Rauhaa!
Ei ole monikaan TransAlpin käyttäjä kirjoitellut tänne keskustelu palstalle. Sen tähden kirjoitin alkuun että "kaikenlaista keskustelua", saa kirjoottaa tän otsikon alle mitä vaan. Muutaman kyssärin löysin tuolta, kiva että senkin verran.
Itse yritin etsiä takalaukun päälle telinettä johon saa sitoa tavaraa kiinni, ja ehkä "kaatumarautoja" jos niitä voi sellaiseksi sanoa. Mistähän löytyy? mulla on uusi TransAlp ja Hondan omat laukut. Löytyykö hondan omia, vai onko tarvikeliikkeissä?
Hyvät kesän jatkot kaikille toivoo JukkaKoo![]()
Hieno valinta, onnittelen! Eipä tunnu monella Transalpia olevan, ku ei oo montakaan juttua ollut!![]()
Itselläni on vm 94 musta/hopeinen Transalppi,löytyy kaatumaraudat, kahvalämppärit, korkeampi etupleksi joka soveltuu paremmin matka-ajoon, vakiopleksi on nimittäin sen verran matala, että se tekee tuulipyörteitä potan kohdalle, ikävä ajaa motarilla...(ainakin mun kohdalla)
Mä oon ainakin ollut TODELLA tyytyväinen pyörään , hyvin on toiminut eikä hassumpi pyörä muutenkaan... *
Kannattaa vilkaista keltaisesta pörssistä noi kaatumaraudat???
vois ehkä tulla vähän halvemmaksi???
Tosta telineestä en osaa sanoa mitään, mä oon ainakin pärjännyt hyvin taka- sivulaukuilla... Kyllä sinne mahtuu, jos pakkaa oikein!
Moikataan jos nähdään!!!![]()
Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!
http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg
Honda CBR 1100 XX -04
Ohoi pyöräilijät...
Olen uusi tässä foorumissa, mutta löytyihän täältä minuakin kiinnostavia pyöriä...
Olen hankkimassa pyörää joskus ehkä vuoden kuluttua, kunhan vain saisi rahaa vähän siihen säästettyä... Minulla on tällä hetkellä vielä monta pyörää, jotka kiinnostavat, mutta lähinnä: Honda Transalp, Honda Africa Twin, Suzuki DR800BIG, KTM Adventurer(hiukka kallis, mut unelmapyörä kuitenkin), Yamaha Super Tenere 750XTZ, Yamaha Tenere 660XTZ.
Mitä mieltä olette olleet Trans alpeistanne, kaverilla on Transu vuodelta -87. Mittari meni ympäri pari vuotta sitten, mutta ei muuta, kun kovaa ajoa vaan...
tervehdys
mitenköhän 170cm pitkältä(tai lyhyeltä) ylettyy jalat maahan transalpin selästä , kannattaako hankkia vm 88-92 , tarkoitus olis ens kesänä vaihtaa enskaan (ehkä)
Jaahans!
Nooh, mä oon 186.5 cm pitkä tai lyhyt, "olipas tarkka luku". Niin yletyn hyvin ja pyörä ei ole liian pieni kuten moni muu kokeilemani pyörä on. Muutama lyhkäsempikin tuntuu hyvin ylttävän. Vaan ei enään mielestäni noin 165 cm lyhkäset. Tai kait sekin riippuu siitä onko jalat kuluneet jo niskaan asti. Siis missä kohtaa kroppaa on pepa.
Ja sitten, tuntuu olevan kovinkin makuasia ajaako isomalla vai pienmällä pyörällä.....olen monasti mielessäni ajatellut että onkohohan tuolla liian iso pyörä ja taas toisinpäin. Mikä minä olen kenenkään kokoja arvostelemaan. Jokainen ajaa sellasella kun tykkää.
Kokeile veikkoseni ensin, niin minäkin tein.
Rauhaisaa matkaa kaikille toivoo JukkaKoo.![]()
Mulla löytyy pituutta kaikki 173 cm, ja kyllä jalat yltää hyvin Alpin selästä maahan.
Sun melkein kannattaa Enska kokeilla sitä itse, niin tiedät sitten mitä mieltä olet asiasta!!![]()
Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!
http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg
Honda CBR 1100 XX -04
Itselläni on kokemusta uudesta TA:sta kesäkuun alusta alkaen ja kilometrejä on 6000km takana. Matka-ajossa huomasin että tällainen 188 cm keskimittainen olisi kovin ihastunut saadessaan jalkatappeja hieman säädetyksi. Muutaman sentin alemmas, niin noin 500 km päivän siirtymätaipaleet eivät olisi pirun tuskastuttavia.
Hieman enemmän puhtia ja sitä kautta vääntöäkin olisi mukava koneeseen saada, joskus hakee sitä olematonta kuudetta vaihdetta. Mahdollisesti virittelen ajokauden loppupuolella. *![]()
Maahantuojan omalla jälleenmyyjällä ei kaatumarautoja TA:han ole, myivät Giviä ja paremmalla ale-% kuin ko. laukkujen maahantuoja Turussa. Mutta saksalaisia transalp-sivustoja yms. kannattaa katsella hankintoja suunnitellessa sekä Heikki Lukkarin web-sivun linkkejä.
Ensiasennusrenkaat, etenkin takanakki alkaa olla sakkorajalla näillä kilometreillä. Minkälaisia kokemuksia on erilaisista vaihtoehdoista vai oletteko pitäytyneet vain maahantuojan suosittamissa?
Tänään jos jaksan, olisi tarkoitus mennä kokeilemaan rata-ajoa Transalpilla eli verestämään edellisen V2mopolla saatuja kokemuksia.
![]()
Kaikki mikä ei tapa, niin ainakin vituttaa
Just just!
Rekako, kun saat jotain kuusaa niistä jalkatappien siirrosta niin pistäppäs tänne viestiä. Onko sulla tää 2000 tai uudempi mallinen pyörä jossa tankki syvennykset on hiukan syvempiä kun vanhemmissa joka vaikuttaa tappien alentamis halukkuuteen? Mullakin vois ehkä hiukan tappeja laskee jos se kivuttomasti onnistuu.
Pitää siis saksaan päin suunnata katseet kaatumarutojen kohdalla, ok.
Rauhaa t:JukkaKoo![]()
mulla -91 erittäin hieno alppi ,jonka ostin *talvella saksasta.
nyt ajellu 4000 km yksin ja kaks päällä asvaltti ja sora teitä ja pyörä on kuin mulle tehty ja pituus on 178.varusteina takalaukku,ja tarvittaessa tankkilaukku.
moottori tosi kivan tuntunen jota ei tarvi kierrättää normaalis ajos,tokihan tehoa tietty aina enemmänki sais olla. ja taatusti ku joskus vaihdan,niin on uus vastaava.
Onko Transalpissa minkälaiset jarrut? Katselin tuossa että vm97 jälkeen on tullut tupla levyt eteen. Onko tälle ollut tarvetta eli onko jarrujen kanssa ollut ongelmaa?
Onko tiedossa muita tyyppivikoja?
Hakusessa on transalppi TAI cb500 vaan kun osaisi päättää... Käyttöalue olisi varmasti työmatkat (n120km/pvä moottoritietä) sekä kaikki sekalainen ajo. Ilmeisesti tuossa cb500 on enemmän hopoja mutta Transalp vääntää paremmin. Pituuden puolesta Transsu vetää pidemmän korren (oma pituus 183cm). Transsussa on parempi kate. Ideoita?
-=Lake=-
-=Lake=-
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
Kaverilla (174cm) oli aikanaan -88 Transu ja seiso valoissa aina varpaillaan, eli jalat yletti maahan mutta aika niukasti.(enska @ Elo. 03 2003,04:55) kirjoitti
Triumph S4 -04, Triumph Sprint ST1050 -06, Peshoo Vivacity Sixties -12
Hei Lake!
No jos nyt ei ihan ideoita mutta mielipiteitä kuiteskin.
Täytyy sanoo että CB500 on hyvä pyörä, minäkin mietin sitä pitkään kuten myös mietin customiakin. Ajelin aikaisemmin FT500:lla "joka on, jos voisi sanoa customin katuenduron ja perinteisen moottoripyörän sekoitus, siis välimallin välimalli" mutta vaimokin alkoi kyytiin haluamaan useammin, tais jäädä liiaksi yksin kotiin, vai mikä lie? Niin siksi päädyin Alppiin, ihan kyyditettävän takia.
Ja yksi juttu jota monikaan ei huomaa. Kun uusi pyörä alkaa vanheta, silloin siitä menee ikäänkuin hohto. Alppi kun vanhenee, niin puskat senkus tihenee, ajo muuttaa luonnettaan. Eipä taida olla muissa kuin enduroissa tälläistä ihanaa lisävivahdetta.
On tietty monta seikkaa vastaan ja puolesta. Mieltymykset on jokaisella erinlaisia.
On ainakin työmatkalla pituutta joten suosittelen sateella ajamista molemmilla pyörillä, ja tehdä sitten päätös. Voin vaan ihmetellä jos valitset CB:n. Mä ajan 5 kilsan sivua, kerkii just herätä.
Eikä muuta kun rauhaa ajamiseen, on nääs noi lapset alottanut jo koulunsa, eilen sen huomasin, onneksi oli enkeleitä hänellä matkassa.
t:JukkaKoo
Mitens sitten on tuon cb:n ja transsun tehojen laita? Ainakin paperilla cb:ssä on enemmän hopoja mutta huomaako tuota käytännössä? Transsun konehan on matalaviritteinen joten pitkiä kilometrejä varmasti olisi luvassa.
Ikävä sanoa mutta valitettavasti hintakin vaikuttaa asiaan, sillä onhan transsu aika paljon kalliinpi kuin tuo cb... ja vielä verottajakin haluaa omansa. Suomessahan transsujen hinnat on vielä ollu aika korkeella.
Kakspäällä tuo olisi varmasti parempi sekä tietysti tuolla motarilla mutta onko suurta eroa kun heittää cb:hen kunnon pleksin?
Varmasti pitää paikkaansa tuo transsun elinikä verrattuna muihin pyöriin. Eikun maastoon vaan kun alkaa ulkonäkö olemaan sellainen että ei kadulla "kehtaa" ajaa. Tai no lisäähän naarmut yms. katu uskottavuutta
-=Lake=-
-=Lake=-
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
Rauhaa Lake!
Arvasinkin että ne tehot tulee puheeksi. En viimeviestissä viittynyt asian kantaa ottaa.
CB:n 56.7hv 9500kier 4.7kgm vääntö
XL:n 55hv 7500kier 5.4kgm vääntö
Lukemissa on eroja, ja ehkä hiukan käytössäkin, vaan en minä huomannut mitään eroa. En kylläkään ole ajnnut samana päivänä molempia. Ehkä erot on paremminkin kierroslukumittarissa ja käyntisaundissa.
Niin hintakin vaikuttaa, siksi kun halusin Alpin, ostin uuden kun käytettyjä ei taho saada tai ne on uuden hintasia. Kait siitä on sitten hyötyä jos vaikka myymään alkaa, jota en ole kylläkään ajatellut, mutta vannomatta paras.
Siis kakspäällä ajamiseen on sitten eroa. Sen huomaa vaan kokeilemalla. Ajo ja matkustusasennot on erinlaisia, varsinkin kun on laukkuja ja tavaraa. Eikä se pleksi auta jalkoihin joka on alpissa hoidettu, ja jopa kone lämpiää mukavasti jaloille. Ja sitten, kun ajaa tuulella, sellanen pleksilisuke on paljon herkempi sivutuuliin kun kattellinen.
Eipä nyt muuta, päätän raporttini täältä tähän.
jk. vaimokin eilen uskaltautui Alpilla ajamaan, joudunkohan kohta toisen ostamaan?
Täytyy myöntää sekä Alpin että oman CB:ni takapenkkiä kokeilleena että mieluummin istuin Alpin kyydissä. Pari kertaa olen joutunu oman CB:ni takapenkille ja satula tuntuu ainakin meikäläisen takaosastolle olevan semmoset kymmenisen senttiä liian lyhyt. (Edustaa niin sanottua normaalikokoa)
Ja kuulemma Transu oli kiva ajaa, itse en ole koskaan kokeillut, eli kuulopuheita välitän tässä.![]()
Eipä olisi tullut mieleen CB500 vs. XLV650 *
Itse vaihdoin Ducatista TA:n, enkä ole niin kamalasti katunut. Lukuunottamatta katu-uskottavuutta, joka on laskenut - täällä tosin on viitattu naarmujen kohentavan asiaa **Laitankin siis rälläkän laulamaan.
Ajamallahan tuo ero CB vs. XLV selviää parhaiten. Kuitenkin kannattaa pohtia mihin mopoaan käyttää ja tarvitsee? Ensin mainittuun kyllästyy mahdollisesti nopeammin, jälkimmäisestä päässee helpommin eroonkin. Pääseehän CB:stäkin kun jättää virta-avaimen lukkoon **
Kun itse harkitsin XLV:tä, vertasin sitä lähinnä KTM:n 640:n sekä isompiin (900-1150) allroad-mopoihin. Lopullinen ratkaisu kuuluu sarjaan henk.koht. *
Minusta Isolla tiellä XLV on vähän pieni, saisi olla enemmän tehoa ja vääntöä - etenkin kun on kyydittävä ja tavaraa. Tosin motarilla ajo on h####tin tylsää on alla sitten mikä mopo tahansa. Kesällä teinkin ison reissun, 3tuhatta km, *pakkaamalla mukaan kyyditettävän lisäksi vain vaihtoalusvaatteet, luottokortit ja juomaa. Sitä vastoin kaupunkiajossa tms. XLV riittää hyvin, esimerkiksi työmatka 25 km siivu pk-seudulla taittuu mukavasti.
Sama homma itselläni kuin JukkaKoolla, ostin uuden, kun käytettyjen hinnat ovat karanneet suhteessa uuteen. Yli kymmenen vuotta vanhoista mopoista pyydetään 80-120 tkm ajettuina enemmän mitä maksoivat aikoinaan uutena ostettuna.
Jalkatappien siirtely homma on vielä vaiheissa, mutta palaan asiaan sen selvittyä. Touring-plexi saattaa tulla myyntiin tarpeettomana, vakiossa parempi katu-uskottavuus *![]()
![]()
RK
Ikävä tuottaa pettymys mutta ei onnistu. Unohdin yks ilta avaimet pyörään eikä se mihinkään lähteny. Tuolla se parkkiksella odottaa töihin lähtöä.(rekako @ Elo. 15 2003,00:55) kirjoitti
Mutta se on kyllä totta että käyttötarkotus ja omat mieltymykset ratkasee. Kannattaa kokeilla ennen kun päättää. Itse olen CB:hen tyytyväinen Alppia en ole koskaan kokeillu
Vertailu on kyllä ihan mielenkiintoinen, aika eriluonteisia ja -tyylisiä pyöriä kuitenkin.
Mun kotipihallani tuo ei onnistuisi eikä työpaikan parkkihallissa, kaikki kiiltävä lähtee ja nopeasti *(Nelli @ Elo. 15 2003,13:01) kirjoitti
![]()
Hep!
Suunnitelmissa hakea 91-93 ikäluokkaa oleva Transalp Saksanmaalta, niitä ei tunnu löytyvän kovin helposti täältä. ( "Jansku" HUOM!) *Mikähän mahtaa olla tullin arvio vastaavan hinnasta kotimarkkinoilla eli paljonko tuomitaan veroa?
Prossat lasketaan 30% mukaan? ja sitten alvi vielä koko summsta päälle? Onko tässä kaikki valtion ottamat voitelurahat vai tuleeko miuta kuluja vielä päälle(tietenkin hakukulut)
Noihin vm päädyin koska takajarru on jo levy ja 91 on tehty aika tukku muutoksia, ainakin löytämäni vm taulukko niin väittää. Olenko oikeilla jäljillä?
Onko mitään "tyyppivikaa" jonka perusteella voisi yrittää arvioida kuntoa ja mikä tärkeintä ajettuja kilometrejä?
Ei ole mitään tyyppivikoja, mutta katso muovi- ja kumiosat / kahvat (kuluneisuus). josta voi päätellä kilometrien paikkansa pitävyys. Jarrulevyjen, takahaarukan ja pyörien laakerien kunto?(Guest @ Elo. 20 2003,09:55) kirjoitti
niin siitä tullista.itse verotin ennen 15.5. eli hinta määräytyi vanhan ikävähennys systeemin mukaan,niin vero oli 850 eskoa ja rinnalla tuli laskema uudesta laskentamallista jossa vero olis ollut 1500 eskoa. eli ero oli melkoinen.ja mielestäni oma pyörä tuli edulliseksi ja on todellakin hienokuntoinen vaik saksapyöriä jotku mollaa.
sori ,en vastannu kysymykseen,muistaakseni tullin vertailuhinta oli n 6000-6500
Ompa kova vero tuo sinun esittämäsi jälkimmäinen 1500 huh huh.
Miten kuitenkin löysin tullin sivuilta jo toteutuneita veroja ja esim -91 Transalp oli 1010e alveineen. Ja yksi -93 980e! Joku väitti että -92 vanhempiin tulee saaste tms raippaa päälle. Jos vero taso on tuota luokkaa niin laskujeni mukaan jopa -95 verot+alvit olisi 1200-1300 luokkaa.
1.Vaihtoehto. Hinnat siellä ka. 3000e tuonikäisillä, siihen verot 1300, rek ja muut paperit 200e (tämän tiedän koska kaveri toi oman Dominaattorin keväällä) Hakukustannukset n.300e?
Hinta täällä 4800e!
2.Vaihtoehto firman kautta. Kiinteä hinta prätkälle 600e (sis etsintä, rahdit ja kaikki paperityöt)
Hinnaksi 4900e !!! Niistähän pyydetään 7000 järjestään täällä. Onkohan tämä näin vai missä yritetään kusettaa?
se vertailuhinta varmaan laskenut sitten huhtikuun kun omani verotin ja kai se vaihtelee tulleittainkin,omani tuli vaasan tullin kautta. ja ne muut kulut ei ole paljon kun ei siinä tarvita kun yhdenmukaisuustodistus jonka usein saa tingittyä hintaan tai maksaa enintään 100 euroa ja katsastus täällä n 120 euroa.
rahtia kun kyselin niin pyörä tänn tuotuna olis maksanut hampurin seudulta n. 150 euroa ja kauempaa sitten enemmän .
kuljetusliike tosin oli tuttu.mut tärkeempää kun hieman kalliimpi hinta on se et joku tsekkaa sen pyörän sielä et on hyvä ´pyörä ja maali kiiltää.niitä mattoja pyöriä on siellä niin paljon.
Löysin googlella seuraavaa kotimaista, jos jotakin kiinnostaa aiheesta transalp:Transalp-94
Joo asialliset sivut oikeasta pyörästä! Kiitti![]()
Just "nyt" ei bikeä...
Missäs vaihees teillä menee alppi varatankille,itsellä n.220-260 km kohdalla,ja kuis korkeella lämpömittari,ku itellä se ei juuri nouse kunkesä helteillä.lähelle puoltaväliä??
Keskikulutus kiinni aika paljon ajotavasta: kevyessä ajossa hieman päälle 5litraa satasella, mutta kaksi päällä matkavarusteineen ja reipasta vauhtia 120-140 km/h olen päässyt tuonne 6,5 litraankin.
Lämpömittarista samanlaisia kokemuksia, enkä ole siitä moksiskaan.
Heissan kaikille!
Mikä ihmeen varatankki? Nooh, uudemmassa kun ei sellasta ole ja ei aina hokaa mittaria seurata voi käydä kuten minulle. Nyt kyllä kattelen sitä polttoainemittaria niin että nopeus mittarin kattominen tahtoo jäädä. Mä ajelen noin 300km ja sit tankille. Olen päästänyt seka-ajossa lähes 350km. En ole kulutuksia laskenut kun noin suunileen ja näyttää olevan hiukan päälle viis litraa.
Mutta parin viikon päästä meinaan lähteä ruskaretkelle jos luoja suo, siis ilmat ei mee jäätäväksi. Tarkotus on lähteä täältä Lapualta Vuotokselle ja takas. Pitäis olla 800km per sivu. Kulutukset ja sun muut meinaan sitten kirjata joten voin tänne kirjottaa siitä...."Onkohan täällä sellaista foorumia?"...nooh, ainakin tärkeimmät vaikka tännekkin.
Ei muuta kuin ajelkaa rauhassa. Niin teen minäkin.
Ressulle about 200...280 riippuen ajotavasta, eli "iskettääkö" vai ei :-) *(Guest @ Elo. 29 2003,09:27) kirjoitti
*Lämpömittari ei nouse mullakaan normaali *ajossa kuin ne kaksi "tappia". Mutta kun maastossa pörrää niin puoleenväliin mittarin osoitin nousee ja jopa tuuletinkin pääsee pöyrimään. *
![]()