Mopolla ajoin eka kertaa.
Kevarilla.
Jollain isommalla, kerro millä.
Tuon tyyppisen, mutta tietysti paljon hienommat vihreän Tunturi Tigerin sain 15v lahjaksi isältä. Nyt oonkin sitten heti 15 vuoden tauon jälkeen hankkimassa pärrää ja korttia![]()
Triumph Bonneville T100 -06
Vastaava mutta vihreä oli ensimmäinen mopo joka tuli minulle ja isoveljelle, sitä ennen oli kokeiltu serkun 50cc yamaha pw:tä. Tuon jälkeen 80cc vanha xr honda ja rm suzuki.
Nyt sitten ensimmäinen iso pyörä hankittu, kortti tuli viime kesänä. Ajoja odotellessa.
kesällä 2009 tuli ensmäinen kulkine hommattua, z750 vm. -06.
siitä se sitten lähti![]()
Niinhän se alkoi, että ensin oli Suzuki 250 2T, sitten Suzuki 550GT 2T, Honda CB 350, Honda CB 500, Honda 750 F, Kawa 1000 ZX ja nyt yli 20 vuoden tauon jälkeen Honda GL 1200 ja ehkä ensi vuonna 1500:n wingi, mutta katotaas ny.
Pan European 1300
kevarilla aliotin yama tzr keh keh ja tietysti täystehone pikku papereil ^^![]()
pah kaikkea sitä sattuu ja tapahtuu mutta aina on seuraava päivä=s.s.d.d
Koskaan en ollut mopolla ajanut, eikä minkäänlaista rasvasormea meikäläisestä saa tekemälläkään.
Mutta niin vaan se pyöräkärpänen iski parisen vuotta sitten ja suoraan "ison" mopon selkän sitä tuli hypättyä.
650SV Suzuki oli eka pyörä ja hyvin sillä yhden kauden ajeli. Toki enemmänkin olisi mennyt, mutta ahne kun on niin...
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Ducati Multistrada 1200 S
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto
Laitoin kohtaan kevari... tosin se oli 8o cc Honda vuosimallia joku 60-luvulta. 13-vuotiaana peltoteillä.
Raaka voima voittaa monesti peukalon imemisen...
Piikillähän tämä touhu tuli varsinaisesti alotettua pari vuotta sitten, vaikka toki kaverin mopoa pääsi sitä ennen testailemaan.
Nopeastihan tähän koukkuun jäi joten tänä keväänä pitäis sitten saada alle jotain hitusen isompaa kuin 125cc *![]()
Ekat viilistelyt moperilla eli Solifer SM automat -76 , muistaakseni.
Sittä isompana tieten Honda 125...
vanhempi kampe...perempi mieli...tyhjempi lompsa!
Honda XRV 750 -91
ex.Honda CBR 1000F -98
ex.Honda NSR 125 -91
Rönttämersu -93
Mulla oli tollainen punatankkisena! Vuonna 86 *(Prestige @ Maalis. 09 2010,13:51) kirjoitti
![]()
Hornet 600cc.
Jos Harley-Davidson tekisi lentokoneita, lentäisitkö?
M: Street-Rod/V-Rod speciaali kuitulokari taakse.
Viisi vuotta sitten vuosimallin 1994 Kawasaki ZXR 400:llä.
Suzuki GSX-R750 K9 & Saab 9-5 3.0t -99
Suzuki GSX-R600 K7 * Saab 9000 CD 2.3T -91 * Honda CBR 600 RR -06 * Yamaha YZF 600 R Thundercat -96 * Kawasaki ZXR 400 -94
Pappatunalla aloteltiin,seuraavaksi Honda manki,
sitten seuras Kawazaki AR125
jonka jälkeen reilu 10vuotta poissa harrastuksen parista.
Upea harrastus sai sitten jatkoa Suzuki GSX750F ja nyt on
Yamaha YZF1000R Thunderace![]()
"ei vauhti tapa,vaan äkkipysäys"
Yamaha YZF 1000r thunderace -02
Pappatunallahan sitä, serkkupoijjalla oli Zundapp, pitihän sitäkin kokeilla
XX
Ensin Tune,josta sujuvasti siirryin himpun verran tehokkaampan laitteeseen
.Ruma ku perkele,mutta sitä voimaa.Nykyään onkin sitten järkipyörä nelikymppiselle ...... R1.
![]()
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Sedän Solifer Suzuki S 50cc, joka sitten parin vuoden päästä siirtyi omaksi kun oli jo ikää tarpeeksi. Solikka löytyy vielä kotoa ja sitä ei pois myydäkkään vaikka ostajia olisi. Ekan kerran kun kokeilin kaverin 125 TZR:ää niin päätin että hankin myös oikean moottoripyörän kun ikää riittää, ja niin siinä kävi. Tosin lasketaanko alle tonnista kawaa edes moottoripyöräksi.
-91 ZZ-R 600cc
-97 CBR 1100 XX
Viime kesänä kokeilin kaverin suzuki dr 600 vm -88. Siitä sitten hieman innostuneena ajoin kortin er-6 oli siellä.
Ensimmäinen pyörä tuli kotiin 18.4.2010 pienestä räntäsateesta huolimatta. Elikkäs suzuki DL 1000 vm 2002 on minun ensimmäinen pyörä ja 1200 km on tullut jo harjoiteltua tätä harrastusta.
Suzuki DL1000 V-Strom
MBK Booster -skojo oli työmatkakäytössä kun ei ollut vielä ikää ja sittemmin rahaa autoon. Booster on olemassa vielä jossain varastossa, ehkä sen herättelen henkiin joskus. Ainoa miinus siinä oli se armoton 2t käry vaatteissa. Yamahan tekniikka kuulemma siinä. Tämä oli siis "kauan" ennen kiinaskootterien valtakautta. Aivan penskana vedettiin kaverin PV:llä jossain mettässä ja paskakshan se rasahti.
Ensimmäinen isojen poikien pyörä oli Vance&Hines piipuilla varustettu sinivalkoinen FZR1000 ja kyllähän se oli vähän eri laite. Se parkaisu moottoritielle kiihdytettäessä mikä siitä pillistä lähti on ikimuistoinen. Kävi ja kukkuhan se, mutta alkoi ikä painaa 88-vuoden pyörää, ja remontoiminen olisi tehnyt niin ison loven lompsaan, että parempi oli vaihtaa suoraan.
Sitten tuli CBR900RR -92 jonka myymistä hieman kadun vieläkin. Joskus ostan sellaisen jos jostain saan priimakuntoisen. Pyöreälamppuiset ovat olleet ns. lähellä sydäntä. Cebarilla oikeastaan aloin vasta ajamaan, koska FZR oli niin huonossa hapessa, ettei viitsinyt millekään Suomen turneelle lähteä. Jarrulevyt oli kaikki liian ohkaseks kuluneet, renkaat kulmilla ja ketjuissa oli säätövarat menneet ajat sitten. Venakoppa vuosi hieman öljyä ja alakerta oli vissiin jossain vaiheessa vaihdettu kokonaan. Katteet oli paikattu jollain bitumilla takapuolelta ja öljyproppu tietenkin vedetty kierteiltä ja korvattu ylikoon pultilla ja jollain kellarivirityksellä. Noh, sainpahan omani siitä takaisin ja vähän päällekin vaihtoarvossa. Jälkeenpäin kun on vähän älyä kertynyt päähän niin ei sillä FZR:llä olisi pitänyt tielle lähteä ollenkaan. Huomasin esim. nuo jarruongelmat vasta kun rupesin katselemaan sitä puhtaaksi ja kasaan ennen vaihtoa.
Suzuki pv:llä, kuten varmaan moni muukin, ne on niitä unohtumattomia hetkiä kun ekan moottoroidun laitteensa saa.
Sittemmin piikki-ikä taisteltiin Suzuki Ts-x:n kanssa, kiva peli se oli toimiessaan sekin
Nyttemmin sit eka "oikea/iso" pyörä eli tuo 900 Suzukin RF, kivisesti meinaa tie lähteä tämän kanssa käyntiin, mut vika-osastohan on jossain ihan muualla kun tässä![]()
automaatti pappa tunturilla 7-vuotiaana, 12v sitten pv ja 14v 125rm, sen jälkeen ollut parisen kymmentä erillaista 2 pyörästä + mönkijöitä...
cbr600f2
Eka laite oli naapurin pojan Yamaha PW 50 "rossipyörä" joka sittemmin päätyi omaan talliin jossain 5-6 ikävuoden paikkeilla. siitä asti tallissa on ollu millon minkäkinäköstä laitosta.![]()
KivaTyöntääMettässä 990 SmR
Yamahaha WR200
Naapuri Jawa Six Days 350 vuonna -65. Olin silloin kymmenvuotias ja sain ajella moisella mahtavalla vehkeellä palkkioksi siitä, että pesin sen!! Kaveri joka sen omisti oli aika rohkea jätkä, kun autto mut ekan kerran satulaan ja ylipäätään antoi ajaa. Se oli huomannu, et mä osasin ajaa mopolla aika pirun hyvin, vaikka ite sanonki.
Siis yleisillä teillä vielä, tosin hiljaisilla.
Oi niitä aikoja.....![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Joskus 9-10 vuotiaana sain oman kawa kx-80 vuosimallia -80... Se oli sillon brutaali peli, pelkäsin niin saatanasti ajaa edes taloa ympäri, ja varmaan 300 ekaa lähtöyritystä päätty sammumiseen ennenku pääsin liikkeelle, kun ei ollu kytkin-kaasu- motoriikka ihan huippuluokkaa...![]()
Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?
ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02
Nyt: Cb seven fifty
Honda QR 50 oli eka kosketus moottoroituun kakspyöräseen. Ikää itsellä oli silloin 4v. Taitaa tuo QR olla ensimmäinen ja viimenen mopo, minkä uutena omistan. Tuosta sitten perus reitti krossin, mopon ja piikin kautta isoon kyykkyyn ja nykyiseen motoon.
YZF 750R -> SM 610 -> SMC 690 -> 250 TE -> CB 350 & GSX1300R
PV50 -> NSR125R -> CBR600 siinäpä ne 80-90 luvun kulkupelit jolla tuli aloiteltua "silloin joskus"
Serkkujen Monkeylla joskus 80-luvun lopulla. Sitten meni ajelu jäihin kunnes alkukesästä ajoin kortin ja hommasin nykyisen baijerilaisen.
R 1200R '08. ex R 1100RS '93
Joku helvetin automaatti Solifer oli eka mopo jolla harjottelin alaikäisenä ajaa. Sit ku täytin 15 ni tuli legendaarinen Suzuki PV vuosmallia -81. Piikki ikäsenä sit Yamaha RD 125 -86. Jonka jälkeen taukoa n.15 v ja nyt tänä kesänä sit hommasin tän sepelimyllyn.
Kawasaki ZX-10R -07