Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
    Vajaan kahden viikon päästä on tiedossa reissu Saksaan.

Paluumatkalla lastataan K1200RS laivaan ja joudutaan sitomaan liinoilla kaatumisen estämiseksi.
    Antakaa nyt hyvät MP kaverit vinkkejä kuinka kiinnitys onnistuu tukevasti niin, ettei katteet vaurioidu.
    Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,

Periaatteessa se on laivaväen murheita mutta käytännössä pyörä on viisainta sitoa itse vaurioiden välttämiseksi. Laivan henkilökunta vetää liinan helposti esim. satulan yli ja siihen jääkin sitten lopulliset jäljet.

Olen sitonut samanmoisen pyörän laivoilla ja pakettiautossakin vähän tilanteen mukaan.
    Jos lattiassa on kiinnikkeet ja hyviä liinoja käytössä niin eipä tuossa mitään ihmeellistä ole mutta aika vaikea sitä on muistaa ja vallankin neuvoa...
    Yleensä sivutuelle ja vaihde päälle, joskus olen sitonut myös jarrukahvan. Kiiloja voi käyttää liikkumisen estämiseksi.
    Etummaisen liinan saa vedettyä siitä ohjaustangon seutuvilta mutta väliin kannattanee laittaa jotain pehmustetta, ettei katteeseen tule jälkiä.
    Takemman liinan / liinat jostain sieltä takajalkatappien luota, en muista millään. Viimeksi pakussa kuljettaessa taisin sitoa perätelineestä. Satulankin voi tietysti irrottaa ja vetää sieltä kautta.
    Tuskinpa tuota kannattaa sen enempää miettiä. Siinä laivan lähtöä odotellessa on taatusti aikaa suunnitella kiinnitystä..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Tuossahan tuli nippu hyviä ohjeita. Kannattaa kuitenkin ottaa omat liinat mukaan. Ainakin viime kesänä oli finnjetin kiinnitys värkit suhteellisen surkeita. Itse vedin liinan penkin alta, jolla puristin jouset "kasaan" ja laivayhtiön kumipalikoilla estin edestakaisen liikkeen. Hyvin oli pysynyt mopo paikoillaan, mutta oli saanut kuljetuksen aikana hydrauliöljy kasteen.
    Kannattaa ostaa 4kpl kiristysliinoja, ettei tarvi laivalla taistella liinoista.
    4:lla liinalla saa helposti kiinni.
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
    Mä olen aina ihmetellyt tätä pyörän sitomisjuttua. Onko se todella tarpeen? Tietääkö joku ihan oikeesti, että pyörä olisi kaatunut matkustajalaivassa?
    Olen tehnyt reissuja ulkomaille lähes vuosittain vuodesta 1983 enkä ikinä ole pyörää sitonut millään tavalla. Keskituelle ja kiila pyörän eteen. Ja hyvin on pysynyt. '91 mentiin Göteborgista Newcastleen ja sillä reissulla pyörä oli sidottu, mutta sen teki laivan henkilökunta. Itse sitä ei saanut edes tehdä. Ja hyvä niin. Ikinä en ole sellaista kyytiä laivalla kokenut!
    Mutta takaisin aiheeseen. Jos pyörän nostaa keskituelle, niin eteenpäinhän on ainoa suunta mihin se voi liikkua. Mutta kiila (tai kaksi) varmaan pitää sen paikallaan. Jos merenkäynti on niin kova, että tuollainen 300+ kiloinen mötikkä kaatuu SIVULLE, niin kyllä silloin on jo kippokin nurin! Siinä ei enää naarmut katteessa ole ainoa huoli....
    Tosin täytyy myöntää, että viimeisin ostos (R1100RT) on tässä suhteessa täysin erilainen edeltäjäänsä (K75) verrattuna. Seiskavitonen oli keskituella tukevasti paino etupyörällä. Boxeri tuntuu olevan kuin keinutuoli. Mutta kun heinäkuussa otetaan suunta kohti Arnhemia ja FIMiä, niin kyllä ajattelin silloinkin kiiloilla pärjätä. Tosin ainahan muutama liinakin on mukana.
    Sivutuen käytön lopetin Italiassa 80-luvulla kun keppi-Suzukin sivutuki meni kuumuudessa asfaltin läpi....
    Sama vika. Ihmetellyt olen, mutta aina köyttänyt. Jotenkin sitä nukkuu kyllä paremmin. Mielikuva aamulla autokannella odottavasta kyljellään makaavasta pyörästä, josta on nesteet pitkin kantta, akku ja katteet hajalla tärvelee jotenkin lomatunnelman. Saattaisi hieman v...tuttaa moista tuupata ulos lautasta.. Panee sitomaan..
    <p>2002-2014</p>
    Nyt kun Goslarissa tätä vastausta väsäilen, niin täytyy tunnustaa, että sidonta jäi Suomen ja Ruåtsin välillä minimaaliseksi. Kun pyörän ajaa etupyörä laitaa vasten, niin keskijalalla seisova pyörä ei kaadu kuin mahdollisessa myrskyssä. Laivan sivuttaisen keinumisen hoitaa kiilat.
    Saas nähdä kuinka päästään Rostockista Hankoon. Aion pärjätä samoilla eväillä, jollei laivan henkilökunta puutu asiaan.
    Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,

Pyörä sivutuelle ja liina satulan yli. Liinan alle AJOHANSKAT, niin ei tule jälkiä satulaan. Hyvin on pysynyt
    Itse saan ainakin mielenrauhan baaripöydässä istuessa, kun tiedän, että pyörä on sidottu hyvin. Käytännössä pyörä ei varmaan kaatuisi ainakaan sivusuunnassa kuin siinä pahimmassa onnetomuudessa, kun laivakin jo kyntää pohjamutia. Ainakin oma pyöräni on pitkittäissuunnassa hyvin epävakaa keskituella seisoessa, ja siksi sitominen on mielestäni tarpeen.

Toisaalta kannattaa muistaa, että etenkin laivan peräosassa on jokseenkin kova tärinä laivan potkureista johtuen, joten keskituella seisoessaan pyörä saattanee hieman tärinästä johtuen liikkua.

Pyörän vedän kiinni yleensä kahdella liinalla, tangosta, ja jostain takimmaisten jalkatappien kohdalta pyörän molemmille puolille kiinni - etummainen liina etuviistoon, ja takimmainen takaviistoon.

Hätävarjelun liiottelua? No, onpahan pysynyt pystyssä, vaikka kova merenkäynti vei kerran unet lähes kokonaan Välimerellä. Jokainen tietty taaplaa tavallaan.
    Hyvä konsti on: kaksi remmiä, toinen keskituelta etupyörään ja toisella sidotaan käsijarrukahva. - toimii kunnes laiva kaatuu.
    Ainakin Tallinnan katamaraaneilla seilatessa fillari on varmasti kumossa ellei ole sidottu. Minäkin suosittelen satuan irrotusta ja sitten liina sivutuella olevan pyörän yli, vaihde päällä tietysti.
    Kerran on mennyt Viikingillä nurin kun en sitonut Laivan vakuutus maksoi nurinan jälkeen. Laivahan on vastuussa kuljettamastaan tavarasta.
    Nykyään pyörä on poikittain menosuuntaan nähden, sivutuella,vaihde päälle ja etupyörä ohjauslukossa seinää vasten ja remmi sivutuen puolella rungosta kinni. Suomen ja Ruotsin välillä moottoripyörille annetaan aivan ala-arvoiset paikat ylityksen ajaksi kaikenmaailman romujen ja irtoroinan keskellä. Ruotsi- Tanska ja Tanska- Saksa väleillä on esimerkillisesti, vain pyörille tarkoitetut paikat sidontaliinoineen ja ohjeineen ja yleensä aina pyörät ensimmäisenä laivaan ja ensimmäisenä laivasta ulos.
    Kumminkin
    Hei, kerropas lisää tuosta tukholman liikenteestä.
    Olen meinaan piakkoin (22.8.) lähdössä Turusta Tukholmaan.
    Eli mihin kannattaa varautua, kantsisko käydä kipinkapin ostamasssa kiinnitysliinat?
    Laiva on Silja Line.

Superfastilla olen kulkenut monasti eikä ole tarttenut liinoja roudata mukana.
    --
    BMW R1200ST 2006
    Osta pari hihnaa , en reissaa Ruotsinlautalla ilman niitä.

Silja/Viking :llä voivat tulla pyydettäessä tarjoamaan paria rasvaista köydenpätkää tai parin kilon koukulla varustettua hihnanpätkää.
    Älä usko rahtaajan vakuuttelua että kyyyllähän se siinä hyvin pysyyi ja eikä kiinnitystä tarvitse.
    Älä välttämättä suostu siihen että viet pyöräsi johonkin tynnyreiden väliin tai liian lähelle toista pyörää. Olen nähnyt parin hollantilaispyörän tällaisen dominonappula efektin jälkeen.

Vaikka ruotsinlautat eivät olekkaa mitään pikkukippoja ne voi silti heilahtaa normaalikelissä sivuttain käännöksissä mutta kunnon myräkän aikana tulee myös pitkittäinen keinunta mukaan.
    Siellä voi olla myös jossain nurkassa autojen pyörien alle tarkoitettuja kumikiiloja joita voi laittaa pyörien alle.

Kaikki yllämainittu ja edellisessä viestissäni olevat asiat voi vaikuttaa hätävarjelun liioittelulta mutta mikään ei ota päähän enemmän kuin se että matka keskeytyy heti alkuun siihen että etujarrukahva on poikki ja katteet kasassa. Vaikka vakuutusyhtiö sen maksaakin niin aina se osien odottelu on ajokaudesta pois.

Hyvää matkaa
    Kumminkin
    Lainaa (jysky @ Touko. 19 2004,07:35) kirjoitti
    Mä olen aina ihmetellyt tätä pyörän sitomisjuttua. Onko se todella tarpeen? Tietääkö joku ihan oikeesti, että pyörä olisi kaatunut matkustajalaivassa?
    On nähty. Kesällä ´92 Tukholmasta Turkuun oli laivalla ruotsalaisia koptereita puolenkymmentä sitomatta ja aamulla oli kolme nurin. Pyörien päällä oli ollut kaikenlaisia tekstiilejä ja kypäröitä ja ne olivat paskasella lattialla sitten sikin sokin. Kaunista... Oma pyörä oli tuolloinkin sidottu. En enää muista oliko merenkäynti ollut kova vai oliko kaatumisiin mahdollisesti joku muu syy...
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Jeps, terveisiä Tukholmasta.

Siljan laivalle otettiin motskarit vasta aivan viimeiseksi, 5min ennenkuin laiva irtautui satamasta. Edes lyhyt mutta rankka sadekuuro ei saanut laivan henkilökuntaa heltymään sisään pääsemiseksi. Jopa autot, jotka tulivat 45min myöhässä satamaan, pääsivät ennen meitä.

Mulla oli sidontaliinat mukana, mutta eipä sitä pyörää saanut mihinkään kiinni. Tasan kaksi onnellista saivat pyörän paikkaan, jossa mopon sai sidottua kiinni.

En ole ikinä nukkunut noin huonosti, kun nukuin tuon yön .

Onneksi aamulla Tukholman päässä pahimmat ajatukseni eivät toteutuneet, vaan pyörät (oma ja viereiset) oli pysyneet paikoillaan .

Mutta vaikka paluumatka menisi yhtä hyvin tai paremmin, niin sen kyllä sanon että Siljalla en kyllä enää matkusta . Ainakaan ennenkuin olen kokeillut kaikkia muita.

T: Ari & RT
    --
    BMW R1200ST 2006
    Kolme kiilaa riittää, jos ei liinoja saa kiinni/ole saatavilla.
    Pyörään vaihde päälle, sivutuelle, yksi kiila etupyörän eteen - toinen takapyörän taakse. Ja se kolmas sivuseisontatuen vastakkaiselle puolelle koneen, rungon, pakoputken tai jonkin muun? alle kiilaamaan, ettei pyörä pääse "nousemaan" pois sivuseisontatuelta.
    Näin kulki Siljalla ainakin -04-malliset Bemu LT, Honda Pan European ja Yammu FJR ja superfastilla pari kwaak zx6r:ää - ja pystyssä.
    Mutta, eihän vara venettä kaada - eihän...
  18.  
    Lainaa (jysky @ Touko. 19 2004,07:35) kirjoitti
    Jos merenkäynti on niin kova, että tuollainen 300+ kiloinen mötikkä kaatuu SIVULLE, niin kyllä silloin on jo kippokin nurin! Siinä ei enää naarmut katteessa ole ainoa huoli....
    Näin merimiehenä tässä kohtaan oli pakko revetä totaalisesti. * Kylläpä se on vaan niin että kelin sattuessa irtoaa KAIKKI mitä ei ole huolella surrattu ja monesti ei se surraaminenkaan riitä. Laiva kun liikkuu kovassa kelissä niin moneen suuntaan ja jumalattomilla voimilla. Aina merelle lähtiessä on varauduttava paskimpaan mahdolliseen keliin!!!Yleensä ne ongelmat laivalla alkaa juuri siitä, kun lasti pääsee liikkumaan...Sen jälkeen onkin se OIKEA vaaratilanne. Mikäli lasti on asianmukaisesti surrattu, kestää se "kippoki" pystyssä uskomatonta keikutusta!!! *

Itse en ainakaan mielelläni menisi myrskyssä tarkisteleen surrauksia autokannelle, jossa lentelee irtonaisia moottoripyöriä. Eli vaikkei surraukset pitäisikään sitä malmikasaa pystyssä niin pysyypähän paikallaan eikä näin riko muita paikkoja.

It´s better to die on your feet than live on your knees...