Niin... aloittelevana motoristina kysyisin että mitä etua niistä "oikeista" mopokengistä on?
Missä häviän jos ajan Jalaksen turvasaappaissa jotka ovat ainakin erittäin kevyet, hyvän tuntuiset ja pitävät kait vähän vettäkin? Ja niissä on varvassuoja jne.mitä turvakengissä nyt yleensä on...![]()
Nilkan suojaus lienee pohokengän uksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Ei myöskään pidä vähätellä hankauksenkestoa ja tukevaa pohjaa.
Itse olen NATO-maihareissa ajellut ja todennut niiden olevan varsin hyvät tarkoitukseensa. Ihan virallisissa mopokengissähän taitaa olla vielä olla erillistä suojausta kantapään ja varpaiden suuntaan.
Turvakengistä ei liiemmin ole kokemusta, mutta jos ne tukevat nilkkaa murtumiselta/nyrjähdyksiltä, kestävät asvalttia pitkin raahamista kovissa nopeuksissa ja pohjakaan ei anna ylenpalttisesti myöden, niin miksei?
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Itte ajelen tosiaan myös jalaksen varrellisilla turvakengillä. En parempaa kaipaa, kun en tiedä. En tietystikään ole niillä könynnyt, joten en tiiä oisko varsinaiset mp-bootsit ratkaisevasti paremmat siinä suhteessa. Kai ne ainakin jossain määrin paremmat on?
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Jos ei muuten ymmärrä niin sen ymmärtää siinä vaiheessa kun on ekan kerran kipannut ja mopo on kaatunut jalan päälle. Toki turvakengätkin voivat olla hyvät mutta edelleenkin prätkäsaappaat ovat juuri ajokäytötön suunniteltu.
nimim. viime kesänä lipat ja kenkä kesti hienosti liukumisen sekä mopon painon -> jalka ehjänä...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Nilkan jäykkyys on yksi tärkeä asia ainakin. Mitä vaikeampi kävellä, sitä parempi..no ei ihan, mutta melkein.
Vastaavilla Jalaksilla on tullut ajeltua pari vuotta. Todella kevyet ja mukavat pitää. Kärjet on terästä ja pohjissa vahvikkeet. Eivät suojaa tietenkään hyvien ratakenkien veroisesti. mutta riittävästi omiin tarpeisiin.
Jänis kaatui kesken lennon, mutta pääsi kuitenkin jatkamaan mopolla matkaansa...
Nilkat rutisee paskaks ja pohkeeseen tulee reikiä jalkatapeista/jarruvaihdepolkimista kun on huonot saappaat.
nimim. kokemusta on
Oli hinnat alkaen malli ajokengät Daineselta, ei enää ikinä, nykyään ajain järeimmillä motocrossisaappailla mitä markkinoilta löytyy (Sidi SRS Flexforce)
Noi Sidit on lippatestattu useamman ihmisen toimesta ja ne kestää vaikka päällä on mopo ja alla assu ja liut moisella yhdistelmällä eteenpäin, pohja titaania ettei jalkapöytä rusahda kasaan.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Mopokenkä sen olla pitää. Turvakenkä ehkä, huom EHKÄ, suojaa varpaita paremmin. Kokonaisvaltaisesti mopokenkä on suunniteltu ajamista ja siinä tapahtuvia haavereita varten. Suojaa myös muutakin kuin varpaita.
Kokeiltu on sen verran että turvakengän pohja on paljon pehmeämpi kun mopoilukengässä eikä kestä kulutusta läheskään yhtä hyvin. Nimim. kaksi pohjaa Keski-Norjassa *![]()
SV 650 S -03 Loukkaantui 7.5-06, kuoli saamiinsa vammoihin 23.5-06
Z 750 S -06
Ero tavalliseen budjetti-gore-kenkään ei liene suuri, mutta vaikka Sidin Vertebra tms. saapas on jo aivan eri asia. Kunnon saappaassa on suojat iskuille sekä vääntymiselle. Pohjan ja saappaan kärjen paksuus vaikuttaa paljon tuntumaan ja vaihdepolkimen käyttöön.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Minulla oli jokusen vuoden käytössä Jalaksen Porelle kalvoiset maiharit ja hyvät olivatkin, mutta päätin silti panostaa parempaan turvallisuuteen ja ostin Oxstarin T.C.S (meniköhän oikein ?) moposaappaat. Kyllähän tarkoitukseen tehty laadukas moposaapas hakkaa maiharit kaikessa muussa paitsi kävelymukavuudessa.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Molempia kenkiä tullut käytettyä,oikea ajokenkä on nimenomaan ajotuntumaltaan aivan eriluokkaa kuin jalaksen turvakenkä.On sama kun vertais työ hanskoja oikeisiin ajohanskoihin.Kyllähän noita työjalkineitakin käyttää voi ja ei ne huonoimmat vaihtoehdot ole mutta se tuntuma se tuntuma![]()
![]()
"oikeassa momentissa"
Eihän pakko ole käyttää mitään. Oman maun mukaan tietenkin, mutta itse en ajaisi ilman kunnon jalkineita. No en mä aja t-paita ja farkku yhditelmälläkään ja niitä löytyy.
Ei ne kunnon ajokengät kuitenkaan niin paljoa maksa tässä sopassa. Tää nyt vaan on niin helvetin kallis harrastus.
Kaverini kans meinaa turvakengissä ajella...
... varmasti parhaasta päästä "ei-prätkäkäyttöön"- tarkoitetuista jalkineista, mutta ongelmana ovat nauhat.
Kengännauhat eivät esillä ollessaan ole kovin hyvä juttu, voivat takertua johonkin, kun se jalka pitäisi laittaa maahan...
... kamuni meinaa laittaa lahkeiden alle, mutta pysyykö ne siellä?
Ystävällisin terveisin Antti
Niin tosiaan muistaakseni roikkuvat nauhat menivät joskus jotenkin jalkapohjan ja tapin väliin niin, että liikkeelle lähtiessä tuli horjahdeltua. Lopulta sidoin nauhat tiukalla solmulla, mutta nyörit niin löysällä, että ne sai jalkaan suoraan vetämällä. Tällä systemillä kylläkin kengän tukeminen jää olemattomaksi.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Itsellä on Sievin varrelliset turvajalkineet(mallia Mustang) kaupunkipörräilyssä. En ostaisi uutena enää, koska nahka haljennut turvakärjen takaa ennen mopokäyttöä. Sievin asiakaspalveluun olen reklamoinut kahdesti, ja jäänyt vaille vastausta.Joten en enää ikinä osta k.o. firman tekeleitä.
MP-asun huokeat pyöräsaappaat muuten jalassa.
Pekka Lahden CobraII:t ollut joskus pykälässä, mutta käytän niitä enää kun olen pois pyörän päältä...
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Jonkun verran on tullut käytettyä kunnollista (huom, kunnollista) vaelluskenkää, mutta päälle kaatuvalta pyörältä sekään ei suojaa täysin. Jotkin pilipali Salomonit on sitten se ja sama ajaako purkkareissa vai niissä. Itsellä ollut Chevalierin Ultimatet. Niillä voi jopa kävellä...
Jovain sanoi näyli
Intin maihareilla kesät talvet on nyt parivuotta ajanut ja hyvät on ollut... Kai se pitäis jotkut ajokengät ostaa
Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!
http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg
Honda CBR 1100 XX -04
Kyllä oikeat ajosaappaat on vaan asia, johon kannattaa sijoittaa. Tuntuma on ainakin ihan toista luokkaa, piti oikeen säätää vaihdevipua ajosaappaiden oston jälkeen. Nykyään en viitsi ajella pientäkään matkaa ilman ajosaappaita. Tai eihän sinne jalkatapin ja vaihdevivun väliin mahdu edes mikään turvajalkineen kärki. Niin ja sitten on se turvallisuus näkökulma...toisaalta onkohan tuollainen touring-saapas paljoa turvallisempi, kuin varrellinen turvakenkä.
Honda VTR 1000F
Olen kuullut erään "essonbaari" tarinan siitä, kuinka ketjut meni poikki ja löi kuskia pohkeesen. Jokainen voi miettiä mitä jälkeä siitä tuli, kun jalassa ei ollut varrellista mopotossua.
Ajoin itse pari ekaa kuukautta bootseilla, joilla oli ihan sopiva tuntuma, mutta ne mitään kestä, jos konttaa. Se nahka ei juuri suojaa, vaikka pitkät varret onkin. MP-asun taloussaappaat on ihan ok. Toivottavasti ei tarvitse koskaan selvittää mitä ne oikeasti kestää.
Jos joku potkaisee minua perseeseen niin kovaa, että siitä jää kengänpohjan muotoinen mustelma, kasvanko silloin korkoa...?
Omakohtaisia kokemuksia turvajalkineista. Lippatilanteessa nauhat poksahti samointein poikki molemmista kengistä. Pysyivät onneksi jaloissa mutta sekin oli tuurista kiinni. Vois tehdä höpöö kun ilman kenkiä liukuu assulla![]()
...pakokaasuimpulsinaattorilla tahdistettu...
Tarkoitat siis: Ei suojaa ollenkaan.(gsp @ Touko. 03 2005,00:10) kirjoitti
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
täysi olen samaa mieltä! lisäksi tuki nilkkaan ainakin minulla parani älyttömästi eikö ole edes meinannut pyörä kaatua. Toisin kuin turvakengillä!(triangel @ Touko. 02 2005,16:47) kirjoitti
Suzuki Savage ls 650 -92 --> Honda cb500 -03 --> Honda cbr1000f -00 --> Honda cbr 1100xx -04 --> Yamaha FJR 1300a -05 --> Honda Pan European -08
Se on tietenkin paljon kiinni omista tottumuksista ja pyöräilyn tavoista, millaisia jalkineita itse kukin käyttää.
Varmasti kunnon ajokengät ovat turvallisimmat onnettomuustilanteissa, mutta omaan käyttööni ainakin hankalat. Ajokenkiä kun en ole vielä löytänyt sellaisia, joilla oikeasti voisi kävellä vaikka koko päivän sekä kaupungissa että maastossa. *
Matkamotoristina arvostan varusteiden monikäyttöisyyttä, joten reissut ajetaan kunnolliset vaelluskengät jalassa. Testattu on - valitettavasti - että kestävät ainakin pienet kaatumiset pyörän ja asfaltin välissä, mutta pahemmilta tilanteilta olenkin onneksi säästynyt. *![]()
Joka vanhoja kaivelee - sitä tikulla silmään!
Pari kesää oli Jalaksen turvakengät mukana ajossa. Kyllähän ne ajossa muuten on ihan kivat mutta oikeat mopokengät suojaavat viimalta ja sateelta oikein vaan paaaaljon paremmin. Noita ominaisuuksia alkaa arvostamaan muutaman pakkasaamun jälkeen. Se on kyllä totta että ei noilla mopokengillä oikein voi kävellä muutamaa sataa metriä enempää. En ainakaan sellaisiin ole törmännyt. Sellaset hyvät kun joku tekis...
Jälleen suzukisti
Ite on tullu ajeltua sillä huonoimmalla vaihtoehdolla, eli tennari/maihari-linjalla. Oikeet ajosaappaat oli kyllä joskus kun crossipyörä vielä löyty tallista. Kenkien osto jääny lähinnä siksi ettei niitä oikein voi käyttää muuten kun pyörällä ajaessa.
Onko kukaan onnistunu löytämään kenkiä jotka olisi turvalliset, suht hyvät kävellä ja vielä kaiken lisäks sen näköiset että ne ilkee laittaa muutenkin jalkaansa kuin pyöräillessä?
Superbike #7
Eikö Lindlin edullisista kamppeista löytynytkään kaikille laadukkaita ja hyvin suojaavia kenkiä?![]()
![]()
(Menna @ Touko. 03 2005,18:29) kirjoitti
![]()
Mä käytän kaupunkipörräilyssä teräskärkimaihareita ja pitemmällä matkalla krossisaappaita.
Kaatunu olen tavalliset nahkakengät jalassa ja ne toimi sillon ihan hyvin, ei vaan tarvinnut sen jälkeen käyttää missään.
Tosiasiahan on että jos aina miettii kaikki mahdolliset kauhuskenariot ja pelkää sitten niitä, on moottoripyöräily väärä harrastus.
Normiajossa Sidin saappaat, nurkkapyörityksessä/duunimatkoilla kesällä Alpinestarsin CR-1 Gore-tennarit.
Speksi-PDF
Hyvät kävellä, ja ihan kohtuunäkösekkin. Suojaavuus tietty heikompi saappaaseen verrattuna.
Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14
Yks Diadoran viimevuotinen malli on ollut tosi hyvä mun jalkaan. Aluksi vähän tiukat, mutta sitten antautuivat ja muotoutuivat. Pystyn ihan hyvin käveleenki ne jalassa...(MotoNeiti @ Touko. 03 2005,16:46) kirjoitti
Jos kiinnostaa tarkempi malli, voin kaivella kämpillä tiedon esiin. Vai ootko testannut jo noita tai joitain muita Diadoran malleja?
TEE TYÖTÄ kuin eläisit ikuisesti,
mutta RAKASTA kuin kuolisit tänään