Mopolla ajoin eka kertaa.
Kevarilla.
Jollain isommalla, kerro millä.
Ensimmäinen moottorilla varustettu kaksipyöräiseni oli 14-vanhana Tunturi Tiger S, josta ei juuri hyvää sanottavaa ollut. Tehtaalla lienee sattunut valmistusvirhe, kun moottorissa luki Puch eikä totuudenmukainen PushTigerilla päristeltiin kunnes alle tuli piikkinen RD. Sittemmin mopot ovat kasvaneet yli kiloisiksi.
Motorcyclists are always ride on
Mopolla tuli päristeltyy vuoden verran, sen jälkee siirryttiin piikkiin sit pari vuotta taukoa ja nyt tuli hommailtua er-5![]()
Honda Monkey->Aprilia Europa 125 (täysteho niinkuin kaikki oli silloin vanhaan hyvään aikaan)->7v tauko->Yamaha FZS600->Suzuki DR-Z400SM.
Ensimmäisellä ja viimeisellä on ollut kaikkein hauskinta.
Keppivetoisella mopolla alkoi n. 5-6 vuotiaana, se vaihtui parin ajovuoden jälkeen 50cc yz;aan. sit PV ja 80cc YZ. 15 vuotiaana alle S1;nen. 16;sta kesäsenä sitten NSR;ä. ja nyt parin vuoden tauon(pakollisen) jälkeen on 600RF alla.![]()
Cagiva Raptor 1000
ekana oli pv sitten monkey sitte pv ja koko kasvoi tuli suzuki ts 125 sitte rg gamma 125 , tzr 125, honda cbr 600, yzf 1000r, ja kotiloita harva se vuosi vaihdeltiin, että semmosta.![]()
Emäntää voi kusettaa puhelimessa vaan koiraa ei!
Ikää 6 v ja eka mopo Fanticin automaatti trial. Siitä se sitten lähti. Nyt on tullut ajettua trialia 18 vuotta enkä siitä harrastuksesta luovu. Nyt alla 270 Gas Gas.
200cc+250cc
mopolla alottelin Honda monkey jonka jälkeen useampi vuosi taukoa. sen jälkeen gsx750f.....zx-9r.............![]()
kawasaki zx-10r
Eka kosketus 2-pyöräiseen tapahtu kun olin n. 10.v ja mopona lusi Honda Monkey. Pelkäsin kuollakseni, että se keulii yli kun vaihdan vaihdetta isompaan. (Johtui siitä kun olin nähnyt kun mopon omistaja repäs nokan ylös joka vaihteen vaihdon yhteydes...heh) *. No, sitten oli oman mopon vuoro jonka isukki osti ja merkkinä tietysti Solifer TS 50 S!! Parempaa peliä sai hakea...
ei paljon PV:t kiinnostanut. Se tietty viilattiin asiaan vihkiytyneen gurun käsien kautta ja kaikki mahdolliset kaasarit ja teharit testattiin. Guru kuoli moottoripyöräonnettomuudes vähän tän mopon virityksen jälkeen...
. *Paku työnti risteykses eteen ja BAM.
No nyt sit ajellaa kohta inssi ja sit baanalle...![]()
Se oli K 125 vuosimallia jotain 1939 - 1942 joskus vuonna 1954 tai 1955. Silloin ei kevareista puhuttu. Kaakkeja oli joitakin, tuskin kovin montaa mutta pärisihän se.
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
Enstemmäinen kosketus motorismin saloihin 11-vuotiaana rasavillityttönä johti ensiajolla siihen, että sain pitää pääsiäisestä alkaen 6 vkoa kipsejä molemmissa käsissä rystysistä kyynärtaipeisiin - serkkupojan viritetyllä kurapyörällä sänkipellolla ~30 m keulien 2,5 metriseen ojaan ja voltti fillarin kanssa...
Sit menikin 9 vuotta kaikkia moottoroituja kaksipyöräisiä pelätessä, kunnes liiallinen kiltteyteni vei mut myymään "virvokkeita" kotikerhoni meettiin - sitten takaritsille - muutama kesä takapenkillä ja kas hops kun unohtu pelot ja kortin sain 28.10.1999 eli nyt menee kuudes kesä itse sarvissa ja takapenkille ei ole paluuta.![]()
*s'on valuvika jos kypärä puristaa päätä*
Kolme kesää sitten hommasin ensimmäisen oman mopon 650 drag star. Sitä ennen tuli takapenkkiä kulutettua ja ajeltua kavereitten pyörillä kuka millonki uskalti pyöräsä kynsiini antaa.![]()
Yamaha DT 125...kesätienesteillä vanhempien hieman avustaessa ensimmäinen kakspyöränen sitten polku-sellasen. Tämä vuonna 1981.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Ruohonleikkuilla tienatulla Honda Monkeylla about v. 1989 (onkos siitä jo 16 vuotta?!?!)
- Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin -
*** Honda Monkey 125 ***
Eka kaksipyöräinen oli honda monkey, sit tuli kunnon TEHOPUTKI-raisuSit piikki jammu ja sen jälkeen isompaan
![]()
elämä on yllätyksiä täynnä, aamulla on krapula!
Juu, tais alkaa n. -83 *9-vuotiaana vanhoilla solifereilla ja sit pari PV:tä (ja siihen aikaan pakolliset 80 cc). No kevarikorttihan siinä rytäkässä siirtyja kakspyöräset jäi joksikin aikaa, mitä nyt välillä kävin jotain crossinopoa kokeileen. Nyt sit A. ollu kortissa 3-kesää ja toinen nopo menossa (750 Kawa) ja nyt kyllä ajetaan vielä siinäkin vaiheessa, kun on siirtynyt harpun soittajien klubiin.
![]()
![]()
Tais olla back in -89 kun nykyisen pärrän kimppaomistajalla oli 80cc kawa crossi. Sillä vedettiin radanvarressa mettässä. "Uskälsitsä pistää jo kakkosta?!!" Siitä ehkä vuosi niin mulla oli suzuki pv. Sit piti saada joku mikä kulkee ja metelöi niin vanha piikkinen RM "radanvarsi käyttöön". Sitten jaksoin vihdoin ajaa piikki-tsetin loppuun ja MTX alle. Maailmankaikkeuden järkyttävimmät jarrut ja alusta muuten.
Täysi-ikä. MTX vaihtoon ja kotilo alle. 1v vierähtää. Hermot. Piikkinen RM ja pakulla montuille käymään silloin tällöin. Muijafrendejä, työelämä, bissee. RM myyntiin ja tuoreempaa kotiloa alle. Aikaa ja kotiloita kuluu. Lähes kymmenen vuotta ja 20kg vanhempana ostamme muoviluodin kimpassa. Just sen näkösen vihreen race-lookin mitä silloin skidinä nähtiin jollain isoilla pojilla. Elämä on mukavaa. On pöristely vaan edelleenkin ihan hel***in siisti ja vapauttava harrastus!
<p>MT09, RX125, pirkcafe</p>
Isoveljen Tunturillahan tämä homma alettiin. Sitten siihen piti laittaa pikkasen isompaa pyttyä ja kappas kohtahan se jättikin jo kevarit jälkeensä. Sitten heti piikki alle kun vain mahdollista ja sitten pari 500 kawaa ja nyt 750 Suzuki ja edelleen tavoitteena ZZR-1200.
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Joskus muinoin 16-kesäisenä pyysin äidiltä lupaa kevarikorttiin ja kevariin. Äitee ilmoitti, jotta ostaa mulle mopon.Minä puolestani ilmoitin, että ajan mieluummin polkupyörällä. Tästä jäi herkkään lapsenmieleeni ikuinen trauma ja kun mahdollisuus tarjoutui, aloitin harrastuksen vuosia myöhemmin Honda CB500 Fourilla, vm. 1973. Sillä on sen jälkeen tullut taitettua muutamakin tuhat mailia.
Joskus nassikkana sain Yamahan 60-kuutioisen crossin.. siittä se sitten läks..
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Ei aiempia mopoja. Joskus melkein 15v sitten jonkun mopolla vähän päristänyt.
Nyt on tuolla 750 giksulla reilu 10tkm takana. Mukaan mahtuu hieman laajempi huoltokatkos kun kävin vähän radan ulkopuolellakin.
Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
Kavereiden mopoilla, 60cc pappatunalla, 80 ja 125 enskalla kokeilin ensin ja sitten paria 600:sta vuokrasin....... nyt vihdoinkin oma "iso" pyörä suzuki sv650s![]()
Papitsulla ajelin eka kertaa joskus 10 vuotiaasta sinne 13 kunnes sain ihan ikioman Tunturi Tigerin.
Keltainen vauhtihirmu jota ei voinut myydä eteenpäin lauseella "tytöllä ollut". Sen verta sen kanssa metsissä ryynäsin...![]()
Kahden Jammun Emo
Niin Yamahan Thundercatilla ajelen noin 40000 km tullut ajetttua tuolla. Vuosimallilla 1998, ens kesäksi R1 hankinnassa.![]()
Se liikkuu sittenkin!
s'oli pappatuntsa, 'bout -62, ja mettässä, kun ikää ei vielä ollu tarpeeks *yleisillä teillä
*sit kevarikamaa, ja niitten jälkeen "pitkä kuiva kausi" *
Lopulta näin "ukkomiehenä" oon päässy jo ison-Ninjan selkään **(ensteks tosin 8 vuotta/60,000 km sen iso-äiteellä *
)
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Taisi olla Raisu 50 cc vm -80 ja kaikki mahdolliset virit tehty
![]()
Jänis kaatui kesken lennon, mutta pääsi kuitenkin jatkamaan mopolla matkaansa...
Mopolla alotin... Vanhalla kunnon Honda monkeylla, jota tietysti piti sitte vähän viritellä...Sen jälkeen vaihtu piikkiin ja isompaa...jne.
Prätkä tykkää, kun sillä ajaa.
Tien näyttäjänä toimi joskus 8-10vuotiaana isoveljen puolautomaattinen honda monkey. 15vuotiaana sitä sitten viisastui ja osti suzuki pv jolla tuli terrorisoitua kyläraittia kolme vuotta.Kevari jäi välistä.Nyt tallissa on suzuki dr.
Kortti on TOIVOTTAVASTI huomenna lompsassa! *![]()
-Enduro se olla pitää-
joskus pikkukölvinä 60-luvun pappatunska, sillä.
eka "iso" mopo -92 samanvuotinen K75 bemari.. siitä sitte yhtämittaa nykyhetkeen, mopot vaan vaihtuu![]()