Aloin sitte vaihtaa 1400:seen niitä stefoja. Eteni lähes loppusuoralle asti sitte tökkäs. Putket on irti haarukasta ja öljyt pois. Nyt pitäis ne vanhat stefat saada irti. Pitäis kuulemaa voimaa käyttämällä repiä putket irti toisistaan ja vanha stefa tulis ulos (käsitinkö oikein?) Nyt vaan putket ei irtoo (uros ja naaras) ja stefa seisoo kuin tatti paikallaan. *Onko hommassa mitään vaihtoehtoo tai apukeinoo. Esim. auttaako jos paloittelee vanhan stefan vai mikä siellä jarraa. Jos vaikka aurinko paistelis viikonloppuna - pitäis saada pyörä ajelukuntoon äkkiä.
Ari
En ole Intruder ihminen ja tuon pyörän iskareita en oo purkanu, mutta yleensä ne on aika samanlaisia. Hölmönä siis tähän jotain vastaan.
Onko iskarin alapäästä otettu se, taitaa olla kuusiokolo, pultti pois? Ja sitten "rautalanka" sokka stefan ja hiekkasuojan välistä?
Jos ne on pois niin yleensä sen jälkeen ei tarvita muuta kun "silmitöntä" voimankäyttöä. Stefoja ei kannata ruveta mitenkään silpomaan. Kyllä ne sieltä pois tulee ilmankin.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
..no perhana.. pitäshän ne iirrrota, ku on alapultti auki., onhan?
-------------iso ähvä--------------------
No totta tosiaan, alapulttipa ei ookaan auki. Pitääpä vääntää seki sitte irti. Toivottavasti ei tartte käyttää putkee apuna niinku yläpultin aukasemisessa. Hajos nimittäin räikkäki siinä väännössä.
Sai niitä putkia kyllä repiäki, toivottavasti ei hajonnu koko hoito. Mutta oppia ikä kaikki, huomenna alapultti auki ja eiköhän tästä päästä ajeleen jo viikonlopuksi. Käykö öjyksi muuten ihan tavallinen sae 10 öljy, vai ei kai vaan mitään erikoisöljyä. Näköjään mikään ei oo itestään selvää. Mitenkähän tarkkaan se määrä pitää mitata, vai riittääkö kun noin 3,5 desiä heittää putkiin. *
P.S. sen rautalankasokan sentäs tajusin ottaa pois *![]()
Noi pultit kannattaa avata jollain paineilma-avaimella. Vastakappale pyörii muuten mukana. Jostain ohjekirjasta varmaan löytyy määrä öljylle. Omassa ilmoitettiin määräksi 454,5ml tai jotain ja laitoin noin 0,5 litraa. Hyvin pelas. Jos haluaa tarkasti laittaa oikean määrän, täytyy mitata öljyn korkeus joka on kans ilmotettu jossain ohjekirjassa. Öljy laatuun en osaa sanoa mitään muuta kun sen, että ite ostin tuohon tarkotukseen isoonpyörään mopokaupasta "oikeeta" öljyä ja piikissä käytin hydrauliikkaöljyä ja hyvin pelas.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Öljyksi ei kannata laittaa "tavallista" öljyä, koska se vaahtoutuu iskarissa. Itse olen käyttänyt iskunvaimenninöljyä sekä hydrauliöljyä. Hydrauliöljy on yleensä iskunvaimenninöljyä hieman notkeampaa (tosin ero ei sae 10:llä ole hirveän suuri), sekä siihen voi vatkautua ilmaa jonkin verran joukkoon (iskunvaimenninöljy oli vaidettaessa aivan kirkasta ja hydrauliöljyyn oli sekoittunut ilmaa). Toiminnassa en huomannut merkittävää eroa.
P.S. Poistaessasi vanhoja stefoja varo naarmuttamasta stefojen pesiä työkaluilla => vaimentimet alkavat vuotamaan stefan ja vaimentimen rungon välistä.
-Ari-
"Tyypillinen putkiaivo"
...ootko huomana, että stefojen päällä on lukkosokat...meikäläinen nimittäin paukutteli hyvän tovin joskus aikoinaan, ennenkuin älysi...![]()
Kunpäämääräämääränpäänonmääränpäänäpäänmäärämämäär änpää...
mää posautin ilman kans stefat vek, ensin liuottelin wd 40:llä ja sit putkeen kunnon paine sykäys, hyvin lensi stefan riekaleet pois paikaltaan
![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
Ei kai tossa mitään työkaluja kannata käyttää. Repii vaan putkia "eri suuntiin". Siinähän stefat tulee mukana. Vai eikö intruderissa toimi näin?(Ari79 @ Touko. 28 2004,17:17) kirjoitti
Mun mielestä ennemmin se vaurio tulee uusia stefoja paikalle laittaessa. Siinä kannattaa käyttää jotain "kovaa ja pehmeää" materiaalia. Mä löin stefat esimerkiksi pleksin palalla paikoilleen. Ei hajonnu stefat, eikä liukuputket. Metallilla särkee todennäkösesti jommankumman. Nimimerkillä kokemusta on.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Tein saman homman omaan intikkaani viime kesänä ja homma sujuu yleensä helposti. Nytkyttämällä ne sieltä lähtee ihan helposti. Toinen pää viilapenkkiin pehmusteiden väliin, kuten Clymerissakin neuvotaan. Ja todellakin, se alapultin aukaisu ensiksi helpottaa hommaa huomattavasti
Ainoa pulma oli kun ruuvailin sen takaisin kiinni, niin jousien päälle piti laittaa lisäholkkia jolla sai lisäpuristusta ja kuormaa, jotta se ei pyörinyt kiristäessä mukana. Vaadittu momentti oli muistaakseni 20-25 Nm.
Ostin Louisilta stefojen ja kamojen takaisin laittoon sopivan työkalun (n. 25e) ja sillä ne menee paikalleen kuin vettä vaan.
Itse mittasin mittapulloon ilmoitetun öljymäärän, enkä mitannut millään mittatikuilla öljyn pinnanmäärää. Keula toimii hyvin, öljynä 5W-20 synteettinen Valvoline.
Sopivan vahvuinen muoviputken pätkä, pituussuunnassa pikku kaistale pois, pampun ympärille ja naputtelua, noin pitäs stefojen mennä paikalleen ilman vaurioita.