Ongelmana on -90 mallisen ZXR 750 kaasarit. Kun koittaa liikuttaa kaasuläppäakselia pystysuunnassa heiluu se jonkin verran. Kuuluuko siinä olla pystysuunnassa tyhjää ja paljonko? Kun on tässä jonkin aikaa tullut noita ruuvattua ja esim. noiden synkronointi on aivan mahdotonta ja muutenkin pyörä oireilee omituisesti. Kylmänä toimi ihan ok, tyhjäkäynti on luokkaa 1300, kierrokset palaa tuhjäkäynnille vähän hitaasti. Sitä mukaa kun kone lämpenee niin tyhjäkäynti nousee ja kierrokset palaa vielä hitaammin tyhjäkäynnille. Lämpimänä kierrokset on n.3500-2500 ja tyhjäkäynti soutaa. Jos vääntää kaasukahvasta takaisinpäin niin kierrokset asettuu sinne 1800 tuntumaan. Oireet viittaa imuvuotoon mutta kurkut on ehjät ja startti spray kokeilut ei aiheuttanut kierrosten nousua. Ilmaruuvit on auki 1 ja 3/4 kun ne avasi 2 kierrosta oli tyhjäkäynti jossakin 4000 paikkeilla lämpimänä.
Kaasua kun alkaa kääntämään niin 2 pytyn kaasari aukeaa n.1 millin ennen kuin 3 pytyn kaasarissa tapahtuu mitään.
Onko kellään ollut vastaavia kokemuksia ja jos on niin miten korjasit?
Mulla on sama ongelma 89 mallisessaa ZXR:ssä. Kierrokset jää päälle ja laskee hiljalleen normaaliksi ja vaeltaa aika pahasti. Ihmetyttää juuri tuo kaasun päälle jääminen, koska läpät palautuu aina samaan kohtaan kun päästää kaasusta. Itse meinasin seuraavaksi tarkastaa, että vaijerit eivät jumita.
Omissa kaasareissa luistit ovat aika väljät ja tyhjäkäynnillä kolisevat ilkeästi. Jos ilmaa pääsee luistien välistä jotenkin liikaa välillä? Muutenkin tuntuu, että kone käy 3000 kierrokseen saakka liian rikkaalla, koska röpöttää aika lailla. Korkeammilla kierroksilla taas toimii aika mukavasti.
Räjäytyskuvistakaan ei oikein saanut selvää, että olisiko kaasuläppäakselilla jotain o-renkaita tiivisteenä?
Mulla on kans sama ongelma -90 ZXR:ssä.. Vielä en ole ruvennut purkuhommiin, koska vika haittaa lähinnä kaupunkiliikenteessä, ja itse pyrin minimoimaan kyseiset ajelut. Tosin töihin pitää ajaa Helsingin keskustaan, niin välillä v-käyrä nousee pirusti, kun kone jää "huutamaan" liikenne valoihin. Kysyin BW:stä mikä voi olla syy, niin sanoivat tota ilmavuotoa, joka on kuulema 89-90 mallien perusongelma..
SR 500
"Yksihän riittää?!"
Löysin eilen surffaillessani tuollaisen tekstinpätkän :
"Q. has anyone removed the push part of their throttle cable, or must it be left on. mine seemed to be a bit stiff and return a bit slow and the cables are fine, I removed the push cable and it pulls a lot quicker and springs back a lot better. What do the rest of you run??
A. I am of the "OPINION", that it is perfectly OKAY to use just the opening cable on CV Constant Velocity carbs, BUT NOT FLATSLIDES, maybe!
Here's why, on CV carbs the throttle butterfly will snap closed when the throttle is released because the airflow through the carbs will push the butterfly closed, kind of like a strong wind blowing a door closed. Once the butterfly closes, the vacuum slides have no choice but to DROP SHUT!"
--------------------------------------
Lähde: http://www.webzxr.co.uk/ *, muitakin aika hyviä vinkkejä ZXR:stä.
Eli kun ajellessa testailin pyörää niin aina kun ajoin pidempään tasaisilla kierroksilla(3000-4000 rpm) ja painoin kytkimen pohjaan niin jäi huutamaan, mutta kun tein nopean kaasunavauksen niin kierrokset laskivat normaalisti. Voi olla että palautinjousi ei jaksa paluttaa, kun läpät ovat vain hieman auki? Ja mikäköhän tarkoitus on sillä toisella(palauttavalla) kaasuvaijerilla?
Meinasin poistaa kokonaan toisen vaijerin ja rasvata toisen. Palautinjoustakin voisi yrittää kiristää jollakin konstilla.
Kirjoittelen lisää kun on testi suoritettu.
Juu, kaasarinne ovat päässeet väljenemään... Tai sisäosat ovat "tärisseet" urille, jolloin toiminta niillä on tarttuilevaa. Jos mahdollista, niin vaihtakaa koko sarja uusiin kapistuksiin, ellei niin sitten on kyl pirullinen osanvaihto-operaatio edessä, kun haette suutinputkia ja neulojen sekä läppien vaihdolla sitä oikeaa syyllistä.
Mulla on 2. pyöränä ZZR1100 ja liki kaikissa Kawoissa on tärinä ongelmana, joka sit kuluttaa just kaasareiden sisuksia...
Tietysti voin hyvin olla väärässäkin!! heh...
Läppäakselissa ei kuulu olla väljää. Ylimääräinen välys aiheuttaa ilmavuotoja jotka taas aiheuttavat mm. kierrosten päällejäämistä ym. sekoilua. Koska akseli liikkuu, ilmavuodon määrä vaihtelee kaasun eri asennoissa ja tästä johtuen säätöjen saaminen täysin kohdalleen on mahdotonta. Yleensä akseli itse ei juurikaan kulu, vaan ne ovat ne kaasarien rungot. Ne voi heloittaa, itse en ole sitä pärrän kaasareihin ikinä tehnyt, useisiin 1-, 2- ja 4-kurkkuisiin jenkkikaasareihin kylläkin. Messinkihelat kera korjaussarjan ja a vot, kun putputtaa paremmin. Vaatii pylväsporakoneen ja pienen sorvin. Eikä ole ihan pieni operaatio. Mitään o-renkaita tms. tiivisteitä ei läppäakseleilta yleensä löydy, tiivistys on ihan vaan akselin ja rungon (helan) välyksen varassa.
Voihan sen läppien avautumisen tasata paremmaksi synkro ruuveista, jos kerran silmälläkin näkee että ei oo kohillaan.(villeg @ Touko. 11 2004,19:54) kirjoitti
Kun avasit tyhjäkäyntiseosruuvia 2 kierrokseen ja tyhjäkäynti jäi 4000 1/min, niin eikö sitä voinut säätää tyhjäkäynti säätimestä pienelle, vai oliko se aina hetken 4000 1/min ja sitten laski?
Ittellä on samoja piirteitä -89 ZXR mallissa, (lisäksi vielä vittumainen ajaa todella pienellä kaasulla alle 4000 1/min). Koitin kiristää tyhjäkäyntiseossuutinta 1/4 kierrosta ohjearvosta, mutta ei auttanut pienellä kaasulla ajettavuuteen, ja huononsi kierrosten laskua. Olen kyllä huomannut, että tyhjäkäynti säätimellä (siis ihan se mikä törröttää kyljestä ulos) saa pelattua paljon tota kierrosten nopeampaa laskemista. Tietysti tyhjäkäynti laskee silloin alemmas kuin se 1000, mutta ehkä se on pienempi paha.
Nyt tarvis taas jaksaa nykästä kaasarit pois ja avata tyhjäkäyntiseossuutinta vaikka 1/2 kierrosta siitä mitä se nyt on. Saas kattoo
Kun käytin omaa ilman suodatinboxia niin kyllä siinä näki, että klappia on niin pirusti niissa luisteissa. Siinä ne tärisi ja kolisi kun kaasua väänsi. Kerran oli yksinkertaisesti jäänyt kaasarien kiristyssiteet löysälle, ja silloin palautui kaasu tietysti tosi hitaasti. tämmösiä tällä kertaa![]()
PunkRock on kelpo kamaa
Niin tuosta ensimmäisestä postauksesta jäi pois sellaiset seikat että myös mulla on luistit kuluneet siten että ne kolisee tyhjäkäynnillä ja toi tyhjäkäynnin säätöruuvi on kokonaan auki, eli se ei kosketa sitä kaasuläppien akselia ollenkaan mutta silti tyhjäkäynti on todella korkealla.
Noista synkroruuveista ei tässä tapauksessa pysty sitä aukeamaa säätämään samaksi koska silloin kun kaasua alkaa avaamaan niin välykset liikkuu toiseen reunaan jonka vuoksi läpät aukeaa eri määrän.
Kun tätä asiaa on tullut pohdittua niin olen tullut siihen tulokseen että kyllä ne heloittaa täytyy. Ei tästä muuten mitään tule. Toivottavasti akselit ei ole pahasti kuluneet. Samalla pitäisi kyllä vaihtaa luistit, neulat ja suutinputket. Taitaa niiden vaihto kuitenkin jäädä myöhempään ajankohtaan...
Saakohan jostakin valmiita helloja vai pitääkö nekin teettää?
villeq: osta käytetyt jos saat järkevään hintaan kokokaasarit... ei ole meinaan iloa tunkee ihan vitusti rahaa paskoihin kaasareihin... ne kaasareiden rungot on voinu kulua ihan romuks jo kanssa... mulla oli susnan kaasarit aivan loppu, niin järkevimmäks ratkaisuksi tuli ostaa hyvät käytetyt, ja se oli vielä halvempaa kun korjaaminen... tässä mun tapauksessa suomesta ei löytyny kaasareita mutta sain ruotsista halvemmalla kun suomesta.. mieti tätä nyt yhtenä vaihtoehtona..ja juo kaljaa... se helpottaa ajattelua...
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.