Pyörä BMW K 1200 RS -00
Onko kellään tietoa miksi ABS merkkivalot alkoivat kesken ajon vilkkua ?
Ilmeisesti ABS kytkeytyi pois, koska jarrut ainakin toimivat normaalisti. Soittelin BMW huoltoihin, mutta olivat kaikki jolloin huoltokurssilla. Ainakin Vaasassa ja Tampereella.
Taitaa parasta mennä BMW-huoltoon ?
Enpä ihan varmaks mene sanomaan, mutta joskus aikoinaan ainakin joissain kotiloissa vilkutteli sitä merkkivaloa liittyen alhaiseen jarrunestemäärään..se kannattanee ainakin tarkistaa, josko ois vaikka sama syy.
Nestepinnat OK, sekä edessä, että takana.
Hain pyörän eilen *40000km huollosta, jossa pitäisi olla vaihdettuina kaikki nesteet.
Voi tuntua hieman hullulta, mutta millaisessa kunnossa sinun akkusi on ?
Itsellani alkoi LT:ssa (vm. 2000) ABS valo palaa varsinkin kun ajelin moottoritienopeuksilla. Sain vinkin vaihtaa akun ja se tepsi ainakin minulla. *
Edit: Selityksena talle "ABS -ilmiolle" sanottiin olevan se etta heikko toiminen akku ei anna tarpeeksi virtaa ABS -systeemille. Siita syysta systeemi ei mene/putoaa pois paalta ja varoitusvalo alkaa vilkkua. Itse en ole mikaan tekniikan tohtori joten en osaa arvioida perustelun todenperaisyytta.
Sanottakoon taustaksi viela se, etta mina tein itse samaan aikaan akun vaihdon kanssa 12.000 milen huollon. Huollon yhteydessa en kuitenkaan koskenut mihinkaan jarruihin vaikuttaviin osiin kuin ainoastaan vaihdoin jarrunesteet. Mutta kun jarrunesteiden taso oli oikealla tasolla jo ennen kuin aloin niita vaihtamaan niin olen antanut itselleni ymmartaa etta vian katoaminen johtui todellakin akun vaihdosta.
Jyrki
Terve,(RaunoV @ Touko. 07 2004,21:20) kirjoitti
Entisenä BMW myyjänä (siis en omaa mekaanikon taitoja harrastajaa enenmpää) tarkista seuraavat:
-Kuten jo edellä mainittiin, akun varaustila. Akussa voi olla niin paljon potkua, että kone starttaa, mutta ei välttämättä niin paljoa, että absit lähtevät mukaan. Kokeile uudestaan jonkin matkaa ajettuasi. Tosin tässä tilanteessa absit siis eivät toimi, eikä se tehostus, jos pyörässä sellaiset on. Nythän en tiedä, toimiiko absit vai vilkkuuko vain valo.
- Jarruvalojen kytkimet; lika tai pieni irtosora väärässä paikassa eli katkaisijassa tiputtaa absit pelistä ja vikavalo palaa/vilkkuu
- Muistaakseni jarrupalojen loppuminen vilkuttaa myös valoja, tästä toki en ole aivan varma - ja olihan pyöräsi juuri huollossa.
- Joka tapauksessa huollossa kannattaa käydä pikimmiten, jos näistäkään ei ole apua.
Roope
Huollossa itse asiassa vaihdettiin uusi akku ja tuntuu ainakin startatessa, että potkua piisaa. Huollossa kertoivat että tehokkaampi Varta toimii nimenomaan ABS järjestelmän kanssa. Pitää tarkistaa anturien välys.
jos kerran sulla on juuri öljyt vaihdettu, siis pidelty myös jarruneste säiliön korkkia. Tsekkaas piruuttaan korkin pintavahdin liitos ettei vain ole löysässä/ huono kosketus.
Ei vika tarvi suuri olla kunhan vain on oikeassa paikassa.
Tulipahan mieleen.![]()
Mullakin oli akun tehoista homma kiinni (BMK 1100LT). Kannattaa testata se ainakin ensimmäiseksi.
Exhiden 19AH perusakkukaan ei oikein ollu riittävä, mutta nyt on Exhiden geeliakku ja hyvin toimii.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
K1100RS vm.-94 alkaa vilkkumaan täyskiihdytyksessä moottoritiellä, esim 3-vaihde ja kierrokset korkealla. Vähintään kerran vuodessa..
Tiedä häntä, onko parasta mennä Bemuhuoltoon mutta siellä vian pitäisi ymmärtääkseni löytyä hetkessä.
Testeriin kiinni, niin se kertoo missä on vika. Mitäs tuota arvuuttelemaan ja ihmettelemään, saati sitten arviolta uusimaan akkua yms. Sehän vasta kalliiksi tulee.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Miten akku voi vaikuttaa absien toimintaan
Eikös laturista pitäisi saada ajossa riittävästi virtaa![]()
![]()
![]()
K 100
Tuo ABS järjestelmä on niin hieno, että se mittailee akun napajännitettä jatkuvasti.
Huonolla akulla napajännite laskee ja ABS:n tietokone 'tulkkaa' sen viaksi ja alkaa vilkuttamaan valoja. Akun jännite pitää tietokoneen 'mielestä' olla riittävä, jotta ABS:n pumpun toiminta on taattu. Huonon akun napajännite ei nouse, vaikka laturilta tulisi virtaa riittävästi.
Vanhemmissa malleissa ABS:n merkkivalot sammuvat lyhyen ajon jälkeen, kun tietokone taasen tulkkaa, että mitään jatkuvaa vikaa ei olekaan.
Jos akku on kuitenkin kunnossa, niin lähtisin tarkastamaan anturien välykset. Jos sielläkään ei ole suurempia heittoja, niin sitten ei auta muu kuin mennä korjaamolle ja nollauttaa ABS-järjestelmän vikamuisti.
Samaan paikkaan vaan, mistä hait huollosta ja hirveä mussutus päälle! *
Saavat katsoa, kun sieltähän se vikakin tuli.
Dixi et animam levavi
Vika löytyi. Pääsin vihdoin BMW - huoltoon. Oli vähän ruuhkaa huoltopalveluissa ja ei tahtoneet omat aikataulut sopia.
No ei tarvitse tänä kesänä ABS - jarruja käytellä. Vikana on ABS hydrauliyksikön mäntä ongelma. Testiraportissa luki Piston fault.
Testaaja sanoi että yksikkö rahisee paljon enemmän kuin kunnossa oleva, itseasiassa kunnossa oleva ainostaan vingahtaa testissä.
Uusi yksikkö maksaa 1630 Eur Suomessa ja työ päälle.
Pitää ilmeisesti talvella tutustua yksikön toimintaan purkamalla se. Rikki kun on jo valmiiksi. Vai tietäisikö joku tälläisen yksikön korjaajia?*Netistä yritin katsoa mistä tälläisiä osia saisi maailmalta, mutta *tuloksena oli vähemmän onnistuneita hakutuloksia.
Itse olen lähdössä heinäkuun alussa Eurooppaan kesälomareissulle. Mahtaisiko joku tietää Saksasta paikkaa mistä voisi ostaa esim. käytetyn hydrauliyksikön.