Mitenhän lie käynyt alkuperäisen ongelman kanssa, saiko kysyjä (salaattiimies) asiallisen vastauksen, vai ihan jotain muuta.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Ehkä se siellä radalla raivotessa jarrunesteet kiehuu sen verran että joku pieni ilmakupla sinne muodostuu mutta ei siitä tässä ollut kysekkään vaan käsittääkseni normaalista jarrujen ilmauksesta. Tuli mieleeni paikka mistä voi imeä ilmaa järjestelmään ilman että mitään tulee ulos on mielestäni pääsylinterin ja jarruneste säiliön välillä. esim letku (jos on). Siis jos tänne kohdistuu alipaine?
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
FJR -17
Tää on niin kuin uskovaisen kanssa yrittäs keskustella lajien synnyn teoriasta.
Superbike #7
Kuten kansanedustajat, en anna mitään vastauksia... kyselen vain. Onko jarrusysteemi kokonaisuutena:
A) Muuttuva tilavuuksinen
B) Tilavuudeltaan täysin vakio
Laskentaan mukaan sitten kaikki himmelit, vähän lämpöä ja painetta. Jarruja ja kytkintä on joskus ilmattu, vaikka ei nestettä ole vuotanut. Loppuun vielä sellainen yleinen sivistyksen poikanen, että "Di:n arvaus on tarkempi, kuin minkä tahansa hihhulin tieto."
A Muuttuvatilavuuksinen jos siellä on ilmaa joka tunnetusti puristuu kasaan
B Tilavuudeltaan täysin vakio, jos ei ole ilmaa. Pääsylinterin ja työsylinterien halkaisijoiden avulla määritetään liike, eli pääsylinteri, pieni halkaisija, pitkä isku, työsylinterit, iso halkaisija, lyhyt isku.
FJR -17
Ei ole tilavuudeltaan täysin vakio. Nestetilavuus suurenee kun jarrupalat kuluu![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
En "niele" edellenkään väittämääsi. Miten selität, että stabiili järjestelmä imisi ilmaa järjestelmään yön yli! Kahvasta pumpattu, niin että kahva kova ja aamulla pehmeä kun sieni! Aamulla kahvaa pumppaamalla taas kova. Eli, jossain on järjestelmässä edelleen ilmaa.
Tänään roplasin Aprilian jarrukahvaa. Jarrukahva työntää tankoa puristettaessa, eikä siinä tangossa ole mitään vetävää/imevää voimaa palautuessaan. Jarrumäntien paluuliike on ainoa voima, jotka siirtävät nesteitä takaisin säiliön suuntaan. Missään vaiheessa ei imua synny.
Toimivan jarrujärmestelmän kun tyhjentää, niin se voi olla tuskan takana saada taas ilmattua. En ota kantaa siihen miten "huonot" jarrunesteen mahdollisesti käyttäytyvät racing käytössä korkeissa lämpötiloissa.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Pääsylkän männässä on jousi?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mm uuden Panigalen kytkimessä on tuo ominaisuus, ilmata saa muutaman tonnin välein. Foorumeita lukiessa näyttää olevan hyvin yleistä. Mutta se on minuutissa ilmattu.
Ja kyllä, ainakin kaikissa mitä itse olen purkanut tuo jousi löytyy. En ota kantaa itse turhaan väittelyyn.
Sen verta paljon noita jarruja tullut ilmailtua, että tiedän kyllä milloin kaikki ilma on järjestelmästä pois. Ilmaaminen ei ole mitään kummallista rakettitiedettä vaan yksinkertainen huoltotoimenpide. Jos sitä pitää vaikeana, tekee jotain väärin. V*ttumaista hommaa se kyllä on, mutta ei vaikeaa. Käytössä itselläni ollut pääasiassa Motulin RBF600 jarrunestettä, jonka vaihdan säännöllisesti. (max. 3000km välein). Jarrut käyttäytyvät täysin samoin uudella ja 3tkm ajetulla nesteellä. Takajarruun on tullut kaadettua ihan avatustakin purkista, mutta etujarruun menee uudet nesteet aina uudesta putelista.
Nuo teidän oletukset vaan menee kivasti metsään, koska jarrujärjestelmä ei ole stabiili. Itseasiassa mikään hydraulijärjestelmä tai ylipäänsä tiiviste, varsinkaan käytetty, ei ole 100% tiivis.
Superbike #7
Jarrujen ilmaaminen:
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jarrujen ilmaaminen rankkaa homma, no huhuhuhu juuri kuin shyhander laittama video tai ihan oikeasti sillä ruiskulla sieltä nipasta työntää takasin päin, ainoa "huonopuoli" siinä on, että on vähän sotkuista, mutta pienellä vaivalla saa suojattua.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Tuolla aiemmin kun mainittiin noista Aprilian takajarruista/putkien mahdollisesti aiheuttamista
lämmönvaihteluista, putkahti mieleen useammankin kerran SBK:n varikolla nähtyä.
Ihan "varteenotettavassa" kusiaistiimissä on tumppiänkkärin ulostulo ollut värkättynä siten, että
se paahtaa suoraan jarruletkuun,svingiin ja lopuksi osittain vielä satulaan/levyyn.
Ainahan se viima vilvoittaa, mutta jos svingin kylki ja letku paahtuu ruskeaksi, jää vaan arvattavaksi
missä mennään.
Voihan se olla että homman tarkoitus on pitää takajarru "käyttölämmöissä".
PS. Ei ollu "Tenkasen orkesteri"![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
En minäkään pidä ilmaamista vaikeana tai kummallisena toimenpiteenä. Toisissa pyörissä hankalampi saada kaikki ilma pois kuin toisista. Kyllä minäkin tunnen kun kaikki ilma järjestelmästä poistettu.
Esim. cbr 900rr vm 2000-2003 ilmaaminen hankalaa, koska järjestelmään jää kupla/kuplia pyörimään onteloihin, vaikka litra kaupalla nestettä läpi pumppaa. Learning by doing opin senkin miten viimeisetkin ilmat sai poistettua ja avot ei ollut enää "pehmeä" kahva, eikä suljettuun järjestelmään ulkoa tullut sen jälkeen ilmaa. Cbr 1000rr sylinterissä ilmausnippa, joka helpottaa huomattavasti ilmaamista.
Oma lukunsa ovat esim. cbr 1000f:n ja XX:n dual järjestelmän ilmaaminen. Siinä saa käyttää paljonkin mielikuvitusta, jotta kaiken ilman saa poistettua.
Ainakaan omien pyörieni kohdalla ei ikinä ole tullut vastaan, että järjestelmän ulkopuolelta ilmaa olisi tullut järjestelmään. Pyörieni ikähaitari 24 - 10 vuotta, eikä jarrujärjestelmän tiivisteitä ole tarvinnut vaihtaa.
Siinä mielessä jarrujärjestelmä on "stabiili", kun lepotilassa vallitse sama paine järrujärjestelmässä ja sen ulkopuolella. Miten ilmaa pääsisi tiivisteiden ohi järjestelmään tällaisessa tilassa on minulle edelleen arvoitus.
Minun puolestani ei asiassa enempää sanottavaa.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Tuo mullakin oli ihan normi 90-luvun Nissinin jarruissa, että kupla(t) vaan ei lähtenyt pumppaamalla, koitin kuminuija naputtelua sinne tänne, odottelua yön yli, heristämistä, kiroilemista ja rukoilemista. Oli vaan sellainen vähän pehmeä. Vasta kun vedin isolla apteekin ruiskulla alakautta nipasta pari ruiskullista kuplaa (ilmeisesti nipan kierteiden välistä suurin osa) tasaisena yhtenäisenä pitkänä vetona, niin jarru jämäköityi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Niin..ihmeellisiä juttuja. Viimeksi iö:n kytkintä ilmatessa systeemin sai kyllä tavallaan ilmattua, mutta hetken odottelun jälkeen kuului vaan suhina työsylinterin päästä ja sen jälkeen ilmausnipasta tuli käytännössä jarrunestevaahtoa. Korjauksena vaihdoin koko sylkän
Niin ja nestettä ei tullut ulos.
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Jos minua tarkoitat niin sama ongelma edelleen. Nyt ollu pikkusen kiireitä niin ei ole ehtiny asiaan paneutua. Mut soittelin Sirniölle Ouluun ja sovittiin että käytän joku päivä siellä....se kokeilee ilmata...jos ei onnistu alan tilaileen jarruletkut ja uudet sisukset pääsylinteriin.
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Toi shyhanderin videossa esiintyvä vekotin on kyllä mainio vekotin. Kalja vasempaan ja jarrunestepurkki oikeaan, laite puksuttaan ja ainoo mistä tarttee huolehtia on että otat hörppyä oikeesta tölkistä ja kaadat nestesäiliöön toisesta. Eli jos paineilmavehkeet muuten löytyy niin tuo 20e sijoitus on kyllä hyvä.
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Joo jos väität että jostain liittimestä tai tiivisteestä joka kestää jarrujen paineen "imeytyy" ilmaa järjestelmään olemattomalla alipaineella ja sitten mitään ei tule ulos. Paineettomalta puolelta voi tulla ilmaa jos kovasti falskaa mutta tälläisessäkin tapauksessa sieltä tulee ulos nestettä vähintäänkin säiliöön... mutta mä luovutan ja vedän tässä vaiheessa kaiken sanomani takaisin ja uskon tuohon sun teoriaan että jarruneste muuttuu ilmaksi ja vesi viiniksi.....
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
Mun pyörän ilmausongelma selvisi. Niinkin yksinkertainen asia että levyt on aivan loppu. Minimi levyn paksuun pitäs olla 4mm. Mun pyörästä mitattiin niin oli 3.1mm. Ja aika pahat urat oli myös. Siihen kun laitto uudet palat niin ongelma oli valmis. Korjaamon mukaan ongelma ois saattanut parantua kun ois vaan ajanut. Ois pikkuhiljaa palat hioutunut uriinsa. Mut uudet levyt on nyt tilattu. Ilmaa ei siis ammattimieskään löytänyt eikä mitään muutakaan vikaa.
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Kirjottelin tuonne merkkiketjuun kun oli ilmausogelmia. Syy oli ilma pääsylinterissä. Purin koko roskan osiin ja puhdistin niin hyvin kuin osasin. Tiivisteet oli ok, mutta vaihtaisin ne jos niitä jostain saisi helposti suomesta noin vanhaan pyörään, muuten kuin tilaamalla englannista. Hioin vesihiomapaperilla sylinteriputken ja säiliön o-renkaan vastinpinnat sileiksi. Nyt on pitänyt ja kahva on kova kuin entisellä miehellä.
?
Uudet jarrulevyt saapui vihdoin. Oli muuten pitkät komme viikkoa! Nyt on hyvät jarrut...niin hyvät kuin tuommoisessa vanhassa suzukissa voi olla.
Eli ongelma ei ollut ilmaus vaan loppuun ajetut levyt.
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91