Te jotka olette noita Goodridgen letkuja hommailleet, tuliko paketin mukana uudet kiinnikkeet ja tiivisteet?
Omassa paketissa ei tullut joten otin jo yhteyttä ostoliikkeeseen joka rupesi selvittämään asiaa maahantuojan kanssa. Maahantuoja ensimielipide oli että eivät anna mukana ellei pakollista tarvetta ole. Lupasivat kuitenkin tutkia vielä muita vastaavia paketteja että olisiko niissä mukana.
Enivei, oma pyörä kun on Kawasaki Z750 niin mitä luulette sopivatko ne vanhat ruuvit uusiin letkuihin ja mistäs saisi uusia kupariprikkoja kun vanhoja ei saane käyttää? Mistä vain huoltavasta mp-liikkeestä luultavasti?
SuperDuke 2011.
Käyhän ne ilman muuta, mikäli et ole muuttanut systeemiä 2-2, jolloin tarviit tupla-banjopultin yläpäähän.. Prikkoja saat myös kaikista hydrauliikka-alan liikkeistä..(GoA @ Maalis. 26 2009,19:39) kirjoitti
Kyselin tuolla toisessa ketjussa kawan banjojen kierteitä. Eli onko ne M10x1, vai M10X1,25. Josko tässä ketjussa tärppää??![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
M10X1,25(Elmeri H. @ Maalis. 26 2009,19:50) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
kannattaako tässä säästää? sanosin että nappaa jarrut irti ja vie ne huoltoon. siellä voi sitten katsella miten se homma tapahtuu ja millä työkaluilla. jos säätäjä-ässäksi haluat niin hanki complete overhaul manual tai jotain, tosin että niissäkin tämä homma taitaa olla only for professionals.(NinjaSamu @ Maalis. 22 2009,11:45) kirjoitti
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Säästää? Ei tuo nyt ole niin ihmeellinen homma. Jos satulat joutuu irroittamaan niin samoilla lämpösillä voi niitä hieman kauemminkin ihmetellä.(rottis @ Maalis. 29 2009,18:44) kirjoitti
Aikalailla kannesta kanteen on tullut luettua noita Haynesin manuskoja, ja ainoa homma, missä varoitetaan erikseen vaikeudesta ja kehotetaan viemään huollettavaksi on venttiiliremontti.
No ei se mitään rakettitiedettä sentään ole! Hiukka tervettä maalaisjärkeä ja uskallusta soveltaa niin homma hoituu(NinjaSamu @ Maalis. 22 2009,11:45) kirjoitti
1. Satula irti pyörästä, palat pois ja jätä satula roikkumaan jarruletkuihin
2. pumppaa männät ulos jarrukahvalla ja PLOP! kohta ne on pihalla. Nestettä toki tulee tässä vaiheessa aika runsaasti, joten vati alle tms. ja pyyhi roiskeet heti, sillä esim. maalipinta ei ihan hirveästi jarrunesteestä tykkää
3. Irroita se jarruletkukin että pääset työstämään satuloita helpommin
Jarruletkun irroitettu pää kannattaa nostaa sen verran ylös ettei sieltä ihan hirveästi nesteitä valu. Sitten vain putsaten ja puunaten satulat kondikseen, mäntien pinnat kirkkaiksi jne. ja eikun kasaamaan
1. Öljyä kevyesti CRC:llä tms. yleisöljyllä mäntien pinnat ja sylinterin kumitiivisteet
2. Liu'uta männän varovasti takaisin sylintereihinsä
3. Puristele männät pohjaan
Nyt enää palat satuloihin, satulat takaisin pyörään ja ilmaus:
1. Injektioruiskulla sylinterit piripintaan (ei pakollista, mutta helpottaa ilmausta)
2. Jarruletku kiinni
3. Ilmausruuvi silleen hitusen raolleen että pitää hiukka painetta, mutta ei ole tiivis
4. Letku ilmausnippaan ja letkun pää ylös s.e. nipasta tulevat ilmakuplat pääsee nousemaan letkua pitkin
5. Nestesäiliön korkki auki, uutta nestettä täyteen ja kansi hollilleen
6. Rumputat kahvasta niin maan vimmatusti ja nipasta tulee nestettä lähes vaahtona
7. Jatkat pumppaamista kunnes letkuun ei tule kuin kirkasta, uutta nestettä vailla ilmakuplia. Vahdi kuitenkin aina välillä ettei neste pääse loppuman säiliöstä kesken
8. Ilmanippakiinni ja done!
No, kuulostiko vaikealtaJa muista että aina jarruhuoltojen jälkeen tulee noita jarruja kokeilla ihan paikallaan tai mopoa työntäen. Saattaa meinaan pari ekaa pumppausta kahva pohjata kun palat eivät ole vielä asettuneet kohilleen ja liikenteessähän tuo olisi todella vaarallinen tilanne
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mielestäni kannattaa mieluummin käyttää edelleen niitä rauhallisia liikkeitä.kirjoitti
Kun täytät järjestelmän, on jarrunestesäiliöt laitettava johonkin tukevasti kiinni ja oikeinpäin, etteivät pääse hörppäämään ilmaa järjestelmään ja mieluiten tietenkin ylimmäksi järjestelmään. Itsehän kättelin viimeksi takajarrun kanssa, kun vaihdoin nesteet ja jarrunestesäiliö oli toisessa kädessä, toinen käsi ilmausruuvilla ja jalalla poljin pedaalia. Pääsi sen verran kallistumaan se säiliö, että hörppäsi ilmaa, mutta tuli onneksi samantien kupla takaisin siitä mistä meni sisäänkin.
Tässä on taas päivän mittaan tullut mopoa laiteltua.. Taakse vaihdoin nesteet näin. 100ml apteekin huuhteluruiskussa 5mm letkun pätkä kiinni.. Letku ilmanippaan, säiliön korkki auki, ruiskuun kevyt imu, nippa auki ja lisää imua. Kun säiliö alkaa olla lähellä tyhjää, uutta nestettä säiliöön ja imu jatkuu niin kauan että ruisku täyttyy.. 60ml kohdalla ulos tuleva neste oli jo täysin kirkasta, mutta ruutta täyteen varmuuden vuoksi.. Lopuksi vielä pari kertaa paine pääsylinterillä ja tarkistus -> ei tietoakaan ilmakuplista.
Välineet maksaa nesteineen noin 5€ ja homma kesti n. 10min.![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Tämä vinkki olikin mainio. Itse olin tällä kertaa tyhjentänyt koko systeemin ja ottanut männät ulos, joten ilmaamisessa sai taas käyttää koko kikkakirjan lisäosineen. Ongelma oli, että en saanut systeemiin lainkaan painetta, vaikka tuuppasin nesteet sisään alakautta (molemmista sylintereistä vielä). Kokeilin ns. perinteisen menetelmän lisäksi myös mm. pääsylinterin banjon raottamista (ilmaa tuli ulos, mutta ilmeisesti sitä oli jumittunut myös sylinterille jonkun männän taakse) sekä kahvan sitomista yön yli ja naputtelua ja koputtelua.(Elmeri H. @ Maalis. 29 2009,20:09) kirjoitti
Sitten kokeilin seuraavaa. Sidoin jarrukahvan kumilenksulla lähes pohjaan ja alimpana olevan sylinterin ilmausnippaan se apteekin hevosruutta ihan lyhyen letkunpätkän kera kiinni. Ilmaruuvia auki ja sitten sormet ristissä toivoen että alipaine jaksaa vetää ilmakuplat alas asti. Ja tulihan sieltä sen verran, että sai männät liikkeelle. Sitten ei tarvittukaan enää muuta kun jarrupalat pumpaten levyihin kiinni niin, että kahvaan tulee edes vähän tuntoa, sylinterit irti ja kaikki männät pohjaan puristaen naps. Näin nestepatsas liikahti ylöspäin ja lähti viimeinenkin bubbla pääsylinteristä/systeemin yläpäästä ja kahva nasahti kovaksi.
Viimeiseksi Pazzon uudet kahvat kiinni ja eikun seuraavaa ropauskohdetta suunnittelemaan *![]()
Aihetta sivuten... Miten ne teräspunosletkuissa olevat liittimet on kiinnitetty letkuun? Näin jossain kuvassa että olisivat kierteellä, mutta onko lisäksi lukittu puristamalla/liimalla tms?
Aloin asentamaan kauan laatikossa lojuneita Goodridgen letkuja ja huomasin, että takajarrun sylinterille tuleva liitin tekee mutkan väärään suuntaan. Tuota pitäisi nyt kääntää 180 astetta, mutta tuntuu olevan tosi tiukassa...
Goodridgen letkujen päät EIVÄT ole pyöriviä.
Asensin itse viime lauantaina samanmerkkiset omaan pyörääni ja piti siinä vähän aikaa pyöritellä letkuja ja päätä että miten nämä tänne parhaiten rimmaa.
Mutta muilla merkeillä on pyörivillä päillä ja se lukitus on käsittääkseni ihan vain niin että banjo käännetään parhaaseen asentoon ja se lukitaan siihen kiristämällä mutteri siitä banjon vierestä.
Ei se kuitenkaan millään liimalla eikä puristamalla ole.
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Mulla on noita ruiskuja nyt muutama kappale kaapissa, kun eivät kestä montaa käyttökertaa. Jarruneste pilaa nimittäin ne ruiskujen kumitiivisteet.(Elmeri H. @ Maalis. 29 2009,20:09) kirjoitti
Mulla on jarrusysteemi nyt kokonaan tyhjä, joten ajattelin painaa ruiskulla netettä sisälle sieltöä ilmausnipan kautta. Viimeksi kun oli "perinteisellä" tavalla aika hankala saada sitä nestettä järjestelmään alkuvaiheessa.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Hölmö kysymys, mutta voisiko koko letkun pyöräyttää mainitut 180 astetta = myös säiliön päässä oleva banjo pyörähtää 180 astetta ympäri = asennetaan ruuviin toisinpäin. Ilman kuvaa kun on vähän vaikea "nähdä" mihin suuntaan tuo 180 astetta on väärinpäin(KiviPää @ Maalis. 31 2009,15:22) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No sitten polkimelle tuleva banjo on oikein, mutta satulalle tuleva osoittaa vastaavasti väärään suuntaan(HiTec @ Huhti. 01 2009,09:55) kirjoitti
Kyllä tuon nytkin kiinni saa, mutta linjaukset on vähän miten sattuu...
Ja hintaa on?(Utah @ Maalis. 21 2009,10:13) kirjoitti
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
noin 50€ per letku...kirjoitti
jos tuolta tilaa niin kannattaa itse selvitellä banjojen kierteet valmiiksi että saa varmasti oikeat! *
ja ne taitaa olla aina mittojen mukaan...
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Hinta selviää parhaiten kysymällä, mutta ei se 50€/letku ole, ennemminkin jotain kolmekymppiä. Siis perusletku puristetuilla rosteripäillä ja rosterisilla banjopulteilla, niitä saa myös titaanista, lienevät sitten kalliimpia. Monet muuthan on vain sinkityillä päillä, tai jopa alumiinisilla.(DizzySpell @ Huhti. 01 2009,16:23) kirjoitti
Letkuja saa kyllä ihan pyörän mallin perusteella, tai mittojen mukaan. Tietääkseni tuo HEL on ihan kärkimerkkejä.
Mistä tuon hinnan muuten tempaisit?
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Kuitista...kirjoitti
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Goodridgen etu- ja takaletkut tulivat loppusyksystä maksamaan englannin ebaystä tilattuna yht. n.70 euroa kotiovelle toimitettuna.
Samat letkut maksaa suomessa (ilman mitään alennuksia) yht. n.150 euroa + mahdolliset toimituskulut.
...hmmm...ihanan kallista *
Arvatkaa mistä ostin
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Itse tein juuri jarruremontin eli vaihdoin goodridgen teräsletkut Zetaan ja samalla uudet jarrupalat + kevyt puhdistelu caliipereille.
Jokatapauksessa, tuo goodridgen pakettikoodin mukaan on tarkoitettu juurikin minun pyörälle mutta minusta nuo molemmat letkut olivat aikalailla samanmittaiset. Tuon takia se vasenpuoli tuntuu olevan siinä ja siinä että onko se liian kireä vai.
Te jotka olette noita asennelleet niin onko teillä olleet letkut selvästi erimittaiset vai olisko tässä käynyt joku kämmi jälleenmyyjän suunnalla?
SuperDuke 2011.
Minä mittasin orggis letkulinjat ja päädyin tilaamaan 2kpl 70cm letkuja.. Kaveri tilasi mallikohtaiset letkut samanlaiseen pyörään.. Niissä pituudet olivat 62- ja 66cm.. No, hyvin nuo kummatkin paikalleen menivät.. Omissa letkuissa on hiukan enemmän löysää lenkkiä lokarin päällä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä(GoA @ Huhti. 25 2009,13:44) kirjoitti
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Jos oikein muistan niin pistin letkut vierekkäin ennen asennusta(GoA @ Huhti. 25 2009,13:44) kirjoitti
ja saman mittaisia oli,tilasin ns.merkkikohtaisen sarjan,ainoa mitä ihmettelin oli toisessa letkussa oli mutka ja toinen pää suora,mutta kun taas toinen letku molemmin puolin suora???,asensin ne kuten parhaaksi näin,pääasia jotta toimii.
Tuntuu ne täälläkin toimivan. Uudet palat eivät ihan heti pitäneet kunnolla mutta pienen sisäänajolenkin jälkeen kaikki tuntuu toimivan hyvin. Tuskin syytä hätään siis. Pelotti vain kun eka itsetehty remppa pyörään. :P
SuperDuke 2011.
Päivitystä senverran.. Tuli laitettua valmistajalle meiliä joka vahvisti että letkujen kuuluisi olla erimittaiset mitä ne eivät ole.. Ei muuta kuin myyntiliikkeeseen taas yhteyttä että mitäs tehdään kun on jo asennettukin.
Mitenköhän tässä nyt menee nämä pykälät, periaatteessa vaihto-oikeus koskisi koska ovat toimittaneet mulle vääränlaista tavaraa joka vaikuttaa vielä omaan turvallisuuteen. Toisaalta kun putket on nyt jo asennettu niin ovat jo "käytettyjä".
Toivotaan positiivista vastausta liikkeeltä.
Suoraan sanottuna vituttaa. Jokatapauksessa täytyy nyt sitten repiä noita irti, asennella joskus uusia ja ehkä siinä välissä asentaa hetkeksi vanhat letkut tilalle tai sitten seisottaa pyörää pihassa. Meinaa vähän olla pinna hiilenä.
SuperDuke 2011.
HEL:n letkuissa oli parin sentin ero.
Jos ne letkut vaan yltää etupumppu ääriasennossa hyvin niin mitä niitä vaihtamaan, kyllä ne toimii ihan samalla tavalla.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Sehän siinä onkin kun en pääse itse nostamaan etupäätä ilmaan.. Pitämällä jarrusta kiinni ja vetäsemällä taaksepäin saa senverran nostettua että aikas hyvin kiinni ottaa alakolmioon ja etulokariin se letku.. Ts. itteä arveluttaa nyt sit ajaminen kun on pelko perseessä että jos se on liian lyhyt ja pettää.(Utah @ Huhti. 27 2009,13:30) kirjoitti
SuperDuke 2011.
Vertaa pituuksia originaaliletkuihin, ei saisi olla juurikaan lyhyemmät. Totta kyllä on että liian lyhyt letku on vaarallinen.(GoA @ Huhti. 27 2009,13:34) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Liikkeestä sai taas hyvää palvelua ja ottivat jo yhteyttä. Maahantuoja on kuulema ennenkin noita sotkenut eli täytyy käydä vain mittaamassa noiden molempien pituudet niin lähettävät uuden pidemmän tilalle. Palvelu näytti toimivan nopsaa.![]()
SuperDuke 2011.
Tekeekö joku toimija nykyään mittatilaus teräspunos-jarruletkuja pääkaupunkiseudulla?
Nykyisissä hydrauliikka-kaupan letkuissani on virtaukseltaan turhan ahtaat banjot ja T-haara.
Viimeksi muokannut: Karzza; 15.01.2012 klo 21:31.
SuperGasBike 236