Niih, loman alkuun 30 min kun tänä aamuna 7.30 Nokian Kankaantaan teollisuusalueen kohdalla, Porintiellä, joutui motoristi auton murjomaksi. Jo hälytyksestä selvisi että kyseessä on moottoripyörän ja auton välinen onnettomuus joten mieliala ei ollut kovinkaan korkealla, varsinkaan kun itse olin juuri siirtämässä omaa Rosmoa tallista pihalle odotteleen kotiinlähtöä...
Onnettomuuspaikalla on 80 km/h nopeusrajoitus joten oli sitten kyseessä törmäys vastaantulijaan tai peräänajo, vaikuttavat liike-energiat ovat näissä nopeuksissa sellaisia että motoristi kärsii yleensä poikkeuksetta lukuisista, tai muuten vakavista vammoista.
Nelivetoinen avolava-auto tuli mäen nyppylälle, jonka takaa paistoi aamuaurinko suoraan kohti. Myös asfaltoitu tienpinta oli märkä varhaiseen aamuun jatkuneen sateen johdosta eli sekin varmasti osaltaan häikäisi autoilijaa. Mäen taakse oli muodostunut muutaman auton hitaasti liikkuva jono nopeusrajoituksen laskiessa lähestyvän risteyksen vuoksi. Tämän jonon viimeisenä olleeseen Jawa 350 -moottoripyörään avolava törmäsi sillä seurauksella että motoristi paiskautui ensin auton etuosaan, jossa kulkeutui lähes 50 metriä, ja tämän jälkeen iskeytyi tiehen. Auto jatkoi matkaansa vielä n 50 metriä, moottoripyörä nokkaan jumiutuneena.
Paikalle päästyämme motoristi makasi kasvot tietä vasten keskellä ajorataa. Kypärän totesin GABERG J1 Plus -merkkiseksi, jonka avattava leukaosa oli irronnut ja jäänyt törmäyspaikalle. Motoristi oli kuitenkin tajuissaan koko ajan ja sai kaiketi tapahtumaan nähden suhteellisin vähän vammoja.
Itsellänikin on, joskin vain lainassa, vastaavanlainen NOLANin avattava kypärä enkä ole koskaan pitänyt sitä juurikaan puolikypärää turvallisempana, joskin käytännöllisyys esim aurinko- ja silmälaseja käytettäessä on varmasti omaa luokkaansa, mutta kunhan ensi viikolla saan uuden umpi-CRAFTini saksanmaalta, pitäydyn sen käytössä ja palautan NOLANin omistajalleen...
Lievitettyjä kipuja ja pikaista paranemista motoristille. *
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
HUH! Onneksi Jawakuskilla oli tuuri mukana, pahalta mälli kuullostaa. Pikaista paranemista kuskille. Harmi ettei Jawaa taida pelastaa enää mikään.
Avattavista potista olen samaa mieltä. Ei rakenne VOI olla yhtä luja jos naamaosa on säpillä varustettu. Sanokoon testit mitä huvittaa. Mälleissä vaikuttavat kuitenkin hurrjat voimat.
Ketju on yhtä vahva..
P.S. Moniko RR kuski käyttää avattavaa pottaa?
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Onneksi ei tarvitse sytyttää kynttilää... Tsemppiä Jawa-kuskille!
Ei enää mopoa allaGsx1400 lähti uuteen kotiin...
Itse aloin pelkäämään samaa juttua lukiessa...(jiitee @ Touko. 05 2004,10:53) kirjoitti
Allekirjoittanut jättää myös avattava kypärät hyllyyn, vaikka omistankin neljännet silmät on turvallisuus käytännöllisyyden edellä.
Auh. Ei tee mieli ajatella, millaiseksi Jawakuskin kaunis kevätpäivä ja päivät tästä pitkälle eteenpäin muuttui. Eikä oikein voi olla ajattelematta. Paranemisia motoristille! *Ja avolava-auton kuskille... Voi jumalauta, eihän se tahallaan tietenkään, mutta silti! Viitti edes sanoa, millaiset terveiset sille lähettäisin. Toiset ne ei vaan tajua, etteivät ole tiellä yksin ja eteen on NÄHTÄVÄ!
Noita takaa tulevia pelkään, vahtaan hulluna peilejä. Ainoa oma kolaus on tullut autolla jonossa. Takana tuleva kundi keskittyi kasetin vaihtoon (hyvää musiikkia sentäs, papereita täyttäessä tulin huomanneeksi). Mun niskani ei ihan entiselleen enää tule.
Paska homma mut onneksi ei tarvitty kynttilää tällä kertaa.
Itekki oon kotilolla saanu kärryn perseeseen, mut onneksi oli kaupunkinopeudet kyseessä... Säästy sentäs niska. Oli kaveri viel ketä tuli morjestamaan kontin kautta.
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Auts!Onneks ei pahemmin käyny.. Pikaisia paranemisia hälle!.Itelläni on kans kyseinen gabergin avattava kypärä jonka oon kylläkin jättänyt nyt hyllyyn pölyyntyyn ostaessani shoein z-onen..Helkatan hyvä potta paitsi et kiinitys vaatii vähän harjotusta ja prillit aina vinossa
![]()
Miks hidastaa vauhtia..kerranha tääl va eletään.
Huih! Onneks ei tosiaan kynttiloita tarvitse sytytella. Kuskille toipumisia, ja osanotot klassikkomopon kuoleman vuoksi..
Tuo se on kammo aina ku hidastaa/pysahtyy, etta joku puusilma ajaa paalle, yleensa sita hakeekin vaistomaisesti pakoreittia jos valot lahestyy liian kovaa![]()
Juu onneksi kynttilöiltä vältyttiin tällä kertaa. Tsemppiä kuskille!
Toivottavasti mahdollisimman moni tätä tarinaa lukiessaan harkitsee toisen kerran avattavaa pottaa. Kuten edellä todettiin, niin järkikin sen sanoo, ettei saranat ole kiinteään leukaan verrattuna mikään suoja.![]()
"Tässä taas puhutaan asiantuntemuksella, jonka tuo tullessaan vain täydellinen tietämättömyys.."
"We ride together, we die together, Bad Girls For Life!"
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * -TMB "Martin Lawrence"-
Yamaha YZF-R1, vm.-06
auh.. eilen näin kun joku äijä gixer1000 ajeli sinisellä avopotalla. näytti tosi pahalta..
![]()
Katsokaapa täältä kohdasta photos ja vasemmalta valikosta kuva minkä perässä lukee englanniksi "syy käyttää kypärää"tms. EI HEIKKO HERMOISILLE!!!! Itellä samanlainen gaberg kuin tuolla jawa kuskilla pitäisköhän mennä vaihtamaan.
En onnistunut linkittämään kuvaa suoraan ja tänne en sitä viitsi liimata.
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Autolla vaan mennään vaikka näkyvyydestä ei ole tietoakaan.(MadMax @ Touko. 05 2004,10:26) kirjoitti
*huoh*
Mitä tulee avattavan kypärään, niin ei kai kukaan tosissaan ole
koskaan uskonutkaan, että se olisi yhtä luja kuin ei-avattava.
Juju lienee siinä, että se on avokypärää parempi suoja säätä
varten - sadetta ja kärpiöitä estämään - ikäänkuin vaihtoehto
avoruukulle.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Huh. Jos toi kuva ei oo feikki, niin kuin se kundi voi olla vielä tajuissaan ja kattoa kameraan...?(JPNIEMI @ Touko. 05 2004,12:43) kirjoitti
Ihan huomaavaista, ettet tuota kuvaa suoraan liimannut...
Niin, ja aiheeseen,jawakuskille, toivottavasti paranee pian.
Edit: Lisäys
Excellence is the result of caring more than others think is wise,
risking more than others think is safe,
dreaming more than others think is practical and
expecting more than others think is possible.
Oikein pikaista paranemista kuskille:
Avattavista kypäristä olen kyllä toista mieltä kuin moni aikaisempi kirjoittaja. n.100 km/h vauhdista turvalleen tiehen ja luisuminen noin 50 m kypärä oli kuin kulmahiomakoneella hiottu, mutta suojasi täysin. Kypäri oli kyllä aivan muu kuin tuo muovi Gaberg jonka ainoa oikea paikka on jättää kaupan hyllylle.
Ei marketista ostettu € 50,00 hintainen umpikypäräkään taida suojata yhtä hyvin kuin jokin laatukypärä?
Huh, tossa saa parempikin kirurgi tehdä hurjasti hommia.. *(JPNIEMI @ Touko. 05 2004,12:43) kirjoitti
Tässä keväällä pohtisin potan vaihtoa avattamaan malliin.. tulin just toisiin ajatuksiin.. *
Tsemppiä Jawa-kuskille *, onneksi ei kynttilöitä tällä kertaa..
Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa! Ja joskus se oivaltaminen on niin pienestä kiinni <3
Kyllä minäkin kesällä ajan avopotalla fasun kanssa. Ja olen gixxerilläkin sen tehnyt. Onneksi tietysti mitään ei ole sattunut eikä satu tulevaisuudessakaan(kuulapää @ Touko. 05 2004,11:56) kirjoitti
.
Harmittavia tapauksia tuollaisen peräänajot! Onneksi henki säilyi ja toivottavasti loukkaantuminen ei ole vakava!
- vesku -
"viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
HYIVITTU !!!!(JPNIEMI @ Touko. 05 2004,12:43) kirjoitti
![]()
![]()
Pakkohan mun oli kurkata. *pakko olla näin saatanan utelias*
Onneksi ei tarvinnut sytytellä kynttilöitä, vaikka Madmax olikin hoitamassa! Pikaista paranemista Jawakuskille.
Jos ei ota kahvia niin saako kaksi pullaa?
Itselläni ollut jo useamman vuoden Caberin leukakypärä...vaan onhan se niin, että mikään kypärä ei ole täydellinen...
Opiskeluaikana työharjoittelussa Töölön sairaalassa tuli päikkärille Medihelillä nuori piikkikuski, jolla oli umpipotta ja pää sisällä tohjona. Kypärä oli siis täysin ehjä...kirurgit teki töitä, mutta kypärä oli ainoa joka piti aivoja kasassa ja poika kuoli kuolettaviin päänvammoihin. Kypärä otettiin rälläkän tapaisella hässäkällä pois leikkaus-salissa...
Pikaista paranemista Jawastille!!
Yamaha YZF Thunderace 1000R -97
Kawa GPZ500S -91
Dulce et decorum est pro patria mori...
Taidanpa olla hieman eri mieltä asiassa. Itselläni ajokypäränä on avattava HJC (muitakin malleja sattuu kaapista löytymään..). Erittäin helppokäyttöinen varsinkin silmälasien käyttäjälle. Olen erittäin tyytyväinen kypärämalliin ja tulen jatkossakin käyttämään. Jos avattavamalliset kypärät olisi jollain tavalla vaarallisia, luuletteko että niitä olisi päästetty markkinoille? Määrätynlaiset testit ja vaatimukset niidenkin tulee täyttää.(ZillaR1 @ Touko. 05 2004,11:28) kirjoitti
Miksiköhän gyyforsit suosii avattavia kypäriä vaikka ne joidenkin mielestä on vaarallisia? Itse en osaa vastata kun en todellakaan kuulu siihen porukkaan...![]()
Miksi moottoripyöriä myydään vaikka ne ovat selvästi autoja turvattomampia? Jos ne olis todettu vaarallisiks niin eiks niitten myynti kiellettäs!?!?(Kawaman @ Touko. 05 2004,18:00) kirjoitti
Miks avopottia/avattavia myydään vaikka ne on todettu selvästi turvattomammiksi kuin umpipotat?
Jotkut vaan laittavat sen mukavuuden/hauskuuden turvallisuuden edelle monissa asioissa... Niinkuin me kaikki motoristit siinä kun valitaan kulkuneuvoksi MP eikä autoa...![]()
Hämmennetään keskustelua sitten kunnolla vaikkapa pienellä pikagallupilla:
1. Käytätkö avokypärää? (oma vastaukseni: joskus, erittäin harvoin)
2. Käytätkö avattavaa kypärää? (oma vastaukseni: normaaliajossa aina)
3. Käytätkö umpikypärää? (oma vastaukseni: erittäin harvoin, vain jos olen vieraan mopon kyydissä vieras kypärä päässä). Omakin umpikypärä löytyy, tosin toimii normaalisti kyyditettävän kypäränä.
Voisihan vielä laittaa vaihtoehdon: en käytä kypärää, mutta saattaa mennä liikaa vitsailun puolelle...
Rehellisiä vastauksia sitten... *
Mieluummin galluppi aiheesta galluppiosastoon, pyhitetaan tama tahan kolariin ja jaadaan odottamaan josko kuultais kohta uutisia motoristin voinnista(Kawaman @ Touko. 05 2004,18:30) kirjoitti
![]()
Siirrä minun puolestani vaikkapa koko viestiketju p****njauhantaosastoon. *Moderaattorina sinulla siihen lienee oikeus. Vai olisiko sittenkin parasta hävittää kaikki kommentit mitä tulee eri kypärämallien turvallisuuteen?(patrika @ Touko. 05 2004,19:32) kirjoitti
![]()
![]()
Perhana kiven heiton päässä tästä...
Siinä risteyksessä kolisee aika tiuhaan. Muistaakseni on kuollutkin väkeä joskus. Paikalla on tosin rajoitus 60km/h *pakko huomauttaa*
Tsemppiä mopoilijalle...
Desmo Jugend
Niih, enhän väittänytkään että avattavat kypärät olisi vaarallisia mutt totesin sen ettei ne ole välttämättä sen väärttejä, miksi ne testien perusteella on luokiteltu. Tosin, ei välttämättä kaikki avo- ja umpikypärätkään. Testejä tehdään samojen kaavojen mukaan mutt jokainen onnettomuus on erilainen...(Kawaman @ Touko. 05 2004,18:00) kirjoitti
Kuten sanottua, toistaiseksi itsekin käytän lainakypärää joka on varustettu avattavalla leukasuojalla mutt siirryn umpikypärään kunhan vain se saapuu...
BTW. Takaisin topiciin: Voin tiedustella motoristin vointia ja hänen luvallaan kerron kuulumiset...
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
No jos sinua niin paljon hairitsee etta pysyttas tassa jotakuinkin aiheessa, ja gallupit galluppiosastoon, niin voi olla parempi jattaa kirjottamatta kokonaan.(Kawaman @ Touko. 05 2004,19:56) kirjoitti
Edit: ja kylla teknisesti voisin siirtaa, mutta ei tama kuulu sinne
Ok ok(MadMax @ Touko. 05 2004,23:08) kirjoitti
yritän kiirehtiä sitä pottaa, ymmärsin kyllä vinkin
Itsekin olen kohta kengätön mies!
Back in business.
Hienoa, että Jawa-kuski on vielä elävien kirjoissa. Ei kai autolla kannata ajaa tuolla tavoin ja ainakin jarrut pohjaan jos ei näe eteensä. Vastassahan olisi voinut olla vaikka rekan peräkärry. Silloin olisi avolavakuski saattanut poistua taivaalliseen liikenteeseen. MP on sinänsä vaarallinen laite, koska se ei suojaa käyttäjäänsä millään tavoin, lukuun ottamatta BMW C1-mallia. Poikkeus vahvistaa säännön.
Siitä kuupasta.. Joissain tapauksissa voi olla jopa hyötyä, että leukaosa irtoaa iskusta. Iskun voima voisi muutoin kääntää esim niskaa liian rajusti, mutta leukaosan irrotessa on isku jo vaimentunut ja oma leuka kuitenkin tallella.
Toki integraali on tukevin mutta esim Schuberth Concept on varustettu erittäin tukevilla neulasalvoilla, jotka ei aukea ilman järjettömiä voimia.
Enpä siis olisi ihan noin mustavalkoista mieltä asiasta avattavan kypärän suhteen. Turvallisuus on motoristin korvien välissä tai sitten ei.
Tuossa törmäyksessä voi todeta että "suojelusta" oli mukana. Itse ajan Tuutilla avattava potta päässä.. ja varovasti.![]()
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Auts!! Hyvä että ei käyny kuinkaan. Nyt vasta huomasin tämän...
Tuosta kuvasta, mikään kirurgi en ole mutta jotenkin kyllä vaikuttaa uskomattomalta että jätkä kattoo (tosin hieman tyhjä katse silmissä) kameraa naama tossa kunnossa. Ja vielä istuallaan... Epäilyttää...
Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.
*Aprilia RSV Mille ´01*