Transalpissa alkaa renkaat olla vaihtokunnossa ja valikoimaa tuntuu olevan yllin kyllin...![]()
Kevariaikana ihastuin Avon AM24 malliin, joka näkyy olevan myynnissä vieläkin. Onko kokemuksia, miten sopii isompaan enskaan? Kokemukset muista merkeistä tervetulleita!!
Itselläni tulee suurin osa asfaltilla, mutta joskus tulee piipahdettua metsäpolkuja kierrellessä ja sorateitä kurvaillessa.
![]()
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Annetaanpa ääni Misukan Siracille; asfaltilla todella hyvä, soratielläkin mukava ja kapeammasta ajourastakin sillä jotenkuten pääsee (kostealla savitiellä kuvio kyllä tukkeutuu). Kestää alla paremmin, kuin karkeakuvioisemmat gummit.
Muita rengasarvioita löytyy myös | täältä |.
Itsellä transalpissa Metzeler Tourance. Loistavat maantiellä ja uskaltaa mennä hiekallekin kunhan laskee rengaspaineita tarpeeksi. Varastossa odottaa toisaalta Continental TKC80:t. Laitetaan alle kunhan kesä alkaa.
Michelin Anakeet on alla. Toimii tosi hyvin asfaltilla ja ei ole ongelmia kovalla sorallaakaan.
KTM 950 Adventure -06
Täältä ääni Anakeelle, ovat olleet omassa TA:ssani aivan loistavat sekä kuivalla, että märällä asvaltilla ja hiekallakin pärjää kohtuu hyvin, tosin reippaampaan hiekka ajoon tarvitaankin jo sitten nappuloita.
Terkuin
Mika, TA91
Ittelläni ( XT 600Z Tenere ) oli välillä alla Mezeler:in enduro 3:set, hairahdus joka ei tule toistumaan, uskomattoman liponen kumi . Muuten olen ajanu Michelin:in Sirac:eilla, ja niihin olen tyytyväinen. Jos "piipahtelet" metsäpoluilla, ja ajat muuten asfaltilla on taakse Metzeler Tourance varmasti paras valinta. Eteen suosittelisin jotain karkeampaa![]()
Akseli Kitka
Michelin Anakeet ison Varaderon alla olleet jonkun tonnin. Varsinkin märällä isosti enemmän pitoa, kuin entisillä Michelinin T66:lla, eli ääni menee Anakeeille.![]()
Mitä mahtaa olla tuo 152 Ridgestone takaseksi. Ois nyt niin halvalla että tekis mieli tehä harharetki pois tuosta Tourancesta. 150/70/17 menis vanteelle laitettuna 135 euroon. On varsin kohtuullinen?
V-Stromissa ensiasennusgummina takana juuri 150/70R17 152 Radial TrailWing ja ei sitä oikein edes pienimille sorateille suosittelisi. Isot ja kovapintaiset sorauomat nyt menee vaikka katurenkaalla, mutta löysemmällä alustalla kuvio ei saa otetta ja sitten mennään enemmän tai vähemmän hallitsemattomassa sladissa pitkin mutkia - sinällään hauskaa mutta aikaa myöten jo rasittavaa.(Peltsi @ Heinä. 19 2004,18:28) kirjoitti
Jos ajot pääosin asfaltilla, on rengas mitä mainioin! Pitoa riittää ja kantata pystyy siinä missä puhtaalla katurenkaallakin (tai no... 152 ON puhdas katurengas), mutta soralle ja varsinkin pienemmille urille pitäisi kuviossa olla hieman enemmän ottavuutta. Kestävänhän tuo kyllä näyttää kiitettävästi.
No miten tuo mahtaa vertautua just Touranceen. Aika puhdas katurengashan seki on?
No kohtahan tuon näkee. Vahinkosta voi sitte viisastua, jos tässä semmonen tulee tehtyä.
Tourancesta ei itselläni kokemuksia, mutta kuviohan noissa on melkein 1:1, ehkä Metzelerissä hieman pienemmät "palaset". Jos Tourance on tuntunut omimmalta rengastyypiltä, niin eiköhän tuo TrailWing ole hyvinkin samaa tasoa. Kuten sanottua, itse olen ollut tervattujen urien reissukäyttöominaisuuksiin hyvinkin tyytyväinen.(Peltsi @ Heinä. 19 2004,20:15) kirjoitti
Tourancet ajattelin tilata reifenversandista kun niitä on kehuttu niin paljon. Alla on nyt TW 101/152 ja ne on ihan OK, vertailla ei voi kun ei ole muita ollut AT:ssa alla. Toinen vaihtoehto on Anakee.
Rengasvertailua ajatellen mainio sivu on http://vstrom.info/fom-serve/cache/8.html
Jos haluaa opetella vaihtamaan renkaat itse niin hyvät ohjeet löytyy sivulta http://clarity.net/~adam/tire-changing.html
Mitenkähän alla toimisi (ATRD07) koko 130/80 -17 kun on Reifenversandilla suorastaan halpa kuin saippua (org. 140/80-17 ei tällä hetkellä hyllytavarana)?
Etu ja takanen yht. ~133e
Edit: Lisätty linkki
@, AT, RD07A
No kiitosta vinkeistä. Koitetaanpa tällä kertaa tuota BS- merkkiä. Se on tämmösen pikku tutkimuksen jäljiltä edelleen edullisin noista lajin edustajista. Ei ainakaan Oulun seudun autonrengas liiikkeistä oikein tunnu olevan tarjontaa tuosta Metzistä. No kyllähän toisaalta BS:lle voi antaa pientä hyvitystä jos se ei ihan Touranssin veronen oo. Onhan se tuommosen 30 euroa edullisempi.
No pitänee sitte panna vertaustuntumia ko saa sen kumin alle.
Jos ajat paljon asfaltilla, älä missään nimessä osta Pirellin MT60:sta!! Minä ostin kun ajattelin olevan hyvä sitten sorallakin... No onhan se hyvä soralla, mutta 3500 ajettu ja rengas alkaa olemaan vaihtokunnossa. Bridgestonea tai Metzeleriä seuraavaksi. Ne sentään on ruukannut kestää liki 10000km
Miten Michelineissä kulutuskestävyys?
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
No loppujen lopuksi tuli hankittavaksi ContiEscape. Saa nähä minkälainen se on. Huomena pitäs olla paikallaan ja viikonloppuna pääsee sitte jo koittaa sitä tositoimisa. Oli hippusen vielä edukkaampi kuin olis ollu BS.
Pistin sulle boxiin viestiä jos ei tullu perille niin pitäs mulle s-postia ( enmf@jippii.fi ) niin renkaista ois jutskaa.
Mustanaamio kerhon alajaosto Reilujen kerho.
tourancesta sen verran että kulutuskestävyys on kohdallaan, takanakilla ajettu tänä kesänä 12tkm ja 3mm on vielä jäljellä (mittasin eilen mauserilla). Kivasti olen pärjännyt ajosuhteella 2:10 sora / asfaltti. Hiljainen rengas ja mun mielestä hyvä pito niin kuivalla kuin märällä asfaltilla. Hinnassa kannattaa huomioida kulutuskestävyys! Etunen kului mulla kylläkin alta jo kympin jälkeen, liekö syynä vanteen paha kierous joka tuli korjattua renkaanvaihdon yhteydessä... tai sitten kova etujarrun käyttö![]()
KTM
No joo nyt on ContiEscape alla ja sekalaista ajoa takana joku 500 kilsaa. Asvaltilla tuntuu vähä mutkisa huteralta tuommosesa 130 km/h vauhdissa vallanki jos siihen sattuu patteja siihen kurviin. Hyvä pito on kuitenki. Soralla on parempi kuin Tourance ja hiekallaki tuntu ottavan paremmin mitä vähä kävin merenrantaa ajaan. On tosin helppo ennustaa että se ei kestä kilsoja yhtä hyvin. Varmaan jotain enduro3 luokkaa voi olla kesto.
On kyllä kumma että oot saanu eturenkaan kuluun niin paljo. Mulla kyllä on menny etunen huomattavasti pidempään ko takanen ja nyt edellisen takasen loputtua noin 14000 jälkeen on etusta vielä jäljellä kivasti. Mahtaako vanhentaa vielä tuon Continki se kumi?
Kokeilu jatkuu...
Varaderooni vaihdettiin juuri Meztelerin tourancet.(Transalp @ Touko. 25 2004,21:48) kirjoitti
Ajokokemusta vasta n. 1tkm, joista osa Viron liukkailla ja (märillä) teillä, olen tyytyväinen
H***vetin paljon paremmat alkuperäisiä misukoita, myös soralla, vaikka matka/asfalttikumia hainkin.
Asentajakaveri suositteli näitä ja misukan anakeita.
Mezteleriä suositteli myös toinen paja, josta kysyin.
Ilmeisesti aika puolueettomia lausuntoja, koska eivät edustaneet mitään merkkiä
Edellä mainittuja kumeja pääasiassa ovat mm Alppiin asentaneet
FJR 1300 ABS PC III
Ison Tohtorin resepti "Misukan siracia eteen ja taakse niin pidot paranee kylillä ja poluilla!"
Hmm. Aloittelevana enduristina kiinnostaisi tietää, paljonko rengaspaineita kannattaa laskea soratieajoa varten. Noin niinku suurin piirtein.(Guest @ Touko. 26 2004,07:14) kirjoitti
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Jos paine jää alle puolentoista paarin on syytä harkita vannelukkoja. Itselläni on DRZ:ssa eessä (TKC80) hieman alle ja takana (MT21) hieman yli puolitoista, ajan pääasiassa sorapinnalla.(AndersReisen @ Syys. 09 2004,23:16) kirjoitti
KTM950SE
terve,
aattelin pistää ensikesäksi mun Tranzalppiin noi Continentalin TKC 80. tuntuu olevan ainakin kovin kehutut kumit. ulkonäkö on kovin rupulikumimainenOnko millaasia kokemuksia asfalttipinnalta?
-eetu![]()
Lueskelin tuossa noita mielipiteitä renkaista.Funduro 650 kaipaa uutta rengastusta mutta koko valtakunnasta ei löydy kun katukäyttöön soveltuvaa rengasta.Tarvitsisin vähän karkeampaa.Tietääkö joku mistä löytyy... 100.90.18 eteen ja
130.80.17 taakse.
No nyt sitten alkaa näyttämään siltä, että olis mullekin tulossa alle jonkin sortin enska. Joku paskahousunarkkimolopää päätti ottaa luvatta käyttöön zetorin, mutta kun ei sitä käyntiin saanut, niin särki sitä kuitenkin sen verran, että lunastukseen menee. Joten nyt on sitten aika kokeilla sorateitä. Ihan ekaks, mikä on vannelukko? Onko sen tarkoitus pitää kumi ja vanne synkassa vai mikä? Hä? Luultavasti saatan vielä kysellä jotain muutakin typerää, muttakun ei voi tietää...
ooo
Vannelukko kiristää renkaan vannetta vastaan siten, että matalien rengaspaineiden käyttö maasto-olosuhteissa on mahdollista. Näin rengas ei pääse pyörimään vanteella.(gpz 500 s @ Kesä. 03 2005,20:53) kirjoitti
@, AT, RD07A
Endurorengas -testi 2005 * ** *
![]()
Olipa melkonen endurorengas testi kun voittajiksi tuli kaksi katurengasta. Saksaa en tosin kyllä ymmärrä yhtään muutako tuon verran että sijoituksista saa selvää. Tai eihän sitä tiiä kuin pirun hyvä tuommosella katurenkaalla on soralla ajaa?
Ihan sama tuli mieleen. Endurorengastesti jonka voittaa Pilot Road. Katu isolla ja enduro todella pienellä.
Ja asiaan. Jos ajaa hiekalla yhtään enemmän niin mielestäni TKC 80 hyvä rengas, koska sillä pärjää kohtuullisesti myös kadulla. Hiekalla lähes T63:n veroinen, mutta asfaltilla paljon hiljaisempi. Mielestäni tkc80 varoittaa (edessä) hiekalla myös hyvin kun meinaa lähteä alta. Ilmiö aivan samanlainen sekä transalpin että kottaraisen alla
http://www.finnbike.com/matkaendurot/huolto.htm
on jotain mielipiteitä/kokemuksia renkaista.
Omassa transalpissa on siltakiven tw47/48
asfaltilla ja kovilla soratiellä olleet hyvät..
metsään/mettäteille en ole vielä lähtenyt kokeilemaan..mutta kunhan sormi paranee niin sitten lähden metsäteille kokeilemaan..