuin 0,56%. Eli 200 km/h vauhdissa virhe olis just sen 1 km/h. Vastaavasti jos halkaisija kasvaa kovassa vauhdissa 1mm, niin kehämitassa se tekee noin 3mm (3 kertaa pii), josta virhettä saadaan n. 0,2%, joka vauhdissa tekee 200 km/h nopeudessa 0,4 km/h. Ja satasen vauhdissa vastaavasti 0,2 km/h.
Ja jos pilkkua haluaa viilailla, niin saa muutaman viikon välein mitata aina uudestaan, rengashan kuluukin ihan huimaa vauhtia!
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Kehämitan matemaattinen kaavahan on pii X halkaisija,
noin välihuomautuksena keskusteluun
Jotenka,jos mittaa halkaisijan ja kertoo sen piillä,niin ei tarvi maalailla renkaita ja työnnellä mopoa![]()
Ja sen halkaisijan saa yleensä valmistajan sivuilta,ettei tarvi liata käsiä mittaillessa(Kle Miihkali @ Huhti. 27 2004,10:45) kirjoitti
![]()
If you can't fix it,fuck it.
I know art when I see it,fart when I smell it.
Ja kunhan muistaa lisätä vanteen halkaisijaan 2 X renkaan profiilin korkeus (120/70 = 70% 120mm:stä)...ja kertoo sen sitte piillä.
Nim. Lisäsin kerran vain kerran...ihmettelin hetken verran...![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Tapansa on kullakin mitata, toiset tarkempia ja toiset vähemmän. **Hyvä että tuli noinkin monta vaihtoehtoa esille niin jokainen saa valita mieleisensä. *
Pitää ihan piruuttaan kun meen pyörällä duuniin ottaa metrin pitkä tönäri ja mitata renkaan halkaisia. Sitten laskea kehämitta ja verrata siihen mitä sain tulokseksi aikasemmin. Siinäkin kai pitäis ottaa huomioon että rengas painuu kasaan kun siinä on pyörän paino päällä. Sitä en oo tutkinu kuinka paljon ja miten ajonopeus vaikuttaa. *Mutta tuskin satasen vauhdissa tulee suuriakaan eroja sigman näyttämiin nopeuksiin, varmasti kaikilla yllä olevilla mittaus-/kalibrointitavoilla päästään +-1km/h toleransseihin.
Pitää olla huolellinen ja laskea oikein. *
Siinä olis myös tarkka keino että laittaa ohuen maaliviivan tiehen ja ajaa esim. 100km/h siitä yli. Jotain semmosta väriä mikä lähtee helposti pois jos pyörä sotkeentuu. Otat tarpeeks pitkän metrimitan ja mittaat viivojen välin, ensimmäisen ja toisen mahdollisimman pitkällä olevan ja sitten jakaa sillä kuinka monta väliä oli. Tietty tulee hankaluuksia kumpi on taka- ja kumpi eturenkaan jättämää jälkeä koska eivät ole saman kokoisia kehämitaltaan. Mutta kun suurinpiirtein tietää kumpi pienempi tai suurempi (mulla takanen isompi:180/55-17 ja 120/70-17, eli profiilit on taka 99 ja etu 84 (180*0.55=99 * 120*0.70=84)) niin johan sen näkee kumpi alkaa menee edelle ja kumpi jätättää.
Mutta jos ajaa keulia viivan yli niin tämä ongelma poistuu *Sittenpä laitetaankin sigman anturi takapäähän. Näkispähän paljonko on etu- ja takarenkaan välinen nopeusero kun takarengas lyö sutia. *
Tai sitten pelkällä eturenkaalla kuka uskaltaa. *![]()
No vois sun.(hans_81 @ Huhti. 24 2004,17:20) kirjoitti
Tänään mittasin tönärillä eturenkaan halkaisian, oli 595,5mm. Eli kun laskee piillä kehän niin tulee n. 1871.
Pitää vielä tarkistaa joku päivä silleen että laittaa pienen maalitipan eturenkaaseen ja ajaa jonkun matkaa ja mitata matka.