Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Kyselin joskus Ameriikkalaisella keskustelupalstalla vanhempien Bussien tyyppivikoja ja sain vastaukseksi jotain juuri niin kornin Ameriikkalaista vitsailua kuin voi kuvitella.

    Pystyisimmeköhän me yhtään parempaan?

    -Kaikkien tuntema runko-ongelma
    -Startti ja starttiratas ongelmat ('02 asti?!?)
    -Tukkeutuvat polttoainelinjat ('99 mallissa)

    Olen lisäksi kuullut puhuttavat mm. Johtosarjoista ja Nokkaketjun kiristimistä. Osaako kukaan kuvailla näitä vikoja?

    -Pete
  2. #2
    Nokkavitjan kiristin on ikävä fakta. Ensimmäisen vuoden siis -99 mallissa ja saattaapa olla vielä -00 mallissakin. Ensimmäinen kiristin oli susi. Se oli jousitoiminen. Sukisuki hoiti homman kutsumalla kaikki alttiit alkupään pyörät takuukorjaukseen. Korvaava kiristin tarvitsee myös öljynpaineen ja se tuodaan erillisellä ulkoisella letkulla painekanavasta pyttyryhmän oikealta pakopuolelta. Tämä pitäisi olla siis tehtynä kaikkiin alttiisiin busiin mikäli vain omistaja on silloin mopon vienyt tuohon takuukorjaukseen.

    Korjauksessa vaihdetaan kiristinmöykyrä sekä laahari. Lisäksi settiin kuuluu se öljyletku. Operaatioon on muistaakseni nimellisesti varattu 3,5h työtä. Siinä pitää purkaa nokka-akselit mäkeen ja oikealta puolelta kampiakselin pää että saa sen laaharin irti tuolta ketjukuilusta.

    Öljyletku ja kiristimen pää näkyy oikealla puolella pyttyryhmää imupuolella lähellä sitä längen mallista isoa runkopalkkia. Kun nostaa tankin pystyyn niin näkee jo ottallaankin....
  3. #3
    Kytkinnesteen väri. Ketjurasva/muu tatina menee kytkimen työsylinterin ja männän ohi nesteeseen. Jossakin vaiheessa todennäköisesti sylinteri alkaa vuotaa.

    jokkebusa kirjoitteli jossakin vanhemmassa jutussa tällä palstalla ohjeen tuon sylinterin/männän suojaamiseen.
  4. #4
    No näitähän tulee... niin tosiaan se takarengas... *ne ei kestä sitten millään.....
  5. #5
    Jep, nokkavitjan kiristinhän oli susi -99 mallissa, siihen tehtiin kai takuukorjaus (erilainen jousi tms?) joka sitten oli implementoitu -00 malleihin. Tämän jälkeen kutsuttiin vielä kaikki -99:t ja -00:t koko kiristimen vaihtoon, tällöin kiristimeksi vaihdettiin öljynpaineella toimiva kuten tuossa sillyflier kertoikin. Tämä öljynpaineella toimiva on siis vakiona -01:stä lähtien.
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  6. #6
    jos ny oikeen hakemalla hakee.... ....niin kait sitä jostain vois kiukutella :
    - se pien vibraatio motukassa 4500-5000 ärpeeämmää...
    ( asiaan ei voi vaikuttaa konetta purkamatta )
    - eineen turhan äree takafieteri sooloajossa....
    ( ööhlinssiä alle, sattuu lompakkoon )
    - ainakin 99 busseissa etupään iskareiden kolina......
    ( mystiikkaa ,ei ainkaan mulle selvinnyt koskaan )
    - kuten sen sivuseisontatuen lukkokulmakin 99 mallissa...
    ( voipi fiilailla kaatumatautisuuden itsekin pois, kannattaa..! )
    - kytkinsylinterin suojaus ketjukopassa näissä uudemmissakin..
    ( joku apu asiaan: mää itte korjasin...= )
    - takajarrun suojaus kerää kiviä, voipi mennä jarrutuntuma..
    ( poista muovisuojus, ja pöhäytä paineilmalla puhtaaks joskus
    - ketjun kireyden säätömerkit ei välttämättä kohdillaan...
    ( suorita yhen kerran analysoiva mittaus himassa )
    - moottorin käyntiääni tyhjiksellä hieman raaka kuitenkin.....
    ( nosta tyhjäkäynti 1000- 1050:n, auttaa vähän )
    - kaasukahvassa monasti vittumainen sivuittaisklappi...
    ( voipi ite fyllätä visummaksi )
    - aiheuttaa ns.busa-addiktioita....
    ( liity orgiin busanisteihin ja rauhoitu, kyllä se siitä...= )
    jokkebus@

    Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisi...
  7. #7
    - Tuo "kytkinneste" ongelma on ratkaistu -04 mallissa ihan tehtaan toimesta, eli kytkinsylinteriin on lisätty tiiviste, joten tuota ongelmaa ei enää pitäisi olla. * *
    - Jos säätää tyhjäkäynnin siihen mihinkä ohjekirja neuvoo, eli 1150 rpm +/- 100 rpm, niin ongelmaa ei ole. * *
    - Onko Suomessa maahantuoja vaihtanut noita alumiini takarunkoja takuuseen? *Virallista "takaisinkutsuahan" ei ole, mutta esim. Englannissa takarungot on vaihdettu "takuuseen", jos asiakas on sitä vaatinut. *

    Tyyppivikoja??? *- Eihän sellaisia ole Busassa. Jos jotain on, niin ominaisuuksia, ei vikoja. * *



  8. #8
    dodii, vai ovat sitten viimein ton ton kykinsylkyn modanneet uuteen uskoon, hyvä niin...

    niinhän ne näyttää tossa ohjekirjasessakin sanovan, mulle on vaan jäänyt ekan busan ajoilta mieleen jopa 800-900 rpm suositus...hmmm...unta nähny varmaan...

    käsittääkseni joku olisi saanutkin takarungon takuuseen suomessa, mutta pääsääntöisesti asenne oli kielteinen. lähettivät jopa kirjeen himaan, että nyt sais teräksistä takarunkoa ostaa niinku tarjouksessa....oisivatko tonnijn fimkieppeissä siitä pyytäneet. lähetin oman noottini asiasta heille maililla, mutta koskaan ei vastausta tullut. enkä ees kiroillut siinä postissa kovinkaan paljon....
    mut ne joilla toi alurunko vielä on, älkää nyt moisesta panikoiko. kattelin sit omaa takahäkyyrää silloin aikanaan, ja mielestäni siihen vois ihan hyvin tigillä kiskaista semmoset pikku vahvikkeet sinne yläkorvakkeiden juureen. noita alumiinin hitsaajia löytyy sieltä sun täältä ja meiltäkin. kaks murhetta asiassa on. se runko pitänee kirvoittaa irti hitsausta varten. ja toinen murhe on meen hitsari. se kun on noita kawamiehiä....



    jokkebus@

    Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisi...
  9. #9
    Fastm8, sopiikohan tuo kytkinsylinterin tiiviste suoraan vanhempiinkin malleihin??? Voisi nimittäin hankkia siinä tapauksessa Suzukilta moisen... varaosanumeroa tiedossa?
    -Artsi-
    100 m/s Club Member
  10. #10
    Empäs osaa sanoa (vielä), että sopiiko suoraan vanhempiin, vai joutuuko vaihtamaan enempikin osia, että suojaus hoituu orig. osilla. Mutta eiköhän se selviä, kunhan tulee noi -04:sen "microfichet" nettiin. *
  11. #11
    Lainaa (Fastm8 @ Maalis. 17 2004,14:42) kirjoitti
    Empäs osaa sanoa (vielä), että sopiiko suoraan vanhempiin, vai joutuuko vaihtamaan enempikin osia, että suojaus hoituu orig. osilla. Mutta eiköhän se selviä, kunhan tulee noi -04:sen "microfichet" nettiin. *
    Joko jostain on saatavilla nuo -04 kuvat? Tai onko jo tietoa sopiiko se -04 vakio-osa suoriltaan vanhempiin busseihin? Kytkinneste todellakin näyttää aika tummalta ja Tase1:lla oli jopa nesteet johonkin hävinny???
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  12. #12
    Empäs ole vielä kerinnyt tuota selivittää, että sopiiko -04 osat suorilla. Eikä ole vielä noita -04:sen varaosakuviakaan nettiin ilmestynyt, jostain syystä. * *

    Tosin tuohon ongelmaan on olemassa ns. tarvikeosa ratkaisu. * *Ko. osaa asennusohjeineen löytyy mm. Kojakilta. Osan tunnus em. sivuilla on ASBS.
  13. #13
    Itse en ole vielä purkanut tuota kohtaa mutta jos siinä on mahkut kiinnittää se tosiaan tuolla tavalla pulteilla niin ei ole paha tehdä itse tuommoinen peltilärpätin. Välttämättä se ei tarvitse edes tuota putken pätkää kun mitoittaa keskireiän vain sopivaksi. Varmasti suojaa paljon jo sellaisenaan. Onkos kellään havaintoa miten etäällä rattaan kylkipinta on tuon kytkinsylinterin helmasta? Funtsin vain että paljonko jää pelivaraa kun sen helman ja rattaan väliin laitetaan tuo peltilärväke ja noi mutterit. Nehän nousee vielä pellin pintaa korkeammalle.... Toi olis kyllä sinänsä fisku menetelmä kun sen voi tarvittaessa helposti avata ja sulkea avata ja sulkea av......
  14. #14
    Oulussa Hirvoselta olivat kysyneet maahantuojan kommenttia asiaan ja maahantuojalta oli tullut vastaus että täsmälleen sama tiiviste on kaikissa '99 - '04 mallin Hayabusissa. Eli onko joku nyt aukonut sitä '04 ja katsonut että siellä tosiaan on erilainen tiiviste vs. vanhemmat busat?
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  15. #15
    mulla on meiningissä käydä kans ton eturataslaardiloodan kimppuun ihan lähipäivinä. pitää sit kattoo miten joku skruuvattava suojamodaus onnistuisi sen kumilätkän paikalle.
    tilaa siellä kopassa ei liiemmälti ole, mutta toki sinne ohut pellinläpyskä mahtuu. toi varsinainen sylkyn tivarari on ainakin 2002 asti se tavallinen kuminen urarengas joka kestää jarrunestettä. siit en tiiä oiskos uudemmissa vuosmalleissa joku pyyhkijäreunuskin peräti mukana, vai ovatko raksanneet ihan erillisen suojan kans...
    jokkebus@

    Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisi...
  16. #16
    -04:ssa pitäisi siis olla "ylimääräinen tiiviste" verrattuna aikaisempiin malleihin. Se on vastaavalla paikalla kuin tuo markkinoilla jo vuosia ollut tarvikemodi. Siis 99 - 03 malleissa ei ole mitään tiivistettä/suojaa kytkinsylintein ulkopuolella. Itseasiassa kytkin sylinterin sisälläkään ei ole mitään varsinaista tiivistettä/o-rengasta (ei ainakaan microficheen mukaan). Joten olisi kiva tietää tuon maahantuojan esittämän tiivisteen varaosanumero? * *

    Tuolla on muuten yksi versio tuosta modista, joka on helppo tehdä itse ihan kotioloissa. *
  17. #17
    Onnistuin tänään pari kertaa löytämään vapaan 5. ja 6. vaihteen välistä... Ei nyt ehkä ihan tyyppiviaksi luokiteltava mutta onko muilla sattunut samaa?
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  18. #18
    99 bussessa toi onnas monta kertaa.. homma lähti hoitumaan kunn rukkasin sen välitangon pituutta eli polkimen asentoa hiukan mitoitukselleni sopevammaksi. ja myöskin semmoinen hiukan määrätietoisempi vaihtamistyylikin sinä kuin itekseen kehittyi, kun oli muutaman kerran isopi veto päällä ulvaissut se nopeuden karkeasäätöaski tyhjää....
    paljonkos sulla noita kilsoja bussen oli kertynytkään...?



    jokkebus@

    Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisi...
  19. #19
    Lainaa (jokkebusa @ Huhti. 07 2004,22:54) kirjoitti
    99 bussessa toi onnas monta kertaa.. homma lähti hoitumaan kunn rukkasin sen välitangon pituutta eli polkimen asentoa hiukan mitoitukselleni sopevammaksi. ja myöskin semmoinen hiukan määrätietoisempi vaihtamistyylikin sinä kuin itekseen kehittyi, kun oli muutaman kerran isopi veto päällä ulvaissut se nopeuden karkeasäätöaski tyhjää....
    paljonkos sulla noita kilsoja bussen oli kertynytkään...?
    14tkm alkaa olemaan kohta täynnä. Tase1 meinasi että sillä teki uutena samaa... nytkin tosin oli emäntä ja muutakin tavaraa kyytissä että olisiko se vaikuttanut? Meinaan onhan ketjut ainakin tiukemmalla kun on tavaraa enemmälti messissä...

    Pitää tosiaan itekin alkaa nappasee vähä tomerammin vissii nuo vaihteet pykälään, ainakin 5 -> 6.
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  20.  
  21. #20
    Nonniin.. Mulla oli "kadonnut" nuo kytkin nesteet, kun muutama viikko sitten avasin kauden. Kävin silloin Hirvosella valittamassa asiasta ja käskin tarkistaa maahantuojalta, onko siihen tiivisteeseen tullut muutoksia -04 malliin. Selvittelivät asiaa ja kävin eilen jälleen "avautumassa" kun nesteet oli taasen lähes kaikki kadonnut.. Näyttää tippasevan kytkimen puolelta jalustinta pitkin maahan. Maahantuoja oli faksannut, että muutoksia ei ole tehty -04 malliin! Soitimme suoraan jollekkin erikoisyliinsinöörille Helsinkiin joka vastaa takuuasioista. Tuumasivat vain, että uudet tiivisteet sun muut asennetaan takuuseen. Pantiin osat tilaukseen ja ensi viikolla lupasivat puhdistaa tuon työsylinterin ja vaihtaa stefat sinne.
    Ei tässä muuta kun meinaa v**aa kun on uus mopo alla ja tommosia ongelmia on heti näin alkukeväästä. Hieman peloittaa mitä mopo tykkää kun sitä jarrunestettä on tippassut sinne jalustimen juureen ja kopan kylkeen.. Nyt on jo jalustimesta maalit lähtenyt osittain..
    Ei auta muu kuin ootella ensviikkoa ja kun saavat nuo stefat vaihdettua, pitää alkaa kehittelemään tonne jotain suojaa, että vaiva ei uusiinnu..