Mopolla ajoin eka kertaa.
Kevarilla.
Jollain isommalla, kerro millä.
Tunturi supersportin sain kun olin muistaakseni 13v.
Lopulta ennnenkuin olin laillisessa mopoiässä viritin ja bobberoin sen hahhaajust pari päivää sitten tuli mieleen tää. Penkin tein vanerinpalasta, patjan palasta ja tekonahkasta. Teknisen tunnilla tein "tehoputken"
Mattamustaks maalasin.
Mikään ei oo siis muuttunu. Kuutioita vaan vähän enmmän. Ei ees paljoo....
You make me sick i make music
Øglaend vm. 1967.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
suska pv50 ja vähän mikunin 18 + 70 viilattu läppäpytty tais olla viimenen.
Vakiona ostin ja myin, mut tässä välissä viritykset on jo kenties rikosoikeudellisesti
vanhentunu,eli viritetynä kulki vi..sti.
Ja kukkistädeille, en kannata tai suosittele oman menopelin suorituskyvyn mittaamista,
voipi kumi puhjeta tai "kaasari" pettää ja sitten se on lannisin tilaus![]()
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Omaa mopoa tai moottoripyörää ei ole ollut koskaan aiemmin. Keski-iän kriisissä moottoripyöräily on uusi harrastus ja ensimmäinen oma pyörä tulossa - Duke 790. Eikä tule jäämään myöskään viimeiseksi pyöräksi.
Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
Pikkuserkun Tunturi Sportilla joskus 70-luvun puolivälin jälkeen. Sain sen pysähtymään kyläkaupan pyörätelineeseen pahki ajamalla![]()
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Helkama Mini http://www.tpm.fi/index.php?productID=789
Oli varmaan ainakin yhtä rujossa kunnossa kun toi linkin takana oleva.
Ite piti isän avustuksella värkkäilla ajokuntoon![]()
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Ihan junnuna yamahan 80cc rossipyörällä. Oli mahtava vehje.
V4 Tuono
Taisi olla 73-mallinen tunturi sport puhallinmoottorilla siinä 79-80 nurkissa.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
1993 vuosimallin Kawasaki ZXR400 hieman "paranneltuna"
![]()
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Kaikenlaisilla mopon rämillä, alaikäisenä....
15-vuotiaana sitten uusi oma kullankeltainen Solifer 4-speed, jota myös viriteltiin....
-Kestävä vehje, pikkuveljetkin myöhemmin ajoivat sillä, myivät sen tiedä jos on vielä liikenteessä...?![]()
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Myytävää; <strong>https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912</strong>
Meikäläinen ei koskaan nuorempana omistanut edes mopoa, pari kertaa kavereiden kulkupeleillä ajelin. Parikymppisenä sitten hurahdin fillareihin ja lähes neljäkymmentä vuotta ja yli satatuhatta kilometriä meni niiden, lähinnä kilpafillarin selässä.
Alle kuusikymppisenä sitten tuli mootoroitu kaksipyöräinen kuvaan. Ensin ostin Piaggion 250:n maxiskootterin ajelin sillä neljä kautta ja kun sain siitä vaihdossa hyvän korvauksen, niin se vaihtui Hondan Deauvilleen. Kun se kaupasta hain, niin ensimmäisen kerran elämässäni hyppäsin vaihdepolkimella varustetun pyörän päälle. Oli se melkoinen seikkailu ajaa se noin 170 km kotiin, jännitti vallan p....sti. Deauvillessa on nyt lähes 50 tkm mittarissa ja alkaa olla pyörän hallinta oikealla tasolla.
Ei ollu mopo eikä kevari, vaan Yamahan pw 80 harjoitus crossipyörä. Siitä sitten motocrossin merkeissä: yz 80, 2kpl kx 80 , kx 125, joku -90 luvun alun 125 enduro ktm, mopoina Honda monkey ja Helkama raisu,kadulle: kmx 125, kdx 125 sitten n.20 vuotta ilman pyörää kunnes vuonna 2011 ktm 690 SM ja nyt kolmatta vuotta Buell xb12 Ss.
Buell xb12Ss
Honda monkey moottori ajoneuvolla aloiteltiin vuonna1984 ja heti perään 2014 zx9r. Nyt jo tekis mieli vaihtaa pyörää, on se ihmismieli malttamaton.
Ei taidolla vaan tuurilla.
Isäukolla oli Jupiter Swing, sitä veljen kanssa
"lainailtiin" aina silloin tällöin. Oman mopon
ostin 1978, Pyrkijä DKW:n koneella, on mulla
vieläkin.
-eeko
A kortti tuli ajokortin mukana. Pari kevättä olen pyörää kattonut ja 2018 melkeen ostin 600 Hondan shadown. Tänä keväänä kävin kattomassa yhtä sporsteria ja yks 600 Shadow oli kans kiikarissa. Kaveri puolipakolla houkutti Honda VF750 ostoon ja sen ostinkin. Nyt on takana reilu 2000 km ja olen kyllä enemmän kun tyytyväinen tuohon pyörään. Minusta on helppo ajaa eikä jää jalkoihin. Tuossa on mulle pyörää pitkäksi aikaa. Se on oikein siisti. Tosin kun rakentelu kiinnostaa meinasin ensi talvena vähän purkaa ja maalata kun siinä on pari pientä ruostepistettä. Samalla vois vaihtaa kuluvia osia.
Honda VF750C
Ensimmäinen oma menopeli, mutta olihan noilla kaikenlaisilla lainavehkeillä treenailtu jo viitisen vuotta. Veljen Suzuki T250J:llä oli nopeampi käydä tuohon aikaan koulussa kun veli oli intissä ja silmä vältti, korttia ei onneksi kyselty. Sammutusnappula ja mikäs muu kytkin siinä samassa olikaan, valokatkaisin?, on näemmä siirtynyt jo järkevämmälle puolelle, mutta kytkinvaijeri menee tässä vielä alkuperäistä reittiä pitkin eli tuli turhan jyrkkä mutka. Kohta se siirtyi kulkemaan soljuvampaa reittiä toiselta puolen mopedia: https://aijaa.com/kqcFk7
Serkun mopolla joskus 7v opettelin ajamaan.
Oma kilvetön mopo joskus 10v iässä (polkimet ja keinuhaarukka oli, merkiä en muista).
Ajoin, en omistanut: Honda CL70, Suzuki 125 enduro, Suzuki RG125, Honda MTX125, Suzuki RG250
15v iässä Tunturi SuperSport.
16V iässä Yamaha RD125LC.
Honda CB125TD.
N vuotta pyörättä.
Yamaha XJ600N
BMW K100RS
BMW F650
Honda CBR1000F
BMW R1100RS
K750
Suzuki GS500 (vaimolle)
Yamaha XV250 (vaimolle)
Moto Guzzi V11
Honda GL1500
Husqvarna TE250
Suzuki M1800R
Honda CBF600N
Honda CB500F (tytölle)
Kawasaki VN900
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Yamaha Thundercat. Vuonna 2009.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vuonna -91 syksyllä tuli uusi Suzuki S1 mopo saatua käsiin isovanhempien suosiollisella avustuksella. Ja seuraavana keväänä huhtikuussa kun olin täyttänyt 15 ajoin sillä ensimmäisen kerran maantiellä, kertaakaan en alaikäisenä ajanut kuin metsäpoluilla kotinurkissa. Traktorilla kyllä tuli kortitta ajeltua kun mielestäni työnteko oli lakisäädöksiä arvokkaampaa, mutta mopolla en tielle lähtenyt, sen verran vellihousu olin jo silloin nykytilanteesta puhumattakaan. Mopohan on edelleen tallissa 4200km mittarissa ja melko hyvässä ryhdissä mutta pitäisi kyllä kunnostaa, monellako muuten on tallessa oma vanha mopo? Ja nyt tänä vuonna tuli heti perään hommattua pyöräkortti ja allekirjoituksen ajopelit. Välissä ajeltu Honda XR 80:llä, Kawasaki KX125:lla ja piti kevarikortti hommata aikanaan ja koneremontoin perusteellisesti kiinnileikanneen Kawasaki AR125:n mutta se tuli myytyä kunnostuksen jälkeen eikä korttia hommattua.
Born to be middle aged.
Vielä noista muinaismuistoista. Pappatunturiaikaan sai vielä päästellä menemään ilman pottaa tukka putkella ja olihan se villimpää ja vapaampaa eihän siitä pääse mihinkään ja potan päähän laitto olisi ollut jotain aivan liian lällärihommaa ainakin mopohommissa, pipo riitti talvella ja tarvittaessa päätä ylös. Seuraavana kesänä alle tuli TS Suzuki 125 ja samalla avo Nawa päähän. Paras tunne mopoilun saralta kautta aikain on kun noihin aikoihin pääsi testaamaan 360 cc krossi CZ:taa, pehmeällä soramontulla tyhjeni takki turhan vikkelästi mutta soratiellä oli hieno päästellä ja vääntöä oli. Kauhein hetki oli kun serkku ajoi minun piikki TS:ää ja istuin takana. Tietyssä kohtaa jalkakäytävällä paukutin olalle, että pysäytä perkele, mutta serkku tulkitsi että laita hanaa! Pari päivää aiemmin siinä oli monta metriä syvä kaivanto joka oli onneksi täytetty.
No, se ensimmäinen kontakti moottoripyöriin tuli vuonna miekka ja kilpi silloin uuden ( kaverini omistaman) kawa GPZ900R sarvissa, ainoa selvä hakeen abiko liittimiä huoltikselta ja ainoa väline jonka sai pihasta ulos. Sen jälkeen pitkä odotus (välissä pari vuokra pyörää ajoittain) sitten eka oma Ducati. Kyll se siitä sitten.
748 02, 748R 02
Tunturi Sport -73, samaa vuosimallia itseni kanssa, oli ensimmäinen oma kulkupeli ja taisi olla jopa eka millä ajelin. Oli kovakuntoinen laite kaikin puolin ja täysin virittämätön. Kunpa olisi tajunnut sen pitää...
Sitten tuli elähtänyt Honda Monkey, vuosimallia en muista. Sitä piti jo viritellä ja kulkihan se aivan liikaa esim. jarruihinsa verraten. Huh helvata, on sitä vaan ollut hullun tuuria...
Pitkän tauon jälkeen tuli palasina muutamassa pahvilaatikossa Solifer Export -62 jonka rakentelin uuteen uskoon. Se on jäänyt enemmän vain tallinperälle näyttämään hyvältä silmään.
Muutama vuosi sitten ostin hetken mielijohteesta moposkootterin ja siitä se joku kipinä taisi syttyä.
Ajoin pyöräkortin 40+ iällä ja ostin ensipyöräksi ison customin. Sillä pari kautta ja alkoi tehdä mieli sorateille.
Vanha enduro alle vähän koemielessä ja tuli Ahaa-elämys - oma pyörätyyppi oli löytynyt!
Nyt kaksi kautta vähän uudemmalla matkaenskalla takana ja meno maistuu edelleen.
EMW R 35, 1950, oli siinä rajoilla kumpi oli EMW vai BMW. Ai niin ja silloin elettiin vuotta 1967. Sitä ennen Tunturi Sport ja Jupiter, Rabeneick mopo, pari Pappa malliakin mahtuu mukaan, niitä peltisiä ja pienellä takavalolla. Siitäpä se on jatkunut tänne asti. Uuteen ei ole varaa, vanhoja joutuu tallissa pitämään.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
2005 sain Aprilia SR 50 Ditech GT sillä tuli ajettua pari vuotta, minkä se kesti sillä rälläämisellä, sitten se jäi vuosiksi tallin perälle ja oiskohan ollu 2014 se vietiin nyrkkipajalle "halpaan hoitoon" johon se taas unohtui vuodeksi pariksi, lopulta kunnes isä kuoli oli pakko hakea se pois, ajatuksena oli että ajan sen Oulusta Helsinkiin, mutta onneksi sain sen pakettiautolla Tampereelle josta ajattelin ajaa sen Helsinkiin, noooo se kesti Janakkalaan asti jossa se viimeisen kerran hyrähti ja paukahti, liftaus kotiin ja mopo myyntiin, osiksi Tallinnaan lähti, satasella ja pullolla giniä ja amarettoa. What a Deal! Nyt sitten viime kesänä (tälläkin foorumilla 7 vuoden hillumisen jälkeen) sain hankittua sen ensimmäisen moottoripyörän, nyt tallissa nököttää XJR 1300 ✌️
Tattista
80 luvun alkupuolella -73 100 kuutioisella kawalla. Ikää oli 14 vuotta, ja yleisillä teillä tietenkin
Äiti kielti ajot joten laitoin kawan koneen sm -77 solikan runkoon ja mopolla sain ajella, äiti ei älynnyt moottorin vaihtoa![]()
Aloitin jouluna 2015 hankkimalla kymmenisen vuotta haluamani Suzuki Savagen, joka vaati "pientä laittoa". No ei tullut kuntoon sen talven aikana(eikä vielä seuraavanakaan) ja kortinkin sai jo seuraavassa toukokuussa, joten piti sitten ostaa samalla 900 euron hinnalla ehjä ER-5. Sillähän opetteli varsin tyytyväisenä ja ekaksi pyöräksi sen saman kesän lopussa myinkin, parista paikallaan kaadosta huolimatta ilman isompia tappioita.
Savagekin oli tosi hyvä tutustuttamaan uuteen harrastukseen, oppihan siinä aika paljon kun nosteli konetta rungosta pois ja takaisin ja pisti yläkerran osiksi useampaankin otteeseen ennen kuin tajusi ongelman vaativan lohkon halkaisua![]()
Lajin halpuus viehättää.